آیا انسان واقعا به ماه سفر کرد؟

45 سال از گام کوچک نیل آرمسترانگ بر سطح ماه و جهش بزرگ بشریت در فناوری فضایی می‌گذرد و هنوز هستند افرادی که بزرگ‌ترین ماجراجویی بشر در قرن گذشته را دروغ می‌دانند.

پوریا ناظمی: طی سال‌‌های اخیر، چند اتفاق خبری باعث شد داستان قدیمی و معروف دروغ بودن سفر انسان به ماه زنده شود، از مستند شبکه فاکس در سال 2001/1380 گرفته تا درگذشت نیل آرمسترانگ، فرمانده ماموریت آپولو 11 در شهریور 1391/آگوست 2012، اما از همه این‌ها عجیب‌تر، اظهارات برخی چهره‌های شناخته‌شده در کشور است که مشخص نیست به چه دلیل به این موضوع دامن می‌زنند.

در طول 45 سالی که از فرود آپولو 11 بر سطح ماه گذشته، بسیاری از مردم درباره اینکه آیا این سفر انجام شده یا فریبی تبلیغاتی بوده است به بحث پرداختند. بسیاری از سوال‌هایی که در این باره مطرح می‌شود سوال‌های ساده و قدیمی هستند، سوال‌هایی مانند این‌که چرا پرچم آمریکا در ماه در حالت اهتزاز قرار داشت؟ چرا همه تصاویر این قدر باکیفیت هستند، چطور فضانوردان توانستند از محدوده تابش‌های مرگ‌بار کمربند وان‌آلن به سلامت عبور کنند و در نهایت این‌که چرا هیچ وقت انسان دوباره به ماه بازنگشت؟

این موارد و سوال‌های دیگر بارها تکرار شده و بازهم تکرار خواهد شد. اما آغاز تشکیک در این سفر تاریخی به کجا برمی‌گردد؟ آیا سازمان ناسا و دانشمندان علوم فضایی هیچ‌گاه توانسته‌اند پاسخی برای این شبهات مطرح شده ارایه کنند؟

برای اینکه به این موارد پاسخ دهیم باید داستان را کمی به عقب ببریم، زمانی که آمریکا توانست نخستین انسان را به سطح ماه بفرستد و سالم به زمین بازگرداند.

جنگ سرد بعد از جنگ جهانی
داستان سفر به ماه حاصل دوران پیچیده‌ای از تاریخ معاصر بود که بدون در نظر گرفتن پیش زمینه‌های موجود در آن زمان امکان بحث درباره چارچوبی که سفر به ماه در آن معنی پیدا می‌کرد امکان پذیر نیست. پس از پایان جنگ جهانی دوم، فضای سیاسی حاکم بر سیاره ما تغییر کرد و عصری بر اساس مواجهه دو قدرت بزرگ زمان یعنی ایالات متحده آمریکا که رهبری بلوک غرب و کشورهای صنعتی را بر عهده داشت و اتحاد جماهیر شوروی که رهبری بلوک شرق و کشورهای کمونیست را بر عهده داشت، شکل گرفت. در این دوران که به جنگ سرد معروف شد، عملا جهان در شرایط شکننده‌ای قرار داشت و احتمال برخوردی تنش‌زا و آغازی جنگی بزرگ بر سر جهان سایه افکنده بود.

در چنین شرایطی دو طرف و به خصوص رهبران جهان دو قطبی یعنی شوروی و آمریکا در حالت موازنه‌ای قرار داشتند که برهم‌خوردن این موازنه همه جانبه می‌توانست کفه ترازوی جنگ سرد را به نفع یک طرف سنگین‌تر کند. هر دو طرف به طور جدی به قوی کردن زرادخانه تسلیحاتی خود مشغول بودند. شگفت‌انگیزترین دوران جاسوسی در جهان شکل گرفته بود و طرفین سعی در جذب حامیان جدید و افزایش تاثیر فرهنگی و اقتصادی خود داشتند. موجی از وحشت عمومی از دیگری در کشورهای هر یک از این دو قطب سایه افکنده بود. در چنین شرایطی یکی از مهم‌ترین غنیمت‌های جنگ جهانی دوم عرصه جدیدی را در این رقابت آغاز کرد.

