وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در دو نامه جداگانه بیمه‌ها و بانک‌های کشور را به استفاده از شبکه ملی اطلاعات ملزم کرد.

رضا تقی‌پور در نامه‌ای به وزیر امور اقتصاد و امور دارایی نوشت : 

"با توجه به ماده 6 قانون برنامه پنجم توسعه این وزارت مکلف به ایجاد شبکه ملی اطلاعات در کشور است در این راستا ضروری است دستور فرمایید کلیه بیمه‌ها اعم از دولتی و غیر دولتی نسبت به اقدام موارد زیر اقدام لازم را به عمل آورند:
1- استفاده از پسوند دامنه کشوری ".ir" در کلیه وب سایت‌ها و پورتال‌ها اجباری است. بدیهی است استفاده از پسوندهای عمومی نظیر .com، .org و ... برای بیمه‌ها به عنوان پسوند اصلی ممنوع است و درصورت ثبت دامنه‌های فوق باید به دامنه اصلی با پسوند .ir منتقل شود.
2- ضروری است میزبانی پورتال‌ها و وب سایت‌های فوق در داخل انجام گیرد و مدیران وب سایت‌ها و پورتال‌ها را با مراجعه به سایت ثبت دامنه کشوری (www.nic.ir) علاوه بر ثبت nsهای اینترنتی نسبت به ثبت nsهای اینترانتی اقدام نمایند.
3- لازم به ذکر است در صورتی که میزبانی وب سایت‌ها و پورتال‌های فوق به صورت داخلی و توسط بیمه انجام می‌شود لازم است نسبت به اتصال مرکز داده خود به شبکه ملی اطلاعات از طریق لینک اینترانتی اقدام نمایید.
4- مسوولان فن‌آوری اطلاعات بیمه‌ها به منظور کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سازمان فن‌آوری اطلاعات ایران (معاونت توسعه و مدیریت شبکه مراجعه نمایند.)
 

همچنین وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در نامه‌ای دیگر خطاب به محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی نوشت:
مطابق اسناد و قوانین موجود حفظ امنیت اطلاعات کاربران در حوزه فناوری اطلاعات از جمله اهداف قانون برنامه پنجم توسعه کشور ماده 46 می‌باشد و از آنجا که ایمیل‌های عمومی نظیر yahoo , Gmail و... یکی از ابزارهای خروج اطلاعات کاربران از کشور است، خواهشمند است دستور اکید فرمایید بانک‌های کشور نسبت به رعایت موارد ذیل اقدام عاجل و آنی را به عمل آورند:
1- عدم استفاده از ایمیل‌های با میزبانی خارجی و ایمیل‌های عمومی نظیر yahoo, Gmail و MSN و Hotmail و... در ارسال صورت حساب‌های بانک مشتریان.
2- استفاده از ایمیل با میزبانی داخلی که فهرست آن بر روی سایت مرکز مدیریت توسعه ملی اینترنت قرار دارد و به صورت مرتب به روز می‌شود.
3- عدم قبول ایمیل‌های عمومی و یا با میزبانی خارجی در هنگام افتتاح حساب، بدین منظور ضروری است، امکانات دسترسی به اینترنت جهت ایجاد ایمیل‌ها داخل در بانک‌ها فراهم شود.

 

چرا مشتریان باید ای‌میل داخلی داشته ‌باشند؟
در نامه وزیر آمده است چنانچه مشتری ای‌میل داخلی نداشت، امکان دسترسی برای ساخت ای‌میل داخلی در بانک و در همان لحظه فراهم شود.[ایده ایمیل ملی از کجا آمد؟]

این اقدمات پس از ماجرای افشای اسرار خصوصی حساب‌‌های بانکی میلیون‌ها ایرانی قوت گرفته و تلاشی است تا سازمان‌ها و ادارات دولتی ملزم به استفاده از شبکه ملی اطلاعات شوند. اما سوال اینجاست که مگر بانک‌ها چه اطلاعاتی را قرار است به ای‌میل مشتریان خود بفرستند که مشتریان حتما باید ای‌میل داخلی داشته باشند؟ در حالت موجود اغلب بانک‌ها در صورت درخواست مشتری برای فعال کردن خدمات بانکداری الکترونیک و یا اینترنت بانک، تنها اطلاعات رسید پرداخت، مانند پرداخت قبوض و یا جابه‌جایی به حساب دیگر را به مشتری اطلاع می‌دهند که آن هم تنها جنبه اطلاع‌ به مشتری را دارد. بنابراین این سوال باقی می‌ماند که چرا باید مشتریان ای‌میل داخلی داشته باشند؟

 وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ششمین همایش بزرگ ملی تجارت و اقتصاد الکترونیکی گفته بود: از جمله موضوعاتی که در این حوزه از اهمیت بالایی برخوردار است، دستیابی به خدمات ارتباطی به صورت پایدار و امن با پهنای باند مناسب است. برهمین اساس و به منظور تأمین نیازها درحوزه خدمات الکترونیکی نظیر اقتصاد و تجارت الکترونیکی، شبکه ملی اطلاعات طراحی و در حال ایجاد است تا دو مشکل بنیادی امنیت و پهنای باند در این حوزه را بر طرف سازد.

