۰ نفر
۹ تیر ۱۳۹۰ - ۰۵:۲۲

کنکور 90 درحالی امروز با یک میلیون و 132 هزار داوطلب شروع شده که ظرفیت دانشگاه ها یک میلیون و 300 هزار صندلی برای سال تحصیلی 91-90 است، یعنی کنکور هیچ!

کنکور شماره 41 را امروز 282 هزار و 684 داوطلب ریاضی و فنی شروع کردند، اما عملا کنکور برای آنها معنای رقابت بیچاره کننده سال های گذشته را ندارد. 

محمدحسین سرورالدین، رییس سازمان سنجش دراین باره می گوید: "جمع داوطلبان امسال در واقع یک میلیون و 150 هزار نفر است. سال گذشته با احتساب ظرفیت 750 هزار نفری در دانشگاههای دولتی و غیرانتفاعی و ظرفیت 550 هزار نفری در دانشگاه آزاد ظرفیتی حدود یک میلیون و 300 هزار نفر ایجاد شد و با توجه به تعداد داوطلبان امسال در صورت افزایش نیافتن ظرفیت دانشگاهها باز هم 150 هزار صندلی خالی داریم. پس از پیروزی انقلاب اسلامی از میان 10 تا 15 درصد ظرفیت پذیرش به 120 درصد ظرفیت دست یافته ایم که امکان ورود افراد را به دانشگاه فراهم می رسد در واقع رقابت برای تعیین رشته است."

به گفته او نیمی از داوطلبان به راحتی یک صندلی آموزش عالی را صاحب می شوند: امسال تعداد داوطلبان کاهش یافته است و 150 هزار نفر کمتر از سال گذشته در کنکور شرکت کرده اند. با احتساب کاهش داوطلبان و افزایش ظرفیت حدود 600 هزار نفر پذیرفته می شوند که بر این اساس 50 درصد داوطلبان به راحتی پذیرفته می شوند. امسال بحث گزینش برای دانشجو نداریم بلکه گزینش رشته ای داریم."

مجلس چهار سالی هست که وزارت علوم و آموزش و پرورش را ملزم کرده تا با ایجاد ساز و کاری، مقدمات حذف کنکور را فراهم کنند، اما این دو وزارتخانه هنوز این کار را نکرده اند و عملا دو بار زمان اجرای کامل قانون حذف کنکور را به نعویق انداخته اند. اما همان زمان تصویب این قانون، گفته شد که نیاز به این قانون نیست، چه اینکه با افزایش ظرفیت دانشگاه ها، عملا کنکور به آزمونی برای انتخاب رشته بدل می شود و نه رقابت سر صندلی های دانشگاه. با این حال طراحان حذف کنکور، همچنان اصرار دارند که آزمون سراسری حذف شود. 

حتی ممکن است اجرا نشدن این قانون به ادغام وزارت خانه های علوم و آموزش و پرورش بینجامند. علی عباسپور تهرانی، رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس البته درباره افزایش ظرفیت دانشگاه ها گفته: "وزارت علوم می‌گوید در دانشگاهها صندلیهای خالی داریم، این صندلی‌های خالی، صندلیهای بی‌کیفتی هستند که دانشجویان رغبتی بدان ندارند.چون این صندلیها کیفیت لازم را در دانشگاهها به ویژه دانشگاههای غیرانتفاعی ندارند دانشجویان قوی نیز به آنها رغبت نشان نمی دهند و شاید این صندلیها اصلا طرفداری نداشته باشد. افزایش پذیرش دانشجو در برخی رشته ها مورد استقبال نیست و در بعضی رشته‌ها فشار داوطلب زیاد است که نشان می دهد رشته های تحصیلی باید انعطاف پذیر و براساس نیازهای روز باشند."

