روسیه، هند، بنگلادش و اسلواکی وارد رقابت اسکار شدند

چهار کشور دیگر نمایندگان خود را برای حضور در بخش فیلم خارجی‌زبان هشتاد و ششمین دوره جوایز اسکار معرفی کردند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کمیته اسکار روسیه، درام جنگی «استالینگراد» (Stalingrad) به کارگردانی فیودور باندارچوک را به نمایندگی از این کشور برای حضور در بخش فیلم خارجی‌زبان به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی کرد.

این پروژه 30 میلیون دلاری تولید مشترک شرکت‌های «نان-استاپ پروداکشنز» و «آرت پیکچرز استودیو» است.

فیلمنامه را ایلیا تیلکین نوشته است. او فیلمنامه را پس از بررسی آرشیو موزه‌ها و خاطرات شرکت‌کنندگان در نبرد استالینگراد در جنگ جهانی دوم نوشت.

داستان «استالینگراد» درباره تلاش آلمانی‌ها برای تسخیر ساختمانی مسکونی در استالینگراد است که زنی جوان و چند سرباز روسی سرسختانه از آن دفاع می‌کنند.

این ساختمان بر مبنای ساختمان افسانه‌ای پاولوف طراحی شده که در نبرد استالینگراد به عنوان یک ساختمان دفاعی استفاده شد. نام ساختمان از گروهبان یاکوف پاولوف گرفته شده که در آن نبرد رهبری جوخه‌ای را که در ساختمان مستقر بودند و از آن دفاع می‌کردند، به عهده داشت.

گروهی بازیگر جوان و تقریبا ناشناخته در «استالینگراد» در کنار بازیگران کارکشته، هاینر لوترباخ و توماس کرچمان به نقش دو افسر ارشد آلمانی بازی می‌کنند.

کرچمان که معمولا در فیلم‌ها در نقش نازی‌ها ظاهر می‌شود، سال 1993 نیز در فیلمی به نام «استالینگراد» به کارگردانی جوزف ویلسمایر نقش یک سرباز را به عهده داشت. جالب‌تر اینکه خود باندارچوک - که بازیگر هم هست - سال 1989 در فیلمی روسی که آن هم «استالینگراد» نام داشت، بازی کرد.

تعدادی از فیلمسازان مطرح روسی مانند الکساندر سوکوروف («فاوست»)، الکسی اوچیتل («لبه») و «سرگئی بودروف («مغول») فیلم «استالینگراد» را تحسین کرده‌اند که از 10 اکتبر به طور گسترده در روسیه اکران می‌شود. 

«جاده خوب» نماینده هند در اسکار 2014
«جاده خوب» نماینده هند در اسکار 2014 است  

فدراسیون فیلم هند نیز فیلم گجراتی‌زبان «جاده خوب» (The Good Road) را به نمایندگی از این کشور به اسکار فرستاد.

«جاده خوب» اولین فیلم بلند داستانی گیان کوره‌آ و فیلمی جاده‌ای است. داستان درباره سه گروه است که زندگی آن‌ها هنگام سفر در بزرگراهی در غرب هند با هم برخورد می‌کند.

این فیلم اولین بار در دنیا ماه ژوئیه در جشنواره فیلم هند در لندن به نمایش درآمد و بعدا جایزه بهترین فیلم گجراتی در جوایز فیلم ملی را برد.   

«جاده خوب» در حالی به عنوان نماینده هند انتخاب شد که خیلی‌ها فکر می‌کردند فیلم تحسین‌شده «The Lunchbox» ساخته ریتش باترا نماینده این کشور در اسکار باشد.

«The Lunchbox» در جشنواره‌های کن و تلوراید به گرمی مورد استقبال قرار گرفت. قرار است شرکت سونی پیکچرز کلسیکس فیلم را در آمریکای شمالی اکران کند.

تصمیم فدراسیون فیلم هند با واکنش منفی مطبوعات هند و شبکه‌های اجتماعی در روبرو شده است.

باترا در توئیتر نوشت: «دل ما شکست. به گواه حرف‌های پخش‌کننده‌های ما در آمریکا و مطبوعات هالیوود، می‌توانستیم در اسکار موفق باشیم.»