وی بابیان این مطلب که بیشتر بدافزارهایی که درطول یکسال گذشته درایران انتشار یافته برای آسیب رساندن به زیرساخت‌های اساسی تولید شده اند، اظهار داشت: این تلاش‌ها از سوی دشمنان به منظور آسیب زدن به امنیت و اعتماد عمومی به زیرساخت‌های خدمات الکترونیکی صورت می‌گیرد.
تقی‌پور تأمین پهنای باند با ظرفیت مناسب برای ارایه خدمات الکترونیکی را یکی دیگر از مباحث مهم در این حوزه دانست و تصریح کرد: نباید برای مبادله اطلاعات داخلی، هم هزینه بالاتری را بپردازیم و هم ناامنی را تحمل کنیم، می بایست آن مقدار از اطلاعاتی که گردش آن در داخل است از طریق شبکه ملی اطلاعات انجام شود.
 پیش از این مسئولان سازمان فناوری اطلاعات گفته بودند که استفاده از پست الکترونیکی داخلی برای کارکنان و مسوولان وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، شرکت‌ها و... اجباری خواهد بود اما خبری از کاربران عادی نبود. [ایمیل ملی، بدون گواهینامه امنیت]

آیا اجبار مشتریان به استفاده از خدمات شبکه ملی اطلاعات و ای‌میل داخلی راه‌گشای فعالیت این شبکه خواهد شد.

