اگر آمریکا واقعا به ماه سفر کرد، چرا دوباره به ماه برنگشت؟

در ادامه بررسی استدلال‌های طرفداران دروغ بودن سفر انسان به ماه، به یکی از عمومی‌ترین سوالات آنها پاسخ خواهیم داد، این‌که چرا انسان به ماه برنگشت؟

برای مطالعه بخش‌های قبلی «شبهات آپولو» به لینک‌های زیر مراجعه کنید:

بخش اول: آیا انسان واقعا به ماه سفر کرد؟
بخش دوم: دروغ 30,000,000,000 دلاری سفر به ماه از کجا شروع شد؟
بخش سوم: ماجرای پرچمی که خودجوش روی ماه تکان خورد!
بخش چهارم: فضانوردان آپولو چطور از کمربند وان‌آلن رد شدند و زنده ماندند؟
بخش پنجم: اگر سفر انسان به ماه واقعی است، چرا هیچ ستاره‌ای در آسمان ماه دیده نمی‌شود؟
 
بخش ششم: مگر می‌شود سفینه‌ای به بزرگی آپولو روی ماه فرود بیاید و گردوخاکی به پا نشود؟
بخش هفتم: بهترین استدلال طرفداران توهم توطئه: سایه اجسام روی ماه کاملا تاریک نیست، پس سفر به ماه دروغ است!
بخش هشتم: اگر سفر به ماه واقعی است، چرا تصاویر ارسال فضانوردان زمینه یکسان ولی جزئیات متفاوتی دارد؟
بخش نهم: اگر فیلم‌های فضانوردان آپولو را با دور تند ببینیم، دروغ بزرگ قرن آشکار می‌شود؟
بخش دهم: ایراد بنی‎اسرائیلی طرفداران توطئه: چطور تصاویر ماموریت آپولو در 45 سال پیش این‌قدر باکیفیت است؟ 

پوریا ناظمی: موارد بالا بخش عمده‌ای از استدلال‌های اصلی علاقمندان به نظریه توطئه در سفر به ماه را شامل می‌شود. در کنار این موارد گاهی سوال‌های دیگری نیز مطرح می‌شود، این‌که ناسا به عمد فضانوردان آپولو-1 را کشت به دلیل اینکه آنها می‌خواستند پرده از این ماجرا بردارند.

این اتهامی بی‌پایه است که هیچ سندی از آن پشتیبانی نمی‌کند. آپولو-1 چندین سال قبل از سفر نخستین انسان به ماه صورت گرفت. اگر فضانوردان آپولو - 1 از توطئه خبر داشتند و می‌خواستند آن را افشا کنند، چرا باید سوار بر طبقه آخر موشک ساترن-5 می‌شدند تا به آزمایش‌ها ادامه دهند که ناسا بتواند آن‌ها را بسوزاند.

چرا به ماه برنگشتیم؟
موارد جزیی دیگری نیز در این زمینه مطرح می‌شود. اما یکی از مهم‌ترین سوال‌های عمومی این است که اگر آن موقع به ماه رفتیم، چرا برای بیش از 3 دهه دیگر نتوانستیم به ماه برگردیم؟

جواب این سوال همان‌طور که در بخش نخست شبهات آپولو آمد، به شرایط سیاسی، اقتصادی و بین‌المللی آن دوران برمی‌گردد. بودجه ناسا در زمان برنامه آپولو به 5 درصد بودجه فدرال رسید. همه نهادها، دو حزب اصلی و همچنین مردم درباره ضرورت انجام این سفر اشتراک نظر داشتند. پول کافی، عزم ملی و تلاشی شبانه‌روزی و عظیم باعث شد این اتفاق بیفتد و در طول ماموریت‌های آپولو 11 تا آپولو 17 (به جز آپولو 13 که با مشکل روبرو شد)، 12 فضانورد بر سطح ماه قدم بزنند.