آنوراگ کاشیاپ کارگردان فیلم «زشت» که امسال در کن نمایش داده شد و یکی از تهیه‌کنندگان فیلم «The Lunchbox» هم در توئیتر نوشت: «نمی‌دانم فدراسیون فیلم هند کیست، اما انتخاب آن‌ها نشان می‌دهد چرا ما هیچ درکی از فیلم‌هایی که می‌توانند فراتر از مرزها بروند، نداریم.»

فیلم «تلویزیون» نماینده بنگلادش در اسکار 2014
بنگلادش با فیلم «تلویزیون» در بخش فیلم خارجی‌زبان رقابت می‌کند

فدراسیون جوامع فیلم بنگلادش هم فیلم بنگالی‌زبان «تلویزیون» (Television) ساخته مصطفی سرور فرخی را به نمایندگی از این کشور به آکادمی معرفی کرد.

این فیلم تولید مشترک بنگلادش و آلمان است. داستان درباره اتفاقات در جزیره‌ای است که یک روحانی اسلام‌گرا در آن حکومت می‌کند. او استفاده از تلویزیون را ممنوع کرده، اما وقتی یک خانواده هندو تلویزیون می‌خرد، با چالش روبرو می‌شود.  

«تلویزیون» سال 2012 در جشنواره سینه‌مانیل در فیلیپین نمایش داده شد، فیلم اختتامیه جشنواره پوسان بود و در بخش مهر آسیا‌آفریقا جشنواره دبی تقدیر شد.

آکادمی فیلم و تلویزیون اسلواک هم «قاتل سگ من» (My Dog Killer) دومین فیلم بلند داستانی میرا فورنی را به نمایندگی از اسلواکی به آکادمی معرفی کرد.

این فیلم اولین بار در دنیا ژانویه امسال در جشنواره فیلم روتردام نمایش داده شد و جایزه ببر را برد. «قاتل سگ من» بعدا در چند جشنواره سینمایی دیگر هم برنده جایزه شد و در جوایز فیلم اروپا هم رقابت می‌کند.

داستان فیلم در یک روز اتفاق می‌افتد. جوانی 18 ساله به نام مارک که بهترین دوستش یک سگ است، با گروهی جوان نژادپرست قلچماق همراه می‌شود و به رازی هولناک درباره دوستش پی می‌برد.

فورنی که فارغ‌التحصیل مدرسه فیلم FAMU در پراگ و مدرسه ملی فیلم و تلویزیون بریتانیاست. «Foxes» اولین فیلم او برای اولین بار در دنیا سال 2009 در هفته منتقدان بین‌المللی جشنواره فیلم ونیز به نمایش درآمد.

تاکنون 43 کشور نمایندگان خود در بخش فیلم خارجی‌زبان جوایز اسکار امسال را معرفی کردند. مهلت ارسال فیلم‌های خارجی‌زبان به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اول اکتبر (9 مهر) به پایان می‌رسد.

اسامی پنج نامزد نهایی بخش اسکار فیلم خارجی‌زبان پنجشنبه 16 ژانویه 2014 (26 دی) همراه نامزدان دیگر بخش‌ها اعلام خواهد شد.

هشتاد و ششمین دوره جوایز آکادمی یکشنبه دوم مارس (بامداد دوشنبه 12 اسفند به وقت ایران) در دالبی تیه‌تر در هالیوود اند هایلند در لس آنجلس برگزار می‌شود.

هالیوود ریپورتر / 21 سپتامبر / ترجمه: علی افتخاری

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 314168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهزاد A1 ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
    7 3
    ایرانم طبق معمول توو خوابه!!! حتما باید روز آخر ارسال بشه؟؟؟؟؟؟
    • بی نام IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
      3 3
      مهلت فرستادنش که تموم شد تازه از خواب بیدار میشن.بابا بفرستین گذشته اصغر فرهادی رو دیگه.
  • حمید IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
    4 3
    امیدوارم فیلم باندارچوک برنده بشه
  • حامد IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
    4 3
    فقط استالینگراد