گفت وگوی نوروزی خبرآنلاین بامجید نامجو وزیر نیرو دولت دهم.

آذرجزایری: از دستاوردهای سال 90 می گوید. از اظهاراتش کاملا مشهود است که وی توقع بیشتری از سرعت کاری خود و همکارانش در سال گذشته داشته اما به هرحال دلایلی را عنوان می کند که تمام آنها دست در دست هم باعث شدند تا وی در پایان سالی باعنوان سال جهاد اقتصادی تنها به این نکته تاکید کند که می توانست سال 90 پربارتر از آن چیزی باشد که رقم خورد.البته دلایلش شنیدنی است.مجید نامجو وزیر نیرو دولت دهم در عین حال تاکید می کند که اگر در سال 90 دستاوردی هم وجود داشته به دلیل از خودگذشتگی های بسیاری از همراهان این وزارتخانه بوده که مشروح آن را در ادامه می خوانید:
آقای وزیر سال جهاد اقتصادی هم به پایان رسید.دستاورد قابل تاملی در این سال داشته اید؟
در سال جهاد اقتصادی رکورد افزایش 12 میلیارد مترمکعبی حجم مخازن آب کشور اعم از آبگیری یا بهره برداری رقم خورد. از طرفی اراده دولت برای ساخت شبکه های پایاب سدها باعث شد تا طرحی به ارزش 30 میلیارد دلار برای تکمیل شبکه های آبیاری و زهکشی از طریق فاینانس چین تهیه شود که مراحل عملیاتی کردن این طرح در حال پیگیری است. احداث 18 تصفیه خانه فاضلاب، بهره برداری از بلندترین سد دوقوسی کشور،آبگیری بلندترین سد خاکی کشور یعنی گتوند که کاری پیچیده و بسیار حایز اهمیت بود با موفقیت انجام شد.
در بخش برق چطور؟
درسال گذشته حدود4 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید ایجاد شده که بر این اساس ظرفیت نیروگاه های نصب شده کشور به مرز 64 هزار و 520 مگاوات تاکنون رسیده است، ضمن آنکه در حال حاضر ظرفیت نصب شده نیروگاه های کشور به نسبت قبل از دولت نهم 80 درصد رشد را نشان می دهد.
افزایش میزان صادرات برق ایران در سال جاری به کشورهای همسایه در مقایسه با سال گذشته هم بیش از 28 درصد افزایش یافته که طی آن صادرات برق ایران به کشور پاکستان نیز تا 2 برابر افزایش را نشان می دهد.
شما از عملکرد وزارت نیرو در سال جهاد اقتصادی مجموعا چه ارزیابی دارید ؟
وزارت نیرو بلافاصله پس از اعلام سال 90 از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال جهاد اقتصادی طی چندین جلسه، برنامه های کمی وکیفی خود را برای حرکت براساس آن هدف تعیین کرد. هرچند مسائلی نظیر تحریم، ادغام وزارت خانه های نیرو و نفت ، مشکلات نقدینگی و پرداختن به موضوع مهمی مانند اجرای قانون هدفمندی در میزان سرعت و حرکت ما به سوی اهداف تعیین شده در سال جهاد اقتصادی تاثیر گذاشت اما به ضرس قاطع عرض می کنم که فداکاری ، ایثار و تلاش های همکاران من در سراسر کشور در شرکت های تابعه و وابسته وزارت نیرو و همچنین زحمات پیمانکاران ، صنعتگران و سازندگان تجهیزات باعث شد که در سال گذشته شاهد رکوردهای خوبی در همه زمینه هایی که برنامه ریزی کرده بودیم، باشیم.
ظرفیت تولید برق کشور امسال به چه میزان افزایش خواهد یافت؟
همانطور که گفتم ظرفیت نیروگاه های نصب شده به مرز 64798 مگاوات تاکنون رسیده که قرار است تا تابستان سال 91 بیش از 3 هزار و 500 هزار مگاوات دیگربه ظرفیت نیروگاهی اضافه شود.
پیش بینی از وضعیت مصرف برق در بهار و تابستان امسال به چه نحوی خواهد بود؟