اما در حال حاضر شرایط ناسا اصلا قابل مقایسه با آن دوران نیست. بودجه ناسا هم‌اکنون تنها نیم درصد بودجه فدرال است که از این مقدار یک سوم به بخش روباتیک و دو سوم به بخش پروازهای سرنشین‌دار اختصاص دارد. درون ناسا بحث بسیار جدی بر سر اولیت‌بندی این بودجه در جریان است. سفرهای فضایی سرنشین‌دار اگرچه جذابیت و اهمیت طولانی مدت دارد، اما دستاوردهای علمی مستقیم آن‌ها در مقایسه با ماموریت‌های روباتیک چندان بالا نیست. برای مثال تعداد مقالات علمی که تنها از تلسکوپ فضایی هابل به دست آمده، ده‌ها برابر کل داده‌هایی است که از آزمایش‌های انجام شده در ایستگاه فضایی به دست می‌آید. بسیاری در داخل ناسا استدلال می‌کنند زمانی که با بودجه محدود مواجهیم، بهتر است با این بودجه به جای اینکه 3 نفر را به ماه بفرستیم، ده‌ها ماموریت روباتیک مانند کاوش قمرهای مشتری و زحل، ماه، مریخ و سیارک‌ها و دنباله‌دارها را انجام دهیم تا حجم داده‌های ما به طور جدی افزایش پیدا کند.

اکنون حتی درون جامعه علمی، اجماعی برای سفر دوباره به ماه تا زمانی که دلیل مشخصی در این بازگشت باشد، وجود ندارد. ضمن اینکه اگر زمانی قرار باشد دوباره سفر به ماه اتفاق بیفتد، باید بخشی از فناوری‌های مربوط به این سفر دوباره طراحی و ساخته شود، چراکه برخی از فناوری‌های آپولو منقرض شده‌اند!

چندی پیش در گفتگویی با مهندس دارا صباحی، مهندس ارشد ماموریت مریخ‌نورد کیوریاسیتی (کنجکاوی) درباره مساله انقراض فناوری پرسیدم. او در این باره توضیح داد که بسیاری از اوقات برای یک ماموریت فناوری‌های ویژه‌ای طراحی می‌شوند و قطعاتی ساخته می‌شوند، اما بعد از چند سال که این ماموریت انجام شد و یا کنار گذاشته شد، نسل مهندسان تغییر می‌کند، کارخانه‌های سازنده خط تولید خود را تغییر می‌دهند و فناوری به راحتی گم می‌شود و طراحی دوباره فناوری جدیدتر و به‌روزتر برای مهندسان بسیار راحت‌تر از احیای فناوری‌های قدیمی است.

بخش دوازدهم و پایانی «شبهات آپولو» را فردا در خبرآنلاین بخوانید.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 343853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 62
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • عالم به تمامی مسائل جهان IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    65 70
    سلام در ادامه افشاگریهای ویرانگرم(که لرزه بر تن امریکا انداخته ام)و برخلاف نظرات ناظمی،در این نوبت به دروغ شرم آور مریخ نورد کنجکاوی می پردازم:علل دروغ بودن آن:1)چطوره که کشور دوست وبرادر،روسیه،تقریبا در تمامی ماموریتهای مریخی خود شکست خورده بطوریکه از مریخ به عنوان کابوس روسیه یاد میشه اونوقت این دروغ پردازان میگن ما نه تنها مدارگرد که مریخ نورد به مریخ اعزام کرده ایم؟2)در حالیکه از عهده انتقال هوایی یک دستگاه یک تُنی در مسافت ده هزار کیلومتری تنها چند کشور معدود برمیان(نه اینکه مثلا قطر بیاد و با بوئینگ جا بجا کنه)اونوقت چطوری اینها مدعی اند یک دستگاه یک تُنی را به سلامت به مسافت حدودا100میلیون کیلومتری فرستادن؟3)چطوره که ما با این همه مقاله آی اس آی،تازه میمون فرستادیم هوا اونوقت اونها...
    • محمد A1 ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
      11 3
      سلام جناب بی نام 18:49 هر دوی این مریخ نورد ها لحظاتی پس از فرود بر سطح این سیاره ارتباط خود را برای همیشه با زمین از دست دادند....
