ساعاتی پس از انتشار گزارش یوکیا آمانو درباره برنامه هسته​ای ایران، آمریکا موضعی توام با سکوت اخذ کرد و روسیه با ابراز تردید درباره محتوای آن، اعلام کرد که از آژانس دلسرد شده است.

به گزارش خبرآنلاين به نقل از آسوشيتدپرس ويکتوريا نولاند، سخنگوي وزارت امور خارجه آمريکا اعلام کرد که گزارش آژانس بين‌المللي انرژي اتمي درباره ايران در دست بررسي وزارت امور خاجه اين کشور قرار دارد و تا پايان مطالعات هيچ اظهار نظري درباره آن صورت نخواهد گرفت. او در عين حال گفت که آمريکا هميشه با يافته‌هاي آژانس موافق نبوده است.
در همين حال رويترز هم خبر داد که وزارت امور خارجه روسيه بلافاصله پس از انتشار گزارش جديد آژانس بين‌المللي انرژي اتمي درباره ايران در بيانيه‌اي اعلام کرد: ما ترديدهايي جدي درباره توجيه گام‌هايي که براي افشاي محتواي اين گزارش براي افکار عمومي برداشته شده است، داريم. در درجه اول به اين دليل که دقيقا در حال حاضر شانس‌هايي براي احياي گفت‌وگو ميان ميانجيگران بين المللي «گروه شش» و تهران ظاهر شده است.
در اين بيانيه هم‌چنين درباره اين ادعاي گزارش که مي‌گويد ايران از يک دانشمند روس براي غلبه بر موانعي که در مسير ساخت سلاح هسته​اي با آن روبروست کمک دريافت کرده است، آمده است که روسيه از مدت‌ها قبل «تمامي توضيحات لازم» را درباره اين مساله در اختيار آژانس قرار داده است و اين گزارش حاوي هيچ چيز جديد نيست.
خبرگزاري فرانسه هم نوشته است: روسيه از اين گزارش که به منبعي براي افزودن بر تنش‌ها در خصوص مشکلات مرتبط با برنامه هسته‌اي ايران تبديل شده است، به شدت دلسرد و سردرگم شده است و در خصوص منطق انتشار اين گزارش ترديد دارد.
وزارت امور خارجه روسيه در اشاره‌اي احتمالي به آمريکا و اسراييل (رژيم صهيونيستي) افزود که اکنون اين خطر وجود دارد که اين گزارش مورد استفاده آن‌هايي قرار گيرد که مي‌خواهند ايران به بدترين شکل ممکن تصوير شود.
در همين حال دولت چین بار دیگر ضمن مخالفت با هرگونه اقدامات زورگویانه در برابر ایران، خواستار گفتگو برای حل مسالمت آمیز موضوع هسته​ای کشورمان شد.
به گزارش راشاتودی، سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: چین همواره بر حل موضوع هسته ای ایران از طریق مذاکره و همکاری تاکید دارد، ولی پکن معتقد است ایران نیز باید در این میان از خود انعطاف نشان دهد. وي تاکید کرد کشورش مخالف توسل به زور برای حل مسئله هسته​ای ایران است.
اما تزيپي ليوني، رهبر اپوزيسيون رژيم صهيونيستي که رژيم متبوعش تنها دارنده زرادخانه هسته‌اي در خاورميانه است و بارها ايران را به اقدام نظامي تهديد کرده است مدعي شد که اين گزارش واقعياتي را که از مدت‌ها قبل مشخص بود تاييد مي‌کند و اکنون بايد تحريم‌هاي بيشتري بر ايران اعمال شود.
وي ادعا کرد که اين موضوع مشکل کل جهان است و "جهان آزاد بايد براي متوقف کردن ايران متحد شود و اکنون زمان عمل کردن است."
/2929
 
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 184079

برچسب‌ها

اخبار ویژه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • reza IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۸
    2 0
    فقط یک کلمه "احتمالی" در گزارش آمانو هرگونه حمله به ایران را خنثی کرد ."احتمال رفتن به سوی بمب اتم از سوی ایران "جمله ای بود که در گزارش امانو و حتی گزارش های قبلی تکرار شد و این یعنی شک داشتن که در واقع درست هم نیست .فقط ایران