معمولا هرساله مصرف برق در کشور 5/7 درصد افزایش می یابد که البته پس از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها این میزان رشد متوقف شده و با توجه به ظرفیت نصب شده نیروگاه های کشور و برنامه های افزایش ظرفیت سالانه نصب واحد های نیروگاهی ، انشاء الله تامین برق کشوردر تابستان سال آینده به خوبی انجام شود.
می توان وعده داد که سال آینده خاموشی نخواهیم داشت؟
با انتظاری که از رفتار مردم پس از اجرای قانون هدفمندی داریم و در صورت عدم وقوع حادثه غیر منتظره ، تامین برق کشوربدون مشکل انجام خواهد شد. البته همکاران من نیز از هر ظرفیت و فرصتی برای ارائه خدمات مطلوب تر به مردم استفاده خواهند کرد.
در دور دوم هدفمندی یارانه ها وضعیت قیمت آب و برق چگونه خواهد بود؟
در حال حاضر بحث فاز دوم هدفمندی یارانه ها وارد مراحل جدی شده و گزینه ها ی مختلفی در خصوص قیمت آب و برق در مرحله دوم مطرح است. اکنون چهار گزینه برای قیمت حاملهای انرژی بر روی تابلوی ستاد هدفمندی یارانه ها درج شده که دراین راستا تصمیم گیری برای انتخاب قیمت ها بر عهده رییس جمهور و ستاد هدفمندی یارانه هاست. وزارت نیرو هم ظرفیت های خود را برای اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها آماده کرده و مشکلی برای اجرای این مرحله ندارد.
مردم خیلی نگران افزایش قیمت آب و برق و عدم توانایی مالی لازم برای پرداخت این قبوض هستند.شما نگران واکنش مردم نسبت به اجرای فازدوم هدفمندی نیستید؟
همانگونه که در مرحله اول هدفمندی تلاش کردیم رابطه ی شفاف و صادقانه ای با مردم داشته باشیم،امید واریم در فاز دوم هدفمندی نیز ، رضایت نسبی مردم را در اجرای قانون هدفمندی یارانه ها شاهد باشیم .
 شما پیشنهاداتی درخصوص نحوه اجرای فاز دوم هدفمندی اجرای هدفمندی یارانه ها به سازمان هدفمندی داشته اید؟
پیشنهاداتی ارائه شده که به همراه سایر گزینه ها در حال بررسی است.مثلا برای اینکه جایگزینی حامل ها صورت نگیرد پیشنهاد شده است که قیمت هر کیلووات برق حدودا نصف قیمت گاز تعیین شود. دیگر اینکه برای شفاف سازی حساب های وزارت نیرو و وزارت نفت سوخت تحویلی توسط وزارت نفت بر اساس سوخت معادل گاز تعیین شود.
به نظر می رسد سال90، سال درخشانی درتعاملات بین المللی برق ایران با کشورهای منطقه بود. آخرین وضعیت صادرات به این کشورها چگونه است؟ و چه کشور هایی قرار است به جمع وارد کنندگان برق ایران در سال 91 بپیوندند؟
میزان صادرات برق ایران به کشورهای همسایه در مقایسه با سال گذشته بیش از 28 درصد افزایش داشته است و از 6707 گیگاوات ساعت در سال نود به 7756 گیگاوات ساعت طی 11ماه امسال افزایش یافته است . برهمین اساس برنامه هایی برای صادرات برق به کشورهای سوریه ، لبنان ، کشورهای حاشیه خلیج فارس ، هند و گرجستان پیش بینی شده است.

 22139

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 203400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امید IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۲
    0 0
    راستی آقای نامجو چرا از دیرکرد حقوق هاوپاداشهای پرسنل وعدم تبدیل وضعیت نیرو های شرکتی وزارت نیرو صحبتی نمی کنید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!