اما در این میان مخالفان حذف کنکور می گویند، بااین کار، پذیرش دانشجو برای صندلی های پرطرفدار سخت می شود. دکتر حسن توکلی، کسی که همه کنکورها را برگزار کرده، دراین باره می گوید: "در سال 48 که 47 هزار و 773 نفر شرکت کننده وجود داشت. شانس قبولی برای این افراد بسیار کم بود زیرا ظرفیت قبولی پائین بود. یکی از دلایل برگزاری کنکور عدم برابری متقاضی و داوطلب شرکت کنندگان با پذیرفته شدگان بود. البته باید مطالعه می کردیم تا بهترین روش را بکار می بردیم که در این سالها این کار را کردیم. خوشبختانه ظرفیت پذیرش دانشجو در ایران (دانشگاه های سراسری و آزاد، دانشگاه پیام نور، علمی کاربردی و دانشکده های فنی) از میزان داوطلبان ما بیشتر است. اما اگر کسی قصد قبولی در رشته خاص و دانشگاه خاصی را داشته باشد باید در رقابت با دانشجویان دیگر وارد این دانشگاه ها شود.در زمان کنونی نیز این شرایط وجود دارد. یعنی از دوسال پیش به این برابری رسیده ایم."

به هر حال امروز کنکور سراسری سال 90، برای یک میلیون و 282 هزار و 335 کارت شروع شده است و تا شنبه هم ادامه دارد. در این کنکور، 25 درصد سوابق تحصیلی داوطلبان، در پذیرش نهایی موثر است. 

از میان یک میلیون و 138 هزار نفری که در کنکور سراسری سال 90 ثبت نام کرده اند 60.5 درصد زن و 39.5 درصد مرد هستند. بیشترین تعداد شرکت کننده در کنکور سراسری را گروه علوم تجربی با 442 هزار نفر تشکیل می دهند. ضمن اینکه 68 درصد آنها زن و 32 درصد مرد هستند.

این رکورد البته تا دو سال پیش در اختیار علوم انسانی بود. اما اکنون این رشته با 376 هزار نفر در رده دوم است. در گروه علوم ریاضی و فنی که صبح امروز کنکور آنها برگزار شده، 42 درصد زن و 58 درصد مرد هستند. 

