نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب اعلام کرده است که هیچ یک از ناظران حق اظهارنظر در خصوص وضعیت سوریه به طور شخصی نداشته و تنها گزارش اتحادیه عرب که قرار است بعد از بازگشت ناظران تنظیم شود از وجاهت و اعتبار برخوردار است.

*محمد ایرانی
ناظران اتحادیه عرب همچنان در سوریه حضور دارند و در حال بازدید از شهرها و تهیه گزارش هستند. هم اکنون تعداد آنها به 65 نفر می رسد و قرار است این رقم به 150 نفر افزایش یابد. مأموریت ناظران مبتنی بر مصوبۀ 16 نوامبر اتحادیه عرب است که طی آن مقرر شد هیئتی متشکل از 150 نفر از کارشناسان مختلف اداری، رسانه ای و نظامی برای تهیۀ گزارشی از تحولات داخلی سوریه عازم این کشور شوند و در مناطق درگیری بین ارتش سوریه و مردم از یک طرف و همچنین نیروهای نظامی مسلح معارضه در سوی دیگر حضور یابند و گزارشاتی را تهیه کنند تا مبنای تصمیمات اتحادیه عرب قرار گیرد.
اما چالش پیش روی هیئت ناظران اتحادیه عرب و دولت سوریه در حال حاضر اینست که هر دو طرف تمایل دارند گزارشات به نفع آنها تهیه شود. لذا از بدو ورود ناظران و گزارشات آنان شاهد آن بودیم که طرف معارضه از گزارشات و اظهارنظرهای آنان رضایت نداشتند. به ویژه آنکه رییس این هئیت، مصطفی الدابی، اظهاراتی مبنی بر آرام بودن اوضاع در شهر حمص ارائه داده که همین مسئله خشم و نگرانی گروههای معارضه را برانگیخته است.
از این رو تعابیر و تفاسیر متعددی این روزها در خصوص پیشینه و سابقۀ برخی از ناظران مطرح می شود. از جمله اینکه رییس هیئت ناظران پیشتر دارای سوابق و یا حتی پرونده جنایات جنگی در دارفور سودان است. انتظار مخالفین و معارضین و حتی جامعه بین الملل، اتحادیه اروپا و غرب این بود که بعد از حضور ناظران در سوریه گزارشات به نحوی تنظیم شود که دلالت بر عدم همکاری دولت سوریه با ناظران داشته باشد. این ذهنیت و تصور از سوی سایرین سبب شد که بعد از اظهارنظرهای رییس هیئت در خصوص آرام بودن اوضاع، اتهامات و تهمت هایی متوجه وی شود.
اما در مجموع شاید در مقطع فعلی قضاوت در خصوص پیشینه و سابقۀ رییس این هیئت زود باشد و چه بسا نگاه نفرت آمیز مخالفین دولت سوریه به دلیل قضاوت الدابی ریشه این پرونده سازی باشد. چرا که بعید به نظر می رسد اتحادیه عرب در انتخاب اعضاء چنین اشتباه بزرگی را صورت داده باشد. قطعاً اتحادیه عرب این ملاحظه را داشته که ناظران را از میان افرادی انتخاب کند که بی طرف بوده و سوابق جنایی در پرونده آنها وجود نداشته باشد. از این رو توصیه می شود تا اوضاع از بعد احساسی و عاطفی مورد ارزیابی قرار نگیرد و تا زمان ارائه گزارش نهایی اتحادیه عرب همۀ طرف ها صبر پیشه کنند.
به نظر می رسد با این رویکردِ ناظران، اتحادیه عرب و کارشناسان آن نیز ملاحظاتی در خصوص بازتاب تحولات سوریه دارند و ترجیح می دهند شرایط را به سمتی سوق دهند که تنش ها کاهش یافته و راه حل آرامی را برای پایان دادن به بحران سوریه بیابند.هم اکنون برای قضاوت در مورد اوضاع سوریه و نحوۀ نظارت ناظرات زمان مناسبی نیست به این دلیل که ملاحظات سیاسی و نظامی در این پرونده بیشمار است. احتمالا سیر تحولات در سوریه و گزارشی که این ناظران باید تهیه کنند، در نهایت تصمیم گیری درباره سوریه را بسیار سخت خواهد کرد. این احتمال وجود دارد که در صورت منفی بودن گزارش اتحادیه عرب دور جدیدی از تحریم ها علیه سوریه آغاز و حتی پرونده خشونت ها در این کشور به شورای امنیت سازمان ملل منتقل شود. از این رو گزارش اتحادیه عرب از اهمیت فوق العاده در تعیین سرنوشت سوری ها برخوردار است.
در هر صورت اتحادیه عرب در تلاش است، راهکاری منطقی برای پایان دادن به بحران سوریه پیدا کند. از طرفی تا زمانی که هنوز تعداد ناظران اتحادیه عرب در سوریه کامل نشده، نباید در خصوص عملکرد آنها پیشداوری و یا قضاوت کرد. نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب اعلام کرده است که هیچ یک از ناظران حق اظهارنظر در خصوص وضعیت سوریه به طور شخصی نداشته و تنها گزارش اتحادیه عرب که قرار است بعد از بازگشت ناظران تنظیم شود از وجاهت و اعتبار برخوردار است. از این رو اعتماد و اتکاء به اظهارنظرهای شخصی از سوی برخی از ناظران چندان از اهمیت برخوردار نیست و حتی اتحادیه عرب اظهارات اولیۀ ناظران را تکذیب کرده است. در هر حال گزارشات و رویکرد ناظران حاکی از آنست که آنها خواهان نوعی مصالحه و مسامحه با بشار اسد هستند.
اما مشکل اصلی هنوز در اینجاست که اولین اقدامی که باید از سوی نیروهای سوری صورت می گرفت، یعنی خروج نیروهای نظامی از شهرها و مناطق درگیری تاکنون تحقق نیافته و گزارشات مختلف و متعدد از منابع خبری مختلف حاکی از آنست که نیروهای نظامی همچنان در شهرهای مختلف حضور دارند و درگیری ها نیز همچنان قربانی می گیرد. در هر حال تا زمان انتشار گزارش اتحادیه عرب، نمی توان به اخبار و اظهارنظرهای ناظران اتکاء نمود و به نظر می رسد که تا آن زمان نیز باید صبر کرد. 26349

 

*سفیر اسبق ایران در اردن
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 191976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۱
    5 0
    درگیری بین ارتش و مردم از یک سو و معارضین مسلح ؟