الزام به تمکین زمانی به وجود می‌آید که زن حاضر به تمکین عام و خاص نسبت به انجام وظایف زناشویی خود و زندگی مشترک نمی‌شود که طی سال‌های اخیر به طور متوسط 28 درصد افزایش یافته است.

محمد حسین نجاتی: فرهنگ حاکم مبنی بر الزام زنان به تمکین از شوهران خود در ایران و سایر کشور های اسلامی هر ساله منجر به صدور حکم‌های قضایی زیادی می‌شود. در ایران و در دهه 80 بیش از 370 هزار حکم الزام به تمکین زوجه از زوج صادر شده است که بیشترین آن تا سال 90، مربوط به سال 1389 با 52 هزار و 846 مورد بوده است.
بر اساس قانون مدنی ایران الزام به تمکین زمانی به وجود می‌آید که زن حاضر به تمکین عام و خاص نسبت به وظایف زناشویی خود و زندگی مشترک نمی‌شود و یا به نوع دیگر، خانم محل زندگی مشترک را بدون اجازه همسر خود بر اثر اختلافات به وجود آمده بین یکدیگر ترک می‌نماید.
در این صورت زوج برای اینکه بتواند از سایر حقوق خود استفاده نماید و یا از حقوق به دست آمده برای زن جلوگیری کند دادخواست الزام به تمکین را مطرح می‌کند.

 

پس از حکم الزام به تمکین مرد اجازه ازدواج مجدد را دارد
الزام به تمکین در اصل قانونی است که اختیارات در آن به نفع مردان می‌چربد و زمانی که مرد در دادگاه بتواند الزام به تمکین همسرش را ثابت کند، می‌تواند اجازه ازدواج مجدد را از دادگاه به طور رسمی بگیرد. به طوری که طبق ماده 1108 قانون مدنی “هرگاه زن بدون مانع شرعی از ادای وظایف زوجیت امتناع کند مستحق نفقه نخواهد بود.” به زوجه تا زمانی که حاضر به تمکین نشود نفقه‌ای تعلق نخواهد گرفت و اگر می‌بایست پرداخت نفقه بر علیه همسر خود اقدام قانونی کند، دادگاه محترم ادعای او را باتوجه به عدم تمکین رد می‌نماید.
از طرف دیگر در قانون مدنی آمده است: مرد با در دست داشتن حکم قانونی مبنی بر الزام زوجه خود به تمکین، می‌تواند تقاضای ازدواج مجدد را از مراجع ذی‌صلاح قضائی بخواهد که در این موقع دادگاه با تشکیل جلسه و دعوت از طرفین برای حفظ حقوق زوج اجازه ثبت و انجام ازدواج دیگر را به زوج می‌دهد و این به خاطر حفظ حقوق و مصالح اجتماعی منطقی و قانونی به نظر می‌رسد.


نوسان آماری الزام به تمکین در دهه 80
پرونده‌های مختوم در رابطه با الزام به تمکین در دهه 80 با نوسان‌های آماری متفاوتی همراه بوده است. به طوری‌که میزان پرونده‌های مختومه در سال 1387 به میزان 34 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن کاهش داشته و یا در سال 1389 میزان پرونده‌های مختومه نسبت به مدت مشابه سال 1388 افزایش 72 درصدی داشته است.
با توجه به آمار ارائه شده توسط مرکز آمار ایران طی سال‌های 1380 لغایت 1389 می‌توان گفت، تعداد الزام به تمکین کشور در سال 1380 از 42915 مورد به 52846 مورد در سال 1389 افزایش یافته است و درصد تغییرات الزام به تمکین سال 1389 نسبت به سال 1380 حدود 23 درصد رشد مثبت داشته است.

همچنین بیشترین درصد تغییرات الزام به تمکین مربوط به سال 1389 با 72 درصد افزایش و کمترین رشد مربوط به سال 1387 و 34 درصد کاهش بوده است.
این دعوای حقوقی در حال حاضر به علت اینکه ختم به صلح شود و بتواند جلوی حجم پرونده‌های دادگاه‌ها را بگیرد از طرف قانون‌گذار در شوراهای حل اختلاف خانواده باید مطرح گردد در صورتی که رئیس شورای حل اختلاف مربوطه نتواند اصلاح ذات العین نماید و موضوع را حل کند با تنظیم صورت جلسه پرونده را خود به یکی از شعبه‌های دادگاه عمومی ارجاع می‌دهد.

 

جدول پرونده‌های مختوم شده در دادگاه‌های عمومی کشوردر زمینه الزام به تمکین از سال 1380 الی 1389 (منبع جدول: سالنامه مرکز آمار ایران)

سال
تعداد الزام به تمکین درصد تغییرات نسبت به سال قبل
1380 42915 0
 1381 46832 9.1
1382 43525 -7.1
 1383 41602 -4.4
1384 29759 -28.5
 1385 32677 9.8
1386 30449 -6.8
 1387 19917 -34.6
 1388 30676 54.0
1389 52846 72.3

 

توضیح: آمار سال 90 و 91 هنوز منتشرنشده است.

