موضوع پرتاب هفتمین کاوشگر ایرانی همراه با میمون فضانورد در حالی مطرح است که به عقیده کارشناسان، بهتر است ‏برنامه‌های فضایی ایران روی ماموریت‌های بدون سرنشین متمرکز شود.‏

محمدامین آهنگری*: در حالی که این روزها بحث پرتاب هفتمین کاوشگر ایرانی همراه با میمون فضانورد مطرح است، کاوشگرها ‏‏(یا به عبارت بهتر راکت‌های کاوش)، کاربردهای بهتری از جمله آزمایش ارزان‌قیمت سامانه‌های ماهواره‌ای و مطالعات علمی در ‏حوزه‌های مختلف دارند که نسبت به اعزام انسان یا میمون به فضا بسیار کاربردی‌تر هستند و در کشورهای بسیاری نیز برای توسعه ‏این‌گونه کاوشگرها تلاش می‌شود. با این وجود در حال حاضر پرتاب میمون به ارتفاع حدود 120 کیلومتری از پروژه‌های اولویت‌دار ‏سازمان فضایی محسوب شده و مسئولان این سازمان می‌گویند چنین پرتابی برای کشور اقتدار و غرور به همراه دارد. این در حالی ‏است که بنا به دلایل منطقی احتمال آسیب دیدن به غرور ملی در چنین پروژه‌ای کم نیست.‏

مسیری بهتر برای فضایی شدن هم هست ‏
در حال حاضر پروژه‌های متعددی از قبیل توسعه ماهواره‌های سنجشی و مخابراتی و کاربردهای آنها در راستای دست‌یابی به فضا و ‏مزایای آن به دست متخصصین ایرانی اجرا می‌شود که اغلب آن‌ها از ارزش بالایی برخوردارند و می‌توانند کشورمان را در مسیر ‏فضایی شدن به خوبی پیش برند. اما در این میان مشخص نیست به چه دلیل اعزام میمون به فضا که همواره از سوی مقامات در ‏راستای پروژه اعزام انسان به فضا مطرح می‌شود تا این حد مورد توجه قرار گرفته و به نوعی در حال تبدیل شدن به یک مسئله ‏حیثیتی است که قابل نقد و بازنگری نیست. اشاره شدن این پروژه در اسناد بالادستی از قبیل سند چشم‌انداز و سند جامع توسعه ‏هوافضای کشور نیز مزید بر علت شده تا این پروژه که هنوز حتی به درستی مقصد و مقصود نهایی آن معلوم نیست، آرام‌آرام به ‏عنوان نماد اصلی توسعه فضایی کشور شناخته‌شده و به ابزاری برای تبلیغات افراد و سازمان‌ها تبدیل گردد. ‏

کاربردهای کاوشگرها
هم‌اکنون، مجدداً تاکید شده است که توسعه کاوشگرها در راستای برنامه اعزام انسان به فضا بوده و ما را در رسیدن به این هدف ‏یاری می‌کند. فارغ از اینکه کاوشگرها، کاربردهای بهتری از جمله آزمایش ارزان‌قیمت سامانه‌های ماهواره‌ای و مطالعات علمی در ‏حوزه‌های مختلف دارند که نسبت به اعزام انسان یا میمون به فضا بسیار کاربردی‌تر است و در کشورهای بسیاری نیز برای توسعه ‏این‌گونه کاوشگرها تلاش می‌شود.‏

پروژه‌ای که مورد انتقاد است
‏ باید توجه داشت که توجیه اقتصادی ادامه پروژه اعزام انسان به فضا که مقدمه آن ارسال میمون به فضا است توسط برخی ‏کارشناسان به طور جدی زیر سئوال رفته است. همچنین به تازگی برخی مسئولین تعریفی از این برنامه ارائه کرده‌اند که با آنچه در ‏تصور غالب مردم شکل گرفته تفاوت دارد. در میزگرد فضانورد ایرانی که چندی پیش توسط قطب علمی سامانه‌های هوافضایی ‏دانشگاه صنعتی شریف و باشگاه خبرنگاران هوافضا برگزار شد، دکتر محمدابراهیمی رییس پژوهشکده سامانه‌های فضانوردی اعلام ‏کرد برنامه اعزام انسان به فضا فعلاً در حد پرتاب زیرمداری برنامه‌ریزی شده است که در این حالت فضانورد ایرانی برای چرخیدن به ‏دور زمین در مدار قرار نخواهد گرفت. ‏

به غرور ملی ضربه نخورد
با وجود چنین تناقضی که میان انتظارات و تعاریف مسئولین وجود دارد و نیز با توجه به اینکه این برنامه در مقایسه با سایر ‏پروژه‌های فضایی ایران از جمله توسعه ماهواره‌ها در جایگاهی الزام‌آور قرار ندارد، گره زدن غرور ملی فضایی شدن ایران به چنین ‏پروژه‌ای موجب قرار گرفتن سایر پروژه‌های ارزشمند و کاربردی ایران در زیر سایه پروژه‌هایی از قبیل اعزام میمون به فضا که ‏بیشتر جنبه نمایشی دارند، می‌گردد. از طرفی دیگر ایجاد چنین جایگاهی برای پروژه‌ای که نه تنها در ایران بلکه در سایر کشورهای ‏فعال در عرصه انسان به فضا مانند آمریکا، ژاپن، چین و هند در اولویت قرار نداشته و در بحران‌های اقتصادی فوراً متوقف می‌شود ‏باعث شده است در کشور ما صحبت از توقف یا انتقاد به برنامه اعزام انسان به فضا مانند توهین به ارزش‌ها یا زیر سئوال بردن ‏دستاوردهای فضایی ایران تلقی شده و دست مسئولین در تصمیم‌گیری برای ادامه یا توقف این پروژه با توجه به مسایل روز ‏اقتصادی کشور بسته شود.‏

بنابراین بهتر است از مطرح شدن پروژه اعزام انسان به فضا به عنوان پروژه‌ای ارزشی خودداری کرد تا کارشناسان فنی، اقتصادی، ‏رسانه‌ها و همچنین مسئولین بلندپایه کشور قادر باشند مانند سایر کشورها بر روی آن به بحث و گفتگو بپردازند و حتی در صورت ‏لزوم آن را به صورت موقت یا دائم کنار گذاشته و بدون ایجاد تبعات منفی این اقدام از جمله ایجاد بی‌اعتمادی و ضربه خوردن غرور ‏ملی به توسعه سایر بخش‌های فضایی بپردازند. ‏

دستاوردهای خوب
سالیان نه چندان درازی است که ایران قدم در راه فضایی شدن برداشته است. با وجود بودجه اندک مصرف‌شده در این راه و با وجود ‏تمام مشکلات بعضاً منحصر به فردی از قبیل تحریم که بر سر راه کشورمان قرار دارد،گام‌های سریع این بازیگر جدید عرصه فضا در ‏میدان فناوری که با همت دانشمندان جوان و کم‌توقع این مرز و بوم میسر شده، حیرت همگان را بر انگیخته است. پرتاب ‏ماهواره‌های بومی توسط حامل‌های فضایی ایرانی توسعه زیرساخت‌ها از جمله تربیت نیروی انسانی کارآمد، راه‌اندازی ایستگاه‌های ‏زمینی، مراکز کنترل، آزمایشگاه‌ها، مراکز آموزشی و پژوهشی متعدد و بسیاری دستاوردهای دیگر در زمانی کوتاه و هزینه‌ای به ‏مراتب کمتر از آنچه کشورهای فعال در زمینه‌های مشابه خرج می‌کنند، خود چندان غرورآفرین است که نیازی به ابراز آن با اصرار ‏بر برخی پروژه‌های خاص نباشد.‏

‏*دانش‌آموخته کارشناسی ارشد هوافضا

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 327451

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 148
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عرشیا A1 ۰۴:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    اینقدر در ناز و نعمت زندگی میکنیم و رفاه همینطور فرت و فرت از سر و رویمان میبارد که باید فکر یه چیز متنوع برای هیجان بیشتر باشیم .این مورد ارسال موجود زنده به فضا را در این حیطه باید مورد توجه قرار داد !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! واقعا که بعضیها چه دل خجسته ای دارند .
