بانوی ریاضی‌دان ایرانی در یک‌قدمی معتبرترین جایزه ریاضی جهان

خانم دکتر مریم میرزاخانی، یکی از نام‌دارترین ریاضی‌دانان ایرانی‌الاصل معاصر ممکن است در فهرست نامزدهای مهم‌ترین جایزه جهان ریاضیات یعنی مدال فیلدز قرار داشته باشد.

پوریا ناظمی:‌ برای علاقه‌مندان ریاضیات در ایران نام مریم میرزاخانی نام آشنایی است. شهرت او قدم از حوزه تخصصی خود بیرون گذاشته و ایرانیان، کارها و حداقل برخی از خبرهای موفقیت‌های او را در شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کنند و به اشتراک می‌گذارند و بدین ترتیب او به یکی از نامدارترین ریاضی‌دانان جوان ایرانی بدل شده است.

مریم میرزاخانی متولد تهران است و تحصیلات دبیرستان خود را در مدرسه فرزانگان تهران سپری کرد. او در گفتگویی درباره آغاز علاقه‌اش به ریاضیات می‌گوید :

«بچه که بودم دوست داشتم نویسنده شوم. هر داستانی که به دستم می‌رسید و در واقع هر کتابی که به دستم می‌رسید می‌خواندم. اما قبل از آخرین سال حضورم در دبیرستان هیچ وقت فکر نمی‌کردم ریاضی‌دان شوم... برادرم کسی بود که مرا به طور عام به علم علاقه‌مند کرد. او هرچیزی که در مدرسه می‌آموخت، برای من تعریف می‌کرد و فکر می‌کنم اولین خاطره‌ای که از ریاضیات دارم این بود که او مطلبی درباره جمع کردن اعداد ۱ تا ۱۰۰ را که در مجله‌ای خوانده بود، برایم مطرح کرد و این‌که چکونه گاوس با روشی نوآورانه آن را حل کرده بود. این اولین باری بود که از زیبایی یک راه حل ریاضی به شوق می‌آمدم و مجذوب آن می‌شدم.»

این علاقه او را به المپیاد ریاضی کشاند. او در دو المپیاد جهانی ریاضی در سال‌های ۱۹۹۴ / ۱۳۷۳ و ۱۹۹۵ / ۱۳۷۴ که به‌ترتیب در هنگ‌کنگ و تورنتو برگزار شد، مدال طلا را اخذ کرد. حدس زدن مقصد بعدی او چندان دشوار نبود؛ گروه ریاضیات دانشگاه صنعتی شریف، جایی که با بسیاری از دوستان و مدرسانش آشنا شد و از آن‌ها الهام گرفت.

یازمانده‌ای از شب تاریک ریاضیات ایران
در همان دوران تحصیل کارشناسی بود که به همراه تیم دانشگاه شریف برای شرکت در مسابقات ریاضی دانشجویی به اهواز سفر کرد ولی تیم دانشجویان شریف در مسیر برگشت خود از اهواز به تهران دچار حادثه شد. اسفند سال ۱۳۷۶ بود که خبر سقوط اتوبوس حامل این تیم به درون دره جامعه ایران را شوکه کرد. در آن فاجعه ۶ دانشجوی شریف جان خود را از دست دادند و در این بین غم سنگینی جامعه ریاضیات ایران را فراگرفت، چرا که فعالان این حوزه می‌دانستند چه استعدادهای درخشانی در آن اتوبوس بودند. مریم میرزاخانی نیز در آن حادثه آسیب دید و یکی از بازمانده‌های آن شب تاریک ریاضیات ایران محسوب می‌شود.

او پس از پایان دوره کارشناسی خود، کارشناسی ارشدش را نیز در دانشگاه شریف گرفت و برای ادامه تحصیلاتش به ایالات متحده رفت و در دانشگاه هاروارد تحصیلات خود در زمینه ریاضیات را تکمیل کرد. او پس از دریافت مدک دکتری به طور منظم و دایم در حوزه تخصصی خود در حال پژوهش و تدریس است و در دانشگاه‌های پرینستون و استنفورد به عنوان محقق و استاد فعالیت کرده است. 

جوایز و افتخارات 
اگرچه فعالیت‌های تخصصی او در زمینه ریاضیات به زودی مورد توجه جامعه ریاضی قرار گرفت، اما در بین قشر عمومی‌تری از مردم زمانی نام او مطرح شد که در سال ۲۰۰۵/۱۳۸۴ نشریه پاپیولار ساینس نام او را در فهرستی از ۱۰ ذهن جوان و برتر علم آمریکا قرار داد.

حوزه فعالیت او به طور خاص برروی فضاهای هندسی و همچنین نظریه ارگودیک متمرکز شده است. پرداختن به جزییات فعالیت‌های علمی او فراتر از این متن است، اما او در مرزهای دانش ریاضیات به جستجو می‌پردازد و دامنه آگاهی ما را از جهان شگفت‌انگیز ریاضیات توسعه می‌دهد.

پژوهش‌های مریم میرزاخانی بارها از سوی جامعه ریاضیات جهان مورد ستایش قرار گرفته و جوایز و عناوین متعددی را برای او به ارمغان آورده است که آخرین مورد آن، اعطای جایزه پژوهش برتر سال ۲۰۱۴ موسسه ریاضیات کلی The Clay Mathematics Institute (CMI) است. این جایزه به طور مشترک به او و پیتر اسکولز (Peter Scholze) اهدا شد. این موسسه مریم میرزاخانی را به دلیل مشارکت چشمگیر و موثرش در زمینه نظریه هندسه و نظریه ارگودیک شایسته این عنوان دانسته بود.

