۰ نفر
۸ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۰

شهرستان رشت مرکز استان گیلان و مهمترین شهر این استان است. طبق مدارک به دست آمده، قدمت این شهر به چندین قرن پیش باز می گردد.

قدیمی ترین سندی که از موجودیت رشت به دست آمده در کتاب حدود العالم است که به سال 372 ه. ق. نگارش یافته. حمدالله مستوفی نیز در قرن هشتم هجری قمری، از این شهر نام برده است.
آبادانی شهر رشت، از زمان شاه عباس صفوی که در آن زمان، به صورت قصبه بوده شروع شد و در زمان قاجار، به دلیل توسعه اقتصادی ایران و روسیه، گسترش پیدا کرده است.

رشت از سال 1004 هجری قمری به فرمان شاه عباس مرکز استان گیلان و مرکز معاملات نوغان و ابریشم شد که در آن زمان محصول اول گیلان بود. این امر موجب شد که مالکان بزرگ و بازرگانان ایرانی، روسی، یونانی و ارمنی که تاجر نوغان ابریشم بودند به این شهر توجه کنند و شهر رشت رشد چشمگیری پیدا کند.


آرامگاه میرزا کوچک خان
آرامگاه میرزا کوچک خان، معروف به سردار جنگل در جنوب شهر رشت، در محله سلیمان داراب واقع شده و از جمله مکان های دیدنی شهرستان رشت به شمار می آید.


خانه قدیری
خانه قدیری رشت که مربوط به دوران پهلوی است، دارای اسکلت و سازه چوبی با سقف لمبر کوبی است. پوشش خارجی خانه قدیری، سفالی و در و پنجره آن از چوب نراد روسی ساخته شده‌است. این بنا در سال 1367 خورشیدی طعمه حریق شد و بام آن فرو ریخت و در و پنجره‌ها، تزیینات آیینه کاری و گچ بری آن نیز در این آتش سوزی آسیب جدی دید.

خانه قدیری در ضلع شرقی سبزه میدان رشت واقع شده‌است. این بنا توسط محمدولی خان تنکابنی سپهدار حکمران گیلان احداث شد و از سال 1369 خورشیدی تا 1381 به عنوان اداره کل میراث استان گیلان مورد استفاده بوده و به شماره 2686 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌است.

بازار رشت

در سطح شهر رشت مهمترین کانون فعالیتهای تجاری، بازار مرکزی آن است. بازار بزرگ شهر رشت در بافت قدیمی و مرکزی شهر قرار دارد و کانون کلیه فعالیتهای بازرگانی استان گیلان محسوب می شود. روزانه هزاران نفر از ساکنین شهرها و روستاهای مجاور رشت، برای داد و ستد در این بازار حضور می یابند.

در این بازار علاوه بر محصولات متنوع کشاورزی کلیه مایحتاج ضروری زندگی روزمره را میتوان یافت. معماری کاروانسراها و طاقی های موجود در بازار نیز به نوبه خود یکی از جاذبه های این بازار است که شیفتگان وعلاقمندان خاص خود را دارد.سبک چیدن بسیار زیبا و دیدنی محصولات متنوع کشاورزی در این بازار خود یکی از جاذبه های مهم توریستی شهر رشت محسوب می شود. در گوشه کنار بازار رشت میتوان جلوه های گوناگونی از زیبایی های فرهنگ فولکلور این استان را یافت که به نوبه خود بسیار زیبا و جذاب است.


سبزه میدان
سبزه میدان نام میدانی قدیمی در رشت است که در نزدیکی میدان شهرداری این شهر قرار دارد.

این میدان در زمان حکومت محمدولی خان تنکابنی در زمان سلطنت ناصرالدین شاه قاجار بازسازی و بهسازی شد و از همان زمان گردشگاه عمومی شد.
امروزه دارای فضای سبز، کتابخانه عمومی و تندیس‌هایی از مشاهیر گیلان شیون فومنی، پروفسورفضل‌الله رضا، دکتر محمود بهزاد، پروفسور مجید سمیعی و پروفسور اکبرزاده است.


موزه رشت
موزه شهر رشت، سابقاً خانه میرزا حسین خان کسمائی آزادیخواه، شاعر و روزنامه نگار معروف و از رجال دوره مشروطیت و نهضت جنگل بود.
موزه رشت ( تأسیس در سال 1349 ) واقع در خیابان طالقانی ـ روبروی زایشگاه دکتر فامیلی می‌باشد.درحال حاضر سه موزه رشت، میراث روستایی در سراوان و چای در لاهیجان به عنوان موزه‌های تحت نظارت سازمان میراث فرهنگی هستند

ساختمان موزه رشت دارای قدمتی در حدود 70 سال و با زیربنای 560 مترمربع می‌باشد. موزه رشت با تشکیل سازمان میراث فرهنگی کشور در اختیار مدیریت و برنامه ریزی موزه ها و نمایشگاه‌ها قرار گرفت و پس از مرمت اساسی در تاریخ 10 مهر 1367 بازگشایی شد ، موزه رشت از دو بخش مردم شناسی و باستان شناسی تشکیل شده است . بخش مردم شناسی به صحنه های بازسازی شده از زندگی مردم و تندیس بومی گیلان تشکیل شده است و بخش باستان شناسی موزه به اشیاء و آثار باستان شناسی کشف شده در نقاط مختلف گیلان به ویژه تپه های مارلیک رودبار اختصاص داد.


کتابخانه ملی رشت
کتابخانه ملی رشت در ورودی خیابان علم‌الهدی جنب ساختمان شهرداری رشت قرار دارد.
این کتابخانه دارای 150 هزار جلد کتاب چاپی و 1750 جلد کتاب خطی است که برخی از آنها منحصر به فرد هستند. تعداد اعضای آن 20000 نفر است و روزانه به طور متوسط 1500 نفر از این کتابخانه استفاده می‌کنند.نوع معماری آن تقلیدی از معماری شرق اروپا است.

47301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 205297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • الف . ب US ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۹
    8 2
    ایکاش با درخواست از کاربران تصاویر و مطالب هر شهر را جمع آوری میکردید . چون با سه تا عکس قدیمی نمیتوان زیبایی های شهرهای ایران را به خوبی نشان داد. آنهم رشت که جزو کلانشهرهای زیبای کشوور است. از همه برای سفر به شهر باران دعوت میکنم مخصوصا در اردیبهشت و خرداد ماه که زیباترین روزهای رشت و گیلان محسوب میشوند.