رنگین‌کمان آتشین، پدیده‌ای کم‌نظیر که فقط تابستان‌ها ظاهر می‌شود

ماه‌های خرداد و تیر بهترین زمان برای مشاهده رنگین‌کمان آتشین است، نوعی هاله خورشیدی که وقتی خورشید ارتفاع بالایی از افق داشته باشد قابل رویت می‌شوند.

شهلا حدیدی: این روزها گزارش‌های متعددی از مشاهده هاله‌ای رنگین‌کمانی در اطراف خورشید از اطراف نیم‌کره شمالی زمین دریافت می‌شود. این هاله عظیم که هفت‌رنگ و موازی افق است، کمان افقی نام دارد و اغلب در فصل تابستان ظاهر می‌شود.

این تصویر از کمان افقی ( circumhorizon arc) را خلبانی به نام میخاییل آناستاسیو در ارتفاع ۲۰هزار پایی بر فراز سنگاپور گرفته است. برای مشاهده عکس در ابعاد بزرگ‌تر، اینجا را کلیک کنید.

همان‌طور که در این تصویر مشخص است، در اطراف خورشید دو هاله دیده می‌شود، یکی هاله کوچک‌تر ۲۲ درجه که به خاطر شکست نور در بلورهای شش‌وجهی یخ ایجاد می‌شود و دیگری هاله بزرگ‌تر ۴۶ درجه که هاله افقی نامیده می‌شود.

هاله افقی را به‌خاطر رنگ‌های آتشین آن، رنگین‌کمان آتش نیز می‌گویند ولی برخلاف اسمی که برایش انتخاب کرده‌اند، نه ربطی به رنگین‌کمان دارد و نه ربطی به آتش! این پدیده جوی به‌خاطر شکست پرتوهای نور خورشید در بلورهای یخ صفحه‌ای موجود در ابرهای سیروس ایجاد می‌شود و هندسه آن طوری است که ارتفاع خورشید باید بیش از ۵۸ درجه از افق باشد. به دلیل همین ارتفاع بالای خورشید است که این نوع از هاله خورشیدی اغلب در تابستان‌ها خصوصا در ماه‌های خرداد و تیر گزارش می‌شود.

۵۳۵۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 361703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بابابزرگ IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۲
    29 0
    اگه نوشتي لينك گذاشتي روي لينتك كليك كن پس چرا فيلتره ؟ مگه عكس غير اخلاقي بوده كه فيلتر شده ؟عكس از اسمون بوده واقعا اون كسي كه نشسته دستور فيلترينگ صادر ميكنه چي فكر كرده پيش خودش ؟كه عكس اسمون خدا رو فيلتر كرده يا به خودش شك داشته
  • بی نام IR ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
    15 0
    لینک عکس فیلتره. خیلی خنده داره ها. لطفا هنگام لینک گذاشتن از فیلترشکن استفاده نکنید ، تا متوجه بشید کدام لینک فیلتره
  • شعله A1 ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
    14 0
    واقعا که با دخترم نشستیم خبر علمی بخونیم میبینیم فیلتره. آخه تا کجا
  • بدون نام ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    1 0
    با سلام لطفا خودتون عکسو دان وبعد اپ کنید تا ما به فیلتر نخوریم