45237

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سمیرا IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    29 17
    من پا به پای همسرم کار میکنم و حتی بیشتر از او درآمد دارم و در واقع از او چیزی کم ندارم حالا سوال من این است که چرا باید در هر زمان و شرایطی که همسرم خواست بدون در نظر داشتن شرایط من ،تمکین کنم؟ تمکین شاید در شرایطی که زن هیچ کاری انجام نمیدهد حتی رسیدگی به امور خانه و فرزندان و کلیه کار ها به عهده مرد باشه درست به نظر بیاد اما در شرایط امروز که همه زنها در زندگی پا به پای مردان تلاش می کنند جای تامل داره!!
    • بدون نام NL ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
      16 5
      عزیزم در اون شرایط درست نیست مگه آدمی که پول در نمیاره شعور و شخصیت و احساس و غرور نداره......خوب اگه چیزی ناراحت نکرده باشه که کنار نمیکشه....
    • انسان IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
      24 5
      سمیرا خانم ، یک زن ، یک انسان است با تمام تب و تاب انسانها ، پس چه شاغل باشد چه نه، باید به شعور او احترام گذاشت و زمانی که از نظر روحی آمادگی این ازتباط عاطفی را دارد از او انتظار داشت . او یک مکانیزم بی احساس نیست که همیشه آماده به خدمت باشد . ای کاش تعدادی از مردها و قانون گذاران این را درک میکردند...
    • بدون نام IR ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
      15 30
      به نظر من زن باید تو خونه باشه و به خانواده رسیدگی کنه - من کلا مخالف کار کارمندی برای زن هستم تنها شغلی که میتونه برای زن نسیتا مناسب باشه فقط و فقط معلمی و یا کارای پاره وقت است.
  • سمیرا IR ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    32 5
    تا حد زیادی من زندگی شوهرم را تامین میکنم حالا بفرمایید که کدام نفقه ای داده میشه که من باید به آن تمکین کنم؟
  • بدون نام IR ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    19 5
    ...و این به خاطر حفظ حقوق و مصالح اجتماعی منطقی و قانونی به نظر می رسد!حقوق،مصلحت،اجتماع،منطق،قانون،ابر،باد،مه و خورشید و فلک درکارند تا حکم دادگاه برای ازدواج مجدد مرد توجیه بشه!
  • بدون نام IR ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    9 0
    چه جوری ثابت کند؟
  • بدون نام IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    28 10
    ﻣﮕﻪ ﺯﻥ ﮐﺎﻻﯼ ﺟﻨﺴﯿﻪ ؟؟!!
  • جسین IR ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    22 5
    یکی از دامادهای ما که مشکل اعصاب داره سر هر دعوای کوچک فورا بدو بدو می ره دادگاه و به دلیل عدم تمکین شکایت تنظبم می کنه!... مهریه خواهرم هم خیلی پایینه (15 سال پیش) و نمی تونه هیچ جوره از خودش دفاع کنه. دو تا هم بچه دارند . با اختلافات شدید به زندگی خودشون ادامه می دهند.
    • مهسا IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
      4 5
      به نظر من بزنید اون جور داماد رو بکشید بهتره.
  • باران IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    24 1
    آمار نشون میده که میزان عدم تمکین از سوی زنان، نسبت مستقیم داره با بحرانهای اقتصادی و به تبع آن بحران حاد فرهنگی که در سالهای اخیر کشور با اون مواجه بوده.
  • صادق IR ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    17 12
    منم باشم با این مهریه ها تمکین نمیکنم!!
  • سمیرا IR ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    33 4
    ببخشید .. حالا اگر مردی اومد از وظایف خود در زندگی مشترک سر باز زد، کی میاد اونو ملزم به تمکین از وظایف اش بکنه... .؟؟؟
    • رستم US ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
      4 33
      مردا از این بچه بازیا بلد نسیتن
  • بدون نام IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    8 3
    قطعا خانم ها انتخاب درست را کرده اند
  • بدون نام IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    20 1
    بهتره دلایل عدم تمکین زنان رو بررسی کنید.
  • مهناز IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    28 5
    من ده ساله ازدواج کردم خودم کار میکنم خونه خریدم و یه بچه دارم شوهرم با اینکه ماهی بیش از یک ملیون درامد داره حاضر نیس یک ریال واسه منو بچه اشو زندگیش خرج کنه تازه یارانه های مارو هم میخوره منم میخوام جدا بشم حالا رفته دادگاه و درخواست عدم تمکین داده جالبه که به قاضی میگه زنم منو از خونم بیرون کرده من باید از این ادم تمکین کنم این انصافه؟
  • امین IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۲
    5 1
    ذات البین درسته نه ذات العین برادر.
  • مهسا IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    3 3
    اقا رستم خیلی از خودتون مچکرید .همین فکر ها رو میکنید که به زنهای بدبخت بیچاره تو زندگی ظلم میشه اره بچه بازی مال زنه همه دیوونه بازی مال زنه .پس شما ها چیکار میکنید تو زندگیاتون که زنها فرار میکنند از قدیم گفتن ی سوزن به خودت بزن بعد ی جوالدوز به مردم خیلی مردا بدن البته به جز بعضی از مردا البته بعضی از مردا با بابام که عاشقانه زحمت زندگی و بچه هاش رو به دوش میکشه بابا جون عاشقتم .