    • عرشیا A1 ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
      56 10
      حمله سایبری ... رو به کامنت بنده و بینام ساعت 7:41 دارین ؟کلا این .... با هر چی نظر ضد پوپولیسم و عوامفریبی مشکل دارن !!!چون خودشون با این فاکتورها هست که به حیات سیاسیشون (متاسفانه ) ادامه میدهند .
  • بی نام A1 ۰۴:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    واقعا نیازه؟عایا؟
    • س IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
      51 4
      آیا. بالام جان آیا. اما کو گوش شنوا. این دوست عزیز این نقد قشنگ رو نوشته ولی کی میخونه و کی اهمیت میده؟ تا زمانی که در این پروژه های نفع شخصی افراد محقق میشه امکان نداره که با دلیل و برهان بشه این اقدامات رو متوقف کرد. خدا عاقبت هممون رو بخیر کنه.
    • بی نام IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
      7 14
      هزینه پرتاب قبلی 3 میلیارد تومان بوده و حالا هم حدود 7 میلیارد تومان. آیا خیلی از شما مصرف کننده ها با این 7 میلیارد شکمتون سیر میشه؟!!!
  • بی نام EU ۰۴:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    اخي ميمون بيچاره رو چيكارداريد
  • mohammad IR ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    43 5
    خیر . به چیه این ماهواره یا موشک افتخار کنیم ؟ ایا برای ما رفاه و آسایش می آورد ؟ پاکستان و هند هم موشک به فضا می فرستند!! چرا مثل کشور های اروپایی و یا مثل ژاپن هر مدل خودروی استاندارد تولید نمی کنن ؟؟
  • بی نام IR ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    102 2
    من خواهرم تفننی خیاطی میکنه. یه نوع سوزن هست برای تزئین لباس. اون روز بهم می گفت مدل ایرانی این نوع سوزن هر کاریش کنی پارچه رو خراب می کنه و مجبوره همیشه نوع آلمانیش رو بخره. اونجا بود که غرور ملی من جریحه دار شد. سوزن آخه؟
  • بی نام IR ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    شکم ملت رو سیر کنید بیخیال فضا بشید ما رو هم سر کار نذارید این همه مسایل مهم بیکاری ازدواج امنیت اجتماعی بحران های اخلاقی جامعه حالا گیر دادید به فضا
    • مسعود A1 ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
      دوست عزیز شما از داشمند هوا و فضا انتظار داری بره واست کشاورزی کنه یا دامداری؟! یا بره واست جهیزیه تهیه کنه یا خطبه عقدتو بخونه؟! من نمیفهمم اگه خودتون دانشمند بودید علمتونو چیکار میکردید؟! شما هم نوبرید والا! آخه پبشرفت در فناوری های پیشرفته چه ربطی به پرشدن شکم من و شما داره. دانشمند کارش همینه نه اینکه واسه شما دنبال آب و نون باشه. بودجه هوا و فضا هم در همه کشورهای دنیا مختص خودشه.
    • بی نام IR ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
      بي عرضگي وبي کفايتي و.. ساير بخش ها ودستگاههايي که بايد کارشون رو به خوبي انجام بدن به گردن برنامه هاي فضايي نندازين.
    • محمدعلی A1 ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
      ما از زمان هایی دور با شکم های پر و ریخت و پاش و راحتی و بی عرضگی و بی تعهد بودن، مسیری را در پیش گرفتیم که امروز اینجوری محتاج دست کشورهای لاییک شدیم . شمام زیاد جوش نزن اگه شکمت خالی شه یه فکری میکنن براش . پرتاب موجود زنده به فضا ( میمون ، موش و... ) جزء اولین اقدامات فضایی است که اکثر کشورهای فضایی آن را امتحان کرده اند . به خاطر شباهت آرگونومی این حیوانات با انسان آنها انتخاب شده اند . الحمدلله الذی جعلنا اعدائنا من الحمقا
    • بی نام IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
      شما از بی عرضگی خودته که شکمت سیر نمیشه. منتظری این و اون دونه بندازن دهنت
    • بی نام IR ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
      میگم چطوره که شما و تنبل خان های دیگه صبح تا شب بیکار بگذرونید و خوش گذرانی کنید و بقیه کار کنند و دولت هم به جای توسعه کشور پول نفت و درآمدهای دیگه رو ماه به ماه به حساب شماها واریز کنه ؟
    • بی نام A1 ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
      متاسفم که بعضیا حتی قادر به دیدن نوک بینی شون هم نیستند چه برسه به افق های دور علم..! مگه آدما بنده شکمند که از به دنیا اومدنشون تا مردنشون فقط فکر شکم باشند ..؟ اگر واقعا چنین بود هنوز زندگی غارنشینی هم رواج پیدا نکرده بود..!!! چه برسه به پیشترفت علم .. اونوقت احتمالا ما هنوز با چنگ و دندون حیوانات رو شکار می کردیمو و خام خام میخوردیم.
    • بی نام IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
      به جای این تخریب ها از زحمات این دوستان تشکر کنید. ضمن اینکه بسیاری از پیشرفت های فناوری و مهارت های تکنولوژی برتر از دل همچین پروژه هایی بیرون میاد. واقعاً ما ایرانی ها در مقام حرف بسیار متوهم و خود بزرگ بین و در عمل بسیار دچار خود تحقیری هستیم.
    • رامین A1 ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
      به کسی بر نخوره ولی سطح علمی یه سری از مخاطب های خبرآنلاین در همین حد است که بیخیال فضا،به میمون چیکار دارید..... اره عزیزم شکمتو سیر میکنن ساکت بشی
    • بی نام IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
      شماها باید برید کشورهای مصرف کننده مانند برخی کشورهای عربی زندگی کنید.
    • علی A1 ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
      همین کارو اگه یه کشور اروپایی میکرد ملت ما واسش دست و هورا میزدن
    • بی نام A1 ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
      من آرزومه تو ترکیه یا امارات با آزادی و رفاه کامل زندگی کنم. نه هوای آلوده داره. نه استرس یه لقمه نون شب دارن ملت. نه دزدی 3000000000000000000 ادلاری میشه. همه مدیرای لایق.... بازم بگم؟
    • بی نام A1 ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
      کدوم کشور اروپایی این کار رو انجام میده آخه؟ کشور اروپایی میاد مثل فرانسه ماهواره های تلویزیونی میفرسته ژئو کل رسانه های دنیا رو وابسته به خودش میکنه. یا اسا میاد رو پروژه گالیله کار میکنه واسه مردم اروپا موقعیت یابی میکنه تا هرجا باشی بتونی با یه دستگاه کوچیک را خودتو پیدا کنی. یا میان ماهواره های مخابراتی میفرستن که اینترنت با کیفیت و کمیت بالا برای شهروندا فراهم بشه. یا..... میمون رو نیم قرن پیش میفرستادن فضا که نتایج تحقیقاتش الان رو اینترنت هم هست. لینک بدم؟
    • بی نام IR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
      در پاسخ به مسعود بودجه هایی که با این امر یا صنایع دفاعی و موشک سازی اختصاص میدند اگه به توسعه و تولید داروهای کمیاب و یا تجهیز بیمارستان ها و توسعه آموزش و بهداشت اختصاص بدهند بهتره و باعث رفاه مردم میشه یا میمون بفرستند فضا و یا صنایع دفاعی رو توسعه دهند توی بیمارستان ها برانکارد پیدا نمیشه(بیمارستان قائم مشهد) اونوقت شما میگی چه اشکالی داره توی این مملکت اولویت ها فراموش شده این کارها مال سی چهل سال پیش آمریکا و شوروی سایق بود حالا ما اومدیم تکرار میکنیم
    • محمد A1 ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
      سلام کره شمالی مثال جالبیه!!از یه طرف مردمش دارن از فقر و فلاکت نابود میشن از اونطرف دولت کره شمالی داره روی پیشرفته ترین وپیجیده ترین پروژه های موشکی سرمایه گذاری میکنه!!!
