نگاره منحصر به فردی از خورشیدگرفتگی کلی ماه قبل که با ترکیب تصاویر زمینی و ماهواره‌های فضایی تهیه شده است؛ همچون چشمی آسمانی است که گویی به دقت سیاره ما را زیر نظر گرفته است.

محمود حاج‌زمان: این نگاره منحصر به فرد از خورشیدگرفتگی کلی ماه قبل که ترکیبی از تصاویر زمینی و چشم‌انداز ماهواره‌های Proba-2 و SOHO است؛ به نظر می‌رسد خورشید همچون چشمی آسمانی به دقت ما و حرکاتمان را بر روی زمین زیر نظر گرفته است.
به گزارش آژانس فضایی اروپا، مردمک رنگی این چشم تصویر قرص خورشید از نگاه ماهواره Proba-2 آژانس فضایی اروپا در لحظاتی است که از دید ناظر زمینی، خورشیدگرفتگی کلی بر روی زمین در حال وقوع بود. تصاویر مورد استفاده برای تهیه این بخش عکس، توسط دوربین SWAP این ماهواره گرفته شده است که به مطالعه خورشید در نور فرابنفش می‌پردازد.
برای ایجاد تمایز میان عوارض و خصوصیات فراوان موجود در سطح خورشید و اطراف آن، به خصوص برای نشان دادن شدت‌های مختلف نواحی طوفانی فعال خورشید، رنگ‌های عکس دستکاری شده‌اند.
نواحی آبی تیره عکس نشان‌دهنده لکه‌های خورشیدی به همراه گروهی از خطوط میدان مغناطیسی هستند که از سطح خورشید به سمت بیرون قوس برداشته‌اند. لکه‌های خورشیدی ردپاهای برخی از زبانه‌های عظیم خورشیدی و فوران جرم تاج خورشیدی هستند که گاه و بیگاه به سوی زمین پرتاب می‌شوند.

عنبیه آبی این چشم ترکیبی از صدها پرتو نور سفید است که در روز 13 نوامبر / 23 آبان و طی دو دقیقه خورشیدگرفتگی کلی، به طور پیوسته از شمال استرالیا گرفته شده است. مشاهده فواصل بسیار نزدیک سطح خورشید در نور مرئی از روی زمین، تنها طی خورشیدگرفتگی امکان‌پذیر است؛ زمانی‌که قرص خورشید موقتا توسط ماه پوشانده می‌شود و برای مدت کوتاهی باعث آشکار شدن جو خورشید یا تاج خورشیدی می‌شود.
حلقه‌های خطوط میدان مغناطیسی به وضوح در تصاویر نور سفید دیده می‌شوند. زمانی‌که بادهای خورشیدی این عارضه‌ها را به درون فضا می‌دمند؛ رد آنها در تصاویر میدان گسترده ماهواره SOHO ثبت می‌شود.
پیوند میان تصاویر زمینی و فضایی فرصت بی‌نظیری ایجاد می‌کند که بتوان نواحی جو خورشید -که مشاهده آنها بسیار دشوار است و تنها در لحظات زودگذر خورشیدگرفتگی کلی قابل دیدن هستند- را با عارضه‌های مشهور قرص خورشید و محیط گسترده‌تر اطراف آن پیوند داد.
این تصویر همچنین به ما یادآوری می‌کند حتی با وجود اینکه نیمکره شمالی سیاره ما این هفته به نقطه انقلاب زمستانی خود می‌رسد؛ اما خورشید کماکان بسیار فعال است و محیط مغناطیسی آن با چشم بر هم زدنی تغییر می‌کند.
 53275

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 264545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجتبی IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    10 0
    خیلی ممنون از مطلبتون ولی کاش یه کمی ساده تر توضیح میدادین