    • بی نام A1 ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
      13 5
      سلام در ادامه افشاگریهای ویرانگرمکه لرزه بر تن امریکا انداخته ام خخخخ همین اول کامنتت رو که خوندم از خوندن بقیه اش منصرف شدم چون مشخص شد از چه قشری هستی و دغدغه چی داری.بابا لرزه انداز بر تن استکبار این اینترنتی که داری ازش نظر میذاری مال کفار است یه وقت زشت نباشه از اینترنت خودشون میخوای تنشون رو به لرزه بندازی؟
    • بی نام A1 ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
      0 6
      زیر سوال بردن فرود بر ماه توسط کمونیست ها و شوروی ها درست شد و توسط سینه چاکانشان این شایعه منتشر شد
  • بی نام IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    حتما" جاسوسی های nsa هم توهم توطئه هست!!! اسم اسنودن به گوشت خورده؟ آخه عزيزم الان امريكا به ماه رفته باشه هم به تو چي ميرسه كه اينقد جوش ميزني! اين همه به دنيا دروغ گفتن تو الان شدی حافظ حقوق امريكا ؟ يكم خجالت بكش تو طرز حرف زدنت ، باد گلو روشن فكری. از تیتر مطالبت معلومه چه هدفی داری ...
  • بی نام IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    38 32
    من تو این موندم که روسیه و چین هم کمبود بودجه دارن؟! یا تکنولوژی الان اونها از تکنولوژی 50 سال پیش آمریکا عقب افتاده تره؟!! اونها چرا نمی تونن از کمربند ون آلن رد بشن!
    • بابک A1 ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
      17 14
      اونها مگه پروژه سرنشین دار خارج از مدار زمین دارن اصلا ؟ کی گفته نمیتونن ؟ این که فرضا من نمیرم کوه یعنی نمیتونم برم ؟ چین برنامه فرستادن انسان به ماه رو داره در اینده .اون هم صرفا برای قدرت نمایی. با هزینه ارسال یک انسان به ماه دهها پروژه مفید رو میشه انجام داد. حالا اگه کسی جز قدرت نمایی فایده دیگه برای ارسال انسان به فضا بلد بود بگه.
    • بی نام A1 ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
      19 8
      شوروی همون موقع هم می تونست ولی چون اول امریکا فرستاد در مسابقه ی فضایی شکست خورد و از ادامه ی کار صرفنظر کرد.هنوز هم قدرت رانش قویترین موشک چین به نصف قدرت ساترن 5 یعنی موشک حامل اپولو نمیرسه.
  • بی نام IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    37 62
    یکی به من بگه سند فرود انسان در ماه چیه؟ چند تا عکس روتوش شده!! یا فیلم های گم شده!!! یا سنگ های جعلی!!! یا انعکاس دهنده لیزری؟ اسم "لوناخود" تا حالا به گوشتون خورده؟! برای کم کردن روی شوروی! یک بار فرود بر ماه هم کافی بود، چرا 6بار در سه سال؟ و 44 سال هیچ؟ اگر واقعا رقابتی بین این دو وجود داشت، چرا بعد از اینکه ایالات متحده، آپولوهای کذایی را یکی پس از دیگری به ماه فرستاد، شوروی به کلی برنامه فضایی اش را تعطیل کرد؟! چرا ادامه نداد؟ چرا تلاش نکرد تا مثلا” در 10 سال آینده از آمریکا جلو بزند و روی مریخ فرود آید؟ پاسخ: کمربند ون آلن.
    • بی نام A1 ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
      20 14
      ای خبرانلاین این بخش کامنتها رو طوری ایجاد کن که بتونیم لینک بدیم یه چند تا لینک به این دوستان بدم تا همه چیز رو با چشم خودشون ببینند جناب بی نام سنگ های ماه حتی در ویکیپدیا و سایتهای خارجی اگر انگلیسی بلدی سن این سنگها از 3.2 میلیارد سال تا 4.5 میلیارد سال متغیر هست در ضمن ان زمان که امریکا در ماه سفینه فرود می اورد شوروی پروژه هایش رو تعطیل نکرده بود اونها فضاپیمای بدون سرنشین مارس رو روی مریخ فرود اوردند درضمن خود دانشمندان شوروی در پروژ های اپولو شرکت داشتند در ضمن مثل اینکه خیلی کم سن وسالی یک چیزی از کمربند وان الن به گوشت خورده ببین کمربند وان الن بین 32000 کیلومتر تا 16000 کیلومتر از زمین هست هر ماهوراه ای که در این مدار قرار گیر رو از بین میبره بقیه اش رو در کامنت بعد توضیح میدم
    • بی نام A1 ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
      13 15
      ببین عزیز فضانوردان اپولو به سرعت از کمر بند یاد شده عبور کردند یعنی اگه ماهواره در یک مدار دایره ای یا بیضوی وان الن قرار بگیره یعنی بین 32000 تا 16000 کیلومتری قرار بگیره نابود میشه فضانوردان اپولو به سرعت عرض این مدار را طی کردن و دوز بالایی به اونها نرسیده در ضمن زلزله سنجهای فضانوردان اپولودر ماه در هر سال 3000 زلزله ثبت می کند یعنی هر ساعت در ماه زلزله های بسیار ضعیفی به وجود میاد که من حوصله ندارم اینجا دلیلش رو بنویسم می تونی خودت بری بخونی
    • بی نام IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
      14 18
      پاسخ به بی نام چهارشنبه 21 اسفند 1392 - 15:40:04 کی گفته در صورت عبور سریع از کمربند ون آلن دیگه مشکلی ایجاد نمیشه؟! مگه کمربند ون آلن سپر زمین در برابر تشعشعات خورشیدی و کیهانی نیست؟ یعنی اونها با سرعت از سپر زمین عبور کردند تا برسند به اصل تشعشعات!!!!
