حذف کنکور یک مخالف سفت و سخت پیدا کرد؛ رییس سازمان سنجش.

مجلس تاکنون تلاش زیادی کرده است که وزارت خانه های علوم و آموزش و پرورش قانون حذف کنکور را اجرایی کنند، اما عملا چنین اتفاقی نیفتاده و اجرای این قانون به سال 93 و پس از پایان دولت دهم موکول شده است. در این میان اما وزارت علوم تلاش کرده ظرفیت دانشگاه ها را زیاد کند تا بزرگترین دلیل طراحان حذف کنکور از بین برود؛ پشت خط ماندن تعداد زیادی از جوانان و البته کاهش استرس به خانواده ها و دانش آموزان. کار به جایی رسیده است که اکنون 150 هزار صندلی خالی در دانشگاه ها وجود دارد.

اما اکنون مجری اصلی کتکور، با حذف کامل آزمون سراسری مخالف است. به گفته رییس سازمان سنجش باید از نظر عملی و اجرایی شرایط را مهیا شود، اما اگر سوابق تحصیلی به طور کامل برای گزینش دانشجو ملاک شود ممکن است مشکلاتی را در پی داشته باشد.

محمدحسین سرورالدین، در حاشیه کنکور 90. گفت: "آخرین تصمیم کارگروه ماده 4 حذف کنکور این است که حذف کنکور تا سال 93 محقق شود و سال 92 آخرین کنکور باشد اما بررسی این موضوع زمان بر است زیرا قرار است یک شیوه 40 ساله به یک شیوه دیگر تغییر کند. به طور نمونه یک برگ امتحان تشریحی را به 5 ممتحن داده ایم و 5 نمره مختلف گرفتیم و این نشان می دهد که ممکن است در این زمینه اشکالات و سوء استفاده هایی صورت گیرد. به این صورت که اعمال سوابق تحصیلی و تصحیح برگه های امتحانات نهایی که به صورت منطقه ای انجام می گیرد، مورد سوء استفاده واقع شود و اعمال سلیقه در آن صورت گیرد."

او معتقد است وقتی وزن سوابق تحصیلی در پذیرش دانشجو بالاتر برود ممکن است زمینه خرید و فروش سئوالات در زمان امتحانات نهایی فراهم شود و تجربیات تلخی مثل آزمون دستیاری که سئوالات در آن فروش رفت، تکرار شود: "تاکید سازمان سنجش این است که باید برای پیشگیری از اعمال سلیقه در نحوه درج سوابق تحصیلی گرفته شود. به طور نمونه ممکن است که مسئولی در منطقه خودش برای کمک به دانش آموزان محروم آن منطقه در تصحیح برگه های امتحانی نمره های بالاتری به آنها بدهد اما این مسئله در کل موجب بی عدالتی می شود."

سرورالدین با اشاره به فشارهای موجود بر کارگروه ماده 4 حذف کنکور و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی برای اجرای هرچه دقیق تر قانون حذف کنکور گفت: "در حال حاضر ما باید شیوه ای بیابیم که با حذف کنکور وضع بهتر شود نه بدتر. این موضوع که تنها با یک تست سرنوشت کسی تعیین شود درست نیست اما در مقابل اعمال سلیقه در نمرات امتحانات نهایی نیز درست نیست."

رییس سازمان سنجش مجموعه ای از پاسخ کوتاه، تستی، جای خالی و پر کردنی را مناسب برای امتحانات نهایی عنوان کرد و گفت: "در این صورت سئوال یکی است و تصحیح نیز یکی خواهد بود و در این صورت برای امتحانات جبرانی هم فرصت باقی می ماند. در حال حاضر 4 هزار طراح سئوال با سازمان سنجش همکاری می کنند و کنترل لازم برای روی سئوالات وجود دارد اما در صورتی که سئوال امتحانات نهایی یکی نباشد و اعمال سلیقه هم در تصحیح باشد دیگر کنترلی بر آن وجود ندارد."

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 160257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۰
    2 0
    كاملادرسته.الان هم مشابهش هست مثلااستان يه امتحان هماهنگ ميگيره اتفاق افتاده كه يه مدرسه ضعيف كه آخرسال نصف بيشتردانش آموزاش تجديديامردودميشن ازمدرسه ماكه نمونه دولتي هست ومعدل كلاساش بالاي19هست جلوافتاده واول هم شده وتعجب همه رابرانگيخته
  • بدون نام IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۰
    6 0
    به فرض آنکه همه شدند دکتر مهندس: 1 آیا کشور به این تعداد دکتر مهندس احتیاج دارد؟ 2 وقتی همه لیسانس بگیرند ارزش لیسانس پایین نمی آید؟ 3 آیا ایران می تواند دکتر و مهندسین اضافی را به کشور های دیگر بفرستد(با این شرایط تحریم ها) لطفا یک نفر جواب درست با سند و مدرک (و نه از روی تعصب) بدهد.
  • بابك IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۵
    1 0
    راست ميگه ديگه اگه كنكور حذف بشه حق خوري خيلي بيشتر ميشه! اونوقت بايد به همون سوالاي سخت كنكور تشريحي پاسخ بديم تازه اگر مصحح قبول كنه! بعدشم راحت تر ميشه مصحح رو خريد! اين روزا مدارس غير انتفاعي پول ميگيرن نمره ميدن! نه! كنكور خودش درسته فقط بايد يه كم روش بيشتر كار كنن براي مثال همون كه خودشون گفتن رشته هاي پر متقاضي رو كنكوري كنن ، رشته هاي كم متقاضي رو بدون كنكور.
  • بدون نام IR ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۷
    0 1
    بهترین کار اینه کنکور رو تو چند مرحله بگیرن مثلا تو 5 تا ازمونه مختلف
  • shshk A1 ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
    1 0
    خیییییییییییییلی بی عدالتیه من که تو منطقه محرومم بگو چه کنم