او پیش‌تر جایزه دوسالانه روت لیتل ستر (Ruth Lyttle Satter) در ریاضیات را به خود اختصاص داده بود، جایزه‌ای که انجمن ریاضیات آمریکا به زنان تاثیرگذار در حوزه ریاضیات اهدا می‌کند.

میرزاخانی و مدال فیلدز ۲۰۱۴
مریم میرزاخانی روز شنبه هفته آینده ۱۶ آگوست (۲۵ مرداد) در سئول و در کنفرانس جهانی ریاضیات ۲۰۱۴ سخنرانی خواهد کرد. این کنفرانس بزرگ‌ترین گردهمایی ریاضیات جهان به شمار می‌رود که هر ۴ سال یک بار برگزار می‌شود.

کنفرانس ۴ ساله ریاضیات فرصتی برای جامعه ریاضیات جهان است تا جوایز ۴ گانه خود را به برگزیدگان اهدا کند. این جوایز عبارتند از

جایزه وانلینا : (Rolf Nevanlinna Prize) به برگزیدگانی اهدا می‌شود که نقشی فعال در توسعه جنبه‌های ریاضیاتی در علوم فناوری ارتباطات و محاسبات داشته‌اند.

جایزه کارل فردریش گاوس: به تحقیقات ریاضیاتی اهدا می‌شود که کاربردی در بیرون جهان ریاضیات پیدا کرده باشند

جایزه کرن: (Chern) به پاس یک عمر تحقیقات ریاضیاتی اهدا می‌شود

مدال فیلدز: بسیاری از دانشمندان، جایزه فیلدز را - در کنار جایزه اَبِل - معادلی برای نوبل ریاضیات می‌دانند. اگرچه این جایزه نه از نظر مبلغ و نه از نظر دوره تناوب اهدا و نه از نظر شرایط دریافت‌کنندگان مشابه نوبل نیست اما مشهورترین نشان جامعه ریاضیات به شمار می‌رود. این جایزه هر چهار سال یک بار و در این کنفرانس به یاد جان چارلز فیلدز، ریاضی‌دان کانادایی به ریاضی‌دانانی اهدا می‌شود که کشفی چشمگیر در جامعه ریاضیات داشته و در هنگام اهدا آن بیش از ۴۰ سال سن نداشته باشند. هر دوره این جایزه ممکن است به طور مشترک به دو، سه یا چهار ریاضی‌دان اهدا شود. 

مانند هر نشان و مدال دیگری در هر دوره و در اوقات نزدیک به اهدای این جایزه هم در بین علاقه‌مندان این حوزه شایعات و گمانه‌زنی‌هایی درباره برنده احتمالی مطرح می‌شود و حتی نظرسنجی‌هایی غیررسمی برگزار می‌شود.

امسال یکی از نام‌هایی که در این بحث‌های حاشیه‌ای زیاد شنیده می‌شود، نام مریم میرزاخانی است که ممکن است در آخرین دوره‌ای از کنفرانس ریاضی جهانی که شرایط سنی‌اش اجازه می‌دهد، معتبرترین جایزه ریاضیاتی را دریافت کند. دریافت این جایزه اگرچه می‌تواند برای مریم میرزاخانی نقطه اوجی باشد، اما شاید هیجان آن قابل مقایسه با لحظاتی نباشد که او ایستاده بر فراز تپه‌ای سرزده از میان جنگل انبوهی از مفاهیم ریاضی، راه‌حلی را پیدا می‌کند.

وقتی از او پرسیده شد که چه چیزی برایش بیش از هرچیز دیگری حکم جایزه و پاداشی در پشت یک کار طاقت‌فرسای ذهنی دارد، در پاسخ گفت :«قطعا رضایت‌بخش‌ترین اتفاق، همان لحظه‌ای است که می‌گویی آها! لحظه‌ای که شور و شوق کشف و لذت و شعف درک چیزی جدید را احساس می‌کنی و احساس اینکه بالای تپه‌ای ایستاده‌ای و و چشم‌اندازی کامل را در مقابل داری. اگرچه در اغلب اوقات انجام کار ریاضیاتی برای من مانند این است که در حال کوهنوردی طولانی هستم بدون آنکه مسیر پاخورده‌ای وجود داشته باشد و یا حتی چشم انداز پایان مسیری در تیررس دیدگان باشد