آلمان نازی در دوران جنگ جهانی دوم موفق شده بود موشک بالستیک را توسعه دهد. این موشک قاره‌پیما که به نام وی 2 شناخته می‌شد، برای هدف قرار دادن مناطقی در فواصل بسیار دوردست طراحی شده بود. هیتلر البته هیچ‌گاه نتوانست از این موشک برای تغییر معادلات جنگ جهانی استفاده کند اما زمانی که فاتحان جنگ آلمان را به اشغال خود درآوردند، متوجه اهمیت این موشک شدند. این موشک‌ها به همراه مهندسان فعال روی آن و نقشه‌ها و طرح‌های آن مهم‌ترین غنیمت جنگ جهانی دوم بود، غنیمتی که سنگ بنای برنامه‌های فضایی آمریکا و شوروی شد.

در حالیکه آمریکا در کنار تعدادی از موشک‌ها، ورنر فون براون، مرد اول صنایع موشکی آلمان را نیز در اختیار داشت، اما به دلیل اختلافات داخلی و سیستم پیچیده بوروکراتیک خود نتوانست گام اول را در زمینه فضا بردارد. در حالی‌که مدتی پیش از آنکه اسپوتنیک - 1 (نخستین ماهواره جهان) در مدار قرار بگیرد آمریکا دست به آزمایشی موشکی زد که می‌توانست با اندکی تغییر ماهواره‌ای را در مدار زمین قرار دهد، از تیم فون‌براون و نیروی زمینی تعهد گرفته شد که هیچ ماهواره‌ای در کلاهک این موشک نباید به مدار زمین فرستاده شود.

وقتی روس‌ها اسپوتنیک - 1 را به مدار فرستادند، آمریکایی‌ها متوجه شدند بدون آنکه مستقیما مورد حمله نظامی قرار بگیرند روحیه و غرورشان مورد تاخت و تاز قرار گرفته است. فون‌براون ماموریت یافت که ظرف مدت 90 روز اولین ماهواره آمریکایی را در مدار زمین قرار دهد و او توانست پیش از پایان ضرب‌الاجل، این کار را انجام دهد.

کندی وارد می‏‌شود
رقابت نفس‌گیر و نزدیک آمریکا و شوروی در حوزه تازه کشف شده فضا در حالی به پیش می‌رفت که آمریکا همیشه یک گام عقب‌تر بود. در چنین شرایطی بود که جان اف. کندی در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شد و در نخستین سال ریاست جمهوری‌اش آن‌هم در حالی‌که تنها 3 هفته از بازگشت نخستین آمریکایی سفرکرده به فضا می‌گذشت و تنها 3 سال از تاسیس سازمان هوا و فضانوردی آمریکا، ناسا گذشته بود، در جلسه مشترک مجلسین ایالات متحده که به State of Union معروف است، سخنرانی تاریخی خود را درباره ضرورت سفر به ماه ارایه کرد.

او احساس می‌کرد آمریکا در حال واگذار کردن بازی فضایی به شوروی است و با وجود اینکه تعداد ماموریت‌های آمریکا تا زمان کندی نسبت به شوروی پیشی گرفته بود، اما آن‌ها هیچ عنوان مهمی را به خود اختصاص نداده بودند. از طرفی دوران زمام‌داری کندی همراه با رویدادهای سریع و پیچیده بین‌المللی بود. او در دوران کوتاه ریاست‌جمهوری‌اش، یک بار تا آستانه جنگی اتمی با شوروی در جریان بحران موشکی کوبا پیش رفت. کندی در آن سخنرانی معروف اعلام کرد که در این برهه از زمان هیچ ماموریتی برای آمریکا مهم‌تر از فرستادن انسان به ماه و برگرداندن سالم او به زمین نیست. او البته از دشواری کار آگاهی داشت و به همین دلیل اعلام کرد هیچ ماموریتی به اندازه سفر به ماه برای آمریکا در این زمان دشوار و پرهزینه نیست. اما او خود و مردم آمریکا را متعهد به انجام این کار می‌دید : «من معتقدم این ملت باید خود را متعهد به انجام این ماموریت کند ... که تا پیش از به پایان رساندن این دهه، انسان را به ماه فرستاده و سالم به زمین برگرداند». اندکی بعد او در سخنرانی دیگری که در دانشگاه ریس ایراد کرد به طور جدی‌تری به این موضع پرداخت و بازهم با اشاره به دشواری‌های این سفر اعلام کرد «ما باید این کار را انجام دهیم نه به این دلیل که کار ساده‌ای است بلکه به این دلیل که این کار تلاش دشواری را می‌طلبد»

