۰ نفر
۲۴ آبان ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۶

ولادیمیر پوتین در مراسم امضای توافقنامه طراحی و ساخت و تحویل این زیردریایی‌ها به نیروی دریایی روسیه حضور یافتند .

منبع : روزنامه نیزاویسیمایا گازیتا
ولادیمیر پوتین به شهر سورود وینسک در استان آرخانگلسک سفر کرد و از مؤسسه ماشین آلات سازی سوماش دیدار نمود. در این کارخانه بزرگترین و قوی‌ترین زیر دریایی مهم راهبردی طرح 995 وA 995 کلاس « بوری » که مجهز به موشک قاره پیمای دریایی « بولاوا -30 » RSM-56 و زیردریایی موشکی و اژدری طرح M855 کلاس « یاسین » است ، ساخته می‌شود . ولادیمیر پوتین به همراه معاونینش ایگورسچین و سرگئی ایوانف و آناتولی سردیوکف وزیر دفاع و نیکلای وینچنکو نماینده تام‌الاختیار رئیس جمهور « حوزه فدرالی » شمال غرب روسیه در مراسم امضای توافقنامه طراحی و ساخت و تحویل این زیردریایی‌ها به نیروی دریایی روسیه حضور یافتند . بهتر بگوئیم اینها نیروهای بازدارنده کشور هستند . به گزارش سرویس مطبوعاتی نخست وزیری روسیه این توافقنامه در چارچوب سفارش‌های دفاعی دولتی در سال 2011 در راستای تحقق برنامه‌های تسلیحاتی دولت از سال 2011 تا 2020 به امضاء رسیده است .
واضح است که طبق سفارش دولتی به نیروی دریایی روسیه باید هشت مجموعه موشکی « بوریف » با 162 موشک راهبردی روی آن که کلاهکهایش به 6 تا 10 قسمت تقسیم می‌شوند، تحویل داده شوند . اینها تقریباً 35% توان هسته‌ای راهبردی روسیه را پس از انجام توافقنامه استارت -3 در پراگ با آمریکا تشکیل می دهند و همچنین ده زیردریایی کلاس « یاسین » که می‌توانند مجهز به موشکهای بالدار با کلاهکهای هسته‌ای باشند . اما اینها تحت کنترل توافقنامه استارت قرار نمی‌گیرند . قبل از انتخابات دوما و ریاست جمهوری، ولادیمیر پوتین با حضورش در این مراسم نشان داد که او کنترل اهرم دفاع موشکی و هسته‌ای کشور را در دست دارد و همچنان به تحکیم و رشد و توسعه آن ادامه می‌دهد . کلاً برای ساخت زیردریایی اتمی و ناو جنگی و تعمیر و نگهداری کشتی‌ها برای سالهای 2011 تا 2020 دولت 7/4 تریلیارد روبل تخصیص داده است . تنها در سال 2011 از بودجه فدرالی بیش از 85 میلیارد روبل و در سال 2012 بیش از 93 میلیارد روبل تخصیص داده شده است .
طبق نظر ناظران در حین امضای توافقنامه ساخت 2 مجموعه « بوریف » و یک « یاسین » حضور ولادیمیر پوتین به اختلاف بین سفارش دهنده زیردریایی اتمی و سازنده آن پایان نخواهد داد . زیرا قراردادها بر اساس نرخ تفاهم شده در سال 2011 به امضا می‌رسند و چرخه فنی تولید زیردریایی اتمی بیش از 3 تا 4 سال به طول خواهد انجامید . طی این مدت قیمت برق ، مواد ، مصالح مجدداً رشد خواهند کرد . به همین دلیل امضای این قرار داد تا این حد طول کشیده است . ناظران معتقدند که دوباره بحثها و اختلافات و تأخیر تحویل زیردریایی‌ها ادامه خواهند داشت . اما رئیس جمهور در سال 2012 برای شش سال انتخاب خواهد شد، بنابراین او مجبور خواهد شد تا در حل این ماجرا دخالت کند .
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 185047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =