تهران امروز نوشت:

خداحافظی با کنکور نزدیک است. اگرچه از این پس بساط نگرانی‌های ناشی از تست زدن و رفتن به کلاس‌های کنکور برچیده می‌شود اما هنوز داستان نگرانی‌ها ادامه دارد. نگرانی‌هایی از امنیت جلسات امتحان نهایی، نحوه تصحیح ورقه‌ها، تقلب، فروش سوالات و... طی سه سال آینده، هم سوابق تحصیلی داوطلبان در قبولی موثر است و هم نمره آزمون ورودی به دانشگاه.

در حال حاضر 25 درصد از احتمال قبولی داوطلب به سابقه تحصیلی وابسته است و 75 درصد قبولی او به نمره آزمون بستگی دارد. کنکور قرار است از سه سال دیگر، پس از 40 سال برگزاری حذف شود و دانشجویان آینده براساس نمرات دوران مدرسه خود در دانشگاه پذیرش شوند و این یعنی از سال 93 به بعد، غول بی‌شاخ و دم کنکور به خاطره‌ها می‌پیوندد.

با این همه همان قدر که حذف کنکور نظر موافق به همراه دارد، مخالفانی هم دارد البته پیشنهادهایی هم ارائه شده است: «مجموعه‌ای از پاسخ کوتاه، تستی، جای خالی و پر کردنی می‌تواند روش بهتری باشد.» این‌ها را رئیس سازمان سنجش می‌گوید. محمد حسن سرور الدین معتقد است اگرچه «این موضوع که تنها با یک تست، سرنوشت کسی تعیین شود درست نیست؛ اما در مقابل اعمال سلیقه در نمرات امتحانات نهایی نیز درست نیست.»

او از مشکلات گزینش دانشجو در آینده سخن می‌گوید با اشاره به اینکه یک برگه امتحان تشریحی به 5 ممتحن داده شده و 5 نمره مختلف اخذ کرده است،‌ می‌گوید:«این نشان می‌دهد که ممکن است در این زمینه اشکالات و سوء استفاده‌هایی صورت گیرد.

به این صورت که اعمال سوابق تحصیلی و تصحیح برگه‌های امتحانات نهایی که به صورت منطقه‌ای انجام می‌گیرد، مورد سوء استفاده واقع شود و اعمال سلیقه در آن صورت گیرد.» او همچنین از احتمال اعمال سلیقه در پذیرش دانشجویان خبر داده و ادامه می‌دهد: «وقتی وزن سوابق تحصیلی در پذیرش دانشجو بالاتر برود ممکن است زمینه خرید و فروش سوالات در زمان امتحانات نهایی فراهم شود و تجربیات تلخی مثل آزمون دستیاری که سوالات در آن فروش رفت، تکرار شود.»

اما علی عباسپور تهرانی فرد رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید بر این نکته که تاکنون هیچ موردی از تخلف و تقلب رسمی از امتحانات نهایی گزارش نشده است، می‌گوید: «اگرچه معتقدیم امتحانات سراسری هم با دقت برگزار شده است، اما در مواردی به دلیل استاندارد نبودن سوالات ناچار به تغییر برخی سوالات یا تقسیم نمرات آنها در میان سوالات دیگر شده‌اند در مجموع امتحانات نهایی از ضریب امنیت و اطمینان کنکور برخوردار نیستند.»

سابقه تحصیلی درخشان و قبولی در دانشگاه

امتحانات نهایی از ضریب امنیت و اطمینان کنکور برخوردار نیستند. این مسئله‌ای که کارشناسان مطرح می‌کنند و از بروز تخلفات احتمالی در این امتحانات نگران هستند. عباسپور با اشاره به امنیت و سلامت امتحانات نهایی، می‌گوید: «سوالات امتحانات نهایی به صورت سراسری در کل کشور به طور یکنواخت برگزار می‌شود و آموزش و پرورش هم دقت کافی را در تصحیح سوالات به عمل می‌آورد، به این نحو که هم سربرگ‌ها جدا می‌شود و هم چند نفر برگه‌ها را تصحیح می‌کنند البته از آنجا که برخی سوالات به صورت تشریحی است باز هم دخالت انسان و خطای انسانی در مورد سوالات مطرح می‌شود.»

عباسپور بر تامین امنیت امتحانات نهایی تاکید کرده و می‌گوید: «همان‌طور که در ارتباط با امتحان تخصصی دستیاری پزشکی به دلیل حساسیت بسیار بالا متاسفانه سوالات بیش از صد میلیون فروخته می‌شود، بنابراین با توجه به افزایش حساسیت این آزمون باید با ضریب امنیتی بالا برگزار می‌شد که بعد از لو رفتن سوالات وزارت بهداشت تدابیر خیلی خاصی را اتخاذ کرد تا دیگر این اتفاق رخ ندهد.» رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات درباره افزایش تاثیر سوابق تحصیلی در پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها نیز ادامه می‌دهد: «در حال حاضر نتیجه آزمون حدود 75 درصد و سوابق تحصیلی 25 درصد در پذیرش داوطلبان دخالت دارد که ممکن است تاثیر سوابق تحصیلی در سال آینده افزوده شود.»

وی درباره نگرانی‌های رئیس سازمان سنجش درباره حذف کنکور و خطر اعمال سلایق و خرید و فروش سوالات نیز می‌گوید: «در حال حاضر آزمون سراسری بعد از یک تجربه طولانی به سیستمی رسیده که صد درصد مطمئن است و بدون هیچ اشکالی برگزار می‌شود، امتحانات نهایی هم باید با همین استاندارد برگزار شوند این هم یکی از نکاتی است که رئیس سازمان سنجش به آن اشاره کرده است

البته این بدان منظور نیست که بخواهیم امتحانات نهایی سال‌های گذشته را زیرسوال ببریم ولی به هرحال ضریب امنیت کنکور سراسری در سال‌های اخیر قابل مقایسه با ضریب امنیت امتحانات نهایی نیست.»عباسپور با بیان اینکه امتحانات نهایی در گذشته هم خوب برگزار می‌شد اما حساسیت آن به این میزان نبود، ادامه می‌دهد:«اگر آموزش و پرورش از همان ابتدای تصویب قانون حذف کنکور در راستای افزایش استانداردهای امتحانات نهایی همت می‌کرد، مشکلات موجود در آموزش و پرورش سریع‌تر مشخص و رفع می‌شد، اما متاسفانه این کار انجام نشد.

آن زمان امتحان نهایی تنها برای اخذ مدرکی به نام دیپلم بود لذا حساسیت خیلی بالایی نداشت؛ اما در حال حاضر امتحانات نهایی به دو منظور برگزار می‌شود، نخست اخذ دیپلم و دیگری بخشی از مکانیسم ورود به دانشگاه است که منظور دوم برگزاری امتحانات نهایی مسئله را حساس کرده است، بخصوص در رشته‌های پرطرفدار و دانشگاه‌های برتر کشور.»

30145

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 160581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهاب US ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۴
    17 0
    آقا همین کنکور رو برگزار کنید. الان هیچ کس نمیدونه چه جوری برنامه بریزه واسه خودش. اگه امتحان نهایی ملاک بشه واقعا ظلم میشه چون همه میدونن که سطح آموزشی مدارس در ایران با هم فرق داره وحشتناک.
  • نسیم IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۵
    10 2
    این کارو نکنین خیلی بد میشه