در همان زمان هم بسیاری صحبت‌های کندی را خیال‌پردازانه می‌دانستند. چطور کشوری که هنوز هیچ پشرفت و پیشگامی جدی در حوزه فضایی ندارد و از عمر سازمان فضایی‌اش تنها 3 سال می‌گذرد و تازه 3 هفته از بازگشت اولین فضانوردش از مدار زمین می‌گذرد، می‌تواند در کمتر از 10 سال انسان را به ماه ببرد؟ چالش‌های پیش روی این مسیر بسیار بیشتر از آن بود که تصور می‌شد، اما کندی برای اینکه این اتفاق را عملی کند با موافقت هر دو حزب، بودجه ناسا را افزایش داد به‌طوری‌که در اوج برنامه آپولو بودجه ناسا به 5 درصد بودجه فدرال رسید که بالاترین میزان بودجه این سازمان در تاریخ خود بوده است. از هر 100 دلار درآمد دولت 5 دلار خرج ناسا می‌شد و این در حالی است که اکنون این مقدار در حد نیم درصد است، به این معنی که از آن 100 دلار فرضی درآمد دولت تنها 50 سنت هزینه ناسا می‌شود.

پروژه آپولو
برای به انجام رساندن این پروژه در کنار تامین هزینه گزاف آن نوعی عزم ملی هم در جامعه آمریکا به وجود آمد. برروی برنامه‌های آموزش ریاضیات و علوم در مدارس سرمایه‌گذاری شد و رسانه‌ها سعی کردند مساله فضا و کاوش‌های فضایی را به زندگی روزمره مردم وارد کنند. این بحث‌ها نه تنها حوزه‌های جدی ترویج علم و آموزش علوم که حتی برنامه‌های سرگرمی را نیز در بر می‌گرفت. نخستین مجموعه پیشتازان فضا (Star Trek) که به یکی از محبوب‌ترین و الهام‌بخش‌ترین سریال‌های تاریخی تلویزیون بدل شد در فاصله سال‌های 1966/1345 تا 1969/1348 از تلویزیون پخش می‌شد و مردم رویای سفر در فضا را به عنوان آخرین قلمرو کشف نشده در ذهن می‌پروراندند.

این‌چنین بود که چنین پروژه گران و نفس‌گیری گام به گام تکمیل شد. دو پروژه جمینی و آپولو با هدف رساندن گام به گام انسان به ماه طراحی و اجرا شدند و البته گاهی در این مسیر هزینه‌های جدی نیز پرداخت شد. 3 فضانورد آپولو - 1 روی سکوی پرتاب و مقابل چشم صدها نفر از حاضران زنده‌زنده در آتش کابین سوختند.

در نهایت بیش از 20هزار شرکت تجاری به عنوان پیمانکارهای جزء به جمع 400 هزار نفر مهندس، دانشمند، طراح، فضانورد و کارگری پیوستند که در این پروژه حضور مستقیم داشتند.

حاصل همه این تلاش‌ها در تیر ماه سال 1348/1969 به نتیجه رسید و پیش از پایان دهه 1960/1340 و در زمانی که کندی وعده داده بود، نیل آرمسرانگ، باز آلدرین و مایکل کالینز با ماموریت آپولو - 11 عازم ماه شدند. ماه‌نشین ایگل (عقاب) در حالی‌که آرمسترانگ و آلدرین بر آن سوار بودند بر سطح ماه فرود آمد و آرمسترانگ به نخستین انسانی بدل شد که قدم بر خاک کره دیگری غیر از زمین نهاده است.

کندی که در سومین سال حضورش در کاخ سفید و تنها 2 سال پس از آن نطق تاریخی ترور شده بود، هرگز نتوانست تحقق وعده خود را ببیند؛ اما به یاد او مرکز فضایی کیپ‌کاناورال در ایالت فلوریدا را که موشک ساترن5 از آنجا زمین را به مقصد ماه ترک کرد و بعدها مرکز پروازهای سرنشین‌دار ناسا شد، کیپ‌کندی نام نهادند.