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 211981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 35
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
    111 2
    اينجوري امنيت بانكي از آمريكا هم ميزنه بالاتر....!!!!!!! ولي احتمالاً سوراخهاي بزرگتري بوجود مياد
    • بدون نام IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
      62 1
      اي آقا شما به اين سياهچاله ها مي گيد سوراخ؟؟؟؟؟
    • بدون نام TR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
      35 3
      دمت گرم! غالی بود!
    • بدون نام IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
      59 2
      دیگه 3000 هزار میلیاردم اختلاس نمیشه !
    • بدون نام IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
      51 1
      من که اصلا اطلاعاتم رو در اختیار این دو تا شرکت ایمیل داخلی که هیچ ارزشی برای شعور مخاطب قائل نیستند و توسط دو تا دانشجو طراحی شدن نمیذارم!!! امریکا میخواد به من چکار کنه؟!!! در ضمن استفاده از ایمیل خارجی برای اطلاع رسانی به مشتریان هیچ هیچ هیچ ضرری نداره!!! ولی اینها فقط برای محدود کردن کاربران به صورت غیر رسمی است! ...
    • کیا US ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
      46 0
      علتش اینه که بعد از اینهمه وقت، کسی به این ایمیلهای داخلی مراجعه نکرده، آقایان می خواهند به اجبار از این پروژه های هزینه بر دفاع کنند و پس فردا کسی نگه این همه پول که خرج ایمیل ملی کردین چی شد؟ خود آقای وزیر هم از یاهو یا هات میل استفاده می کنه. همه پرسنل وزارتخانه هم. این کارا واسه اینه که پس فردا بگویند ماهیانه 5 هزار تومن حق شارژ ایمیل هست و بعدش کسب درآمد و اینها. درحالی که ایمیل های معتبر مجانی سرویس می دهند.
    • بدون نام IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۰
      10 0
      من کاری به این حرفا ندارم. فقط میخوام بگم خیلی وقت بود تنبلی میکردم برم حساب خودم رو تو بانک های دولتی ببندم، الان بهانش جور شد. حساب بانکی رو تو بانک خصوصی بازم میکنم. کدوم بانک؟ آهان... وقت رقابته. آقا جرات دارید بگید ایمیل فقط باید مال ایران باشه.
  • SD IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
    98 2
    راجع به سوال آخرتون بايد بگم خير به هيچ وجه راه گشا نيست. مي دونيد چي راه گشاست قطع كردن اينترنت واقعا راه گشاست. حتي اگه بعد از قطع اينترنت هم گشايشي حاصل نشد به نظرم وزارت ارتباطات چندين دوجين سيم چين استخدام كنه راه بيفتن براي حفظ امنيت مردم و البته با همكاري خود مردم سيم هاي تلفن رو بچينند باشد كه امنيت مردم تماما و كملا حفظ شود
    • SD IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
      36 2
      خبر جان لطف كن دفعه بعد نظر رو كامل منتشر كن يا اصلا منتشر نكن ما كه به سانسور شما عادت داريم. اما اينجوري كه يه قسمت رو حذف مي كني خيلي صورت خوشي نداره. در ضمن من كه حرف بدي نزده بودم گفتم با همكاري خود مردم سيم هاي تلفن رو بچينند كه جلوه بهتري داشته باشه كسي هم شك نكنه
  • بدون نام SE ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
    64 1
    دیگه کسی نمیتونه رد دزدی ها را پیدا کنه. خوبه دیگه نه؟
  • بدون نام IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
    68 0
    این نظر رو توی سایت های دیگه ای که این خبر رو کار کرده بودند گذاشتم اما تایید نشد! امیدوارم شما منتشرش کنید. اولا باید به این آقایون گفت که اگه برفرض مشتری مجبور به باز کردن یک ایمیل داخلی برای ارائه به بانک بشه، قطعا این ایمیل رو فوروارد می کنه به ایمیل اصلیش در یاهو یا جیمیل! پس عملا جز ایجاد کمی دردسر برای مشتری اتفاق دیگه ای نمی افته. دوما اگه قضیه امنیت اطلاعات مشتریان باشه، ما چرا باید به سرورها و خدمات داخلی اعتماد کنیم؟ تنها سایت داخلی که مردم اجبارا مجبور به مراجعه بهش شدند سایت رفاهی بود که دید با یک مراجعه مقطعی به چه روزی افتاد! اگه فردا همونجور که شماره کارت مردم لو رفت، تمام ایمیل هاشون لو رفت این آقایون پاسخگو خواهند بود؟
    • رضا IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
      33 4
      به نظر من افراد خارجی باید استخدام کرد چون کسی که اطلاعات کارتهای بانکی را لو داد یک ایرانی بود اگر خارجی بود و فارسی بلد نباشه خوبه نمی فهمه کارت مربوط به چه کسی هست ترجیحا" یک چینی استخدام بشه!!!!!!!!!!!!!!
    • فریده IR ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
      5 9