۵۳۵۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 368994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 134
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    امروز 16 آگوست هست؟
    • بی نام IR ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
      وقتی می گید بانو در مقابلش باید به مردان بگید سرور اگر آقایون می گید آقا به خانمها باید بگید خانم. هر کدام معادلی داره. انقدر هی بانو بانو راه نندازید. بعلاوه این ها بیشتر به مردها شبیه هستن تا زنها...
    • بی نام A1 ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
      اگه تو ایران بود فوق فوقش میاوردنش ماه عسل که بگه چطوری زنده مونده...منصف باش و درج کن خبر بر خط
    • بی نام IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
      بی نام دوم خیلی حسودی
    • بی نام IR ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
      84 4
      خدای من چقدر آدما می تونن حسود و بدطینت باشن
    • بی نام IR ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
      65 4
      حسوووووووووووووووووووووووووودددددددددددددددددددددددد
    • بروجرد A1 ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
      58 2
      بی نام 2 خودت به کجا رسیدی که به این صورت دانشمندان رو از لبه تیغ رد می کنی اصلا جایی داری که بخوای بهش برسی
  • بی نام A1 ۰۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    براي اين خانم فرهيخته آرزوي موفقيت بيش از پيش داريم.
    • بی نام A1 ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
      دوباره شایعه مثل همون ماجرای سردار ازمون از خواب بلند بشید مدال فیلدز رو به کسی میدن که یک فرمول یا نظریه ریاضی ایجاد کنه این خنم هیچ کشفی نداره من سایت مختلف خارجی رو خوندم
    • بی نام IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
      زنده باد ایران و ایرانی
    • بی نام A1 ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
      مشکل ایرانی ها اینه وقتی به جایی می رسن دیگه دوست ندارن ک بگن ایرانین ... اگه کسی میدونست بیش از نیمی از اعضای ناسا ایرانین ، نگاها نسبت به ایران و ایرانی خیلی فرق می کرد ....
    • الیا A1 ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
      103 3
      بی نام بی سواد , مریم میرزاخانی اتفاقا مسائله های خیلی مهمی رو توی هندسه حل کرده و معمولا توی ریاضی چیزی کشف نمی شه , اثبات می شه بعدشم به کوری شما که وبسایت های خارجی رو خوندی اما نفهمیدی یکی که هاروارد دکتری می گیره و بلافاصله استاد پرینستون می شه چقدر آدم خفنی تو ریاضی امروز جایزه رو گرفت
  • بی نام A1 ۰۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    حال کارتان به جایی رسده است که از یک بی حجاب تعریف و تمجید می کنید ؟
    • بی نام A1 ۰۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
      متاسفم واست
    • بی نام CN ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
      بی حجاب ، ذهن افرادی مثل جنابعالیست
    • بی نام IR ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
      297 9
      فوانین حذف نظر در این مورد صادق نیست دیگه
    • بی نام A1 ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
      38 49
      حالا از کجا فهمیدی بی حجابه ایا به صرف این که در امریکا مشغول به کار است می شود بی حجاب مگر انجا مسلمان ندارد؟
    • بی نام IR ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
      86 24
      یا امام غریب.الان این خانم کجاش بی حجابه آخه؟جون مادرت بیا توضیح بده.
    • بی نام IR ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
      71 15
      اين بنده خدا شوخي كرده
    • سعید A1 ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
      73 11
      این نظر چرا باید چاپ شه خبر آنلاین جواب بده
    • آبتین IR ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
      91 4
      اتفاقا بگذار نظرش چاپ بشه تا مردم منفی بارونش کنن
    • بی نام A1 ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
      85 3
      شما تمجید نکن ما می کنیم.مگه نو خدا هستی که اینجوری نسخه واسه مردم میپیچی؟؟؟
    • بی نام IR ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
      97 4
      تنها عكس با حجابش فكر كنم همينه كه خبر زده . بهر حال به ايشون تبريك ميگوييم . اما چرا همه نخبگان ايراني بعد از اينهمه هزينه كه در ايران برايشان شده رها ميشوند ؟ چرا هنوز نتوانسته ايم امكاناتي براي بهرهبرداري از آنها مهيا كنيم؟ و اين روال تا كي ادامه خواهد داشت؟
    • حمید IR ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
      93 7
      به تو چه آخه ؟ شما به همون درد دلواپسیتون برسید که چطور کشورو دچار هرجو مرج کنید . خبر آنلاین توهینه ایشونو چاپ کردی ، این نظرم پس چاپ کن .
    • بهراد RO ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
      عزیز من برادر یعنی انقدر سخته که بفهمی از دلایل عمده فرار کردن مردم از مملکت علی‌الخصوص خانمها امثال شما هستین؟ گرچه میدونم در ذهن کوچکت الان میگی که این بی حجابها همان بهتر که بروند، کار به جایی میرسه که تمام گنجینه ها رو از دست خواهیم داد یه مملکت میمونه و تنگ نظرهایی مثل شما ...
    • بی نام IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
      107 5
      همین حرفا می زنید که ایران بیشترین فرار مغزها تو کشور های در حال توسعه رو داره.