ماموریت‌های آپولو به طور منظم (غیر از وقفه‌ای که در ماموریت آپولو - 13 و به دلیل نقص فنی پیش آمد و سرنشینانش بدون آن‌که بتوانند بر ماه فرود آیند به زمین بازگشتند) تا آپولو - 17 ادامه پیدا کرد. اما بلافاصله پس از آپولو - 11 بود که سیاست‌مداران و قانون‌گذاران کنگره و سنا مخالفت‌های خود را با ادامه برنامه اعلام کردند. آنها به طور مداوم این سوال را می‌پرسیدند که چرا باید بعد از فتح ماه که عملا بازی و رقابت‌های فضایی را به نفع آمریکا تغییر داده و شوروی را نیز به تمجید از این ماموریت وادار کرده، این ماموریت‌ها را ادامه داد؟

جیم لاول، جانشین آرمسترانگ در ماموریت آپولو - 11، عضو خدمه آپولو - 8 (نخستین سفینه سرنشین‌داری که ماه را دور زد) و فرمانده ماموریت آپولو - 13 (که یکی از بحرانی‌ترین حواث فضایی را به سلامت از سر گذراند) در جایی نوشته است که یک بار در پاسخ به این سوال به یکی از سناتورها گفته بود: «تصور کنید کریستوف کلمب پس از فتح آمریکا به اروپا برمی‌گشت و هیچ کس دیگری راه او را ادامه نمی‌داد. امروز من و شما کجا بودیم؟ » این پاسخ شاید برای لحظه‌ای جلوی انتقادهای آن سیاست‌مدار را گرفته باشد اما برای آن‌ها راضی‌کننده نبود. نیکسون، رییس‌جمهور وقت آمریکا باید تصمیمی برای ادامه برنامه سرنشین‌دار فضایی آمریکا می‌گرفت که هم بتواند بودجه آن را کاهش دهد و هم برنامه را زنده نگاه دارد. در حالی‌که طرح‌های مختلفی روی میز وی گذاشته شده بود، در نهایت برآیند نظر سیاستمداران و دانشمندان این شد که برنامه سفر به ماه تا مدت نامعلومی تعلیق شود و به جای آن سفر در مدارهای پایین مورد تمرکز قرار بگیرند.