      فکر کردین می تونین به وزارت ارتباطات رکب بزنین. مطمئن باشین اگه احتمالاً امکان فوروارد کردن میل در سرویس اختصاصی اونا وجود داشته باشه بی تردید ارسال میل به یاهو و جیمل و اینا بلاک میشه. چه معنی داره وقتی ایمیل بومی دارین با ایمیل های اجنبی در ارتباط باشین! در ضمن الان که فکرش رو می کنم می بینم رضا به نکته دقیقی اشاره کرده. اتفاقاً استفاده از ایمیل های خارجی خوبیش اینه که اطلاعات بانکی به فارسی ارسال می شه و این خارجی های جاسوس نمی تونن از اونا سر در بیارن! این جوری با سلاح خودشون باهاشون می جنگیم چون نمی تونن فارسی بخونن کلاً اعصاب شون درب و داغون میشه!
  • بدون نام IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
    50 2
    چرا در این دستور العمل تاکید نشده است که https که امنیت بالاتری دارد ( نسبت به http ) بانکها و موسسات مالی و ... باید استفاده کنند چرا فقط یک جنبه از امنیت را نگاه می کنید؟
    • بدون نام JO ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
      30 1
      دوست عزیز!حرف شما درست است اما واقعا شما فکر می کنید اینها فقط به خاطر مسائل فنی و امنیت اطلاعات مشتریان این طرح را پیاده می کنند؟!!!
  • بدون نام IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
    40 2
    به عنوان یک کاربر ایمیل داخلی به اطلاع می رسانم که بسیار غیر قابل اطمینان است و معمولا باید از یاهو مجددا اطلاعات ارسال شود.
  • بدون نام IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
    32 2
    براي اينكه اسممون به لطف افكار بلند مسئولانمون بره تو گينس!!
  • بدون نام IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
    42 2
    همه اين‌ها ناشي از عدم داشتن دانش و تخصصه. وگرنه پاك كردن صورت مسئله هميشه جواب مي‌ده! اينا فكر كردن بقيه دنيا يه مشت آدم بي سواد و احمقن كه نشستن يه عده‌اي از جيبشون دزدي مي‌كنن!!! در ضمن يه نكته ديگه ايميل ملي اصلاً داريم؟! يه دونه داشتيم كه اونم مشكل امنيتي SSL داشت!
  • بدون نام IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
    21 2
    اقا مهم نیست دامین چیه مهم اینه که سرور کجاست! مثلا شما دامینت .ir باشه اما سرورت تو آمریکا باز همین مشکل هست
  • بدون نام IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
    29 2
    يه سر به سايت ايميل ملي بزنيد، براي ساخت يه ايميل اطلاعاتي از قبيل : كد ملي و آدرس و كد پستي و شماره تلفن ثابت و ... رو ميخواد. شماره تلفن رو حتما براي اين ميخوان كه اگه خواستند سايت رو قطع كنند بهت زنگ بزنن و اطلاع رساني كنن. اگه جواب ندادي آدرس و كد پستيتو كه دارن، برات نامه ميفرستن كه فعلا از سايت نميتوني استفاده كني. كد ملي رو ديگه نميدونم براي چي ميخوان
    • بدون نام IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
      4 18
      مدام فرصت سوزي مي كنيم. در شرايط فعلي و محدود شدن دسترسي ها اين سرويس دهندهاي داخلي مي تونستن حسابي رشد كنند . اما دريغ از توجه به فرصت ها. واقعا اگر كمي فكر مي كردند و كار رو براي كاربر راحت و كاربرپسند مي كردن شايد اقبال بيشتري داشتن ولي الان با اين كاهاشون همه فرار مي كنند.
    • بدون نام IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
      14 1
      شما مجبور نیستی همه چی رو درست وارد کنی که مثلا به جای کد ملی ده رقمی بزن ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۰ یا به جای تلفن بزن ۰۹۱۲۳۴۳۴۳۴۳ من خودم همین طوری ایمیل ملی درست کردم
    • بدون نام FR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
      15 0
      اون وقت هموطنی که شماره ملیش رو ما الکی وارد کردیم صاحب یه عالمه آدرس الکترونیکایی میشه
  • بدون نام IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
    26 0
    الان Gmail سرویس های خود را در بستر https که امنیت بالاتری در تبادل اطلاعات دارد می دهد همه بانکها و شرکتهای کارگزاری بورس های دنیا از https استفاده می کنند ولی بانکها و کارگزاری ها و موسسات مالی ایرانی با بی خیالی تمام از http استفاده می کنند و اهمیت هم به این موضوع نمی دهند
    • بدون نام IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
      23 0
      دليلش اينه كه تحريم هستيم و كسي اعتبار گواهينامه ssl ايران رو تاييد نمي كنه
  • حمید NL ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
    23 1
    جالبه که این اقدامات در واکنش به فاش شدن اطلاعات سه میلیون کارت بانکی هستش. شعار متناقض «اینترنت ملی» که سر آخر به شبکه ملی اطلاعات تغییر نام داد امنیت و گردش اطلاعات در قلمروی داخلی ایران بوده است. در ماجرای فاش شدن اطلاعات کارت‌های بانکی یک نکته چالش برانگیز وجود دارد. بانکها پس از انتخابات ریاست جمهوری 88 موظف به انتقال سرورهای خود به داخل ایران شدند اگرچه که همه سرورهای خدمات مالی آنلاین بانکها داخل ایران بود. بنابراین در رخنه اطلاعات کارت های بانکی اطلاعات از شبکه داخلی ایران به بیرون درز کرده و سر از سرورهایی در آن سوی آب ها در آورد. مشکل این است که در حوزه امنیت همچنان نمی توان به توان داخلی و بویژه وزارت ارتباطات اطمینان کرد اما چه کنیم که به زور می خواهند کاربر ایمیل و اینترنت شویم