    • بی نام RO ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
      تو به اين خانم ميگي بي حجاب ، اين خانم يك نابغه و دانشمند است و تا نصفه هاي تدريس در آمريكا روسري به سر داشت ، منتها هر دانشگاهي براي خودش قانون داره، به نظرم يك خانم علمي حتي اگر روسري هم بر سر نداشته باشه اينقدر ميتواند جدي رفتار كند كه همه مردا ازش بترسن. لطفا اين خانم را با هيچ فرد ديگه مقايسه نكنيد. حتي يه ذره از ناخن او ارزش داره به كل جهان ، اينها مغزهاي متفكر دنيا هستن كه بايست به وجودشان افتخار كرد به خصوص ايراني هاي عزيز، مريم نماد افتخار دختران ايران است.
    • یزدانی IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
      56 3
      از نظر شما بی حجابی چه شکلی است ؟
    • بی نام IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
      98 9
      بی حجاب کلام شماست
    • ابراهیم A1 ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
      50 2
      شما سکوت کنی بهتره
    • بی نام IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
      21 1
      وااااای چه فاجعه ای
    • بی نام IR ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
      25 2
      از دست افرادی مثل شماها نخبه های این مملکت خارج شدند وگرنه اونا هیچوقت از ایران بدشون نیامده
    • حسام A1 ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
      17 0
      کارهای علمی که ایشان انجام داده بسیار با ارزش است. ضمنا تصاویر بی حجاب این خانم در اینترنت موجود است، که با یک جستجوی ساده پیدا میشود. منتها معمولا هیچ وبسایتی در داخل ایران ، آن را منتشر نمی کند. اینقدر به حجابش گیر ندهید چون به خودش ربط داره.
    • بی نام IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
      14 1
      شما اومدی تو این سایت که ببینی روسری داره یا نه ؟؟ واقعا که این خانم باعث افتخاره و یک نابغه درضمن حجاب ینی نخوای خودتو در معرض بقیه قرار بدی
    • بی نام IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
      12 2
      عمق کوته فکری و سطح نگری را میشه توی این نظر مشاهده کرد... یعنی این آأم همه چیز را از دریچه حجاب بهش نگاه میکنه... والا چهره مظلوم و محجوب این خانم نشان میده که بسیار آدم با شخصیت و نجیبی هست..
  • بی نام IR ۰۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    اگه ايران مونده بود الان دنبال كار مي گشت ...
    • بی نام IR ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
      118 7
      مسکن مهر ثبت نام کرده و منتظر بود یه خونه کاغذی بعد چند سال تو ناکجا آباد تحویل بگیره. ضمنا خیلی استرس داشت که سبد کالا بهش تعلق میگیره یانه. همچنین نمی دونست چی مصرف کنه که آلودگی نداشته باشه. شایدم نگران بنزین پتروشیمی یا پارازیتهایی بود که داره روی جسم خودشو بچه اش اثر میذاره.
  • بی نام A1 ۰۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    بانوی ایرانی... چه فایده وقتی حجاب اسلامی ندارد؟
    • بی نام US ۰۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
      بتو چه که ندارد؟؟
    • بی نام A1 ۰۴:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
      333 8
      .... نگو
    • بی نام A1 ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
      10 94
      واقعا چه فایده ......
    • بی نام IR ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
      168 8
      گفت بانوی ایرانی نه بانوی اسلامی
    • م IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
      121 6
      تو برای چشمانت حجاب بگذار. مشکل داری ها...
    • بی نام A1 ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
      64 2
      در سر عقل باید...
    • بی نام IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
      3 1
      ای شیطون...
  • بی نام IR ۰۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    347 8
    اسفند سال ۱۳۷۶ بود که خبر سقوط اتوبوس حامل این تیم به درون دره جامعه ایران را شوکه کرد. در آن فاجعه ۶ دانشجوی شریف جان خود را از دست دادند دلم سوخت
    • امیر IR ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
      103 1
      یاد مرحوم صادقی، نابغه ی ریاضی ایران و همه ی درگذشتگان اون حادثه گرامی.
  • امیر PL ۰۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    شریفی هم، شریفی های قدیم
    • بی نام A1 ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
      8 15
      چرا؟
  • بی نام A1 ۰۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    504 8
    چه ربطي به حجاب داره آخه عقل وشعوررش بيشتر از اينه که شما براي حجابش تصميم بگيريد
    • باقر IR ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
      7 106
      خواهرم حجاتب برادرم نگاهت
  • زهرا IR ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    306 4
    بهش افتخارمیکنم من خودم رشتم ریاضی هست و عاشق دانشگاه پرینستون هستم . متاسفانه توی ایران به علوم پایه اهمیت داده نمیشه.
    • امین A1 ۰۴:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
      173 2
      البته من هم مثل شما دانشجوی ریاضی هستم و صدالبته شیفته این علم . اما مثل اهمیت علوم پایه بالاخص ریاضی در ایران مثل اهمیت زر در بازار مسگرهاست.خواهرم اگر زر داری ببر بازار زرگرها اینجا زر شما قیمت مس داره
    • عليرضا A1 ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
      58 1
