۰ نفر
۷ بهمن ۱۳۸۸ - ۰۹:۲۲

مریخ نورد اسپیریت ناسا که از اردیبهشت‌ماه در شن‌های روان مریخ گرفتار شده بود، در آستانه شش سالگی برای همیشه زمین‌گیر شد و از این‌پس به عنوان یک ایستگاه ثابت مریخ‌شناسی به فعالیت‌های علمی خود ادامه خواهد داد.

پس از ماه‌ها تلاش ناموفق برای آزاد کردن مریخ‌نورد اسپیریت از شن‌های روان، مقامات ناسا دیروز سه‌شنبه اعلام کردند که مریخ‌نورد اسپیریت در موقعیت فعلی تثبیت و از آن به عنوان یک ایستگاه ثابت برای بررسی‌های علمی محیط اطراف استفاده خواهد شد. انیمیشن زیر، موقعیت چرخ به‌دام افتاده اسپیریت را در شن‌های روان نشان می‌دهد. (انیمیشن زیر به فرمت gif است و اندکی طول میکشد تا کاملا بالا بیاید)

مهندسان ناسا درحال حاضر، مریخ‌نورد اسپیریت را برای مقابله با زمستان سرد مریخی آماده می‌کنند. آنها باید انرژی کافی را در این مریخ‌نورد پیر ذخیره کنند تا بتوانند ابزارهای علمی را به‌اندازه کافی گرم نگاه دارند. هم‌اکنون در مریخ پاییز است و ارتفاع خورشید پایین آمده، بنابراین آنها می‌خواهند از انرژی موجود در اسپیریت برای تغییر موقعیت فعلی آن و بالا بردن انرژی تولیدی سلول‌های خورشیدی آن استفاده کنند. هم‌چنین، زاویه استقرار فعلی اسپیریت برای ارتباط مستقیم آن با زمین در طول زمستان مریخ مناسب نیست.

مهندسان قصد دارند با فروبردن یکی دو چرخ دیگر در شن و متمایل‌کردن مریخ‌نورد، زاویه سلول‌های خورشیدی را نسبت به تابش خورشید در این منطقه از مریخ به بهترین وضعیت برسانند. انیمیشین فوق، چگونگی انجام این مانور را نشان می‌دهد.

خوش‌بختانه بررسی‌های علمی باارزشی را می‌توان با استفاده از یک ایستگاه علمی ثابت مانند اسپیریت انجام داد. تغییرات دوران سیاره در طول چند ماه و گردآوری اطلاعات از ساختار درونی سیاره سرخ و بخصوص هسته این سیاره از این اهداف علمی به شمار می‌روند که تاکنون فرصت انجام آنها مهیا نشده بود.

اما خواهد دوقلوی اسپیریت، آپورتونیتی که در سوی دیگر منطقه استوایی مریخ واقع است، هنوز در سلامت کامل به سر می‌برد و در حال حرکت به‌سوی جنوب است تا به گودال کانسپ‌سی‌اون برسد. این گودال هزار سال بیشتر عمر ندارد و یکی از جوان‌ترین گودال‌هایی است که ناسا می‌تواند به آن دسترسی پیدا کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 40155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =