طراح تولید بنزین در پتروشیمی ها امروز با حضور در کافه خبر از فاجعه ای پرده برداشت که طی سه تا چهار سال آینده دامن پارس جنوبی را خواهد گرفت.

براساس اظهارات فریبرز پناهی، اگر تا چهارسال آینده فکر جدی برای مخزن پارس جنوبی که میان ایران و قطر مشترک است نشود،این میدان مرده خواهد بود و دیگر امکان برداشت وجود ندارد و این یعنی بیهوده بودن سرمایه گذاری های فعلی و برباد رفتن آنها در سالهای آتی!
دانشجوی دکترای نفت با گرایش مخزن با اشاره به طرحی برای جلوگیری از این بحران طی مدت 7 ماه تاکید کرد: میدان مشترک ایران و قطر به شکل گلابی است که متاسفانه سر آن به سمت کشور همسایه ماست و قسمت پایانی آن به سمت ایران و همین امر باعث می شود که در حالت طبیعی شیب منابع هیدروکربوری به سمت قطر باشد.
به گفته او، بر این اساس در حال حاضر قطر با استفاده از روش هایی در تلاش است تا منابع هیدروکربوری پارس جنوبی را تا چهارسال آینده تماما به سمت خود بکشد که در این صورت افت چاه سمت ایران به حدی پایین خواهد آمد که امکان برداشت از آن وجود نخواهد داشت.
وی با ابراز نگرانی از این که سرمایه ملی در پارس جنوبی طی چهارسال آینده در صورت عدم اقدامی جدی کاملا به نابودی خواهد رفت،تصریح کرد:طرحی که ما در حال حاضر برای جلوگیری از این بحران در سرداریم همان طرحی است که قطر در میدان نصرت مشترک میان ما و آنها پیاده کرده است اما ما هنوز متوجه آن نشده ایم.
براساس گفته های پناهی،هنوز ایرانی ها در مطالعات میدانی مخزن به آن نرسیده اند.
وی تاکید کرد:باید روی میدان های مشترک این طرح مورد بررسی ما اجرایی شود تا مانع مهاجرت ثروت ملی به سمت همسایه ها شویم.متاسفانه این دانش در حال حاضر در اختیار شرکت های آمریکایی است که البته بسیار دانش راحت و ساده ای است اما آمریکایی ها با در اختیار قراردادن این دانش به کشورهای عربی کار را برای ما دشوار کرده اند.
به گفته او،باید هر چه زودتر ایران در تلاش باشد تا مانع مهاجرت منابع ملی خود به کشورهای همسایه شود.
وی اشاره ای به دفاعیات صدام در زمان محاکمه او کرد و گفت: در زمان دادگاهی صدام از وی پرسیدند که چرا به کویت حمله کردی و وی جواب ظریفی به این سوال داد که الان باید باعث هوشیاری ما شده باشد.
دانشجوی دکترای نفت گرایش مخزن ادامه داد: صدام پاسخ داد علت این امر حرکتی بود که کویتی ها در میادین مشترک با ما انجام دادند.این دانش همان دانشی است که در حال حاضر ما باید از آن استفاده کنیم تا مانع مهاجرت منابع ملی از کشور شویم اما زمان برای اینکار محدود است.
مشروح گفت وگو با طراح تولید بنزین از واحدهای پتروشیمی که می تواند در شرایط فعلی کمک بزرگی به مدیران نفتی کشور باشد،بزودی منتشر خواهد شد.


/31221

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 187743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 28
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۲
    157 4
    انتظار داشتند همسایگان نفتی ایران بکندی ایران باشند؟
  • سيامك IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۲
    39 69
    شما هرچي يكي بگه مينويسيد؟ مزخرفه بابا شما رو چيز گير آورده حتما فردا هم ميخواد بياد بگه من به اون تكنولوژي دست پيدا كردم و كلي مانور بدن روي اين موضوع آخرش بفهمن اصلا از اولش همچين چيزي نبوده ساده ايد بخدا من خودم باهاش مناظره ميكنم در اين مورد. هم نصرت بوده ام هم عسلويه و هم توي مهندسي مخازن كار كرده ام. اين كه پتروشيمي بود چي شد يهو سر از مطالعات مخازن در آورد؟
    • بدون نام IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۲
      4 0
      حتماً مناظره را برگذار کنید چون حقیقتاً موضوع مهمی است.
  • شهرزاد IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۲
    177 5
    ارزو به دل ادم می مونه که یکبار این صفحه را باز بکنه و یک خبر خوب در این مملکت اتفاق افتاده باشه که به اندازه خبرهای بدش شک اور باشه! یعنی می شه؟؟
  • x IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۲
    من به ايشان التماس ميكنم در حوزه هايي كه تخصص ندارند اظهار نظر نكنند مخزن پارس جنوبي را با اب انبار عوضي گرفته اند!!!!!!!!!
    • بدون نام IR ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۲
      7 0
      اگر چهار سال دیگر این اتفاق افتاد چه؟ حداقل خودت را x معرفی نمی کردی و اگر سوادی داری، یک مقاله می نگاشتی.
