بیش از 80 درصد اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها در 10 سال اخیر یک مقاله بین‌المللی هم ندارند!

رییس پردیس علوم دانشگاه تهران گفت: پرونده اعضای هیات علمی دانشگاه‌های کشور نشان می‌دهد که کمتر از 20 درصد آنها در طول 10 سال اخیر، مقاله بین‌المللی چاپ کرده‌اند.

دکتر محمدرضا گنجعلی که در نشستی با عنوان «روند توسعه علمی کشور، جایگاه و نقش دانشگاه تهران» در این دانشگاه سخن می‌گفت به رتبه‌بندی موسسه ISI اشاره کرد و گفت:‌ ما دارای 200 رشته علمی در جهان هستیم که این موسسه رشته‌های موجود را به 22 دسته تقسیم‌بندی کرده است که این رتبه‌بندی‌ها در یک بازه زمانی 10 ساله هر دو ماه یکبار به روز می‌شوند.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایسنا و ایرنا، وی با بیان این که تمام شاخص‌های علمی که به ذهن می‌رسد در این موسسه طراحی شده است، گفت: افرادی که به عنوان دانشمند در این سایت معرفی می‌شوند در واقع توانسته‌اند به جمع یک درصد اول تولیدکننده علم دنیا در رشته خود برسند و همچنین مجلات و کشورها نیز برای ورود به این لیست باید در 50 درصد اول دنیا قرار گیرند.

تولیدات علمی کشور در دوره زمانی سه هفته سال 2013 بیش ازکل تولیدات قبل از انقلاب اسلامی
گنجعلی با اشاره به رشد کشورایران پس از انقلاب گفت: به عنوان نمونه میزان تولیدات علمی کشور ما در طول زمانی سه هفته در سال 2013 بیش ازکل تولیدات علمی قبل از انقلاب اسلامی است اما با این وجود برای دستیابی به اهداف تعیین شده در افق‌ 1404 باید بیش ازاین تلاش کرد.

به گفته وی، در حال حاضر کشور ایران با داشتن 1 درصد جمعیت جهان، 1.2 درصد مقالات دنیا را تولید می‌کند و در سطح متوسط دنیا قرار دارد و بالاترین رشد در جهان متعلق به عربستان سعودی است به نحوی که در سال 2012 دارای رشد 33 درصدی بوده است. البته تولید علم در این عربستان با کمک دانشمندان دیگر کشورهاست به این شکل که مسئولان این کشور با ارایه ماهیانه 5 هزار دلار و وعده حضور سه ماهه به دانشمندان جهان از آنها می خواهند نشانی دانشگاه های این کشور را در انتهای مقالات خود اضافه کنند.

همچنین ترکیه با اختلاف معناداری در بیشتر رشته‌ها از ما جلوتر است.

جایگاه برتر ایران در دو رشته شیمی و مهندسی در منطقه
استاد شیمی دانشگاه تهران با بیان این که ایران در دو رشته شیمی و مهندسی جایگاه خوبی را در منطقه دارا است، گفت: در رشته شیمی طی یکی دو سال اخیر جایگاه اول منطقه را دارا هستیم و حتی از رژیم صهیونیستی و کشور ترکیه نیز جلوتر هستیم و در مهندسی هم از ترکیه پیشی گرفته‌ایم.

گنجعلی در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص جایگاه پزشکی در رتبه‌بندی‌ها ابراز عقیده کرد: پزشکی کشور ایران با آنچه که انعکاسش را در رادیو و تلویزیون می‌بینیم متفاوت است. در خیلی از کشورها رتبه پزشکی در جایگاه اول است اما در کشور ما، پزشکی در جایگاه سوم قرار دارد.

ارجاعات علمی ترکیه در حوزه پزشکی از کل ارجاعات علمی ایران در همه رشته‌ها بالاتر است
وی با بیان این مثال که کل ارجاعات علمی پزشکی کشور ترکیه از کل ارجاعات علمی کشور ما در همه رشته‌ها بالاتر است، تصریح کرد: پزشکان ایرانی پس از دریافت مدرک وارد بازار کار می‌شوند و کمتر به تولیدات علمی می‌پردازند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: بخش عمده‌ای از پزشکی ما مربوط به درمان است در صورتی که کار اصلی پزشکی باید پیشگیری باشد.

