نخستین گام بزرگ برای تشکیک در برنامه‌های آپولو، دو سال بعد از بازگشت آپولو-17 و با انتشار کتاب « ما هرگز به ماه نرفته‌ایم، زیان 30 میلیارد دلاری آمریکا» برداشته شد.

پوریا ناظمی: روز گذشته نخستین بخش از سری مطالب «شبهات آپولو» را با عنوان «آیا انسان واقعا به ماه سفر کرد؟» مطالعه کردید که در آن با مروری بر وضعیت جهان پس از جنگ جهانی دوم، شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی آمریکا و دلایل این کشور برای انجام ماموریت گران‌قیمت آپولو توضیح داده شد.

در روزهای انجام عملیات آپولو و چند سال بعد از آن خبری از شایعاتی که امروز پیرامون این سفر را گرفته است نبود. از یک سو آمریکایی‌ها شاهد موفقیتی چشم‌گیر بودند و از سوی دیگر بسیاری از آن‌ها می‌توانستند خود شاهد پرواز موشک‌های غول‌پیکر ساترن-5 باشند که روزها در کیپ کندی سوار می‌شد و مقابل چشم مردم و در حالی‌که مردم چندین ایالت می‌توانستند رد سفر آن را به فضا مشاهده کنند، غرش کنان به فضا می‌رفت.

در جایی مانند سواحل ایالت فلوریدا و یا شهر هیوستون، هر کسی را انتخاب می‌کردید، حتما خودش یا یکی از اعضای خانواده یا دوستانش درگیر این برنامه فضایی بودند و از همه مهم‌تر آن‌ها شاهد بودند روس‌ها که هر بار در تلاش بودند تا موفقیت‌های خود را چندین برابر بزرگ کنند، هیچ اعتراضی به این برنامه نکردند.

سرگئی خورشچوف فرزند نیکیتا خورشچوف، نخست‌وزیر وقت اتحاد جماهیر شوروی در گفتگو با ساینتیفیک‌آمریکن در سال 2009/1388، از خاطرات آن روزهای خود در روسیه سخن گفته است. او به یاد می‌آورد که خبر این مساله در روزنامه‌های شوروی منتشر شد، اما واکنش ما (شوروی‌ها) به آن مانند واکنش آمریکایی‌ها به پرواز گاگارین بود. او همچنین از پدرش یاد می‌کند که از شکست برنامه فضایی شوروی تحت سرپرستی سرگئی کورولوف ناراحت و شگفت‌زده بود. وی در این گفتگو همچنین به این موضوع اشاره می‌کند که با توجه به اینکه کورولوف بیشتر از این‌که دانشمند یا طراح باشد، مدیر بی‌نظیری بود، اصرار عجیبی بر استفاده از پرتاب‌گرهای امتحان شده قبلی خود (موشک N1) داشت . سرگئی خورشچوف در این گفتگو حتی بیان می‌کند که به نظر او و بسیاری از افرادی که در آن‌زمان از جزئیات برنامه‌های شوروی اطلاع داشتند، برنامه کورولوف و میراث‌دار آن یعنی واسیلی میشین به لحاظ فلسفه‌ای که در مواجهه با این مساله داشتند، نمی‌توانست در این مورد بر آمریکا چیره شود. حتی سیستم عظیم پروپاگاندای شوروی هیچ‌گاه ادعایی در زمینه دروغ بودن سفر به ماه نکرد و با وجود این‌که هر دو کشور از نزدیک فعالیت‌های دیگری را به ویژه در خارج از مدار زمین زیر نظر داشتند، مقامات علمی آن‌ها این سفر را برای سیاست‌مداران ارشد کرملین تایید کردند. پس از پایان جنگ سرد و در جریان ملاقات‌هایی که بین فضانوردان قدیمی شوروی با همتایان آمریکایی آن‌ها اتفاق افتاد، این افراد از احساس خود هنگام شنیدن خبر موفقیت آمریکایی‌ها گفتند.

نخستین تشکیک بزرگ
با گذشت چند سال از موفقیت برنامه آپولوها اما زمزمه‌های ایجاد شک درباره این برنامه نه در شوروی و در بلوک شرق، که در خود آمریکا بلند شد. بحران اقتصادی از یک سو و هزینه‌های سرسام‌آور آپولو و پایان یک‌باره آن فرصت مناسبی برای مطرح شدن نظریه توطئه در این باره بود.