    • بدون نام IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۲
      5 0
      چرا از اظهار نظر دیگران هراس داریم هر چند علمی باشد. اجازه تفکر و بیان اندیشه ها را به بقیه بدهیم تمامی اظهار نظرها منفی هستند. این مرگ اندیشیدن را پیام آور است
    • جواد IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۲
      5 0
      اگه دانشجوی دکترای مخازن نفت تخصص نداره پس کی داره؟
  • hamed IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۲
    3 0
    هر دم از این باغ بری میرسد تازه تر از تازه تری می رسد پس طبق گفته دوستمان هزینه جام جهانی فوتبال را ما با قطر شریکی پرداخت می کنیم ولی به اسم کشور قطر تمام می شود چه با کلاس از بس ما فروتنیم
  • بدون نام PL ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۲
    0 1
    خبر به این مهمی که اینجا گفته نمی شود
  • بدون نام IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۲
    7 0
    در برابر ایشان یک کارشناس واقعی نفت را قرار داهید تا با ادعاهایش گول نخورید.
  • lمهزاد IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۲
    1 0
    صدام همان ادعايي را نسبت به كويت داشت كه براروند رود ايران داشتو تكنولوژي در منابه مشتركت عمدتا" از طريق حفاري افقي صورت مي گيرد كه ايران آنرا دارد ليكن سرمايه گذاري در اين زمينه بالاست كه در حال حاضر با كمبود مواجه مي باشيم.
  • محمد IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۲
    10 1
    از اونجایی که بنده در حوزه رشته خودم (گاز)اطلاع دارم در میادین مشترک گاز و نفتی ما با همسایگانمان تقریبا در حالت ظاهری ،مساوی برداشت میکنیم. ولی تکنولوژی چاه های مایل و افقی که در اعماق زمین میشه استفاده کرد و ما در این زمینه ضعیف هستیم متاسفانه باعث شده که همسایگان ما با این تکنولوژی در اعماق زمین بوسیله ی چاههای مایل و افقی ذخایر هیدروکربنی ما را بدزدند ولی ما حتی از این حرف ها خنده مان میگیرد ولی چیز واقعی است و باید به خودمان بیاییم ...و چنین صحبت هایی که میشود باید پیگیری شود ولی متاسفانه بعد از مدتی ......
  • محمد TR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۲
    100 8
    دزدی یا پیش دستی؟ عادت کردیم زرنگی و پرکاری دیگران را دزدی بنامیم و اگه خودمون اینکارو بکنیم نشانه هوش بالایمان بحساب آوریم
  • بدون نام IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۲
    9 0
    منظورتون از طراح تولید بنزین در پتروشیمی ها ، عامل تشدید سرطان در کشوره ؟
  • بدون نام IR ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۲
    7 1
    با سلام خدمت شما. آیا شما از جناب مهندس که مبدع طرح بنزین های پتروشیمی هستند پرسیده اید که آیا همه ابعاد این طرح را مورد بررسی قرار داده اند یا نه؟ آیا در مورد درصد بنزن موجود در این نوع بنزین از ایشان سوال کرده اید؟ پرسیده اید که چند برابر حد مجاز است؟ جهت اطلاع عرض کنم که بنزن یکی از اثر گذارترین مواد شیمیایی در ایجاد سرطان می باشد و فاجعه اصلی آن که، از بنزن از طریق پوست جذب می شود.فقط کافیست نگاهی به آمار سرطان در میان شهروندان تهرانی نمایید. هوای تهران همیشه آلوده بوده اما آمار سرطان همیشه این شیب صعودی را نداشته. کاش این مباحثه ها با حضور کارشناسان دیگر برگزار می شد. اگه واقعاً ایشون اینقدر به مسائل مخزن احاطه دارند چرا در شرکت پالایش و پخش مشغول به کارند؟
  • زمین شناس نفت IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۲
    8 0
    اولا این دولت قطر بود که بیست سال زودتر از ما شروع به بهره برداری کرد دوما وقتی یک میدان مشترک باشه از یک طرف که برداشت زیاد تر باشه خوب مسلما در قسمت دیگه افت صورت میگیره و طرف مقابل باید با استفاده از تزریق گازو .. هزار چیز دیگه با این افت فشار مقابله کنه تا بتونه برداشت لازم رو انجام بده ثالثا الان ایران به جای اینکه سعی کنه برای جبران عدم مشارکت کشورهای دیگه در سرمایه گذاری مردم خودش و تشویق کنه که توی گسترش پارس جنوبی شرکت کنن میاد اوراق 17 درصد میزاره خوب منی که بانک خصوصی بهم 20 درصد سود میده اونم ماهی یکبار نه سه ماه یکبار هیچوقت مشارکت نمی کنم پس مشکل خود ماییم نه کشورای دیگه دزدن نه زرنگ ماییم که تنبلیم
  • بدون نام IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۲
    5 0
    یک سوال ساده! اگر یک بادکنک پر از هوا را کج کنید، آیا هوا از سوراخی که در طرف دیگر است خارج نخواهد شد؟ مخزن گازی پارس جنوبی هم مانند این بادکنک است. کسی بیشتر می برد که سوراخ (چاه) بیشتری حفاری کرده باشد. این موضوع را حتی دانشجویان سال 3 مهندسی نفت نیز می دانند.
  • بدون نام IR ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۲
    3 1
    خواهش می کنم به مطالبی که خودتون تو این سایت منتشر کردید و اتفاقاً کاملاً علمی و متاسفانه درد آور اند احترام بگذارید. http://www.khabaronline.ir/news-126398.aspx واقعاً تولید این نوع بنزین مایه ی سرافرازیه؟
  • بدون نام IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۲
    4 4
    در میدان فوق عظیم پارس جنوبی ما تا 600 سال گاز داریم. مطمئن باشید این حرف آقا درست نیست
  • بدون نام IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۲
    2 4
    این حرفها و نظرات صد در صد غیر علمی هستند حتما قبل از انتشار مصاحبه مشروح، آن را با یک مهندس نفت واقعی در میان بگذارید. همان تولید بنزین در پتروشیمی ها که همه را مسموم و مریض کرد برای ایشان کافی است.
  • yek daneshjooye naft US ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۳
    6 3
    آخه این چه نظر غیرکارشناسیه. ایشون با زمینه مهندسی شیمی در دوره کارشناسی ارشد چه طور به عنوان دانشجوی دکترای نفت گرایش مخزن چگونه این نظریه عجیب را می دن. این کاملا صحیحه که در این چند ساله ما خیلی از قطر عقب افتاده ایم ولی طرح چنین ادعاهای بی پایه ای فقط به درد تیتر شدن و تا حدودی مضحکه شدن میخورد تا کمک به منافع ملی.
  • بدون نام IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۳
    14 0
    عراق هم دارد در ميادين مشترك آزادگان و يادآوران همين بلا را به سر ايران مي آورد. چرا مسئولين بي كار و بي تفاوت هستند؟ آيا مي دانيد كه امروز دقيقا" دو سال است كه ايران در ميدان مشترك آزادگان جنوبي كوچكترين فعاليت توسعه اي نداشته و منتظر شق القمر چينيها براي برداشت 320 هزار بشكه در روز است ؟ اين در حالي است كه عراق با استفاده از دانش و سرمايه شركتهاي آمريكائي و انگليسي برنامه برداشت روزانه 1.2 ميليون بشكه در روز از اين ميدان را به سرعت دنبال مي كند. مسئولين كي ميخواهند از خواب بيدار شوند؟!
  • بدون نام IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۳
    12 1
    كدوم دزدي؟!! ميدان مشتركه. وقتي ما بدون داشتن منابع مالي و دانش و تكنولوژي مورد نياز چه انتظاري داريم؟ نكنه انتظار داريم قطر هم با ما همدردي كنه و دستشو بندازه دور گردن ما و صبر كنه تا با هم و به يك ميزان از ميدان بهره برداري كنيم؟!!
  • صدا IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۳
    10 2
    آقای دکتر سخت میگیری. بلاخره گلابی وقتی برسه از درخت میوفته و تا به زمین برسه هزار چرخ میزنه پس وقتی سر گلابی به سمت ما قرار گرفت یهو همه نفت و گاز توی گلابی رو استخراج میکنیم. دیدی جای نگرانی نداره و "ما میتوانیم" مشکلات رو حل کنیم
  • بدون نام IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۳
    3 0
    به نظر من به جای محکوم کردن همدیگر در ارائه نظرات باید کمی هم در واقعیت به دموکراسی و ارائه آزاد عقاید و تفکرات هم احترام بگذاریم . من خودم هم در میادین عسلویه مشغولم و در مجموعکارها به کندی در حال پیشرفت است . فکر می کنم کسانی که اطلاعات کافی دارند در اختیار عموم قرار دهند تا صحت و سقم این نوشته ها مشخص شود .
  • فرزین IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۴
    0 6
    بابا دعوا نکنید آخرش توی یک وجب جا می روید
  • بدون نام IR ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۱
    1 1
    این بنده خدا، که در صحبت هاش همش حرس منافع ملی ایران را می خورد. چقدر آقایان به صحبت های دلسوزانه او ایراد گرفته اند. از ظاهرا دانشجو بگیر تا بقیه. شاید هم همانهایی که در باند دلالی پول به دست می آورند، چنین کامنتهایی را قرار داده اند. من در نظرات این کامنت گذاران، چیزی به نام میهن دوستی ندیده ام. وای به حال ایران وایرانی که چنین افرادی را در دل خود دارد. ضمنا هر پژوهشی از یک جا شروع می شود و کم کم تکمیل می گردد. بله شما ها که همه چیز می دانید فقط خرید از کشورهای دیگر را می پسندید، چون آنها همه را یک جا و قلمبه و سرحال ابداع می کنند. وای به حال ما ایرانیان هر چند که خبر انلاین پخش نمی کند. چون میهن دوستی دگر نمانده است.