این‌گونه بود که برنامه شاتل‌های فضایی اولویت اول ناسا برای پروازهای سرنشین‌دار تعیین شد، برنامه‌ای که به همراه طرح ایستگاه بین‌المللی فضایی به بدنه اصلی فعالیت‌های سرنشین‌دار ناسا در 30 سال بعد بدل شد.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 341618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 34
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید A1 ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
    14 87
    نه
    • کوبریک A1 ۰۴:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
      0 3
      جناب استاد... خود بالدرین و از اون مهم تر کوبریک اقرار کرده اند که این فیلم ساختگی بوده و تماماً در استودیو فیلمبرداری شده است.
  • بی نام IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
    65 28
    بعضی سوالات واقعا مسخره هستند! چرا پرچم در حالت اهتزاز است ؟؟ خب چون توی ماه جوی وجود نداره و بالطبع بادی هم وجود نداره، پرچم مخصوصی ساخته شد که به حالت اهتزاز باشد
    • بی نام A1 ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
      22 12
      نه عزیز به خاطر جاذبه بسیار کم ماه پرچم به حالت حرکت در میاد جاذبه در ماه به قدری کم است که اگر در ان قدم بنید چندین سانتیمتر از سطح ماه کنده می شوید و دوباره به ان برخورد می کنید
    • javadjakol A1 ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
      13 12
      ایناهمش دروغه من از یک منبع خیلی قوی شنیدم که خودشون گفتند سایه پرچم امریکا که به حساب برروی ماه هست به طرف خورشیده بعدشم پرتوی مستقیم خورشید بدون لایه اوزون ما خورشید سرطان زا هستش چطور هیچکدوم هیچ مشکلی نداشتند اونا توی یه جای سربسته اینا رو طراحی کردند که بگن بله مارفتیم به ما فقط فقط ما رفتیم وبس بعدشم سفینه غیرقابل برگشت بوده یعنی یکطرفه بوده وموتور جت نداشته که بخوادبرگرده میخوان بگن ما ابرقدرت هستیم ماروفیلم کردنند
    • محمدحسین A1 ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
      7 6
      پرچم اهتزاز باشه ولی چرا تو فیلمش اینکه باد باشه داره تکون میخوره
  • بی نام A1 ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
    60 86
    دروغ ميگن بابا... اگه تونستنه بودن با تكنولوژي 50 سال پيش اين سفر رو انجام بدن چرا الان با اينهمه پيشرفت هاي علمي و فني يه بار ديگه اين كار رو انجام نميدن؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • سیاوش جان A1 ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
      60 25
      شما هزینشو میدی؟! اگه مطلبو میخوندی میفهمیدی که در دهه 40 به خاطر رقابت جنگ سرد آمریکا این هزینه ی وحشتناک رو داد تا روسیه رو شکست بده... اما الان دیگه این همه هزینه بدون هدف چه سودی داره براش؟! معلومه نمیفرسته!
    • بی نام IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
      73 15
      عزیزم نمیرن صله رحم که هفته ای یه بار سر بزنن..... یه بار رفتن گفتن ما میتونیم تمام
    • بی نام A1 ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
      18 30
      احتمالا كوهنوردها هم واسه صله رحم ميرن به قله اورست يا برزيل براي خنده چندين دوره تو جام جهاني فوتبال شركت ميكنه يا اينايي كه هرسال تور دو فرانس شركت ميكنن بيكارن در ضمن بنگاههاي زيادي حاضرن هزينه هاي اينجور سفرها رو بدن شاهد هستيد كه توريسم فضايي جديدا رونق گرفته و يه عده مايه دار از قبل رزرو كردن فيلم شدين اساسي
    • بی نام A1 ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
      11 14
      عزيزم اتفاقا در اون دوره تو يه بازه زماني حدودا يكي دو ساله برداران آمريكايي شما هفت هشت بار زحمت كشيدن و يهويي رفتن كره ماه بار اول گيريم براي اثبات تكنولوژي شون بوده (خخخخ) اما چند بار ديگه رو واسه چي رفتن؟؟؟؟ همين كه تو رفتنشون شك كنين براي ما كفايت ميكنه
  • علی IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
    29 49
    و همچنان سوالات در باره واقعیت این سفر بی جواب ماند
    • دبیر سرویس دانش CA ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
      24 9
      کاربر محترم، مطلب فوق نخستین بخش از سری مطالب «شبهات آپولو» است. در بخش‌های آینده که طی دو هفته منتشر خواهد شد، سوالات و شبهات مطرح شده در این سال‌ها مورد بحث قرار خواهد گرفت.