سال 1974/1353 اولین گام بزرگ در زمینه ایجاد تشکیک در این سفر از سوی کارمند یکی از بنگاه‌های انتشاراتی وابسته به یکی از شرکت‌های سازنده موتورهای موشک ساترن - 5 برداشته شد. او کتابی با عنوان : «ما هرگز به ماه نرفته‌ایم، زیان 30 میلیارد دلاری آمریکا» را با طرح ایده‌هایی مبنی بر دروغ بودن این سفر منتشر کرد. چنین عنوانی موجی از بحث و مباحثه را در جامعه آمریکایی و در سایر نقاط جهان ایجاد کرد.

در همین ایام بود که نمایش فیلمی سینمایی به نام «کاپریکون - وان» بحث‌ها را وارد فاز جدیدی کرد. این فیلم داستان سفر نخستین انسان به مریخ را روایت می‌کرد و در فیلم بیان می‌شد که چگونه سیاست‌مداران با کمک هالیوود داستان سفر به مریخ را شبیه‌سازی کرده‌اند تا افکار عمومی را گمراه کنند. این فیلم با اشارات غیرمستقیمی که به داستان آپولو - 11 داشت، بحث‌ها را وارد مرحله جدید کرد.

این رویدادها هم‌زمان شد با رسوایی واترگیت و مشخص شده بود کمپین انتخاباتی نیکسون برای تضمین پیروزی در انتخابات از کمپین انتخاباتی دموکرات‌ها شنود کرده و سپس این اتهام‌ها را انکار کرده است. نیکسون به دلیل دروغ‌گویی و رسوایی واترگیت که با پیگیری روزنامه‌نگاران و به ویژه خبرنگاران روزنامه واشینگتن‌پست آشکار شده بود، از ریاست‌جمهوری استعفا داد و اعتماد مردم به سیاستمداران آمریکایی به حداقل خود رسید. در چنین دوره‌ای که توطئه و دروغ واشینگتن را فرا گرفته بود، باور اینکه سیاستمداران برای فریب افکار عمومی دست به جعل سفر به ماه بزنند، برای مردم باورکردنی می‌آمد.

فاکس، تنور توهم را داغ‌تر کرد
سال‌ها بعد بار دیگر این موضوع دوباره داغ شد. این بار و در 15 فوریه 2001/ 25 بهمن 1379 بود که شبکه تلویزیونی فاکس مستندی یک ساعته درباره سفر به ماه تهیه کرد. این فیلم با عنوان «نظریه توطئه: آیا ما بر ماه فرود آمدیم؟» و با اجرای میچ پلیگی یکی از بازیگران سریال ایکس‌فایلز پخش شد. در این فیلم ادعاهای پیشین در کنار تصاویر و عکس‌هایی منتخب قرار می‌گرفت و با ساختاری حرفه‌ای درباره این‌که آیا سفر به ماه صورت گرفته است یا نه بحث می‌کرد. این مستند به قدری تاثیرگذار بود که برخی از آمارها نشان می‌داد پس از پخش آن تعداد طرفداران نظریه توطئه و دروغ بودن سفر به ماه از حدود 5 درصد به 20 درصد افزایش یافته است!

اما کسانی که معتقدند سفر به ماه دروغ بوده است، چه دلایلی را مطرح می‌کنند؟ در بخش‌های بعدی «شبهات آپولو» فهرستی از این موارد را به همراه توضیح علمی هر یک از آن‌ها مطرح می‌کنیم.

طبیعی است کسانی که از پیش تصمیم خود را گرفته‌اند و این سفر را دروغ می‌پندارند، با خواندن چنین مطالبی باز هم قانع نخواهند شد. مخاطب اصلی «شبهات آپولو» کسانی است که شایعات مختلف در این باره را شنیده و دنبال توضیحاتی درباره آن‌ها هستند.