به گفته‌ وی در رشته شیمی تجزیه، کشور ایران در وضعیت خوبی قرار دارد و در مابقی رشته‌ها جایگاه متوسطی را داراست و همچنین از نظر پزشکی دارای جایگاه چهل و یکم در دنیا است.

رییس پردیس علوم دانشگاه تهران در ادامه سخنانش با اشاره به رتبه بندی موسسه ISI در 22 رشته گفت: دانشگاه تهران به عنوان دانشگاه مادر در 11 گروه جزو یک درصد اول دنیا قرار دارد.

وی اضافه کرد: دانشگاه تهران به ترتیب در رشته‌های شیمی، مهندسی مواد، بیولوژی، بیوشیمی، علوم جانوری و گیاهی، پزشکی، علوم کشاورزی، محیط زیست، علوم کامپیوتر، علوم اجتماعی و تمام رشته‌ها در یازده دسته‌بندی ذکر شده قرار دارند.  در اسفند سال گذشته، رتبه دانشگاه تهران در میزان ارجاعات علمی در گروه های علمی ˈشیمیˈ، ˈپزشکیˈ و ˈتمامی علومˈ به ترتیب 445، 150 و 707 بوده است.

گنجعلی ادامه داد: بعد از دانشگاه تهران، دانشگاه تربیت مدرس با هفت رشته به ترتیب در رشته‌های شیمی، مهندسی، پزشکی، علوم مواد، کشاورزی، علوم حیوانی و گیاهی و کل رشته‌ها در رتبه دوم قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: بعد از دانشگاه تهران و دانشگاه تربیت مدرس سه دانشگاه دیگر در پنج رشته توانسته‌اند جزو یک درصد اول دنیا قرار گیرند که طی آن دانشگاه صنعتی شریف در رشته‌های شیمی، مهندسی، فیزیک، علوم مواد و تمام رشته‌ها، دانشگاه صنعتی امیرکبیر در رشته‌های مهندسی، شیمی، علوم مواد، علوم کامپیوتر و کل رشته‌ها و دانشگاه علوم پزشکی تهران در رشته‌های پزشکی(بالینی)، شیمی، داروسازی و سم‌شناسی، علوم اجتماعی و کل رشته‌ها در این رتبه‌بندی جای گرفته‌اند.

گنجعلی با بیان این که دانشگاه تهران در سال 2009 در سه رشته‌ی شیمی، مهندسی و کل رشته‌ها جزو یک درصد اول دنیا قرار گرفته است اما در حال حاضر این دانشگاه در 11 رشته جزو یک درصد دنیا توسط موسسه ISI قرار گرفته است.

به گفته این استاد دانشگاه ما در کشور دارای 23 دانشگاه هستیم که حداقل در یک رشته جزو یک درصد اول دنیا قرار دارند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه متاسفانه تولید علم در کشور ما به طور منطقی توزیع نشده است و پرونده اعضای هیات علمی دانشگاه‌های کشور نشان می‌دهد که کمتر از 20 درصد آنها در طول 10 سال اخیر مقاله بین‌المللی چاپ کرده‌اند و از این 20 درصد تنها یک درصد بیش از 50 درصد تولید علم ایران را دارا می‌باشند. در واقع در هر دانشگاه چند عضو هیات علمی وجود دارد که جایگاه آن دانشگاه را از نظر رتبه‌بندی بالا می‌برد.