      سلام خدمت دوستان. من هم خير سرم رفتم علوم پايه رشته شيمي محض.حتي يك موقعيت شغلي پيدا نميشه.... اينجا اصلا به علوم پايه اهميت نميدن در حالي كه در كشورهاي توسعه يافته اين علوم پايه رياضي ،فيزيك،شيمي،زمين شناسي و زيست شناسي بودن كه باعث توسعه اين كشورها شدند و اين مهندسان بودن كه از يافته هاي آنها استفاده مي كردند.اينجا فكر ميكننده مهندس هم وظيفه توليد علم دارد به هر حال آدم افتخار ميكنه به اين بانو كه هم سوادش رو داره و هم اينكه جايي هست كه بهش بها ميدن. موفق باشيد دوستان
    • سعید DE ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
      87 1
      سلام من تا 2 ماه پیش تو همون دانشگاه شریف درس می دادم. ایران چیزی که براش مهمه و بقول خودمون حرفه ای دنبال میشه فوتباله. باقی چیز ها کشکه از علم پایه تا مهندسی و غیره. حقوق یک ورزشکار فوتبال : 1 میلیارد در سال میگن بریم قطر همینقدر میدن حقوق من وقتی در شریف تدریس می کردم: سالی 24 میلیون تومان حقوق من الان در خارج از ایران ماهی 30 میلیون تومان یا سالی 360 میلیون تومان تازه تو ایران مثل خیلی ها مه اینجا دیدید گیر اصلی این نیست چه بلدی جی تو جنته داری. گیرشون تو مسایل شخصی هست.... من باوجود اینکه دوست داشتم ایران باشم مجبور شدم ترک وطن کنم.
  • سیامک A1 ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    خانم دکتر میرزاخانی از ریاضی دانان بنام ایرانی می باشد که دکترای خود را در خارج از کشور اخذ کرد و هم اکنون نیز در خارج از کشور مشغول ادامه تحقیقات است. اما به خاطر داشته باشیم که ریاضی دانان ایرانی دیگری نیز می باشند که با دانستن مشکلات داخلی پس از اتمام تحصیلات جهت ادامه تحقیقات به کشور بازگشتند و هم اکنون با دانشجویان و محققان داخلی در حال ادامه تحقیقات می باشند. لذا پیشنهاد می کنم که همواره در اطلاع رسانی های خود به این افراد نیز توجه شود. همانطور که در تاریخ آمده است، نباید به دنبال قهرمان بود بلکه می باست مجموعه قهرمانان را هر چه بزرگتر کرد. ملت ایران به این قهرمانان می بالد.
  • بی نام A1 ۰۴:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    47 2
    آیا این بانوی ریاضیات ایران اگه بخواد به کشورش سر بزنه اجازه داره ؟ متاسفم
  • بی نام IR ۰۴:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    91 0
    امیدوارم موفق باشند.
  • بی نام IR ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    53 3
    عده اي فقط زن را وسيله اي كه يا بايد خود را به نمايش بگذارد يا پنهان كند ميبينند و وجود انساني و خلاق زن را درك نميكنند
  • بی نام A1 ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    93 3
    ایران همیشه با این نخبگان پایدار است . درود بیکران بر همه جلو ه های خدادادی شان
  • رويا A1 ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    زماني افتخار ايران بود كه تو اين مملكت مي موند، كساني كه اون ور اب هستند در درجه اول خود خواه هس،تند
    • بی نام A1 ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
      69 2
      اینجا می موند که توی سانحه رانندگی مثل دوستاش از بین بره؟
    • بی نام GB ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
      71 3
      اخه اگه تو ایران بود که به این درجات نمیرسید.تازه هزار حرف وحدیث پشت سرش بود.دلشم خون میکردن.ایرانیهایی از این دسته هر جا که باشن مایه افتخار ایران وایرانی هستند.
    • بی نام A1 ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
      31 3
      برای علوم مهندسی حرف شما متین،اما علوم پایه هیچ مرزی برای فعالیت نداره
    • بی نام IR ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
      5 63
      چرا ديسلايك مي كنين، حرف اين خانم درسته، جهت تحصيل علم خارج قابل قبوله اما بعد از كسب معلومات بهتره شخص به كشور خودش برگرده و اونجا رو آباد كنه، با اين وضع مهاجرت ايران حتي از نظر ژن مستعد هم براي سال هاي آينده دچار بحران ميشه
    • بی نام IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
      35 2
      اين طرز تفكر امثال شماها باعث عدم بازگشت نخبه هامون ميشن.
    • مهندس IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
      65 2
      هنوز بی ارزش بودن علم و تخصص در برابر پارتی رو درک نکردی که همچین حرفی میزنی. همون بهتر که رفت
    • چهار A1 ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
      39 2
      فکر نمیکنم به دنیا خدمت کردن نشانه ی خود خواهی باشه
    • بی نام IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
      21 1
      تو خوبی
  • محبوبه A1 ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    این خانم که البته مایه افتخار کشور ایران است کجاش بی حجاب است ؟
    • بی نام US ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
      81 0
      خانم این چه حرفیه؟ اصلا حجاب افراد چه ربطی به ما داره؟ ایشون بی حجاب هم باشه افتخار کشور ایران است.
    • بی نام US ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
      59 8
      ینی چی؟ ینی اگه حجاب نداشته باشه مایه افتخار نیست؟ چه ربطی داره اصلا؟
    • ایرانی IR ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
      46 0
      در گوگل سرچ بفرمایید. هرچند بی حجاب یا با حجاب بودن ایشان به احدی مربوط نیست.
  • بی نام IR ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    122 3
    بسيار خبر مسرت بخشي بود. برايشان آرزوي موفقيت مي کنم.
  • بی نام IR ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    139 2
