حبیب‌الله عسگراولادی مستند پخش شده از تلویزیون درباره بنی‌صدر را «ترجمه‌ای از امروز» خواند که «برای مسوولان بسیار عبرت‌انگیز» است.

رضا الیاسی: حبیب‌الله عسگراولادی در مراسم تقدیر از نخبگان و برگزیدگان خانواده‌های تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) در مجلس، ضمن قدردانی از صداوسیما برای پخش مستند بنی‌صدر، گفت: این مستند مثل این‌که ترجمه‌ای از امروز بود و بخصوص برای مسوولان بسیار عبرت‌انگیز بود.

رسانه ملی شب گذشته به بهانه سخنرانی 14 اسفند بنی صدر در دانشگاه تهران مستندی را با عنوان «سرانجام نامبارک» پخش کرد.
عسگراولادی با اشاره به سابقه حضور خود در مجلس اول یادآور شد: من همین صحنه‌ها را در مجلس اول دیده بودم اما از صداوسیما که از زمان آقای دکتر لاریجانی عنوان دانشگاه اسلامی را پیدا کرده، تشکر می‌کنم که این مستند را پخش کردند.
دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری در ادامه تصریح کرد: آنچه امروز رهبری تحمل می‌فرمایند کپی رنج‌هایی است که امام(ره) می‌کشیدند. وی اضافه کرد: مقام معظم رهبری به عنوان ولی امر مسلمین مراقب اوضاع هستند و افراط و تفریط را کنترل می‌کنند.
وی همچنین از مواضع حکیمانه مقام معظم رهبری در شرایط کنونی تشکر و سپاسگزاری کرد.
نماینده ولی فقیه در کمیته امداد امام خمینی (ره) درادامه از مجلس شورای اسلامی برای تصویب قوانینی در جهت محرومیت‌زدایی تقدیر کرد و یادآور شد: من به عنوان خادم فقرا از مجلس و همچنین دولت تشکر می‌کنم چرا که این قوانین تامین‌کننده آینده این اقشار است.
مستند «سرانجام نامبارک» که شب گذشته از رسانه ملی پخش شد به نحوه انتخاب بنی صدر به عنوان ریاست جمهوری و برکناری وی پرداخت.
این مستند به بهانه فرا رسیدن 14 اسفند و سخنرانی که بنی صدر در این روز در دانشگاه تهران انجام می دهد و طرفداران وی در آن روز علیه شهید بهشتی شعار می دهند پخش شد.
بخشی از این مستند نشان داد که امام خمینی (ره) در مراسم تنفیذ ریاست جمهوری بنی صدر گفتند هر مقامی که خدا به آدم می دهد روزی گرفته می شود و از بنی صدر می خواهم اخلاقش فرق نکند.همچنین بنی صدر گفت وظیفه من به عنوان رئیس جمهور این است که مفاهیم بزرگ انسانی را برگردانم. در رژیم سابق به حقوق انسانی نمی رسیدیم.
این مستند نشان داد که دو هفته بعد از این مراسم بنی صدر اعلام کرد که می خواهد رئیس شورای انقلاب شود و این اتفاق در تاریخ 19 بهمن رخ داد.
آیت الله مهدوی کنی در این مستند درباره این موضوع گفت: شهید بهشتی اعلام کرد که با توجه به این که بنی صدر رئیس جمهور است و با ریاست وی بر این شورا ممکن ایت امور را بهتر اداره کند موافق این اتفاق هستم.
بنی صدر30 بهمن فرمانده کل قوا می شود و نکته مهم خواسته ها و شعار اقتصادی بنی صدر است که در این مستند به تصویر کشده می شود.
پس از این اتفاق ها امام خمینی(ره) می گویند نه تنها از بنی صدر حمایت می کنم بلکه از مسئولان می خواهند حمایت کنند. اعلام می کنند مردمی ها بر سر کار آمدند و بنی صدر پسر ملای همدانی است از مردم است و از یال و کوپال ها نیست.
این مستند نشان می دهد که اختلاف ها بر سر نخست وزیری شروع می شود و پس از آن 5 نفر از مجلس و یک نفر از طرف بنی صدر موضوع نخست وزیری را بررسی می کنند و آیت الله خامنه ای، باهنر، پرورش و امامی کاشانی از جمله افراد این تیم 6 نفره هستند ولی بنی صدر مخالف نخست وزیری شهید رجایی است.
سرانجام بنی صدر در حکم شهید رجایی اعلام می کند شما با حکم گزینشی به مجلس معرفی می شوید.
در این مستند نشان می دهد که بنی صدر 4 وزیر را به مجلس معرفی نمی کرده است و 2 نماینده مجلس به همراه 4 وزیر و شهید رجایی به دفتر بنی صدر می روند تا این موضوع را بررسی کنند.
احمد توکلی در این رابطه اعلام می کند هنگامی که به دفتر بنی صدر رفتیم وی با شلوار کردی نشسته بود و حتی از جای خود بلند هم نشد. بنده در کنار بنی صدر نشستم و اعلام کردم که زمانی که شما در فرانسه بودید ما انقلاب کردیم و شما بدون حکم امام خمینی(ره) هیچ نیستید.
این مستند نشان می دهد که بنی صدر 17 شهریور مقاله می نویسد و می گوید «اگر اصلاح نشوید بار دیگر افشا می کنم!» اما امام تاکید دارند مسائل در فضای آرام حل و فصل شود و همچنان حمایت از مسئول اجرایی را دارند. همزمان پیام 10 ماده ای امام برای تمکین از قانون منتشر می شود.
12 خرداد 60 هیات 3 نفره حل اختلاف اعلام می کند مصاحبه های رئیس جمهور تخلف از بیانیه 10 ماده ای امام و قانون اساسی است.
امام خمینی(ره) در دیدار با نمایندگان صریحا بنی صدر را خطاب قرار می دهند که قانون شما را قبول ندارد و مردم منتظر هستند قانون اساسی تشکیل شود اگر هم قبول ندارید باید اجرا کنید.
پس از این شهید بهشتی طی نامه ای به امام ابراز نگرانی می کند اما امام بنا به ملاحظاتی دادن فرصت بیشتر به بنی صدر را تاکید می کردند. همچنین در این مستند جملاتی از مقام معظم رهبری مربوط به 7 مرداد سال 69 درباره شیوه برخورد امام با دولت های مختلف پخش شد.
بنی صدر اما بدون توجه به نگاه های خیرخواهانه امام به کار خود ادامه می دهد و سرانجام بی توجهی های بنی صدر حضرت امام مجبور می شوند اقدام قانونی کنند و بنی صدر 20 خرداد سال 60 از فرماندهی کل قوا برکنار می شود.
سرانجام 30 خرداد سال 60 عدم صلاحیت رئیس جمهور در مجلس طرح می شود و وی خلع می شود. اول تیر سال 60 امام خمینی(ره) از فرصت هایی می گوید که به بنی صدر داده شده و او بهره ای نبرده است.
/27295