    • بی نام IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
      10 6
      شما گوشت و پوست رو با آلیاژ یکی می کنی؟!!! یه سرچ بزن "حقیقت مرگ لایکا" بلکه روشن شی!
  • بی نام IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    20 26
    در مورد دروغ بودن این قضیه، من توی یک وبلاگ مطالبی خوندم که بل کل با این چیزیایی که شما نوشتین تفاوت داشت! مشخص بود که عکسها روتوش شده بودند!!
  • بی نام IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    فکر کنم تا امریکا نگه غلط کردم بیخیال نشین نه؟
    • معین IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
      23 77
      یه زمانی هم شوروی حرف اول می زد آمریکا بره بدهی ۱۷ تریلیاردشو صاف کنه که به زودی به سرنوشت شوروی دچار خواهد شد
    • محمد IR ۰۴:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
      17 16
      شاید شما خاطر آمریکا رو میخواین ......من که دوسش ندارم .....
  • بی نام IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    جوک قشنگی بودی کلی خندیدیم ممنون خخخخخخخخخخ
  • بی نام IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    27 15
    عجب گیری دادی؟!! برای چی باید برمیگشت؟!!! تحقیق کرده بود دیگه .
    • بی نام A1 ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
      21 8
      خیلی جالبه که این سلسله مطالب مرتبط با سفر به ماه رو هیشکی نمیخونه و میاد نظر میده. اگر دقیق بخونید میبینید که در تمام این مطالب چاپ شده، تک تک این شبهات با دلایل علمی رد شدند و نیازی به روشن گری در بخش کامنت ها نیست
  • راستگو IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    85 12
    براي اينكه آنها هر چيزي را در ترازوي هزينه و فايده ميگذارند و هزينه رفتن به ماه ، آنهم براي بار دوم بسيار نسبت به فايده آن بيشتر است. اون يك سفر سمبوليك بود تايك سفر اكتشافي ، مثل فتح قله . براي اثبات فتح قله كه ده دفعه نميروند تا بلكه به بعضي ها آنرا ثابت كنند.
  • بی نام IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    19 10
    خوب برای اینکه هیچ شبهه ای نماند چطور است یکی از ماهنوردهای خود را به محلی که آپالوها فرود آمده بودند بفرستد تا گزارش مفصلی از حضور اولیه انسان و چیزهایی که به جا مانده تهیه کند و اما از نظر بودجه اگه بودجه یک دهم هم شده باشد هزینه ها با تکنولوژی امروز با نسبت بسیار بیشتری کاهش یافته.عجیب است که وقتی سوال می شود چرا بعد ار اولین سفر مجددا این هزینه های سنگین برای سفرهای بعدی انجام شد دلایل علمی و تحقیقاتی مطرح می شود و حال قضیه متفاوت می شود
  • نادر IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    هر وقت مصری ها یک هرم دیگه ساختن یا ایرانیها یک تخت جمشید دیگه اونوقت میشه به آمریکایها گیر داد که یه بار دیگه برن ماه.