    ما هیچ وقت قهرمان داخلی زنده نداشتیم
    • بی نام EU ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
      53 1
      پس اون بچه 8 ساله که توی آشپزخونه داره اورانیوم غنی میکنه چی هست؟
    • بی نام A1 ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
      19 0
      چرا همیشه تاریخ یکی داشتیم فقط یکی نه دوتا.
  • بی نام IR ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    44 3
    ایشون با یک ریاضی دان آمریکایی ازدواج کردند و یک فرزند هم دارند.براشون ارزوی موفقیت دارم.
  • بی نام EU ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    41 3
    کاش من هم ریاضیم خوب بود،متاسفانه این مخ واسه ریاضی ساخته نشده،حتی نمیدونم به درد چی میخورم
  • محمود IR ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    20 1
    باعث افتخار ایران وایرانی است خدا حفظ کند
  • بی نام IR ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    8 22
    كاش برگرده ايران و علمش رو در اختيار ايرانيان قرار بده، نه فقط اين خانم بلكه همه فرهيختگان، همش ميگيم اونجا بها ميدن اينجا نميدن، قبول، اما خب تا زماني كه تعداد زيادي از اين افراد فرهيخته برنگردند كه اين دور باطل همچنان ادامه خواهد داشت
  • مريم يار A1 ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    42 1
    واقعاً ظالمانه بود اگر كه يه همچين سرمايه اى محدود به كار خانه دارى ميشد..
  • ایران RO ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    84 3
    زنده و پاینده باد
  • بی نام A1 ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    3 48
    یک دروغ دیگه خبرانلاین جایزه فیلدز برای یک کشف بزرگ در ریاضیات داده میشه این خانم هیچ گونه کشفی در ریاضیات نداره
    • علی IR ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
      14 1
      کجای کاری که دیشب برنده جایزه شد این خانوم پس لطفا وقتی دانش راجع به چیزی ندارید نظر ندید
  • بی نام DE ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    27 0
    تو ایران نخبگان علمی رو با اتوبوس این ور اون ور میبرند..........................خود بخوان این حدیث
  • امین IR ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    22 1
    من به عنوان یک خانم مباهات ورزیدم موفق باشید
  • سعید A1 ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    26 0
    بهشون تبریک میگم و ممنونم که افتخار آفینی میکنند. از بقیه هم خاهش میکنم به جای اینکه موفقیت کسی رو به هر دلیلی زیر سوال ببرن کمی به خودشون رجوع کنند...
  • بی نام A1 ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    45 0
    این خبر را بفرستین خانم فاطمه الیا بخونه .
  • علی EU ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    1 18
    هیهاااااااات
  • بی نام A1 ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    52 0
    بنده هم دانشجوی ریاضی شریف بودم البته در دوره های بعد از مریم میرزاخانی. یکی از مسائل جالبی در مورد ایشون در دانشکده مطرح بود این بوده که یکسال در مسابقات ریاضی کشوری یک مسئله حل نشده open problem در حوزه ترکیبیات مطرح میشه که خانم میرزاخانی با طراحی یه گراف 64 وجهی اون رو حل میکنه. الان اون گراف در کتابهای علمی به گراف میرزاخانی مشهوره mirzakhani graph
  • بی نام IR ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    49 1
    مهم اینست که ایشان ایرانی هستند.مسلمان بودن یا حجابشان به کسی مزبوط نیست.
    • من A1 ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
      1 40
      اصلا ایرانی خارجی قبول نیست ایرانی داخله ایران به ایرانی خدمت می کند هدف دشمن خارجی و داخلی از پررنگ کردن این افراد بی هویت غرب زده تضعیف فرهنگ داخلی است وگرنه اگر یک جنگی بشود حتی حاضر نمی شوند اخبار ایران را نگاه کنند با بچه طرف نیستید که عکس محجبه اش را بزارید دیگر ما فریب این چیز ها را نمی خوریم حنای شما دیگر رنگی ندارد
  • بی نام A1 ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    3 51
    بسه دیگه چقدر دروغ پردازی این خانم هیچ کشفی در ریاضیات نداره مدال فیلدز به کشف مهم در ریاضیات داده میشه بعدش میشه لینک این خبر رو بدید
  • بی نام IR ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    29 1
    ایرانی الاصل چرا؟ ایشان ایرانی است. پاسپورت ایرانی دارند.مهاجرت کرده اند اما ملیت خود را که از دست نداده اند. لطفا اصلاح کنید.
  • بی نام IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    43 0
    هفته قبل یک فارغ اتحصیل ممتاز شریف که بیکار بود برای کار حتی با حقوق کم به من مراجعه کرد. دلم سوخت از اینکه بی سوادها برسرکارند و نخبگان یا بیکار یا مهاجر.
  • reza IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    12 2
    خوب ، دوست عزیز ی که خبر به این خوبی رو زحمت کشیدی و نوشتی، چی میشد که بیشتر توضیح می دادی این خانم عزیز ایرانی که مایه افتخار همه ماست در کدوم بخش از ریاضیات و یا کدوم مسئله مهم کار می کنند که شایستگی ایشان برای دریافت مدال فیلدز از سوی کنگره بین المللی ریاضیات تایید خواهد شد، انشا اله.
  • بی نام A1 ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    13 3
    این خبر موفقیت دانشمندان ایرانی اونم خارج از کشور و احساس افتخار برای مردم ایران مثه افتخار به تاریخ چند هزار ساله ی ایران میمونه. ترجیح میدم هیچ دانشمندی نداشته باشیم ولی سطح علم و معلومات مردم جامعه و مسئولین البته بالا باشه. این باعث میشه خودبخود سطح فرهنگ و رفاه عمومی هم بالا بره و در نهایت دانشمند هم بیرون خواهد داد
