۰ نفر
۳۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۸:۳۲

فضاپیمای مسنجر ناسا در تصویری رنگی از سطح سیاره عطارد، مواد زردرنگی را به تصویر کشیده که از دهانه سفیدرنگ و نسبتا جوان کویی‌پر به بیرون پخش شده و به دلیل ترکیب شیمیایی متفاوت به این رنگ دیده می‌شوند.

دهانه‌های برخوردی مهم‌ترین ابزار اخترشناسان برای تخمین قدمت عوارض سطحی اجرام منظومه شمسی است. بزرگی این دهانه‌ها تقریبا 10 برابر بزرگی جسم آسمانی است که با برخورد به سطح، باعث پدید آمدن آن شده و تعداد آنها در هر بخش از سطح، قدمت آن سطح را تعیین می‌کند.

این دهانه به افتخار جرارد کویی‌پر، اخترشناس و سیاره‌شناس معروف نام‌گذاری شده است که با بررسی حرکت دنباله‌دارها در منظومه شمسی، پیش‌بینی کرد منشأ دنباله‌دارهای کوتاه‌دوره که تناوب آنها کمتر از 200 سال طول می‌کشد، کمربندی فراتر از مدار سیاره نپتون است که تا حداکثر 500 برابر فاصله زمین از خورشید امتداد دارد.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 199611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۳۰
    15 1
    چجوری از سطح عطارد عکس می گیرند علم دست اوناست
    • لیلا IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۱
      8 0
      برای این که امکانات دارند. مثل ما اینجا از کوچکترین امکانات یعنی ایمیل محروم نیستن. با دانشمندهای دنیا در ارتباطند. بهترین اساتید رو دارن. تبادل اطلاعات با دنیای خارج دارند. ما چی؟ حصار نامرئی دور ایران سخت تر و محکم تر از دیوار چینه. حیف استعدادهای ما. حیف جونی هامون که پوسید و رفت. حیف کارهایی که می تونستیم بکنیم و نکردیم و نذاشتنو. حیف.