گنجعلی در پاسخ به سوال خبرنگاران درخصوص آمار خروج نخبگان از کشور گفت: آمار فارغ‌التحصیلانی که از کشور ایران به خارج از کشور می‌روند در یک طرف قرار دارد و این که این افراد در خارج از کشور آیا دارای رتبه هستند نیز در طرف دیگر است و در این زمینه باید گفت که ممکن است که فارغ‌التحصیلان زیادی به خارج از کشور بروند اما آنهایی که در دنیا دارای رتبه هستند بیشتر در داخل کشور یافت می‌شوند.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 323419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    15 2
    هورررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررا !!!
  • بی نام IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    22 0
    نهایتا ما متوجه نشدیم تولید علم و نگارش مقاله برای کشور خوبه یا نه؟ تو این چند سال همون 80 درصد که این آقا میگن کاری نکردن شدیدا مخالف چاپ مقاله هستن ولی ایشون و البته شاید اون 20 درصد موافق...ما را از گمراهی برهانید و مرحمت نمایید و مسئولین یک کلام در فشانی نمایند که کدوم جهت رو مبنا بگیرند دانشجویان و هیئات علمی...
  • بی نام A1 ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    28 0
    وقتی آی اس آی رو قبول ندارن وقتی انتخاب هیات علمی معلوم نیس از کجا آب میخوره
  • بی نام A1 ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    26 0
    حالا خودمون ضعيف، به دليل بي پولي و حمايت نكردن از پروژه ها.... ولي چرا ارزش كار عربستان و تركيه رو ميبري پاينن؟ زشته اين تهمت زني ها واسه ي ايراني
  • بی نام IR ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    42 2
    آقا جان این صفصته بازی ها چیه ؟ مگه مقاله دادن میشه بگی تولید علم ؟!!! ارزش یه مقاله رو تعداد ارجاعات به اون مقاله مشخص میکنه نه اینکه فقط چاپ کنی بره دنبال کارش!!!
    • بی نام DE ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
      11 1
      سفسطه...شما اول دیکته تو درست کن
  • سیاوش IR ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    9 0
    اساتید برخی از دانشگاهها بیشتر به فکر بساز-بندار و بیزینس هستند کجا به تولید علم و ... فکر می کنند ...
  • بی نام A1 ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    14 0
    چون تو گزینششون چیزای دیگه ای جز مقاله و سواد اولویت داره...!
  • محمد A1 ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    6 2
    دانشمندی که فلان تعداد مقاله، ای اس ای دارد و زحمت کشیده و از امکانات کشور بازار دیگران را رونق داده است ولی سرسوزنی از اوضاع و احوال کشورش مطلع نیست به چه دردی می خورد. مثلا یک جامعه شناس و یا روان پزشک بهتر است با حضور در متن جامعه با وقایع زیر پوست شهر آشنا باشد و یا با کپی و... وقت خود و امکانات کشور را صرف مقاله ای اس ای کند. زمانی ما از نظر علمی پیشرفته هستیم که دیگران مجبور باشند تا از مقالات ما ولو فارسی استفاده کننند این نقص بزرگ حتی در حوزه علوم انسانی و دینی هم که ادعاهای بزرگ داریم تاسف بار است.
  • بی نام A1 ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    8 0
    بنظرم استادانی که می خواهند ارتقا بگیرند دانشیار به استادی تمام علاوه بر جلسه معمولی باید سخنرانی در حضور عوام و دانشجویان و جلسه ای باشند در آنجا هم امتیاز بدن . آنجا هم سنجیده شوند به لحاظ ثبات شخصیتی و اخلاقی . نظر افراد هم منظور شود.
  • اسماعیلی A1 ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    10 0
    با سلام استاد راهنمای بنده در امر تکمیل پایان نامه مطلقا کمکی به بنده نکرد حدود 2 ماه است که فارغ شده ام در مقاله دادن هم کمکی نمیکند اما اسمش باید نویسنده اول باشد.در دانشکده ما معاونت اموزشی به تولید کتاب از تحقیقات دانشجویان مشغول است.استادها اغلب چند جا کار می کنند و وقت ندارند.استاد بنده در سه دانشگاه تهران علامه و ازاد همزمان کارر میکند. درسها را اساتید غالبا به صورت پرزنتیشن به دانشجو واگذار میکنند(نمونه ان ...است).من واقعا سوال ذهنی برام شده که خروجی اساتید چیست؟مطرح هم که میکنیم عده ای از اساتید بهشون برمیخوره وضعیت عجیبی در دانشکده ما حاکمه واقعا برای دانشگاه اول مملکت باید تاسف خورد وقتی اینجا اینجویه سایر دانشگاه ها وضع به چه منواله