    • مهتاب IR ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      زمانى غرور ملى من افزايش بيدا مى كنه كه كودك دست فروشي رو تو سرماى زمستون تو خيابون نبينم، زمانى كه دانش اموزاى مملكتم به خاطر فرسودكًى بخارى مدرسه شون جزغاله نشن، غرورم زمانى افزايش بيدا مى كنه كه جوون هاى مملكتم دسته دسته تو إبهاى استراليا غرق نشن ...به خاطر فقر هيج كودكى مدرسه رو ترك نكنه...هيج مردى به خاطر ندارى شرمنده زن و بجه أش نباشه....!!!!!!!
    • دانشجو A1 ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      دوستمون گفته: دزدی 3/000/000/000/000/000/000 دلاری (سه پنتیلیارد دلار یا سه میلیون میلیون میلیون دلار) خدا وکیلی این مبلغی که گفتی شاید موجودی تمام دنیا هم نمیشه. بدهی کل تاریخ آمریکا حدود 3/000/000/000/000 دلار است. مبلغ درست دزدی هم، در حدود 3/000/000/000/000 تومان است. که البته در ایران بی سابقه است و این مطلبی که گفتم در تایید این دزدی نیست. لطفا منفی نزنید.
    • تهران شهر به یغما رفته IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      78 13
      موافیقیم فقط گناه ملی رو افزایش میده و به سمت قهر خدا و طبیعت پیش میریم "البته بماند که حقوق حیوانات تو ایران متاسفانه جایگاهی ندارد" 200 سال پیش که موجود زنده میفرستادن فضا هیچ تکنولوژی نبوده چرا الان باید میمون بدبخت رو بفرستید فضا وقتی میشه با تگنولوژی و کامپیوتر فشار سنج و شتاب سنج و... کار کرد
    • مهدی A1 ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      108 8
      اونایی که دم از علم و این جور چیزا میزنن....خوب درکی از زندگی ندارن.تو تمام دنیا یه چیزی هست بنام اولویت که بر اساس اون برنامه ریزی و بودجه ...طرح میکنن. مطمئنا اولویت یک مردم وضع اقتصادیشونه نه میمون فرستادن به فضا! امریکا 70 سال پیش آدم فرستاد با تکنولوژی خودش فضا و تحقیق تو اونجا. حالا ما بعد 70 سال ... دوباره از صفر میخوایم با صرف بودجه های کلان اون هم نه برای پیشرفت علم چون دنیا 70 سال پیش مسیر کاملترش رو رفته صرفا برای تبلیغات اون هم در داخل این کار رو میکنیم!!! مثل این میمونه فوتبال ما بخواد برسه به بارسلونا! یواش یواش. وقتی ما هنوز نمیتونیم یه هواپیمای مسافربری که مردم رو نکشه درست کنیم بعد باید بریم سراغ میمون فرستادن؟؟! اولویت چی میگه؟
    • بی نام IR ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
      42 7
      من احساس شور و شعف میکنم تو زندگیم فقط یه چیز کم بود اونم فضائی کردن میمون ها خدایا شکرت حاضرم بدون چشمداشتی با شبکه یک هم یک مصاحبه پر شور و احساس در باره میزان غرورم و شعفم وقتی میمون و تو فضا دیدم بکنم
    • بی نام A1 ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
      49 7
      دوستان موافق پرتاب میمون بفرمایند این دوستان میمون را با قدرت بدنیشان یا پول خودشان پرتاب کردند یا از پول بیت المال چند برابر هزینه کردن برای من بیمار سرطانی دارو مهم است نه فضانوردی. زندگی ما در خظر است مرگ و زندگی را درک میکنی؟
    • بی نام A1 ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
      48 8
      آیا لازمه هرچه اختراع و اکتشاف شده دوباره اختراع کنیم آیا در سایه تعامل با دنیا و استفاده از علم و تجربه دیگران هزینه های کمتری متحمل نمیشویم؟
    • بی نام IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
      18 4
      به این میگن سیاست انتقال مطالبات مردم به حوزه ی none-decision!هوشمندانه ست!:|
    • بی نام A1 ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
      18 4
      من حالت غرور بهم دست میده، وقتی تورم کشور تو 200 کشور اول هست. غرور بهم دست میده که وقتی تحریم های بانکی، اقتصاد کشورم فلج شده، در حالیکه بانک های کشور همسایه یعنی افغانستان به دنیا وصل هستند ولی بانک های ایرانی نه. غرور بهم دست میده وقتی خانه در شهری که زندگی میکنم متری 5 میلیون تا 15 میلیون هست.
  • جیم جارموش IR ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    74 3
    در مورد افتخار آفرینی پرتاب میمون به فضا شک دارم ولی قطعا اگه احمدی نژاد و دارو دستشون را بفرستن فضا حتما باعث ایجاد غرور و افتخار خواهد شد
  • فرید IR ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    23 4
    واقعا به چنیین هزینه های اضافه احتیاج هست
  • بی نام A1 ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    52 2
    خرج که از کیسه مهمان بود حاتم طایی شدن اسان بود پولش از جیب مردم بدبخت در میاد دیگه
  • بی نام A1 ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    64 5
    بودجه ندارند يارانه بدهند اون وقت ميميون به فضا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
  • بی نام IR ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    104 1
    آقا یکی به این ها بفهمونه پیشرفت و توسعه باید متوازن باشه نه کارکاتوری. شما ته فناوری هسته ای رو هم که در بیارید کهکشان راه شیری رو هم که رد کنید ولی ملت تو فقر و فلاکت زندگی کنند در واقع هیچ پیشرفتی حاصل نشده.
    • سعید A1 ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
      3 6
      کدوم ته دقیقا میشه بفرمائید. بنده بشخصه الان دچار سوءتفاهم شدم
  • بی نام US ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    20 6
    میمون زبون بسته!
  • بی نام A1 ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    10 11
    نه از همون روز اول باید انسان به مریخ بفرستیم... شکم دوستان هم خالی هست فقر آهن دارن باید تعطیل بشه....!!! ایران رو بیخیالش...
  • بی نام A1 ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    9 37
    بالاخره باید تحقیقات انجام شود چقدر فکر شکم اه آدم حالش بهم می خوره
  • دلال مرکزی EU ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    63 2
    چرا میمون بدبخت رو میفرستید، کلی اختلاس گر، دد بیت المال داریم بجای میمون باید اونا رو بفرستید به فضا،
  • بی نام A1 ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    75 1
    اینها همه جنبه نمایشی دارند کشور پیشرفته کشوری است که ریل و قطاری بسازد که فاصله تهران و مشهدرادر 2 ساعت ط کند مثل ژاپن یا خودروی خورشیدی تولید کند که 8 ساعت با سرعت 100 کیلومتر مسیر راطی کند وجلوی آلودگی تهران را بگیرد مثل ژاپن یا........
  • محسن EU ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    4 8
    بله
  • بی نام IR ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    107 4
    به نظر من این مسئله فضا ومیمون اینها واسه منحرف کردن افکاره از ناتوانی مدیریتی وعلمی.اگه توان ما در این سطح هست چرا هواپیمای مسافربری ساخته نمیشه؟چرا این وضعیت خودرو سازیه؟چرا کیفیت بنزین وهوا اینه؟چرا وضعیت صنایع غذایی اینه که کره از خارج وارد میشه؟کلا چرا پیشرفت وتوانایی ما تو امور قابل لمس نیست فقط تو فضا وآمارو اخباره؟
    • بی نام A1 ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      56 2
      هرچی مثبت بدم کمه.گل گفتی
  • بی نام A1 ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    75 0
    بابا اینقده اعتراض نکنید تو این وضعیت بدبختی اقتصادی و بیکاری اقلا این میمونه رفته یه شغلی پیدا کرده . اگه از کار بیکار بشه از گشنگی می میره . به این بیچاره که یارانه نمیدن . موز کیلویی 4000 تومن از کجا بیاره بخره بده به زن و بچش ؟
  • بی نام IR ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    5 16
    درستش اينه كه اول ميمون بفرستيم ببينيم چي مي شه بعد انسان رو بفرستيم فضا .
  • بی نام A1 ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    17 4
    حیوون بیچاره! چه گناهی کرده؟ :|
  • سحر IR ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    31 2
    کل تکنولوژی ایران شده اختراع چرخ ! بابا چرخ یک میلیارد سال پیش اختراع کردن شما در جهت رفاه شهروندانت ازش استفاده کن !
  • بی نام GB ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    57 3
    غرور ملي ؟؟ جوانهايي كه بيكار تو خيابونا ميچرخند يا كالاهاي ايراني بي كيفيت يا كيفيت متفاوت داروي مشابه توليد شركتهاي مختلف
  • علیرضا A1 ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    49 1
    پس نگران نباشیم پول نفت اگر سر سفره ها نیومده خرج تکنولوژی هایی مثل نانو و رویان وفضانوردی شده و خدای نکرده جاهای دیگه نرفته.
  • مسعود IR ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    66 4
    به خدا درست نیست که با احساسات مردم بازی کنید.اصلا این پروژه در اولویت کدوم کشور دنیاست!!!!!!
  • بی نام IR ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    128 5
    نمیشه احمدی نژاد رو بفرستین.. یادم میاد خودش هم داوطلب بود!
  • ali IR ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    36 2
    منه جوون نیاز به اشتغال دارم نیاز مسکن دارم نیاز به ازدواج دارم این همه سال برای چی تحصیل کردم اول نیاز های مادی ما رو تامین بکنید بعدا نیاز های غیر مادی روحی و روانی ! چه غرور ملی !! وقتی شکمم چسپیده به ستون فقرات واقعا برای چی غرور ملی رو نیاز دارم؟
  • مقدم IR ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    27 2
    شما در رفع مشکلات زمینی ما ناتوان شدید حالا می خواهید به فضا بروید
  • بی نام A1 ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    26 2
    شماها خیلی وقته تویه فضا سیر میکنید. این از اتومبیلهاتون اون از رفاه و آسایش و امنیتتون این از خدمات اجتماعیتون. بابا دست بردارید به فکر مردم باشید
  • بی نام IR ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    17 2
    آن میمون قبلی نه تنها غرور ملی را بر نیانگیخت که بسیار مورد سوال بود تا کاری را با دقت و تخصص یاد نگرفته ایم بهتر است انجام نگیره چون نتیجه عکس میده
  • بی نام IR ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    9 1
    پيشرفت واقعي هواوفضا كه ناشي از برنامه ريزي دراز مدت و صرفا به جهت منافع ملي و توليد علم براي بشريت باشه و هيچ هدف اسم در كردن و در تيتر خبرها رفتن نداشته باشه، بله باعث غرور ملي مي شود، در صورت نداشتن اين شرايط خير، نمي شود
  • انصاف A1 ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    5 34
    نه مذاکره بی نتیجه با آمریکا و رجزخوانی های امریکاییان غرور ملی مردم ایران را افزایش میدهد متاسفم که اینقدر دستاوردهای مردم را کم اهمیت جلوه میدهید .
  • ابوالفضل IR ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    9 16
    شما بروید از مردم خیابان بپرسید که آیا ایران تکنولوژی دارد، بعد ببینید آیا این را از مصداق‌های تکنولوژی می‌دانند یا خیر. طرز فکر و در نتیجه نظر مردم با این کارشناس‌ها خیلی متفاوت است.
  • بی نام IR ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    19 0
    مسعولین محترم اینهمه مخارج حداقل باید نتیجه قابل توجه ای در بر داشته باشد اگر انسانی از میان داوطلبان به فضا پرتاب کنید حتما باعث غرور ملی خواهد شد. من یادم هست که رییس دولت قبل اقای احمدی نزاد یکی از داوطلبان مسافرت به فضا بود . من فکر میکنم ارسال ایشان به فضا هم برای ایشان شهرت میاورد و هم برای مردم ایران براکات زیادی خواهد داشت و هم این حیوان بیچاره نجات پیدا میکند و هم دانشمندان عزیز ما به تجربیات خود اضافه مینمایند . حالا خود دانید
  • بی نام IR ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    8 19
    ارسال انسان به فضا الان در برنامه کاری هند، چین، ژاپن و انگلستان هست و ارسال انسان به مریخ هم در دستور کار آمریکا. همینطور چین به دنبال ارسال انسان به ماه است. نویسنده ظاهرا اطلاع کافی در این خصوص ندارد. با یک سرچ ساده در اینترنت این اطلاعات به دست می آید
    • بی نام A1 ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
      24 3
      ارسال انسان به فضا و به مدار در واقع در برنامه کاری این کشورهایی که فرمودید از 30 سال پیش بوده ولی اولویت آنها نیست که میمیون به 120 کیلومتری بفرستند.
  • آرمين A1 ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    43 1
    فقط باعث شهرت ميمون ميشه و بس.
  • بی نام IR ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    6 39
    ظاهرا نویسنده درس هاشو خوب نخونده یا اینکه از موفقیت های ایرانی ها ناراحت میشه
    • بی نام EU ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
      31 5
      اين نويسنده بده اون نويسنده بي سواده، اون كارشناس بيخود ميگه، اون يكي دلسوز مطالعه نداره، ملت هم كه اصلا نميفهمن و فقط فقط به فكر شكمشون هستن!!!! فقط مديران سازمان فضايي با حقوق هاي ١٠، ١٢ ميليوني عاقل هستند و ميفهمند و درساشونو خوب خوندند!!!!!!!!!!
  • ميم نون IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    20 4
    واقعا جالبه. به اين هزينه ها هزينه تحريم هاي كمرشكن كه در اثر بدبيني قدرت هاي بين المللي به برنامه هاي فضايي و هسته اي مون هست رو هم اضافه كنيد. داریم بي نهايت هزينه ميكنيم. كشور ما طوري هست كه اگه تفكرها تغيير كنه به راحتي تبديل به ابرقدرت مي شه. ولي با اين طرز فكر فعلي خودش رو به آب و آتيش مي زنه و هيچي هم نمي شه
  • ميم نون IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    50 2
    براي قدرتمند بودن در درجه اول بايد اقتصاد قوي داشت
  • سعید GB ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    67 4
    غرور ملی افزایش نمیده ولی پول تو جیب آقایونو بله
  • منصور نوين IR ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    25 2
    اين كه ايران مثل كشور هاي پيشرفته بشه چيز خوبيه ولي اينا ظاهرا ميخوان با اين چيزها حواس ملت رو از وضع اسفباري كه براشون با بي كفايتي هاشون درست كردند پرت كنند
  • ehsan IR ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    3 52
    پرتاب آبروی ایرانی ها رو جلوی غربی ها و اروپایی های دیوانه هوا کردن و توافقنامه امضاء کردن چطور؟!!!!!