  • بی نام IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
    89 40
    حالا دوباره یه عده آدم کم سواد میان میگن سفر به ماه در هالیوود فیلمبرداری شده. توهم توطئه بدجوری ذهن ایرانی هارو تسخیر کرده.
  • فرزند ایران IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
    46 34
    آخرش جواب منتقدین رو نداید ؟ دلایل قانع کننده بیارید که امریکا چطور توانست ماه را فتح کند و چرا دوباره نتوانست ؟ چطور از سطح کره ماه به زمین بازگشت بدون داشتن تاسیسات مشابه در ماه ؟ چطور از کمربند مرگبار وان آلن عبور کرد در حالی که فضاپیماهای دیگر نتواستند ؟ و سوالهای بیشماری که شما فقط تاریخچه برتاپ ماهواره را گفتی نه چیز دیگری
    • علی A1 ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
      49 24
      روسیه و چین و ژاپن و.... این سفر رو تائید کردن هنوزم تائیدش میکنن حالا اینجا "فرزند ایران" داره خیالبافی میکنه...
    • بی نام IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
      7 4
      جناب آمريکايي ديتايل غلط هست دي تيل درسته.
  • بی نام EU ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
    33 13
    جالبه که دوستان جوان و تحصیلکرده هم توی دام همون شک و ابهامی که شوروی سابق 50 سال پیش راه انداخت تا شرمساری خودش از عقب موندن در مسابقه فضایی رو پنهان کنه و حرکت رقیب رو زیر سؤال ببره، می افتن! یعنی از دید شما تمام مأموریتهای فضایی آپولو و پایونیر و وویجر و سوهو و مریخ پیماهای آپورچونیتی و تلسکوپ فضایی هابل و ... همه دروغه و فقط فقط ارسال فرگام به فضا راسته؟! از نسل جوان دانشگاه رفته دیگه بعیده.
    • بی نام A1 ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
      14 16
      اينجا فرستادن انسان زير سئواله نه فرستادن يه راديوي تك موج دو ترانزيستوري ساده كه فقط بايد بگه بيب بيب بيب... انساني كه بايد تنفس كنه مايعات و غذا بخوره از بند يكسري امواج كشنده و خطرناك و مضر جون سالم بدر ببره اون آدم احتمالا بايد دستشويي بره دماي داخل محفظه يا كابين بايد متناسب شرايط انساني باشه و.... و هزارتا مساله لا ينحل ديگه...اونم شصت سال پيش... اينكه يه دولتي با كمك چار تا استوديو يه فيلمي توليد كنه بعد به شما ما رفتيم كره ماه اينم فيلمش فقط يه مشت جهان سومي مثل شما بايد اونو قبول كنن ديگه
  • بی نام A1 ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
    13 6
    سرکاری خوبیه
  • بی نام A1 ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
    5 11
    دشمن پدرسوخته حداقل 80 سال از ما جلوتره. تازه داریم حساب میکنیم که میمون موقع پرتاب میمیرد یا نه. فکر کنم تا حالا چند مجتمع در مریخ و مشتری و قمر اروپا ساخته اند ولی رو نمیکنند. در آنزمان ماشین حسابهای لامپی بود و بعیده به نظرم که با آن تجهیزات اولیه امکان این نوع محاسبات دقیق را میداشتند.
  • میثم IR ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    11 3
    دوستان فقط به من توضیح بدید با توجه به جادبه ماه چجوری از ماه برگشتند فکر میکنید جادبه ماه چقدر از زمین کمتره!سکوی پرتاب را روی ماه چجوری ساختند! میتونستند برن ماه ولی نمیتونستند برگردند
  • محمد IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
    7 19
    سفر به ماه یکی از دروغهای بزرگ امریکا به بشریت است بعد از آن دروغ و این همه پیشرفت بشر ----چرا دوباره سفری به ماه صورت نمیگیرد-- واقعا برای یه عده بیسواد متاسفم
  • امید A1 ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    7 4
    درود به همه این حرف که رفتن به ماه هزینه داره و کاری عبث هست اصلا قابل قبول نیست ... مثلا کریستف کلمب بعد از کشف ناخواسته آمریکا بطمع طلا و ذخایر معدنی و بومی های بی دفاع و سرزمینی بی پناه چندین بار اروپا و آمریکا رو با تمام سختی راه و هزینه بجان خرید ... درون کره زمین هنوز مواد و عناصری هست ( مثل رادیوم اورانیوم) که بسیار ارزش استفاده داره...چطور آمریکا یا روسیه یا هر دولتی میتونه بگه در دل کره ماه انرژی و عناصر و مواد قابل توجهی یافت نشه و به خیال خودشون رها کنند...
  • مهرداد A1 ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    7 2