بخش سوم «شبهات آپولو» را فردا در خبرآنلاین مطالعه کنید.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 341807

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 26
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    71 19
    اولا اگر سفر به ماه دروغ بود اول شوروی که در رقابت با امریکا ابود اعلام می کرد در حالی که شوروی انرا تایید کرد.ثانیا سالهاست که نمونه های اورده شده از ماه در مجامع علمی مورد بررسی قرار می گیرد.ثالثا ناسا به مریخ که چند برابر از ماه دورتر است چند مریخ نورد فرستاده ماه که جای خود دارد.خواهشا چاپ کنید
    • بی نام IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
      27 11
      من موافق دروغ بودن ماجرای آپولو نیستم. اما شما داری میی مریخ نورد به مریخ فرستاده و نه انسان.
  • مجید A1 ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    48 17
    در ماموریت آپولا 11 یک بازتابنده لیزر بر روی سطح ماه نصب شد که اگر از روی زمین به اون نقطه اشعه لیزر تابانده بشه میشه بازتابش اونو در زمین تشخیص داد که نشان دهنده اینه که این ماموریت واقعا انجام شده و این شبهات تماما زاده ذهن روسهاست.
  • بابك IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    44 24
    من يقين دارم آرماسترانگ بر كره ماه قدم گذاشت...روسها چون نتونستد هميشه ميخوان بگن دروغ بوده..
  • بی نام IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    22 13
    جناب ناظمی نمیدونم چتون شده من زمانی که اشتراک مجله نجوم داشتم از خوندن گزارش های شما تو اون مجله لذت میبردم ولی نمیدونم چه اصراری بر این موضوع دارید در سفر ب ماه چندین retroreflector بر سطح ماه نصب شد که بعدا ازش استفاده بشه برای فرستادن امواج لیزری ب سطح ماه و دریافتش که امروزه همین کار رو دارن انجام میدن تا ماه رو مورد مطالعه قرار بدن نکنه لیزر رو ب سطح خاکی ماه میفرستن و دریافت میکنن؟!!!!!!!!!
    • سیب سبز DE ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
      18 13
      جناب بی‌نام شما معلوم نیست چه‌تون شده!!! خب آقای ناظمی در این سری مقاله‌ها سعی دارند این شبهات رو مطرح کنند و بهشون جواب بدهند دیگه. مگه تأیید کردند؟ درست می‌خونین مقاله‌ها رو؟ می‌تونین صبر کنین تا این سری تموم بشه یا هفت ماهه به دنیا آمدین؟
  • ali IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    39 13
    به جز آپولو 11 آپولوهای 12 ،14 ،17،16،15 به ماه سفر کردن که تو این ماموریت ها فقط آپولو 13 موفقبه فرود به ماه نشد اگر سفر به ماه دروغ بود تا حالا کشور هایی مثل روسیه چین که با امریکا رقابت دارن صداش در اومده بود
  • حسام IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    این شبهات درست نیست. خود روس ها هم قبول داشتند که آمریکایی ها به ماه رسیدن. ضمنا این مطالب نخ نما شده...
    • بی نام A1 ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
      17 86
      این افراد در امریکا حتی مغز مردم رو هم شست و شو میدهند همین چند وقت پیش امار نشان میداد که به دلیل نفوذ این تندروها که اعتقاد به بی خطایی انجیل دارند در امریکا حدود 26 درصد مردم اعتقاد دارند که خورشید به دور زمین می چرخد جامعه ای که اجازه میدهد هر انسانی حتی احمق هم در ان اینقدر ازاد باشد باید ببیند که حتی پیشرفتهای علمی نیز توسط همین افراد به مسخره گرفته شود حتما از اینها بپرسید زمین صاف هست و انواع پیشرفتهای پزشکی و الکترونیکی یک مشت دروغ هست نشان میدهد که ازادی بیش از اندازه هم به هیچ درد یک کشور نمی خورد
    • غرب وحشی IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
      31 85