    • محسن EU ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
      0 6
      احسنت
  • بی نام IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    34 2
    اين سازمان فضايي سالي حدودا 400 ميليارد تومان بودجه داره كه نهايت خروجي ساليانش اينه كه يك آزمايش براي فرستادن يك حيوان به فضا انجام ميدن . بنظر شما آيا انجام همچين كاري غير از مصرف و تبليغات داخلي و سياسي و بهانه اي براي خرج كردن اين بودجه فايده ديگري نصيب مردم ايران خواهد كرد؟
  • بی نام A1 ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    28 2
    به نظر من اگه خرس به فضا پرتاب کنن غرور ملی رو افزایش میده اما میمون نه!
  • بی نام A1 ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    5 22
    موضوع این نیست که پروژه فضانورد ایرانی چقدر در دسترس هست مهم نیازهای فضایی ایرانه هند به عنوان نمونه با ما شروع کرد در قدم اول روی حامل ها و سپس روی ماهواره هاش کار کرد جوری که امروز به طرف مریخ کاوشگر ارسال کرد و بعد از تکمیل ماهوارها چه سنجش و چه نظارتی و مکان یاب (در حال تکمیل شدن) و حتی جاسوسی حالا در سال 2016 می خواد انسان به فضا بفرسته فکر کنم بهترین الگو برای ما باشه
    • ف.س IR ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
      17 2
      همين هند كه داريد ميگيد هنوز 60 درصد خانواده هاشون طرز استفاده از توالت و سرويس بهداشتي رو نمي دونند. توي خونه هاشون سرويس بهداشتي ندارند. بهتر نيست اول به اين مسائل برسند بعد به كارهاي فضائيشون؟ اين بي آبرويي نيست كه در دنيا بگن مردم هند دستشويي ندارند ولي ميخوان آدن بفرستند فضا؟ حالا اونها رو الگوي خودمون كنيم‌؟ 2 سال پيش طاعون در اون كشور بيداد ميكرد. كشور قحطيه كه اونها رو الگو كنيم؟ چرا ژاپن رو ملاك و الگوي خودمون نكنيم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    126 6
    نه عزیزم بیکاری روزافزونمون و تخریب محیط زیستمون و بسستی ینان خونواده هامون و طلاق و ایدز و رشد اقتصادی منفی و تورم ناقابل غرور ملی مون رو افزایش می دهد!!!زمین رو که اینقدر نابود کردیم از همه جهت دیگه کاریش نمیشه کرد، احتمالا حالا دیگه نوبت فضا هست که بهش گند بزنیم
  • بی نام A1 ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    به جای میمون پرت کردن بیاین قیمت اینترنت رو بیارین پایین. مشکلات اقتصادی که کمر مردم رو شکسته رو حل کنید
  • علی A1 ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    22 3
    شکم گرسنه مطابق فرمایش پیامبر(ص) دین و ایمان ندارد اب هم دست تان است زمین بگذارید برای گرانی برای بیکاری برای اجاره بها فکر کنید روی زمین نمی توانیم راه برویم می رویم فضا!!
  • بی نام IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    مثبت منفی ها مشکوکه
    • بی نام A1 ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
      54 14
      کاملا موافقم. مخصوصا واسه نظرات اول تا سوم کاملا مشهوده که منفیها یهو پیداشون شده
  • بی نام A1 ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    111 7
    متاسفانه در ایران اولویت اصلی مسائل سیاسی است تا مسائل دیگر پروژه فضائی هم استثنا نیست. منطق حکم می کند در زمینه انرژی با توجه به مخازن مشترک گازی با قطر تاکید بر اسخراج و مصرف گاز داشته باشیم ولی تاکید بر انرژی هسته ای منطقی نیست در حال حاضر برداشت ایران و قطر از مخازن تقریبا مساوی است ولی تا 20 سال آینده قطر 4 برابر ایران برداشت خواهد داشت و این یعنی .................
  • ميم نون IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    28 2
    منفي هاي 4تا كامنت اول به شكل غير متناسبي بالا رفت!
  • بی نام IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    7 39
    متاسفانه سایت خبر آنلاین همه تلاش خودش رو برای تخریب فعالیتهای فضایی به کار گرفته است. پیشرفت باید در همه زمینه ها صورت گیرد. یکی از این زمینه ها هم عرصه فضا است. الان هم اعزام انسان به فضا یکی از پروژه های فضایی کشور است و ارسال ماهواره های مخابراتی و تصویربرداری هم شدیدا در حال پیگیری است. همچنین در حال حاضر هندوستان، چین، ژاپن و انگلستان مستقلا اعزام انسان به فضا رو پیگیری می کنند. چین هم در پی اعزام انسان به ماه است. امریکا هم در پی اعزام انسان به مریخ. در پاسخ به اون دسته افرادی که میگن " ما که هنوز نمی تونیم یه خودرو رو کامل بسازیم. کارهای فضایی برای چه انجام می دهیم؟ باید گفت به خودروسازان بگید چرا از هوافضایی ها عقب مانده اند. به هوافضاییها نگید چرا از خودروسازها جلو افتاده اید.
    • امین A1 ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
      13 6
      آیا انتقاد به یک پروژه تخریب تمام دستاوردهای فضایی کشور است. لطفا زحمت بکشید متن رو کامل بخونید و فقط تیتر رو نبینید. این متن پر ازتعریف و تمجید از سایر فعالیتهای فضایی ایران هست که واقعا هم جای تقدیر دارند. سرعت پیشرفت خیلی بالا بوده حتی از پیشرفتهای فنی این پروژه هم انتقاد نشده فقط از سیاستگذاری های انجام شده در بخش فضایی انتقاد شده. این یعنی تخریب فعالیتهای فضایی؟ بتاز هم در این متن گفته شده که کشورهای کمی در این حوزه فعال هستند و تازه اونها هم هر چند وقت یکبار این پروژه رو تعلیق می‌کنند هیچکس هم نمیگه آی چرا دستاوردها رو زیر سئوال بردید این یک مسئله فنی و اقتنصادی هست نه سیاسی. آمریکا هم اعزام انسان به فضا رو سپرده دست بخش خصوصی تا با توریسم فضایی پول دربیارن اونم به فکر اقتصادش هست.
  • احمد A1 ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    18 3
    بابا فکر اقتصاد مردم حل معضل بیکاری و ازدواج و طلاق و اعتیاد و .... باشید یه کاری کنید دو زار به درد مردم بخوره که چی حالا یه میمون رو فرستادید فضا اگه راست میگید خودتون با سفینه برید فضا چکار به میمون بیچاره دارید
  • بی نام A1 ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    102 3
    میمون فضانورد شد من هنوز بی پول و مجرد و بی خانه هستم.
  • هر روز A1 ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    18 3
    هر روز از قطع شبکه های ایران از روی ماهواره ها می نالند اما حاضر نیستند روی این مسئله ضروری سرمایه گذاری کنند.
  • بی نام IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    38 2
    آخه ما میمون تو فضا میخوایم چکار آدما معمولا چرخ رو دوباره نمیسازن وقتی طرف میخواد آدم بفرسته مریخ شما پولای مملکت رو هدر میدین میمون بفرستین فضا ؟! مسکن رو درست کنین ، تورم رو مهار کنین ، یکم شادی به مردم بدین ، عزت مردم رو در خارج برگردونین میمون تو فضا پیشکش!
