۰ نفر
۲ آبان ۱۳۹۰ - ۲۲:۱۱

تازه‌ترین تصاویر دریافتی از سطح سیاره سرخ، ردهای مارپیچی برجامانده از عبور گردبادهای مریخ را نشان می‌دهد که با پاک کردن لایه نازک روشن سطحی، ردی تیره‌رنگ از سطح زیرین را به نمایش می‌گذارد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی گروه تحلیل تصاویر دوربین Hirise مستقر در دانشگاه آریزونا، رد تندبادها و گردبادهای مریخی معمولا نیم‌کیلومتر پهنا دارند و به همین دلیل در تصاویری که معمولا از مناطق شن‌زار سیاره سرخ ارسال می‌شود، می‌توان آنها را تشخیص داد. اما در تازه‌ترین تصاویر ارسالی، رد متفاوتی مشاهده شده است.
در اینجا شما ردی را در بخش بالای تصویر می‌بینید که در یک انتها روشن‌تر از انتهای دیگر است. شاید یک دلیل آن انباشته‌شدن مواد روشن به‌دلیلی مثلا فرونشستن تندباد باشد. شاید در آن منطقه خاص، توده ذرات زیر تپه شن‌های روان روشن‌تر از مواد سطحی باشد.
از عوارض دیگر این تصویر می‌توان به رنگ‌آمیزی عجیب ناحیه چپ تصویر اشاره کرد، جایی‌که کمانی روشن در منطقه‌ای تیره‌رنگ دیده می‌شود. در شیب‌های تند برخی تپه‌های شن روان، بهمنی از شن سرازیر می‌شود و سطح گسترده‌ای از ناحیه تیره‌رنگ زیرین را به نمایش درمی‌آورد. برای مشاهده عکس بزرگ به حجم 2.8 مگابایت و ابعاد 1600 در 1200 پیکسل، اینجا را کلیک کنید.


5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 180096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =