سال‌ها تلاش دانشمندان در کاوش دنیای زیر اتمی منجر به ارایه مدل استاندارد ذرات بنیادی شده است که بر اساس آن، بنیادی‌ترین ذرات تشکیل‌دهنده عالم، نیروهای حاکم بر تمام رویدادها و سازوکار آنها مشخص شده است.

تا ساعتی دیگر، کنفرانس خبری مهم آزمایشگاه فیزیک هسته‌ای اروپا/سرن آغاز می‌شود. سالن‌های کنفرانس از هم‌اکنون پر شده است و هیجان موج می‌زند. شایعات حاکی از آن است که آخرین پازل یافت‌نشده از مدل استاندارد ذرات بنیادینیز یافت شده و مکانیزم هیگز که عامل پدید آمدن جرم پس از مهبانگ است، اثبات شده است.

در طول این نیم قرن، فیزیک‌دانان متعددی به خطر مشارکت در تکمیل مدل استاندارد ذرات بنیادی موفق به دریافت جایزه نوبل فیزیک شده‌اند. همان‌طور که در اینفوگراف زیر مشاهده می‌کنید، مدل استاندارد به خوبی فرآیندهای حاکم بر اغلب رویدادهای این عالم را توضیح می‌دهد، اما هنوز سوالات بدون پاسخی باقی مانده که امید می‌رود تلاش فیزیک‌دانان در سال‌های آینده به روشن شدن وضعیت آنها منجر شود.

برای مشاهده اینفوگرافیک در ابعاد بزرگ، اینجا را کلیک کنید.

5353

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حامد IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۴
    7 4
    سلام. من هم از این کشف خوشحال شدم. البته اطلاعات من هم از فیزیک اونقدر زیاد نیست ولی یه سؤالی از دوستان متخصص داشتم: اگه ثابت بشه که مدل استاندارد مطلقاً درسته، می دونم که باعث میشه جواب بسیاری از سؤالات بنیادی فیزیکدانان داده بشه و افق های تازه ای در دنیای علم باز بشه، اما همه می دونیم جای یه چیزی توی مدل استاندارد خالیه و اون هم نیروی گرانش هستش. یعنی باید قبول کنیم که هیچ توضیحی در مقیاس میکروسکوپیک برای نیروی گرانش وجود نداره؟ یعنی ذره ای به اسم گراویتون وجود نداره؟ ممنون می شم اگه پاسخ بدین.
    • دبیر سرویس دانش IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۵
      0 0
      کاربران عزیز برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بوزون هیگز و تاثیر این رویداد به مطلب زیر مراجعه کنید http://khabaronline.ir/detail/225711/science/fundamental-knowledge
  • بدون نام IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۴
    7 2
    کشف شد-سرن 1 ساعت قبل تو کنفرانس ژنو اعلام کردن بوزون هیگیز که به نام پیش بینی کنندش پیتر هیگز نامگذاری شده کشف شد! خود پیتر هم اونجا بود!:))
  • بدون نام IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    0 11
    كه چي بشه . يك كم فكر كنيد. جنگ - خشونت - گرسنگي - فقر و بسياري مشكلات ديگر گريبان بشر را گرفته حال پيدا شدن اين ذره چه مشكلي از ما حل ميكنه ؟ خوب بود دانشمندان به فكر حل كردن اين مشكلات بودند .
    • بی نام A1 ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
      1 0
      جانم جنگ رو سیاستمدارها بوجود میارن و مردم ادامه میدن حالا بیچاه پیتر هیگز چیکار کنه.
    • هانی A1 ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
      1 0
      این وظیفه دانشمندا نیس، ودر طول تاریخ هم نبوده!جنگ را دیگران به وجود می اورند:سیاستمداران!که از سطح پایین فکر ودانش! مردم سوء استفاده میکنند.