  • مرزنشین A1 ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    16 0
    حتی اگه به فضا هم بریم این روش حل مسئله ماست که مشکل داره نه توانستن یا نتوانستن تا حالا چیزی به نام پروژه بین المللی به گوشتون خورده ؟ تا حالا این جمله نیل آرمسترانگ به گوشتون خورده :این گامی کوچک برای یک انسان و جهشی بزرگ برای بشریت است.شما چندتا از گامهای کوچک برداشته اید آیا چیزی مهمتر از ملت ایران شکمهای گرسنه و میمون بازی هم وجود دارد ؟ آیا ما باید به کارهایی که جزئیات اون در مهد کودک ها هم آموزش داده میشه دل خوش کنیم ؟ آیا تا حالا یکبار هم که شده یه سری به یو اس پتنت زدین بزرگترین مشکل بشریت اینه که آیا ایرانیها می توانند به فضا بروند ؟ آیا تا به حال فکر کردین نسل بعدی انرژی هسته ای چیست؟.............
  • بی نام IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    32 3
    دست از سر میمون های بیگناه بردارید و چرخ را از اول اختراع نکنید. می توانید در پروژه های فضایی دیگر کشورها همکاری کنید و دانش خود را افزایش دهید.
  • نادر A1 ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    56 4
    میشه به جای پرتاب ماهواره به دریاچه ارومیه برسید
  • حمید A1 ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    45 4
    من موندم چرا بری سفینه ها و موشک ها نام عربی میزارن ولی برای میمون ها نام اصیل فارسی؟!!!
  • امید A1 ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    67 4
    اگر احمدی نژاد بفرستن فضا غرور ملی به شدت افزاریش پیدا می کنه
  • شاهرخ پهلوان IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    18 3
    لازم است .....اما به موقع . کسی با پیشرفت مشکل نداره اما وقتی مشکلات زیاد است چرا باید این کارها انجام بشه ؟
  • مریم IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    22 2
    مثل اینکه به غیر از یه عده ، اونایی که این متن رو خودنن مشکل مالی ندارن و اوضاع خوبه...منتظرن ببینن کی میمونه رو میفرستن فضا!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • بی نام US ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    43 2
    غرور ملی من رو که جریحه دار کرد
  • اسکندر A1 ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    19 3
    کاری کنیم که نتیجه ملموس و پرباری برای مردم ایران داشته باشد پرتاب میمون به فضا حتی اگر واقعی باشد با این وضعیت فقر و بحران اقتصادی مردم چندان هیجان انگیز به نظر نمی رسد مخصوصا که این کار تکنولوژی پنجاه سال پیش را تداعی میکند نه این روزها که توریستها هم به فضا می روند!
  • ایرانی IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    31 1
    اگه به این چیزا باشه که کره شمالی هم داره،ولی آیا تو جهان سربلندن؟! وقتی ملت ما عزت وغرور ملی خواهند داشت که،درآمد سرانه هر ایرانی حداقل دربین 10 کشور اول در دنیا باشه،وقتی احساس افتخار می کنند که لااقل صادرات صنعتی کشورشون دو سه برابر واردات باشه...
  • جمشيد JP ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    40 1
    آقاي احمدي نژاد براي سفر بعدي اعلام امادگي كرده بود چرا از ايشان استفاده نميكنن.
  • بی نام IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    29 1
    تنها کاری که غرور ملت رو برمی گردونه اینه که احمدی نژاد به فضا پرتاب بشه، ببخشید احمدی نژاد محاکمه بشه!
  • نوش A1 ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    44 1
    هزینه ی پروژه های فضایی سرسام اوره.میدونید با تزریق اون پول به بازار کارو تولید چندتا جوون سرکار میرن؟نون نداریم شیکممونو سیر کنیم.این اداهامون چیه؟
    • بی نام IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      2 54
      اولا چند میلیارد تومن تو این اقتصاد عظیم کشور عددی نیست. ثانیاً همین پول هم بخش اصلیش صرف اشتغال نخبگان و جوانان میشه پس جای نگرانی نیست.
    • بی نام A1 ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      38 1
      جناب هزینه پروژه های فضایی ایران از زمان احمدی نژاد چند هزار میلیارد هست نه چند میلیارد که این همه پول رو الکی به باد دادند واسه جلب توجه
  • بی نام RS ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    38 2
    امروز کلی منفی مشکوک داریما, خبرآنلاین کسی رو از تسنیم یا فارس استخدام نکردید تو کادرتون؟ تعداد منفی ها خیلی تابلو شده تو هر خبر که میری یه همچین سیستمی برقراره.
  • پسرخوب A1 ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    71 6
    اینهمه منفی از کجا میاد واقعا!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • بی نام A1 ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    17 91
    خبر انلاین واقعا برات متاسفم که همیشه موفقیتای فضایی کشور را زیر سوال میبری موفقیتایی که در انحصار فقط کشورهای معدودیست و در این کشور و با دانش بومی دانشمندان ما به ان رسیدند با کی مشکل داری که همش این موفقیتارو میکوبید
    • بی نام A1 ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
      61 1
      خبر آنلاین چی رو زیر سوال برد آخه؟؟؟ الان کدوم کشور داره میمون پرتاب میکنه به 120 کیلومتری؟ یه کشور دیگه بگو فقط یه کشور!
    • بی نام A1 ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
      28 0
      یکمی با دقت بخوانید فقط تیتر رو نگاه نکنید در این مقاله موفقیتها زیر سئوال نرفته و اتفاقا نوشته شده که چقدر این دستاوردها تا به حال ارزشمند بوده فقط به اینکه مسئله ارسال میمون به فضا رو که یک مسئله اقتصادی و فنی هست رو به مسئله غرور ملی و مسایل سیاسی ربط میدند و میشه نوندونی یک عده که هر کی هم بهش انتقاد کنه میشه ضد ارزشها و از این حرفها اشکال گرفته شده
  • اصغر IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    57 2
    میشه یه نظرسنجی بزارن مردم یگن کیو بفرستن فضا؟؟!! خیلی ها به فضا رفتن از این میمون مستحق ترن...!!!
  • حسین IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    18 2
    احمدی نزاد بفرستید فضا تا این مملکت پیشرفت حاصل نماید.؟؟؟
  • بی نام IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    25 5
    کاری که چندین سال قبل دنیا انجام داده با صرف هزینه زیاد دوباره کاری میکنیم...یعنی چی واقعا!!!
  • مهدی IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    4 16
    مسلما بخشی از اهداف برنامه‌های فضایی می‌تواند غرور ملی باشد. ولی اولا بحث ماموریت های سرنشین‌دار فضایی از طرف تصمیم‌سازان، نباید صرفا از جنبه غرور ملی و امثالهم نگریسته شود و باید اهداف کاوشی و علمی مشخصی را هم دنبال بکند. ثانیا در همان جنبه غرور ملی باید آنچه در دنیا در حال وقوع هست نیز مد نظر باشد، بدان معنی که آیا آنچه که بهش افتخار می‌کنیم و پیام‌های تبریک آنچنانی می‌دهیم و... در مقایسه با دنیا، واقعا ارزش نگاه ملی و تبریک ملی و غرور ملی و... دارد؟ اگر ناسا برنامه اس‌ال‌اس و اوریون را در بوق و کرنا کند، زیاد جای تعجب نیست زیرا پروژه عظیمی است که برای نخستین بار انسان را به فراتر از مدار ماه می‌برد. اگر چین در مورد برنامه سرنشین‌دار خود چنین کند نیز همینطور است ...ادامه دارد ...