  • رضا IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
    18 1
    تمام دنیا با یکدیگر در تعامل و همکاری هستند اینچنین اتفاقاتی رخ نمیدهد.
  • مه‌لقا IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
    15 0
    آيا كسي فكر اين رو كرده كه با وجود اين اشتباهات و مشكلاتي كه هنوز در سيستم كد ملي وجود داره اگر كد ملي دو نفر يكسان درج بشه چه اتفاقي مي افته؟ يعني اطلاعات يه نفر به چند نفر مي رسه!! حالا اين كار خطرناك نيست؟
  • بدون نام IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
    20 1
    همین جی میل و یاهو که دارند همه دنیا ازش استفاده می کنند چه مشکلی داره ؟ ما اگر دنبال امنیت هستیم ( که باید هم باشیم ) , باید راهکاری ارائه بدیم که با استفاده از جیمیل و یاهو بتونیم امنیت رو کنترل کنیم نه اینکه صورت مسئله رو پاک کنیم , مطمئنم هیچ کس از ایمیل ملی استقبال نخواهد کرد , راهی که یاهو و جیمیل در 20 سال طی کرده اند و هنوز که هنوزه الگوریتم هاشون سری هست رو نمیتونیم یک ساله طی کنیم , حتی کشورهای دیگه نظیر ژاپن و کشورهای اروپایی هم نتونستد مشابه یاهو و گوگل بیارند ... من به شخصه به آینده ایران اسلامی خیلی امیدوارم بودم و داشتیم مسیر خوبی رو طی می کردیم , اما مدتی هست که روز به روز دارم نا امید تر می شوم , ایران اسلامی لایق خیلی بهتر از این وضعیتی هست که داریم
  • فخاری US ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
    31 0
    در جهان سوم، همه چیز اجباری است. چون مردم صلاحیت و بینش ندارند که مثلا Yahoo با سرعت، امنیت، امکانات فوق العاده چیز خوبی نیست ولی ایمیل داخلی که حداقل امکانات پایه ای رو نداره خیلی خوبه. این ماجرا هم مثل تولید خودرو داخلی هست که مردم به اجبار باید خودرو بی کیفیت داخلی بخرند (با قیمت بالا) تا جان و مالشان به خطر بیافتد. مطلب دیگه اینه که ثبات در تصمیم گیری در کشور وجود نداره. یعنی اون دامنه داخلی همین فردا میتونه سرویس نده و قطع بشه، اونم بخاطر یه لجبازی ساده سیاسی که بین سیاستمدارها هست و مردم نهایتا باید هزینش رو بدهند. جالبه بدونید حتی سایت وزارت ارتباطات ICT.Gov.ir هم مشکلات امنیتی پایه ای داره و مرورگرهای امن، از ورود به این سایت جلوگیری می کنند، چون اطلاعات کامپیوتر شما رو upload می کنه
  • حمید NL ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
    23 0
    نکته دیگه‌ای که ذهن بنده در تلاش برای یافتن پاسخی برای آن هنگ کرد اینه که نمی‌دونم امنیت اطلاعات برای این همه کشور دنیا واقعاً ارزشی نداره. پس چرا اونا ایمیل یا اینترنت ملی ندارند تا مردم رو به زور وادار به استفاده از اون بکنن. ظاهراً تنها وزیر ارتباطات و مجموعه بسته و غیر پاسخگوی ایشون امنیت اطلاعات رو درک می‌کنن و بقیه دنیا باید بیان سر کلاس ایشون بشینن. همین یاهو برای زبانهای مختلف مثه آلمانی، فرانسه و ... با دامنه‌های ویژه مثه fr یا de یا uk خدمات میل راه انداخته اما اگر این کار رو واسه ایران بکنه احتمالاً فیلتر میشه چنانکه بدون هیچ توجیح روشنی شاهد فیلترینگ زیر دامنه‌های جستجوی گوگل مثه ca یا fr یا de یا jp یا ... هستیم. به قول دکتر شهشهانی: اینترنت ملی یعنی فیلتر بودن همه سایت‌ها!
  • نوید IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
    6 0
    یعنی ایمیل جدید باید اینجوری باشه؟ نوید دات{فامیلیم}اتساین یاهو دات کام؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • جلیلی IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
    15 0
    کل بحث ایجاد ایمیل داهلی فقط یک علت داره: بعد از اجرای طرح اینترنت ملی دسترسی به سایت های میزبان ایمیل خارجی ممکن نخواهد بود.
  • بدون نام IR ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
    11 0
    پولو که می گذاریم بانک از جای دیگه سر در می آره! کارتمون را که می کشیم با دستگاه کارت خوان!رمزش جای دیگه سر در می آره! اول اینهایی که داخلی هستند را درست کنید بعدا این فرمایش بکنید! ثانیا همین چند ماه پیش که حمله واسطه و دستکاری و جعل گواهی امنیتی جیمیل اتفاق افتاد دلیلش این بود که سرویس هاشون را فقط با فریب و جعل می شه نفوذپذیر کرد اونهم با زحمت اما اگه داخلی بشه که ماجرای رمزهای کارت های بانکی هنوز داغه داغه!
  • حسین IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۰
    4 0
    خسته نباشید سیستم بلاگ دهی بلاگفا! که در رتبه دهی در آلکسا در بین پربازدیدترین سایتهای داخلی است رتبه اش 3 است و سرورش در امریکا است ..کاربران چه کنند؟؟؟