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 160170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ا ب پ ت ... IR ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۹
    6 0
    نمی خوام رشته ها رو با هم مقایسه کنم که قیاس درستی نیست. ولی مثلا رشته برق، برق شریف با برق دانشگاه آزاد آذرشهر(نزدیک تبریز) تفاوتش از کچاست تا به کجا.
  • رضا IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۹
    5 0
    بله.وقتی آموزشکده ها وموسسه های آموزش باصطلاح عالی! مثل قارچ سبز میشوند و مجوز می گیرند،درحالیکه مدارک بسیاری ازآنها از ارزش واعتبار استخدامی برخوردار نیست، خیلی طبیعیه که که ظرفیت اضافه وجود داشته باشه..
  • بدون نام GB ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۹
    2 3
    به آموزشکده ها توهین نکنید .آموزشکده فقط مخصوص هنرستانیها هست.وازنظراعتبارمدرک هم وضعیتی خوبی دارند
  • نجمه IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۹
    4 0
    واقعا مسخره است . اگه راست ميگن دولتي روزانه رو افزايش ظرفيت بدن . نه اينكه غير انتفاعي و شيبانه و آزاد با اين افزايش قيمتاي سرسام آور ، آخه كي مي تونه بچشو بفرسته دانشگاه با اين شهريه ها
  • بدون نام IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۹
    2 0
    خسته نباشیدواقعا".درواقع شما کاری نکردید بلکه سیل جمعیت رسیدند همگی پشت کنکورکارشناسی ارشد.مملکت شده فقط مدرک بازی و اینهم راهیه برای درخواست کمتربرای بازارکار علافی 4-5 سال هم خودش زمانیه برای دولتمردان
  • عادل IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۹
    5 0
    دوستان راست میگن...دانشگاه های سراسری که افزایش ظرفیت چندانی نداشتن فقط آزاد و غیر انتفاعی و پیام نور عین قارچ زیاد شدن
  • بدون نام IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۹
    1 0
    واقعا شما خبر انلاینی ها از ایجاد تشنج خوشتون مآد ،اخه این چه تیتری هستش که انتخاب کردید ؟(کنکورامروز حذف شد) یا اینکه ( کنکور ، امروز حذف شد)
  • سمانه قرمزته IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۹
    1 0
    پس چرا من دوسال پیش که 30هزار شدم پیام نور هم قبول نشدم اون سال از از این حرفها زیاد میزندن باور نکنید
  • بدون نام GB ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۹
    3 0
    بله الان موج کنکور به دکترا رسیده در حالی که با فوقم کار ندارم
  • بدون نام IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۹
    1 1
    مهم اینه که کجا قبول شین. مخصوصا این که سهمیه مناطق به حای این که احتمال قبولی سهمیه منطقه دو رو بیشتر از یک کنه عملا برعکس شده. رتبه 2500 منطقه 1 می تونه جایی قبول بشه که بومی منطقه دو با رتبه 1600 اصلا نمی تونه بهش فکر هم بکنه. این دیگه چه مسخره بازییه؟
  • D: IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۹
    2 0
    با توجه به اینکه خیلی از مردم حتی نمیتوانند شهریه دانشگاه پیام نور و شبانه(چه برسه به غیر انتفاعی ،مجازی ،آزاد،بین الملل)رو بپردازند اگه رتبه ی عالی نیارن باید قید دانشگاه رو بزنن که باز میشه همون آش و همون کاسه پس انقدر به افزایش ظرفیت دانشگاهامون(البته دانشگا های پولی)افتخار نکنیم.
  • سمیرا IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۹
    3 0
    انشاا...هانیه جونم که امروزکنکور داشته یک رشته خوب قبول میشه
  • فرزاد US ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۹
    2 0
    کنکور به نظر من با این شرایط بازم هیچ محسوب نمی شه چون رقابت برای قبولی به یک دانشگاه خوب همیشه هست وسطح علمی دانشگاه ها که یکی نیستن .
  • roya IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۹
    1 0
    sathe soala chejur bude emruz?? Torokhoda yki bge
  • سینا IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۹
    2 0
    چرا بی ربط میگین رفابت بر سر ورود به دانشگاه های دولتی هستش و این یعنی کنکور همه چیز
  • بدون نام IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۹
    2 0
    فکرنکنید این یعنی پیشرفت ! این یعنی نهایت نا مدیریتی دانشگاه ها و طرز تلقی اشتباه از دانشگاه... باید گفت ایران مدرک گراترین کشور دنیا است مسئولان خودشان تب دانشگاه رفتن ایجاد می کنند بعد که آمار لیسانس بالا رفت اولویت رابه فوق میدهند بعد آن هم نوبت به دکترا می رسد ... خشت اول گر نهد معمار کج تا ثریا می رود دیوار کج...
  • مهدي IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۹
    5 0
    بهتر بود بالاي تيتر خبر مي نوشتيد اين خبر جنبه ي تبليغاتي دارد. كنكور حذف شد؟ کنکور هیچ؟ يعني از نظر شما تفاوت برق شريف با آفت شناسي بادمجون بم تو علي آباد كتول هيچ؟
  • هانیه IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۰
    1 0
    سطح سوالا سخت بودتقریبا :-(
  • پويا IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
    1 0
    سوالات خوبي بود
  • adlh IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
    1 0
    اخه تکلیف ماراروشن کنید کهامسال برای انتخاب رشته روی کنکور حساب کنیم یاشرط معدل بودن مارا بلاتکلیف گذاشتید .
  • بدون نام IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۱
    1 0
    چی شد بالاخره حذف میشه یا نه؟مگه میشه دانشگاه تهران و برق شریف و... بدون کنکور؟درسته مدرک گرفتنو بیکار تو خونه نشستن اسون شده نه در این حد که دیگه بخواد هیچ بشه!