  • مهدی IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    7 1
    ...ادامه... در حالی که ایستگاه فضایی بین‌المللی فعلا تا 2020 در برنامه هست، چین یک ایستگاه فضایی جدید تاسیس خواهد کرد... برنامه‌های بزرگ کاوشی رباتیک و تلسکوپ‌های فضایی که دیگر جای خود دارد... بنابراین به نظر بنده اگر واقعا قرار است موضوع فضا در آینده کشور ما جایگاهی داشته باشد، نباید با بزرگنمایی و بوق و کرنا کردن اتفاقات نچندان بزرگ، سطح توقعات و انتظارات را پایین آورد. و مهمتر از این تک اتفاقات فضایی؛ این برنامه، رود‌مپ، و تایم‌لاین برنامه فضایی کشور است که مهم است و باید از طرف مسئولان اعلام بشود تا ببینیم قرار است به کجا برویم.
  • علی A1 ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    100 3
    میگن از هویدا پرسیدند در 11 سال چکار کردی؟ گفته تخم مرغ در این 11 سال همان 2 ریال بود ؟ موفقیت ها پیش کش اا روز قمیت را ثابت نگه دارید تا مردم یک نیمرو بخورند.
  • کردستانی A1 ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    67 4
    این کار هزینه الکی برای اختراع دوباره چرخ است !! فکر نان کنید خربزه آب است !
  • امیر A1 ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    27 6
    به نظر من، اگه سرعت اینترنت رو حداقل 10 برابر کن و از فیلترینگ و قیمتش کم کنن... غرور خیلی از کابرا بیشتر و بهتر بالا میره...! - میمون به چه درد ما می خوره؟ - سرگرم کردن مردم با یه شوی نمایشی
  • بی نام IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    10 4
    آقا همه درست میگید ولی یه نکته هم از مادر عروس بشنوید من فکر کنم تحقیق فضای خوبه ولی نه این هدف که موجود زنده خواسته باشید به فضا بفرستید اگه ماهواره مخابراتی یا جاسوسی یا نظامی میفرستادید یه چیزی ولی موجود زنده.... به چه دردی میخوره.... حیف این همه پول بی زبون
  • بی نام IR ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    12 3
    برای یک عده با این پروژه ها خوب نونی درمیاد و الانم ریختن اینجا هرکی مخالفت میکنه منفی میدن.والله تو این مملکت دیگه هیچ چی اعتبار نداره وقتی نخبگی رو میشه با پول خرید و اختراع و اکتشاف الکی به نام خود ثبت کرد........
  • بی نام A1 ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    20 3
    دوستان عزیزی که با نصب کردن دو تا افزونه شروع میکنن به منفی زدن این منفی زدنهاتون چه چیزی رو ثابت می کنه؟چه نتیجه ای داره؟حرف زیاده وقتی میگن کشوری ادم فرستاد ماه یا میمون فرستاد فضا یعنی اینکه تمام مشکلات اقتصادیش حل شده و درامدش اینقدر بالاست که دست به این کار زده اونجا افتخار داره نه اینکه در سالی که رشد اقتصادی منفی 5 درصده و تورم بالای 40 درصده میمون بفرستی فضا خب که چی بشه؟اینها همه تبلیغاته و فاقد ارزشه شما فرض کن یه کشور افریقایی همه پولش رو روی هم بذاره که میمون پرتاب کنه خب که چی؟ایا ارزش داره؟لجبازی نکنید نیازهای اولیه جامعه در اولویته بعد که همه کار داشتن و اکثرا خانه دار بودن و ازدواج کردن و...اون وقت باید به این چیزا فکر کرد.پدره میاد میگه فریزر گرفتم در حالی که پول غذا نداره
  • بی نام IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    3 7
    در بخشی از فیلم باز کردن کلاهک و خروج فرجام دیده میشد که خلبان بالگرد تصور میکرده این کلاهک شامل مخزن شن و سیمان و آب و خودرو . .... است و اگر توجه کنید از فاصله زیادی کلاهک را به زمین انداخته بود. ظاهرا نمیدانست که کلاهکش حساس است و تمام چشمها و دوربینهای جهان به سمت ان است. و حاوی فرجام است. پیشنهاد میگردد به خلبان بالگردهایی که با پروژه های فضایی و حمل کلاهک در ارتباط اند اموزش بدهید که بسیار دقت کنند که محموله اسیب نبیند. و احتمال مرگ مغزی شدن فرجام در اخرین ثانیه ها ناشی از این بی احتیاطی بود که خدا رحم کرد.
  • بی نام IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    22 1
    میشه بگویید سرجمع همه هزینه های پرتاب این میمون به ارتفاع 120 کیلومتری که اسمش را فضا گذاشته اند چقدر شده
  • بی نام TR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    9 3
    یکی بالا گفته بود آرزومه برم ترکیه تو رفاه کامل زندگی کنم! جهت اطلاع اینجا هم همه فکر سیر کردن شکم هستند. احتمالا منطور شما نروژ بوده.
  • بی نام IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    4 37
    حالا شما چشم دیدن غرور ملی را ندارید چرا
  • بی نام A1 ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    39 1
    آقا من حاضرم جای این میمون بدبخت ...،منو بفرستن فضا!!! حداقل اونجا خبری از این همه جریحه دار شدن غرور ملی ام نیست وقتی میبینم بیمار بدبخت با حال وخیم توی راهروی بیمارستانه دو شبه تا تخت اورژانس خالی بشه براش!اون طرف صدای جیغ وحشتناک دخترک بیچاره که شوکه شده و فریاد میزنه:مامان مرد!!!!!!هیچیش نبود..چهار ساعته توی راهرو منتظر دکتریم.هیچ کار براش نکردن تا قلبش وایساد.چیزیش نبود!!!!اونجا بچه های کارو نمیبینم.اونجا جوون 37 ساله مجرد افسرده نمیبینم.اونجا شرمندگی پدر از دست خالی وارد خونه شدن و مستاجری و خونه به دوشی و ای همه اتفاقات تلخو نمیبینم...غرور ملی؟!!!!!!!!!غرور ملی برای وقتیه که دردی نباشه...الان غرور ملی داریم ما؟!!چیزی ازش باقی مونده تو این چند سال؟!!!
  • محسن A1 ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    4 22
    گرسنگی ملت فقط از بی کفایتی و بی عدالتی و اینا نیست، یه پای قضیه هم تنبلی و بی عملی خودشونه. حالا چهار نفر هم دارن از تخصصی که براش توی دانشگاه خون دل خوردن یه گوشه کار توسعه مملکت رو دنبال میکنن و از قضا کارشون رو هم گویا خوب بلدن جلوی اینا رو هم بگیرین! شاید همین چند میلیارد بودجه این تحقیقات رو هم دولت ریخت توی حسابتون رفتین از ای تی ام گرفتین خوردین!
  • محسن A1 ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    3 16
    در پاسخ به دوستانی هم که میگن چرا میمون فرستادید: این آزمایش ها به نظر من بیشتر در راستای توسعه حامل انجام میشن و اینکه محموله یک بیوکپسول باشه یا کیسه شن خیلی فرقی نمیکنه. هدف اینه که ایرادات حامل برطرف بشه و فناوری توسعه پیدا کنه. حالا همزمان اگه دو تا آزمایش معنی دار زیستی هم انجام شد که چه بهتر و نتایجش به درد آینده میخوره. من ایرادی در این قضیه نمی بینم.
  • بی نام A1 ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    21 3
    من وقتی این خبر ها رو می خونم بیشتر خجالت میکشم
  • بی نام A1 ۰۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    6 9
    بله دقیقا لنگ همین بودیم.