    • بی نام A1 ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
      9 0
      نگران نباشید دانشگاه شیراز هم دانشکده اقتصاد مدیریت و علوم اجتماعی همین طور هست. از اول ترم استاد فقط یک جلسه درس میدهد و بقیه مطالب را بین دانشجویان تقسیم می کند تا خودشان به خودشان درس بدهند و در آخر ترم هم باید دست کم یک مقاله علمی پژوهشی و در برخی موارد همراه با یک مقاله علمی ترویجی و یا چند صد صفحه ترجمه به استاد تحویل داد و در همه آن ها اسم استاد را اول نوشت. واقعا برای من سوال هست که اینا وقتشون رو چکار می کنن؟ چرا هیچ کس پیگیر نیست؟ خبر انلاین لطفا یک تاپیک تو این زمینه بذارید و این مطالب رو بدست وزیر علوم برسونید. با تشکر
  • پوپک IR ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    9 1
    من به عنوان یک دانشگاهی به این مقاله شما ایراد دارم کدام مقاله ی ما مشکلی از مملکت را حل کرده فقط تنها کاری که کرده استادیارهای بیسواد را دانشیار کرده آن هم با زحمت دانشچوها در دانشگاه خوارزمی دانشجو خرج تزش را می دهد بعد هم باید اسم استاد را نفر اول و نویسنده ی مسول بگذارد تا استاد بیسواد که نمی تواند یک خط انگلیسی بخواند بشود دانشیار در دانشگاه آزاد از 17 جلسه 2 جلسه استاد درس می دهد بقیه را دانشچوها سمینار می دهند و بعد این سمینارها را استاد محترم کتاب می کند و ارتقا می گیرد. واقعا خروجی دانشگاههای ما صفر است حالا شما انتظار دارید مقاله ای که دانشجوی ارشد برای استاد نوشته است ارجاع هم بخورد!!!و لابد مشکلات مملکت را هم حل کند!!!
  • بی نام A1 ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    7 0
    آین اقای دکتر عزیز متخصص دادن مقاله بویژه در هر ژورنالی و به هر قیمتی هستند، کاش ایشون نمیشد سخنگوی علم و دانش ملت! یه نگاه بندازید به لیست مقالاتش ببینید در ژورنالهای 700 الی 2000 دلاری چند تا مقاله داره این اقا! همه که مثل شما کارخانه و ملک ندارند بدند پول بدند مقاله چاپ بشه. یک روز قرار بذار با هم مناظره کنیم ببینم چصور میخوای توجیه کنی حودت و همکارای مقاله چاپ کنت رو. من خودم هم مقاله چاپ میکنم ولی نه به ضرب پول و زد و بند با سر دبیر چند تا ژورنال. راستی دیگه تو ژورنالهای اتیوپی و هند چاپ نکن خیلی بهتره تو مجله خودمون چاپ کنیم به جا اتیوپی!!!!!!
  • بی نام A1 ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    11 1
    اون 20 درصد هم که مقاله تولید میکنن، میدونیم چطوره تولیدشون! بیشترشون (البته نه همه) داده سازی، جعل و رونویسی از مشابهات خارجیه.
  • بی نام US ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    5 0
    رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در طی مدت دهسال بالغ بر 600 مقاله در مجلات ایرانی وخارجی چاپ کردند ودرحال حاضر با بیش از 640 مقاله رتبه اول را دارد .همه از امدادغیبی است وکمک سایر اساتید که میبایست مقاله را با مشارکت ایشان تهیه کنند والا تصویب نمیشد
  • دانش آموخته دانشگاه تهران A1 ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    3 0
    واقعیتی که هر دانشجویی حداکثر تا کارشناسی ارشد به آن پی می برد این است که دانشگاه محل فرهیختگان نیست. مجموعه ای است از افرادی که با رانتهای پیدا و پنهان نام استاد یدک می کشند و در سازمانهای دولتی با رانتهای مضاعف به آنها مشاور می گویند. از این مجموعه انتظار دغدغه علم و تولید علم نمی رود هنرش همین راه انداختن خط تولید مقاله است با انواع و اقسام آیین نامه ها و شرط و شروط گذاشتن ها......
  • بی نام IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    3 0
    رجاعات علمی ترکیه در حوزه پزشکی از کل ارجاعات علمی ایران در همه رشته‌ها بالاتر است کیفیت رو ببین و به کمیت نگاه نکن!
  • مسعود ا IR ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    3 0
    من توی یکی از دانشگاه های وابسته به یکی از ارگانها دارم درس میخونم. استادی دارم که "استاد نمام " شده اونم به لطف (اجبار ) کسانی که میخوان کسری خدمت بگیرن. با نزدیک 112 مقاله isi , isc....میخواد تا زانو خم شی تا سرشو بلند کنه و یه نگاه بهت بندازه. خود وزارت خونه امکان چنین سو استفاده هایی رو باز گذاشته...