  • iman EU ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    4 77
    درود...داشتم برای خانمم که اهل یکی ازشهرستانهاس تعریف میکردم که شاهدازغیب رسید...خانم میفرمایند که ازبچگش سیطان تشریف داشتن به این معنی که همش توکوچه بودن ومشغول بازی و... بنده هم گفتم درولایت ما تهران بچه ها مقرراتی بارمیان درس میخونن کتاب میخونن بایدرشدکنن مترقی باشن و...حالا این خانم دکترگرامی که تعریف کردن ازبچگی کتاب خون بودن یاد خواهرخودم افتادم که الان دادیاردادسراست وباکمالات وباسواد ومهمتر خانم ونجیب...
    • ندا A1 ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
      50 1
      شما با این فرهنگ غنی که دارین و اینجا رو هم بهش متبرک کردین نباید زن شهرستانی میگرفتین..طرز فکرتون اصلا مترقی نیس متاسفانه
    • بی نام A1 ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
      24 7
      شما تهرانی عزیز هرچی داری از شهرستانی ها داری. اگه توجه ای که دولت به تهران میکنه رو یکماه به یه شهرستان دور افتاده بکنه؛ اونوقت اینقدر بی ادبانه حرف نمیزدی.
    • بی نام A1 ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
      10 1
      ایمان جان ایشون متولد تهرا نه و تو مدرسه فرزانگان تهران درس خونده
  • ایرانمهر IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    15 3
    زنده باد ایران و ایرانی
  • بی نام A1 ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    9 1
    مادرون رابنگريم وحال را ني برون را بنگريم وقال را ناظر قلبيم اگر خاشع بود گرچه گفت لفظ ناخاضع بود مولانا
  • بی نام IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    51 1
    اگه ایران بود الان منشی تو یه شرکت بود عصرها هم میرفت کلاس خصوصی به بچه های مردم درس می داد....
  • حمید A1 ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    27 2
    همه ی جوایز و افتخارات و شهرت جهانیشون مربوط میشه پس از خروجشون از ایران...
  • افتخار ایرانی IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    64 2
    بنظرم کسانی که نوابغ خاصی دارند متعلق به بشریت هستند نه کشور و ملیت خاصی.و هر جا که بتوانند این استعداد بهتر شکوفا کنند باید آنجا بروند.نوابغ داخل کشور هم نیاز به حمایت بیشتر و شرایط بهتر دارند تا در سطح جهانی بدرخشند.
  • night A1 ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    16 2
    افرین بهش که استعدادشو پرورش داد....و خب امریکا رو هم اباد میکنه ....ما هم بهش افتخار میکنیم نه که داره به جامعه ی بشریت خدمت میکنه این خودش خلیی خیلی حرفه...البته اگه این افتخار از منظر ایرانی بودنش باشه به دو سویه بودنش ربط داره به اینکه این بانو خودشم به ایرانی بودنش افتخار کنه وگرنه به عنوان یک انسان که خلاقیت مغزیش زیاده خب جای تحسین داره و بس.
  • بی نام A1 ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    22 1
    ای کاش به جای این همه ایراد از حجاب تمام ارزشها را درنظر می گرفتید.
  • سامي A1 ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    39 1
    اين خانم و خانم بهشتي زواره در زماني كه من ديپلم گرفتم المپيادي بودند و در دانشگاه صنعتي شريف درس مي خوندن ترم سوم معدلشون در دانشگاه صنعتي شريف در دو رشته بيست شده بود واقعا نخبه هستند
  • alireza RO ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    17 2
    حجاب نداره به تو چه
  • مسعود IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    15 0
    جایزه رو گرفت http://www.mathunion.org/general/prizes/2014/
  • مسعود IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    16 0
    جایزه رو گرفت اونوقت شما میگی کشفی نداره؟ http://www.mathunion.org/general/prizes/2014/
  • جواد A1 ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
    16 5
    من فقط از یه چیزی خیلی ناراحتم که سرمایه گذاری هزینه رشد از مهد کودک تا فوق لیسانس برای یک نفر در یک کشوربرای نخبه هایی مثل ایشون تو این کشور انجام میشه سودش رو امریکا واروپا می برن.مثل این میمونه تو سرمایه گذاری بکنی دیگری حالش رو ببره آماده خیلی دردناک تر این هست که این نخبه ها تا مقطع فوق لیسانس یعنی 95 درصد هزینه هاتو ایران پرورش داده میشن.کاشکی ما هم بتونیم از این نخبه ها استفاده بکنیم.
  • مهرشاد A1 ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
    1 0
    این همه مطلب نوشته یک کلمه ننوشته واسه چی جایزه رو برده
  • لی لا A1 ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
    5 0
    هزار آفرین...به امید روزی که همه فرزندان ایران بر قله های علم و دانش بدرخشند، چه توی خود ایران و چه دنیا... طبق کلام گهربار پیامبر اکرم ص که اگر علم در ثریا باشد، مردمانی از سرزمین پارس به اون دست خواهند یافت. کاش یه لحظه به ارزش کارشون توجه کنیم... بابا من یه پروپوزال نوشتم امواتم جلوی چشمم ردیف شدن؛ خدا میدونه این بنده خدا چقـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــدر تلاش کرده و شب بیداری ها داشته
  • فریبا A1 ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
    6 0
    زنده باد ایران و ایرانی زنده باد دانشگاه شریف زنده باد تمام دانشمندانی که در سرتا سر دنیا به پیشرفت علمی انسانها کمک می کنند
  • بی نام A1 ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
    6 0
