معاون اجرایی رییس جمهور از پرتاب ماهواره تدبیر به عنوان چهارمین ماهواره ایران با مجموعه‌ای از ˈتجهیزات امکان سنجی و آزمایش تاثیر فضا بر حیاتˈ در آینده نزدیک خبر داد.

ایرنا نوشت:

ˈمحمد شریعتمداریˈ روز شنبه پس از بازدید از اتاق خبر و سایر بخش های خبری خبرگزاری جمهوری اسلامی به سوال خبرنگاران گروههای مختلف از جمله خبرنگار گروه علمی ایرنا پاسخ داد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار علمی ایرنا مبنی براینکه، سازمان فضایی ایران 26 روز پیش به زیرمجموعه های معاون اجرایی ریاست جمهوری پیوست؟ اکنون زمانبدی دقیق پرتاب ماهواره ایرانی تدبیر چگونه است؟ گفت: برنامه ریزی دقیق و جزییات مرتبط با پرتاب این ماهواره تا سه هفته آینده اطلاع رسانی می شود.

شریعتمداری درعین حال توضیح داد: سه نام برای این ماهواره پیشنهاد شده است که البته هنوز به تایید و تصویب نرسیده است ، اما احتمالا این ماهواره با نام ˈتدبیرˈ به فضا پرتاب خواهد شد.

ماهواره تدبیر محصول متخصصان آزمایشگاه تحقیقات فضایی دانشگاه علم وصنعت است.

دکتر ˈحسین بلندیˈ رئیس مرکز تحقیقات ماهواره دانشگاه علم و صنعت چندی پیش درباره ماهواره تدبیر اظهار داشت: این ماهواره نمونه ارتقا یافته ماهواره نوید علم و صنعت است.

همچنین دکترˈحمید فاضلیˈ قائم مقام سازمان فضایی ایران دراین زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: تجهیزات ناوبری و تصویربرداری به ماهواره تدبیراضافه شده است که نشان دهنده توان بالای این ماهواره است .

وی اظهار داشت : ماهواره تدبیر قرار است با پرتابگر سفیر یک B پرتاب شود.

ایران تا کنون سه ماهواره به فضا پرتاب کرده است. ماهواره امید در 15 بهمن 87، ماهواره رصد در 25 خرداد 90 و ماهواره نوید در 14 بهمن ماه 90 به فضا پرتاب شد.

ماهواره امید باوزن 27 کیلوگرم نخستین ماهواره ساخت داخل بود که تمام تجهیزات آن در سازمان فضایی ایران طراحی و تولید شد.ایران با پرتاب این ماهواره به جمع کشورهای دارای فناوری پرتاب ماهواره پیوست.

همچنین ماهواره رصد نخستین ماهواره تصویربرداری ایران است که با وزن 15 و سه دهم کیلوگرم به مدار لئو پرتاب شد. این ماهواره توسط دانشگاه مالک اشتر طراحی شده بود.

ماهواره نوید علم و صنعت نیز با وضوح تصویربرداری بالاتر نسبت به ماهواره رصد با وزن 50 کیلوگرم به مدار لئو پرتاب شد.

کاهش هزینه ها و یکپارچه سازی عامل جابه جایی سازمان فضایی

شریعتمداری در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار گروه علمی ایرنا در خصوص علت جابه جایی سازمان فضایی ایران به حوزه معاونت اجرایی ریاست جمهوری گفت: قرارگرفتن سازمان فضایی در زیرمجموعه معاونت اجرایی ریاست جمهوری به دلیل کاهش هزینه ها و یکپارچه سازی فعالیت های اجرایی فرابخشی صورت گرفت.

به گفته وی ˈاکنون معاونت اجرایی ریاست جمهوری مسوولیت 5 سازمان را که پیشتردر زیر مجموعه نهاد بودند، برعهده گرفته است که این سازمان ها عبارتند از: سازمان فضایی ایران، شورای عالی ایرانیان خارج از کشور، ستاد بهینه سازی مصرف سوخت ، سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی و مجمع جهانی شدن.ˈ

شریعتمداری تصریح کرد: این سازمان ها فعالیت های اجرایی را انجام می دهند که فرابخشی است و از این رو اکنون اتصال آنها به دستگاه های اجرایی مختلف از طریق این معاونت صورت می گیرد.

