در پی کشف ترک‌هایی در اتصال پوسته بال به بدنه غول‌پیکرترین هواپیمای مسافربری جهان، سازمان امنیت هوانوردی اروپابازرسی‌های مفصلی را در مورد ایمنی بال‌های هواپیمای ایرباس A380 آغاز کرد.

محمود حاج‌زمان: سازمان امنیت هوانوردی اروپا (EASA) امروز دستور انجام بازرسی‌های دقیق و مفصلی را در مورد بال‌های هواپیمای جمبوجت دوطبقه ایرباس A380 صادر کرد. این دستور پس از آن صادر شد که در نگهدارنده‌هایی که ایمنی اتصال پوسته بال را به هواپیما تامین می‌کند، ترک‌هایی کشف شد. نهاد نظارت ایمنی هشدار داده است: «این شرایط اگر کشف و اصلاح نمی‌شد، بالقوه می‌توانست یکپارچگی سازه‌ای هواپیما را تحت تاثیر قرار دهد.»
به گزارش نیوساینتیست، مسولان EASA اعلام کرده‌اند که دو نوع ترک در نگهدارنده‌های L شکل موسوم به Rib Foot شناسایی شده است؛ این نگهدارنده‌ها سطح بال‌های A380 را به تیغه‌هایی متصل می‌کند که پروفیل آنها شکل مقطع عرضی بال را تعیین می‌کند. نخستین نوع ترک در Rib Foot زمانی کشف شد که در ماه نوامبر / آبان‌ماه گذشته، هواپیمای آسیب‌دیده حادثه از دست دادن موتور A380 پس از تعمیر مورد بازبینی کامل قرار گرفت.
اما پس از بازرسی‌های بعدی ناوگان هواپیمایی، مهندسان نوع مهم‌تری از ترک را کشف کردند که در تیغه‌های Rib Foot برخی از هواپیماها به وجود آمده بود. بنابراین EASA دستور داد تا طی شش هفته آینده، در مورد هواپیماهای A380 که بین 1300 تا 1799 فرود و برخاست را انجام داده‌اند، «بازرسی‌های بصری مفصل» انجام گیرد. برای هواپیماهایی که بیش از 1800 چرخه پروازی داشته‌اند، این مدت فقط چهار روز است.
دلیل خوبی وجود دارد که نهاد نظارت ایمنی هیچ شانسی را حتی برای کوچک‌ترین ترک‌ها باقی نمی‌گذارد: «ترک‌های ناشی از پدیده خستگی فلز بود که باعث حادثه مرگبار هواپیمای De Havilland Comet شد؛ نخستین هواپیمای تجاری آلومینیومی تحت فشار که در دهه 1950 / 1330 در دنیا به پرواز درآمد.» پس از تعداد مشخصی پرواز و تنظیم و تخلیه فشار کابین، ترک‌های ریز اطراف فرورفتگی پنجره‌های هواپیما نهایتا گسترش یافت و باعث از هم پاشیدن بدنه هواپیما شد.

خستگی، نوعی عیب مکانیکی در فلزات است که وقتی فلز تحت فشار یا کشش متناوب (بار نوسانی) قرار می‌گیرد، مقاومت آن کاهش می‌یابد. وقتی می‌خواهید مفتول یا سیمی را ببرید و آن را چندین مرتبه حول نقطه‌ای مشخص خم می‌کنید، خستگی فلز در محل خمیدگی سبب می‌شود مقاومت فلز کاهش یافته و به راحتی شکسته شود.
 53275

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 195169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۲
    2 36
    نهایت سقوط میکنه،که من از فرصت استفاده می کنم و از همین جا بهشون تسلیت میگیم.
  • علي CA ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۲
    19 14
    زنده باد توپولوف
  • علی FR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۲
    7 49
    با سلام لطفا بدهید یک بار هم شده متن های این مترجم را بخوانند و ویرایش کنند. این را من نه از باب عناد بلکه از راه روان شدن متن می گویم. این انتقاد مرا بپذیرد که حالا که ایشان زحمت کشیده وقت می گذارد، حداقل " کلمه خستگی " برای فلزات که مفهومی خنده دار است با " فرسودگی " جای گزین شود.
    • بدون نام IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۲
      30 2
      دوست عزیز این یک اصطلاح فنیست. اشکال ترجمه نیست...
    • امین IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
      14 1
      اصطلاح fatigue در متون فنی فارسی، خستگی ترجمه شده که برای اهل فن کلمه ای کاملاً آشناست.
  • دبیر سرویس دانش IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۲
    41 3
    متاسفانه انتقاد شما کاربر عزیز (با نام علی) وارد نیست. در مهندسی مکانیک، fatigue دقیقا به معنی خستگی ترجمه می‌شود. می‌توانید به کتاب‌های طراحی ماشین که برای مهندسی مکانیک و هوافضا نوشته شده، مراجعه کنید. فرسودگی مفهومی کلی است که عیب‌های متعددی را در خود دارد.
  • حاجی جیمز IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۲
    8 2
    EASA سازمان نیست .. آژانس ایمنی هوانوردی اروپا صحیح است . (در هوانوردی بین کلمات ایمنی ، و امنیت تفاوت بسیار زیادی وجود دارد .
  • بدون نام IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۲
    13 2
    هواپيماي مسافربري با آن عظمت بايد هم مشكلاتي داشته باشد وگر نه بوئينگ زودتر از ايرباس آنرا ساخته بود
  • بی نام IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    8 0
    هر کمپانی سازنده امکان خطا و اشتباه را دارد. که با تجربه مشکلات برطرف میگردد.
  • بدون نام CN ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
    12 2
    یه خورده از ایمنی توپولف هم بگین تا این ایرباس ناایمن از رو بره.
  • بدون نام IR ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
    16 0
    لطفا اون هواپیماهایی که فلزاتشون خسته است را معرفی کنید اینجا مشتری پر پا قرص پاش خوابیده، توصیه میکنم مهندسان ایرباس پیش از طراحی مدلهای جدید، چند نمونه از هواپیماهای خطوط داخلی ایران را تهیه و پس از بررسی آنها قطعا میتوانند موفق به طراحی مدلهای بی نقص و عالی بشوند، به قول شاعر ادب از که آموختی ...