    • بی نام IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
      هیچ ربطی نداشت
  • حافظ IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    18 17
    سلام اولا جناب پوریا هنوز جواب من رو درباره ی موج و پرچم ندادن دلم میخواد فردا که بخش پایانی هست یه جوابی هم به این سوال مسخره من بدید از اونجاییکه دقیقا پیش بینی میکنم چه جوابی میخواید بدید ازتون تمنا میکنم فردا جواب بدید تا جلوی همه جواب اصلی و محکم رو بهتون بدم فردا منتظرم ضمنا اگر همین الان امریکا بتونه به ماه سفر کنه دوباره با عرض تاسف فراوان چیزی رو ثابت نکرده اونم بعد این همه مدت فقط جناب پوریا فردا حتما منتظر پاسخ محکم و قانع کنندتون هستم البته نگید این سوال ارزش جواب دادن نداره چون من حرفای زیادی دارم
    • م A1 ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
      17 11
      حافظ عزیز از شما خواهش میکنم از گفتن این حرفهای زیاد و محکمتان صرف نظر کنید تا مبادا کاخ دروغ امریکاییها فرو بریزد و اقای ناظمی و بقیه خبرنگاران علمی و موافقان سفر به ماه هاج و واج در مقابل استدلال های شما انگشت حیرت بر دهان بگیرند . حتما حرفهای محکمی دارید که تا به حال سازمانهای فضایی قدرتمند جهان مانند روسیه و چین و هند و ژاپن و اروپا و ... از فهمیدن آن عاجز بوده اند و شما می توانید با این سخنان امریکا شکن خود برای امریکا یک آبروریزی بزرگ ترتیب دهید و مقدمات فروپاشی علمی آنان را فراهم کنید. خواهش میکنم با امریکای جنایتکار این کار را نکن !!!!!!!!!!!
  • منوچهر A1 ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    16 52
    تشکر ویژه از جناب پوریا ناظمی بخاطر این مطالب زیبا
  • هاشم IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    دورد خدا بر تو. درود خدا بر ناسا. دورد خدا بر روح آرمسترانگ.
    • بی نام A1 ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
      46 10
      اقای ناظمی من متاسفم همین چند وقت پیش میخواستم یک مقاله درباره معادله اخر فرما رو از سایتهای خارجی ببینم بسیاری از انها فیلتر بودند اونوقت یک وبلاگ ایرانی هست که اتفاقا تمام شواهد این دوستان از این وبلاگ هست جالب هست این وبلاگ فیلتر نمیشه اونوقت سایتهای علمی فیلتر میشوند متاسفم برای جامعه علمی ایران
    • بی نام A1 ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
      17 14
      افرین بهت خبرانلاین افرین اقای ناظمی
  • علیرضا A1 ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    13 20
    علاقه مندان به یوفو ها اعتقاد دارن بخاطر موجودات فضایی و اخطار آنها دیگر سفری از طرف آمریکا و یا حتی کشورهای دیگر به ماه صورت نگرفته...
  • بی نام A1 ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    8 14
    یک فیلمی راجبش ساخته بودن البته تخیلی بود ولی باور کردنی بود که سنگ های ماه تبدیل به عنکبوت میشدن و میرفتند بدن فضانوردها!
  • بی نام IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    31 11
    دوباره برنگشت براي اينكه ببينه فضول هاش كيا هستند!!
  • قلی IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    8 25
    دورد بر دکتر سید پوریای ناظمی. مردی برای تمام فصول.
  • مرتضی A1 ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    21 30
    فاصله متوسط زمین تا ماه حدود 384403 کیلومتر است. سرعت سفینه با زمان گفته شده (سه روز) برای رسیدن به ماه با توجه به نوع سوخت مصرفی اصلا همخوانی ندارند. برای طی این مسیر و بازگشت از آن بدون سوخت گیری مجدد به مخزن بسیار عظیمی نیاز هست. در مدت هشت روز اقامت فضایی از بارش شهاب سنگها چرا خبری نیست؟ اگر برای شروع ماموریت از روی زمین به سکوی پرتاب و پشتیبانی نیاز هست پس چرا برای بازگشت از ماه به زمین این مجموعه نبوده است؟ کشوری که هالیوود را دارد میتواند برای هر چیزی فیلم بسازد و آن زمان هم که رقابت فضایی در اول راه و بسیار داغ بوده است.... البته من ناسا را به خاطر ساخت این فیلم سرزنش نمیکنم، بلکه افرادی را که آنرا واقعی می پندارند توهمی و خیالباف میدانم.
    • بی نام IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
      5 7
      پروژه کاپریکون!