    جناب آقای نویسنده لطفا 2 سوال من را نیز جواب بدهید 1 در جایی که جو وجود ندارد آپولو11 با چه نیروی رانشی در زمان خود توانسته به زمین برگردد. 2 چرا چگالی سنگهای ارسالی از ماه بیش از مقدار پیش بینی شده بود. اگر آن سنگ ها و آن میزان چگالی به طور مثال 20 درصد از کل ماه را تشکیل دهند آنوقت آیا فرضیه چرخش ماه دور زمین باز هم همین می شود؟ من به شما پیشنهاد می کنم که کتاب ویلیام چارلز کایسینگ را نیز مطالعه کنید و استدلال های منطقی بیاورید نه این چنین استدلالی که در حد مدارس دبیرستانی است.
  • ناشناس IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۵
    7 6
    امریکا 60 سال پیش به ماه سفر کرد و با موفقیت به اتمام رسید. لطفا یه مشت اراجیف و دروغ تحویل مردم ندین
  • akbar RO ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
    2 2
    جدیدا ذراتی کشف شدند که در هم جای فضا موجود است این ذرات از اتم و الکترون کوچکتر هستند به اسم ذرات کرنا و عامل کاهش سرعت در فضا بشمار میروند اگر بتوان به طریقی این ذرات را از اطراف سفینه دور ساخت میتوان با نور یک چراغ قوه سفینه را حرکت داد
  • ناشناس A1 ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۱
    4 1
    ول کنین این بحثارو گیریم سفر به ماه دروغ باشه چی به شما میرسه برید به جای اینکه دروغ یا راست بودن اینارو ثابت کنین به فکر این باشید خودمون بریم ماه حالا میگن چرا ما پیشرفت نمی کنیم
  • علی A1 ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
    12 3
    چرا برخی افراد سعی می‌کنند سفر به ماه را راستکی جلوه بدهند؟ بابا دروغ بودن و نمایشی بودن از سر و کول مدارک، اسناد و شواهد این سفر می باره سادگی هم حد و اندازه ای داره والله خود ناسا هم مونده چطوری این دروغ بزرگ قرن را ماست مالی کنه، اگه جرات می کرد یک فراخوان جهانی می زد که ما یه چیزی گفتیم حالا با گذشت زمان کم کم کذب بودنش داره دردسر ساز میشه، بیاین و به داد ما برسید. خخخخخخ
    • حمید RO ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
      5 4
      کاملا با این حرف موافقم تموم این فیلما و عکسایی که از راه رفتن روی ماه گذاشتن الکیه ایستگاه بین المللی که میگن تو فضا گذاشتیم الکیه اینکه میگن ربات فرستادیم مریخ الکیه رفتن انوشه انصاری به فضا الکیه فقط میمون ما که رفته فضا راسته خخخخ به این میگن غرور ملی
  • علی FI ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    7 3
    الان بنگاههای زیادی وجود دارند که حاضرن هزینه قدم گذاشتن توریستهای فضایی رو به کره ماه بدن و برای ناسا هم درآمد سازی خوبیه ... مسلما انسانهایی مث خانم انوشه انصاری و ... ترجیح میدادند روی سطح ماه قدم بزنن تا اینکه بر مدار زمین بچرخن .
  • بی نام A1 ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۰
    1 2
    سلام حتی امریکایی ها که به شکلی تمایل به سوی شوروی دارند هم شک و تردید می کنند . چه رسد به ما که عاشق روسیه هستیم.
  • علی باقری A1 ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    4 2
    خوب گوش کنید ، از نظر علمی سفر به ماه برای انسان غیر ممکنه حداقل با پیشرفتهای علمی الان ، بزرگترین دروغ تاریخ سفر انسان به ماهه ، من کاری به عکسای مضحکشون ندارم ولی ، ی کمر بندی نزدیک ماهه که هیچ موجود زنده ای نمیتونه ازش رد بشه ، چون جزغاله میشه ، روسیه هم طبق دروغی که آمریکا درست کرد ، فضا پیما طراحی کرد و فضانورد فرستاد ولی به محض رد شدن فضا پیما از کمربند ، انسانای داخل فضاپیما جزغاله شدن و دیگ هم این کارو تکرار نکرد ، چون عقل سلیس وقتی میدونه قراره اینطور بشه ، اینکارو انجام نمیده خیلی سادس ، تعداد عکسایی که از ماموریت آپولو فرستادن با زمانی که روی ماه بودن ، ی تساوی جوالبی میده ، هر شصت ثانیه ، یک عکس
  • علی A1 ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    3 4
    رفتن یا نرفتنشون دردی از ما دوا نمیکنه اما اقای پوریا ناظمی جوری دفاع میکنه که انگار همسفر تمام پروژه های اپولو بوده .مرد حسابی ,خود نیل امسترانگ هم شخصا از خودش اینجوری دفاع نکرد که شما میکنی. جواب این سوالو اگه پیدا کنی میفهمی سفر به کره ماه راسته یا ...؟ چرا کسی نیل امسترانگکه به چنین افتخاری دست پیدا میکنه باید از همه کناره گیری کنه ؟ چون از درونش عذاب میکشه چون حوصله نداره هر روز دروغ روز قبلو تکرار کنه.چون ........