    واقعا باعث افتخار ایرانه من خیلی براش ارزش و احترام قائلم . برای آدمهای حسود و تنگ نظر متاسفم که شایستگیها به چشمشان نمیاد و بدنبال حرفهای حاشیه هستند . اگر به جای این حسودان دانشمندهایی مثل مریم اینجا بودن وضعیت خیلی بهتر بود.
  • بی نام US ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
    7 1
    جواد جان حرف خوب و دقیقی زدی اما مملکت عزیز ما اینها رو نمیخواد واقعیتش همینه که ما اصل را ول کردیم و به فرع چسبیدیم نخبه بودن برای این سرزمین اصلا معنی ندارد دردمان زیاد است ولی بهتر که گفته نشود ما هم به استاد عزیز میرزاخانی تبریک میگوییم انشاالله سالهای سال شاهد موفقیتش باشیم دست حق به همراهش
  • بی نام IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
    13 0
    سن دانشمند افتخار آفرینمونو ننوشته وقتی تو شرح حالش نوشت برادرش آموخته هاشو براش تعریف می کرده بطوریکه به ریاضیات علاقمند شده اشک تو چشمام جمع شد چون منم یک خواهر خوبی داشتم که وقتی گریه می کرد براش قصه می گفتم و او به قصه هام گوش می کرد ولی افسوس که اجل به او مهلت نداد و او در 6 سالگی بهمراه پدر و مادر و برادرم در یک سانحه رانندگی دعوت حق را پذیرا شدند روحشان شاد و بهشت برین قرین راهشان باد
    • مهر A1 ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
      7 0
      خداوند رحمت کنه عزیزان شما رو... زندگی تلخ و اگر شیرین است... تو بخند چاره ی تقدیر این است... "مهر"
  • مریم IR ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
    6 0
    درود بر او
  • مهر A1 ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
    6 0
    بانو ... احترامیست که شایسته همه زن های عالم است،آن ها هم که زنانه زندگی کنند و مادرانه عشق بورزند کافیست... دنیای هر انسانی مجزاست ،و هر کس بنا به عمل خود توسط پروردگار سنجیده می شود. بیایم قبل از قضاوت دیگران خود را قضاوت کنیم ،شاید ماییم که راه را به اشتباه میرویم... { در کل به این بانوی ایرانی که باعث افتخار کشورم است تبریک عرض میکنم و لبخند از ته دل را برای او و خانواده اش آرزو میکنم } یا حق
  • بی نام IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
    1 15
    اگه مسلمان بود خیلی بهتر بود ولی بازهم تبریک ای کاش علاوه بر ریاضی با اسلام هم آشنا مى شدند خصوصاً که ایشان اظهار کرده خیلی اهل مطالعه بوده ولی فکر کنم قرآن رو تا حالا نتونسته بدست بیاره تا بخونه
  • فری IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
    7 1
    من میخاستم خودمو بکشم ولی با خوندن این خبر منصرف شدم. تبریک میگم به همه ی علم دوستان
  • بی نام GB ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
    9 0
    یادی کنیم از خدابیامرز رضا صادقی که او هم المپیادی بود و توی همین اتوبوس کشته شد. حالا ببینید پدر و مادر او چه حالی دارند. پیش خودشان می گویند بچه ما هم اگر مانده بود شاید مدال می گرفت. یا اینکه اگر خارج رفته بود الآن زنده بود.
  • آرمان A1 ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
    8 1
    مریم میرزا خانی یک نابغه تمام عیاره، تنها ایرانی برنده 2 مدال طلای المپیاد ریاضی، جزو 10 ذهن برتر آمریکای شمالی ... کلی جایزه برای فعالیتهای بینظیر در حوزه ریاضیات و حالا هم بالاترین نشان ریاضی جهان ... پرفسور سمیعی و پروفسور میرزاخانی قطعاً بهترین های حال حاضر دانش ایران تو عرصه جهانی هستن.
  • بانام:دوستار ایران IR ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    8 3
    تمام افرادی که از حجابه بانو میرزاخانی ایراد گرفتن درکی از علم و دانش نداشتن و لیاقت شرکت در اینگونه بحث ها را ندارن. به امید موفقیت بیشتر برای این بانوی ایرانی
  • بی نام IR ۰۴:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    9 0
    بدبختی و خسران بالاتر از تمامی اظهار نظر های بالاست ما ژن های این نوابغ را ازدست میدهم و روز به روزضریب هوشی در ایران پایین میاد
  • ناشناس A1 ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    3 0
    خاک بر سرتون از چی ترسیدین که بعضی نظرها رو چاپ نمیکنید؟ به قول روحانی شما همون بزدلهای سیاسی هستید ترسوها
  • محمد A1 ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۴
    1 0
    کاهش ضریب هوشی مال کم خونی ای هست که الآن رایج شده انگلیسی ها با سو استفاده از فقر مردم با دادن پول بهشون جنگل های پسته مارو نابود کردن بجاش چیز دیگه ای آوردن.تو شاهنامه میخونیم سرخ رو ولی نمیبینیم سرخ رو.
  • بی نام IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    پروفسورمیرزاخانی باعث افتخاره ماایرانیاهست والگوی خوبی برای زنان ایرانی که متاسفانه بخاطرخیلی ازعقایدخرافی وقرون وسطایی اجازه پیشرفت بهشون داده نمیشه...ودر جواب کسایی که ازحجاب صحبت میکنن بایدگفت که اولا پوشش هرکسی به خودش ربط داره وبنظرم ایشون بهیچ عنوان بیحجاب نیستندثانیاگفته شمابدلیل عدم رشدفکریتونه چون بحث ماالان سرعلم وافتخارافرینیه این بانوایرانی هس ثالثافقط خدامیتونه درموردبنده هاش قضاوت کنه وشمابهتره روخودسازی خودتون تمرکزداشته باشین
  • بی نام RO ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۸
    2 4
    واقعا متاسفم برای این خانوم به جا این که بیاد و به جوانان کشورش درس بده به دشمنان خدمت میکنه
  • مریم A1 ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    هر علمی بسیار مهم است به ویژه علومی که دیگر علم ها به آن اسبتوار است مثل ریاضی پس باید زمیه رشد آنرا مهیا بسازیم به ویژه به هم وطنان خویش باید در آوردن نوابغ علوم به کشور های اسلامی کوشش شود