    • بی نام IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
      29 12
      آقا مرتضي، توهم و خيالبافي رو شما و همفكرانتون دارن! ميدوني مريخ چقدر با زمين فاصله داره؟ 240 ميليون كيلومتر! يعني 625 برابر فاصله زمين و ماه. وقتي مريخ نورد فرستادند به مريخ نمي تونند سفينه به ماه بفرستند؟!!! امثال ما همين دو كلمه اطلاعاتي رو كه از فضا داريم مديون همين ناسا و امريكائي ها هستيم. ما چه بخواهيم قبول كنيم و چه قبول نكنيم واقعيت اينه كه امريكائيها در تمامي زمينه هاي علمي و پزشكي و ... با نوآوري و اختراعاتشون به بشريت خدمت كردند. همين امكان اينكه داري تو اينترنت اظهار فضل مي كني يا موبايل دستت مي گيري به لطف زحمات اونهاست.
    • بی نام A1 ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
      10 5
      پروژه کاپریکورن دررابطه با مریخ هست اون هم فقط یک فیلمه چه ربطی به اپولو داره
  • علی A1 ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    21 3
    انشاالله خداوند شفای عاجل عنایت بفرمایند
  • بی نام IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    16 4
    دنبال قاتل بروس لی می گردید؟
  • حامد IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    53 6
    یکی به من بگه ما اینجا سر پیازیم یا ته پیاز!؟
    • بی نام A1 ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
      46 3
      ما بادمجون بمیم !
  • علی IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    29 6
    امریکا به ماه سفر نکرد چون کشورها نمیتونند سفر کنندولی ادمها میتونند
  • علی IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    71 13
    سال 1347 که تو ایران مردم سوار الاغ تو شهرها میچرخیدن اونا داشتن آدم به فضا میفرستادن.حالا شما با این حرفا دنبال چی میگردین آخه؟؟خجالت آوره
  • فرهاد IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    21 18
    من فقط میخوام یه چیزی رو از آقای ناظمی بپرسم،اونم اینکه اونا چطور از سطح ماه بلند شدند و به سمت زمین حرکت کردن ودر زمین فرود آمدن؟
  • ali IR ۰۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    15 27
    حالا یا رفته یا نرفته بعضیها رگ روشنفکریشون خیلی بالا زده.به هموطن خود توهین میکنن که از اونا دفاع کنن.مرده شور علمشونو ببره که جز بدبختی چیزی برا بشر ندارن.اگه علم دست این وحشیها نبود الان دنیاجلوتر بود اما جوری رنگ و لعاب دادن که بعضی تقی زاده ها تا اسم غرب میاد اب از لک و لوچه شون میریزه.نه شما چیزی هستین نه اونا
    • بی نام IR ۰۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
      12 7
      تو كي هستي؟! تو چه كار مثبتي واسه مردم كشور خودت و مردم دنيا انجام دادي؟ جز ادعا !!!
    • بی نام IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
      24 10
      اگه آمریکاییها نبودن الان تو اینترنت و ... نداشتی بیای اینجا چرت و پرت بگی
    • بی نام A1 ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
      7 7
      مه تو خوبی آدم نادون.
    • ali A1 ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
      16 20
      امثال شما که سنگ اینارو به سینه میزنین.اگه این وحشی ها نبودن مطمئنم خیلی بهتر از اینترنت هم داشتم که اینو تاریخ ثابت میکنه.این که من چه کار مثبتی کردم لازم نمیدونم به هرکسی توضیح بدم.حداقل مثل این وحشی ها دنیا رو به کثافت نکشیدم.توصیه اخر اینکه بخاطر اینا خودتونو نکشین که اصل مشکل تو دنیا همینان.کسانی که خود را متعهد به اسرائیل میدونن دیگه قدرتشون کجا بود.
  • بی نام A1 ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    19 12
    من از روسیه بیشتر از امریکا بدم میاد ولی چرا اینقدر از امریکا جانبداری می کنین ... یه نگا به عکس مسافران ماه بندازین ...ستاره ها کجا هستن ... یا اینکه ماه مال یه دنیای دیگس ... خود امریکایی هام اعتراف کردن شما ول نمی کنبن .... دروغ بزرگ قرن فقط تو ایران هوادار داره
  • محمد IR ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    11 3
    قدیما یه مثلی دارن که میگن ...دنیا برای رضا شاه نماند.....هر دوره ای کشوری قدرت مند پیدا شد و متلاشی شد ...الان نوبت قدرت آمریکاست....معلوم نی بعد از آمریکا چه کشوری قدرت مند باشه...