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 280274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
    25 3
    ترجمه نبود، دقیقاً برای همین امروز بود.
  • احمد IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
    9 15
    خدانکندآن مساله تلخ بار دیگر تکرار شود
  • بدون نام IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
    30 2
    بالاخره بني صدر خيانت كرد يا نكرد؟
  • مهدی IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
    53 3
    مثل اینکه اصلا در باره رئیس جمهوری فعلی صحبت می شد .
  • بدون نام IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
    11 22
    احمدي نژاد محبوب دل مستضعفين وازادگان است وبا اين سفسطه بازي ها ونيرنگ ها نمي توان چهره تابناك حقيقت را كتمان كرد،كسي كه براي خدا كارمي كندوخداعزيزش كرده نمي توان خار كرد،مطمئن باشيد از احمدي نژاد درتاريخ به نيكي يادخواهدشدهمچنان كه از اميركبير ومصدق و... يادمي شود
  • بدون نام IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
    17 6
    قطعا از ايشان به دليل بر باد دادن بزركترين فرصت براي بازسازي اقتصادي كشور با هشنصد ميليارد دلاردرا مد نفتي در تاريخ سياسي كشور ياد خواهد شد
  • رضا IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
    4 13
    با اين كارها و اين حرف ها احمدي نژاد محبوب تر ميشه.
  • rahim IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
    4 12
    احمدي نژاد محبوب دل مستضعفين وازادگان است