  • بی نام IR ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    5 22
    واقعا برای چنین طرز فکرهایی باید تاسف خورد. همه چیز که شکم نیست دوستان. علم و دانش غذای روح است. این سرزمین چه بسیار مردمانی داشته که نان خشک می خوردند اما به کسب علم و دانش خود اولویت می دادند. چه فاصله ای گرفته ایم از نسل آنها.
    • بی نام IR ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
      12 5
      هنوز گشنگی نکشیدی که علم و دانش( پرتاب میمون به فضا) یادت بره
  • ف.ف IR ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    9 5
    وقتي ما ميشينيم به جوون تر از خودمون نصيحت مي كنيم كه بياييد از تجربه هاي ما بزرگترها استفاده كنيد و توقع هم داريم كه اونها گوش كنند ولي نوبت خودمون كه ميشه اين كار رو نمي كنيم. به قول يكي از كامنت گذارها 70 سال پيش در دنيا آدم فرستادن فضا و قبل تر از اون ميمون و غيره فرستادند تا بعد انسان فرستادند. اگر ميخواين نتيجه فرستادن موجودات زنده رو به فضا بدونيد، بهتره يه تيم تحقياتي تشكيل بديد تا نتيجه هاي گرفته شده رو جمع آوري كنند. نه اينكه راه رفته رو دوباره بريد و كلي بودجه كه ميتونه بهتر صرف بشه رو به هدر بديد. جوونهاي فضانورد كشور رو سركار نگذاريد.
  • سعید IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    13 0
    به این نمیگن غرور ملی ! ولی به قهرمان فوتبال جهان تو روز روشن فحاشی کردنو اسمشو میذارن آبروریزی ملی...!
  • بی نام A1 ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    10 0
    اینقدر توی این جورواجور داریم که دیکه به فضا نیمرسیم اگه راست میگویید مشکلات آلودگی هوا بیکاری فساد اخلاقی کمبود دارو گرانی از هم پاشیده شدن خانواده ها عدم تفریح و امنبت در جامعه و----------------- باز هم بگو!!!!!!!!!!!!!!!! اینها که حل شد و واقعا مثل ژاپنی ها که سدیم آنوقت میتونیم راجع به فضا هم فکر کنیم
  • شهروند IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    7 28
    بله من به دانشمندان عزیز بابت این موفقیت تبریک و خسته نباشید عرض می کنم و حاضرم از جیب خودم برای توسعه علم و دانش هزینه کنم. ناهنجاری اخلاقی در جامعه ما هر روز نمود بیشتری می یابد. در همین کامنتها شاهدش هستیم و در سانسور شدن پیام من هم شاهدش هستیم متاسفانه.
  • بی نام A1 ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    7 3
    آفرین آقای نویسنده. گل گفتی کاملا درسته که واجب تر از فرستادن میمون به فضا، ساخت ماهواره های مخابراتی و سنجش از دوره. فرستادن انسان به فضا از اولویت های بعدی ایران باید باشه.
  • مهرشاد A1 ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    21 0
    به خود خدا قسم وقتی رفتم سوپر ماکت محل 4عدد کره گرفتم گفت دونه ای 1200تومان باخجالت 2 تا رو پس دادم به زن وبچه ام گفتم دو تا بیشتر نداشت ونگاه معنی دار همسرم......
  • بی نام A1 ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    19 0
    شام نون بربري داشتيم با چايي شيرين . بابام داشت سيگار برگ روموو ژوليت مي كشيد گفتم بابا اينو چند خريدي گفت 20 هزار تومان گفتم ميدادي اقلا سوسيس كالباس مي خريدي گفت اونوقت غرور خانوادگي چي مي شد .
  • بی نام A1 ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    13 0
    بیشتر تبلیغاته وگرنه وضع جامعه ما رو همه میدونن چطوریه دوستان در ترافیک و الودگی تهران مندن بعد میمون هوا میکنن
  • آنتی سانسور IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    6 20
    خوب خسته نباشید. با این کامنتها موفق شدیم کام همه را تلخ کنیم. اصلا خوشی به مردم ما نیامده. لذت بردن از موفقیت ها معنی ندارد. دور هم نق بزنیم و ناله کنیم و احساس بدبختی کنیم خیلی بهتر است. این هم ازدر نطفه خفه کردن یک شادی ملی دیگر. تا موفقیت بعدی بدرود.
  • ! GB ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    18 2
    حالا این میمونه چرا اینقدر خوشحال و خندانه !!!!! نکه کاسه ای زیر نیم کاسه است !!
  • مقیمی A1 ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    9 0
    این موشک زمانی پرتاب شد که گروه 5+1 تحریمهای جدیدی وضع کرد و ایران به این طریق پیام فرستاد که اگر در توافق خود صادق نباشید برنامه های هسته ای و موشکی از سر گرفته میشه . این قبیل کارها جزء سیاست است و گاهی اوقات لازمه . اما در مجموع قبول دارم که الویت ها در کشور ما چندان با واقعیت ها همخوانی نداره و کشوری که سربلندی می خواد باید در این جهان نقش خودش را خوب بازی کنه که ما فعلاً بازیگر خوبی نیستیم
  • بی نام EU ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    7 3
    با پولش چند تا بیمارستان میساختن بهتر بود
  • پریا A1 ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    10 2
    40سال پیش امریکا ادم زنده فرستاد کره ماه اینقدر تو بوق و کرنا نکرد که اینا یه میمون رو فرستادن 150کیلومتری زمین به مدت یه ربع!!!!!!
  • بی نام A1 ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    5 7
    اون کسانی که به مخاطبین خبر انلاین ومردم توهین میکنند و این را بدانند که ما از دانش اگاهی کمی داریم ولی این را می دانیم که نسا وقتی کنجکاوی را به مریخ فرستا داین همه سرو صدا نکرد .اگر مردم ما ناراحت هستند برای این است که تجربه دفعه پیش شیرین و علمی نبود .
  • ابوطالب IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    7 10
    به نظر من هم این کارها اگه نگیم بیهوده حداقل تو اولویت های اساسی کشور ما نیست. جواهر لعل نهرو در کتاب "نگاهی به تاریخ جهان" چقدر موشکافانه گفته: "صحبت کردن از فرهنگ و هنر برای ملتی که شکمش گرسنه است مثل این می مونه که بهشون ناسزا گفتی!" یعنی تا اولویت های اصلی و نیازهای اساسی یک ملت تأمین نشده خیلی احمقانه است که بلندپروازی کنیم و به فکر نیازهای فرعی باشیم. گرانی، تورم، بیکاری و ... داره تو کشور بیداد می کنه اون وقت به قول دوستان ما هنوز به فکر اختراع دوباره چرخ هستیم! راستی احمدی نژاد که قبلاً گفته بود من برای فرستادن به فضا داوطلب هستم...
  • نجومی A1 ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    5 4
    سلام به نظر من این روند فضایی شدن ایران کاملا کارشناسی شده و باید پله به پله حرکت کنیم . اگه قرار باشه پله ها رو دو تا دو تا برداریم حتما وسط کار جایی با شکست بزرگی مواجه خواهیم شد . پس بهتره به جای بردن داشته ها و فعالیت ها به حاشیه از انجام اونها استقبال کنیم . در ابتدای فعالیت های فضایی در دنیا اونها سگی رو به اسم لایکا به فضا فرستادند که بعد از تموم شدن اکسیژن موجود در کپسولش جونش رو از دست داد . ولی ما در شروع برنامه هامون داریم روی پروژه ای کار می کنیم که موجود زنده رو به سلامت برگردونیم . پس نتیجه می گیرم که ما به عنوان یک ایرانی باید حامی فعالیت های فضایی کشورمون باشیم .