  • آرمان IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    16 20
    ایالات متحده آمریکا ابرقدرت شماره 1 جهانه در تمام زمینه ها. به این زودیا هم کسی به گرد پاش هم نمیرسه. ما خیلی باید ممنون آمریکا باشیم به خاطر تمام تلاشها یی که برای کل جهان انجام داده. حالا هر کی میخواد هرچی بگه.
    • ali IR ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
      12 15
      از کجا میدونی به این زودی کسی بهش نمیرسه.نکنه دنیا تو دستته ما خبر نداریم.خیلی ابر قدرتای از این بزرگترم نابود شدن اینا که در برابرشون چیزی نیستن.اخر اینکه چقدر این وحشیها ذوق میکنن که همچین سینه چاکایی مثل شما تو کشوری دارن . بیچاره به ریشتون دارن میخندن
    • میثم IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۵
      14 16
      حالا فعلا تو لم بده پشت کامپیوتر ساخت همون وحشی هایی که ازشون نام میبری و کامنت بذار! استفاده ی اونها برای مردم این مرز و بوم فعلا از تو بیشتر بوده.
  • امیرسجاد A1 ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴
    11 5
    یعنی فاجعه بود جوابتون بودجه اون زمان آمریکا چقدر بود الان چقدره ؟ اصلا اینا بکنار شما که راست میگین بودجه ناسا کم شده تکنولوژی که 10 ها برابر بیشتر شده و هزینه ها قطعا کاهش پیدا کرده ؟ خودتونین
  • منم یه چی بگم IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    15 4
    چرا هیچ تصویری از بلند شدن و نشستن این سفینه نیست...وچرا هیچ مصاحبه ای هم نیست درحالی که همه میدونیم امریکایی ها وقتی یه کار َشاق انجام میدن گوش فلک رو کر میکنن... نه مصاحبه داریم نه نشست خبری داریم نه ...
  • بی نام A1 ۰۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۲
    7 4
    من مطمئنم که امریکا هرگز انسانی رو به ماه نفرستاد کاری که روسیه انجام داد و انسان به فضا فرستاد یک کار پیش پا افتاده بود که الان ایران داره انجام میده یعنی اگه بخواد به جای اون حیوانات میتونه انسان داخل کپسول بزاره و بفرسته فضا. جدا از بحث امنیت انسانیش اون لحظه فرود زنده میمونه که به همه نشونش بده و بگه فضانورد فرستاده اما یهو امریکا اعلام میکنه فضا نورد فرستاده به ماه یعنی تکنولوژی که تونسته روی ماه بشینه و انسانها جدا از همه خطراتی که انجا وجود داره قدم به ماه بگذارند و بعد از اون سوار فضاپیماشون بشن و با یک نیروی پیش رانش و بدون هیچ سکوی پرتابی و هیچ ایستگاه کنترلی که روی ماه باشه برگردند اونم بعد از شش ماه بعد از اعلام سفر یوری گاگارین به فضا. ادامه...
  • بی نام IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    پس آپولو یی که فضا رفت چه شد
  • saeed A1 ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    4 1
    دلایل خیلی پیش پا افتاده و مسخره ای آوردید برعکس مسائل دیگه این خیلی مسخره اس که بیش از نصف بودجه ی کل دنیا به سرگرمی های مختلف المییک های ورزشی . کنسرو ها . فیلم ها بازی ها و... بشه ولی بودجه خیلی کمی به تحقیقات علمی بدن علمی که با پیشرفتش سرگرمی ها به وجود میان و اومدن
  • الف A1 ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    2 1
    یه نکته جالب تو این نوشته بود و اون هم از بین رفتن یا فراموش شدن یک تکنولوژی بود،وقتی تو این سالها امکان این اتفاق هست،پس چند هزار سال پیش که ارتباط تمدن ها خیلی محدود تر بوده،چقدر این اتفاق میتونسته بیفته،این میتونه جوابی برای تمام رازهای تاریخی باشه،،سازه هایی که ساختش الان هم غیرقابل باوره،مثل اهرام مصر و چیزهای عجیب دیگه، .....
  • .... IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    10 1
    اگه دروغ نیست چرا یک بار به ماه سفر نمی شود چین روسیه امریکا انگلیس ژاپن کره تکنولوژی 50 سال پیش را ندارد؟