      ممکنه تمام اثرات مثل رد پا و لیزر و پرچم گذاری به صورت رباتیک انجام شده باشه. بینهایت شبهه وجود داره که ثابت میکنه این یه سناریو برای فریب جهان بیش نبوده. پاول جزف گوبلز : هر چه دروغ بزرگ‌تر باشد، باور کردن آن برای مردم ساده‌تر است...
    • حسام A1 ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
      57 19
      پس با این دیدگاه ها جنگ عراق و افغانستان هم رخ نداده. کار روبات بوده. دنیا رو فریب دادن. بی خیال بابا. کاسه داغ تر از آش نشین.
    • محمد A1 ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
      18 7
      سلام بسیار جالبه!! خود روسها خیلی وقت کوتاه اومدن،عریران ایرانی ما به هیچ وجه کوتاه نمیان....
    • من A1 ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
      2 5
      خلاصه به زبان خودمون برای اثبات دروغ سفر به ماه یک مثال نقض علمی لازم است که بنده به شخصه بیش از ده تا نقض علمی تابلو و آشکار دیده ام . و اون برادری که گفته حتما جنگ ایران و عراق و... دروغه ، حالا من چند تا سوال دارم . حتما زدن برج های دو قلو به دست بن لادن یاغی راست بوده یا نه ؟ یا بمب های اتمی صدام چی ؟ نمایش ضایع کشته شدن بن لادن ؟ حمایت آمریکا مبنی بر توهم صدام که ایران استانی از عراق بوده که همین بهانه جنگ ایران و عراق بوده چطور .؟ یا تحریم ایران به بهانه ساخت بمب اتم توسط ایرن؟ یا فیلم آگورا و جایزه بردنش چی ؟ اصلاحات تو میانمار چطوره ؟.
  • بی نام IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    40 2
    حالا شما هم زيرلفظي مي خواي ؟؟!!! خب همشو ميگفتي ديگه !
  • بی نام A1 ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    8 54
    خیلی ساده است۰۰۰ فاکس اسم روزنامه ای در آمریکاست۰۰۰۰ فاکس یعنی روباه۰۰ چون روباه حیله گر و مثلا دروغگوست ۰۰۰ این روزنامه هم دروغ زیاد مینویسد
    • بی نام A1 ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
      49 2
      شبکه تلویزیونی فاکس نیوز روزنامه است ؟!!!! اطلاعاتت خیلی زیاده مواظب خودت باش
  • بی نام A1 ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    15 7
    طبیعی است کسانی که از پیش تصمیم خود را گرفته‌اند و این سفر را دروغ می‌پندارند، با خواندن چنین مطالبی باز هم قانع نخواهند شد. مخاطب اصلی «شبهات آپولو» کسانی است که شایعات مختلف در این باره را شنیده و دنبال توضیحاتی درباره آن‌ها هستند. جالب بود
  • ناظر A1 ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    10 14
    تیتر این مقاله فوق‌العاده زرده و از روش بسیار غیرعلمی و غیرحرفه‌ای برای کشوندن مخاطب به مطلب خود استفاده کردید. در ضمن نمی‌دونم شما چرا فکر می‌کنید هر چی تعداد صفر یک تیتر بیشتر باشه احتمال اینکه مخاطب روش کلیک کنه بیشتره . از بعضی کامنت‌ها هم مشخص که مخاطب اصلاً متن رو نخونده و فقط از روی تیتر قضاوت کرده. به نظر من اگه یه تیتر درست درمون می‌ذاشتین و متن رو هم به صورت سوال جواب می‌نوشتین خیلی مشکل‌گشاتر از این مجموعه‌ی چند قسمتی بود . کاری که فیل پلیت ۱۵ سال پیش انجام داده http://www.badastronomy.com/bad/tv/foxapollo.html شاید این‌جوری بشه اونی که خوابه رو بیدار کرد...
  • میثم IR ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    6 10
    حوصله ندارم توضیح بدم خودم رشتم فیزیکه و هر فیزیکدانی میدونه که این یک دروغ بزرگه ما میتونیم به ماه سفر کنیم ولی نمیتونیم از اونجا برگردیم،عوام فکر میکنند شتاب جاذبه ماه صفر هست چون معنای جادبه را بدرستس نمیدانند
  • همایون IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
    7 10