معاون اجرایی رییس جمهوری همچنین درباره حوزه وظایف سازمان فضایی ایران گفت: در گذشته وظیفه تحقیق در زمینه ماهواره های مخابراتی به عهده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وظیفه پرتاب ماهواره به نقاط مختلف مداری به عهده بخش دفاعی و وظیفه اجرای تحقیقات در زمینه ماهواره های تلویزیونی و رادیویی به عهده سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی بود و اکنون این سازمان وظیفه تجمیع این وظایف را دارد.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 321753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    61 28
    یه کار دیگم میشه کرد. رفت تو سایت ناسا اخبار در این مورد را خوند. چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است. این همه بچه های کار و گدا تو خیابونامون ریخته. واسه یه تیتر تو اخبار دنیا داریم سرمایه هامونو اتیش میزنیم.
    • بی نام IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      27 47
      حرف زدن بلد نیستی حرف نزدن که بلدی
    • بی نام A1 ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      26 35
      يه كار ديگه هم ميشه كرد و اين كه كلا نيازهايمون را از خارج از كشور وارد كنيم خوبه؟!!!
    • بی نام A1 ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      14 17
      ماشالا به هوشت باهوش
    • لال A1 ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      24 10
      "حرف زدن بلد نیستی حرف نزدن که بلدی"..بابا دموکراسی. بابا روشنفکر. اون لامپ بالا سرتو خاموش کن دو دقیقه اومدیم ببینیمت همش تشعشعات میبینیم
    • بی نام A1 ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      23 6
      بی نام سوم مگه نمیکنیم حالا همه چیز رو داریم وارد میکنیم باید بریم دقیقا همین رو که الویت اخر هم هست خودمون بدست بیاریم مثل این میمونه از بچه 2 ساله بخوای بره ماراتن شرکت کنه اول تاتی تاتی کن عزیز من!!
    • بی نام A1 ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
      3 2
      بابا متخصص همه چی دون چه کاریه اصلا این همه کشور دارن راه رو غلط میرن یک پیشنهاد بده حتما در گینس ثبت میشه .از اطلاعات ناسا تا تجربه نباشه همه چی کشکه اگه به اطلاعاته که کشور ما از نظر تولید علم خیلی جلو هستش ولی کو اثارش؟ امریکا همه چی رو تحریم کرده اونوقت میاد اطلاعات فضاییی بهمون بده کلا همه ی کشورها اشتباه میکنن همین کره جنوبی اشتباه میکنه موشک بالستیک ازمایش میکنه چه کاریه امریکا قبلا کرده
    • بی نام IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      0 0
      شما از کجا مطمئنی که هرچه را آنها بدست آورده اند ارائه میدهند که همه بدانند وچرا خودشان هنوز از پرتاب ماهواره های تحقیقاتی سیر نشده از کجا میایی ای فرخنده پی
  • بیتا IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    49 8
    یه دونه هم بفرستن بررسی کنیم ببینیم زمین گرده یا مستطیله.....
    • امید IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      16 7
      این همه کار مهم تر هست که هنوز انجام ندادیم, ما هنوز آتیشو خودمون کشف نکردیم, هنوز چرخ رو خودمون اختراع نکردیم, باید واسه اینکه ببینیم برق سه فاز آدمو میکشه یا نه همه امتحان کنیم. اوه کلی کار نکرده داریم
  • منتظر IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    27 14
    در گذر عمر بسي نكته هاست تجربه را تجربه كردن خطاست!
    • ناصر IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      14 20
      با این توجیه شما به غیر از امریکا تمام کشورها از چین و هند و ژاپن و کره جنوبی همیتن ترکیه گرفته تا همین ناسا که 2 ساله داره برای پرتاب هر فضانوردش به روسیه 60 میلیون دلار پول میده تا با سایوز روسی به ایستگاه فضایی برن دیوانه هستن دوباره دارن روی نسل های جدید ماهواره برها کار می کنن!!
    • بی نام IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      0 1
      شما منتظر چی هستی؟؟؟
    • بی نام A1 ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      20 8
      اینی که شما میگی ناصر خان خوبه ولی شما شرایط کشورا رو هم در نظر بگیر. ما همش خودمونو با آمریکا و کشورای پیشرفته مقایسه میکنیم در حالیکه بخاطر نیازهای اساسیمون به خارج وابسته ایم. بحران زیپ و دکمه رو فراموش نکنید (فقط یه مثال ساده بود) در شرایط امروز بهتره اول به نیازهای اساسی برسیم بعدش خودبخود دنبال کارهای بزرگ هم میریم