    الان رسما اعلام می شود سفر به مریخ بدون بازگشت است چون سوخت بازگشت وجود ندارد. چگونه در دهه ۶۰ میلادی یک سفینه به ماه رفت و برگشت و همه سرنشینانش را هم سالم برگرداند و مشکل سوخت با تکنولوژی ان دوران نداشت؟ از طرف دیگر در ان دوران که یک کامپیوتر محاسباتی در حد یک تبلت معمولی امروز به اندازه یک سوله ساختمانی جا می گرفت چگونه توانستند ان کامپیوتر را در ان سفینه جا دهند و محاسبات پیچیده خروج و ورود به جو را طوری انجام دهند که هیچکس اسیب نبیند و هیچ اتفاقی هم نیفتد؟ حالا فرض کنیم همه اینها درست، چرا هیچ عکس و فیلم جدیدی از اثار بجا مانده در ماه پخش نمیشود؟ چرا امریکایی ها جواب این همه شایعات را بصورت مستند رد نمی کنند؟ الان که با ماهواره کپلر عکس های جهان را تا ۱۳.۵ میلیارد سال نوری می گیرند.
    • بی نام US ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
      6 1
      عزیز جان شما قبل از اظهار نظر، فاصله ماه تا زمین را با فاصله مریخ تا زمین مقایسه میکردی، خودت میفهمیدی چه نظر مسخره ای دادی.
  • فریبرز US ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
    7 2
    جالب است کسانی که به همه چیز شک میکنند گاهی شده به باورهای خود نیز شک کنند.
  • بهرام A1 ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    7 2
    زنده یاد پروفسور ابوالقاسم غفاری ، فارغ ااتحصیل ریاضیات از سوربن فرانسه ، موفق به کسب نشان عالی علمی کاخ سفید شد (در زمان ریاست جمهوری نیکسون) ایشان این افتخار را بخاطر انجام محاسبات ریاضی مربوط به پروژه اپولو کسب کردند و اولین ایرانی در ناسا و تنها غیر امریکایی حاظر در پروژه اپولو بودند آیا ما ایرانی ها با این حرفها به کجا می خواهیم برسیم ، چون با کم کاری و تنبلی در زمینه علمی به موفقیت نرسیده ایم این به این معنا نیست که کشور هایی که سخت تلاش می کنند هم به جایی نرسند حداقل جوانمرد باشیم ، اگریک ایرانی مثل پروفسور غفاری به واسطه تلاش و کوشش توانسته در پروژه اپولو شرکت کنه ما با این حرفها و توطئه سازی ها ارزش کار آن بزرگوار را پایین نیاوریم
  • adak A1 ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
    3 2
    من حرفم اینکه اگه شما یه فیلم تخیلی هالیوود مربوط به 20 سال پیش که از جلوه های ویژه استفاده کرده رو نگاه کنید براتون واقعا مزحک خواهد بود.هر چتد که اگه همون فیلم رو 20 سال پیش نگاه میکردید از تعجب خشکتون میزد.حالا هم ما فرض کنیم این یک فیلم تخیلی مربوط به 20 سال که نه بیش از 40 سال پیش هست.مطمان هستم که اگه فقط یه فیلم ساختگی بود تا الان تبدیل شده بود به یه فیلم مزحک با کلی سوتی.با این وجود نه تنها فیلم مزحک به نظر نمیاد بلکه خیلی هم طبیعیه.اینقد که منتقدای فیلم با وجود اینکه خیلی بدبینانه به فیلم نگاه میکنند هنوز یه انتقاد کاملا جدی و مستند پیدا نکردند. از همه مهمتر اینکه اگه آمریکا و هالیوود در اون زمان توانایی ساخت یه همچین فیلم واقعی و فوق العاده ای داشت قطعا میتونست به ماه سفر کنه
  • karim IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    5 4
    تنها شبهه اینه که ، واقعا چرا از آن زمان تاکنون ، علیرغم فتح شدن مسیر ماه، دیگر این سفر تکرار نشد .در صورتیکه بایستی با هموار شدن تجربه سفر به ماه ، این اقدام بارها وبارها در سالهای بعد تکرارمی شد .ولی در ادامه تمام سفرها حداکثر در حد ایستگاههای فضایی خارج از جو بوده . کمی تامل کنید
  • امين A1 ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
    2 1
    اينايي كه ميگن سفر به ماه دروغ بوده رو جدي نگيرد.جديدا يه عده تو خود آمريكا مدعي شدند كه زمين صاف هستش و كلي هم به قول خودشون دليل به طاهر علمي آوردن تا حرفشون رو ثابت كنن.