در این گزارش تصویری، بهترین عکس‌های علمی چند روز اخیر را به انتخاب سایت پاپ‌ساینس با هم مرور می‌کنیم: از کیهان‌نوردان روس و صندلی دریایی گرفته، تا قطار هیدروژنی و نمای واقعی از درون یک نیروگاه هسته‌ای.

کیهان‌نوردان روس: این تصویر نامتجانس دو کیهان‌نورد روس را در خارج از ایستگاه فضایی بین‌المللی نشان می‌دهد. آنها در یک راهپیمایی فضایی تقریبا 6 ساعته، تجهیزات جدید ایستگاه را نصب کردند.
 

شورشی اس‌ام‌اس‌باز: سی. جی. چیورز، عکاس برنده جایزه پولیتزر این عکس حیرت‌آور را از یک تروریست سوری گرفته است که مشغول ارسال پیامک از پشت مسلسل است. این عکس اهمیت فناوری را در دنیای امروز به طور تمام و کمال به تصویر می‌کشد.
 

ماشین هوای فشرده: خیلی‌ها می‌گفتند که امکان ندارد، اما حالا بیایند و تماشا کنند: ماشینی که شبیه به یک خودرو هوشمند مچاله شده به نظر می‌رسد. این ماشین که به تازگی توسط تاتا موتورز معرفی شده است و AirPod نام دارد، به طرز شگفت‌آوری تنها با هوای فشرده کار می‌کند. وسایل نقلیه‌ای همانند این چند وقتی است که در حال توسعه یافتن هستند، اما تولیدکنندگان AirPod می‌گویند که این ماشین به زودی و با قیمت 10 هزار دلار وارد بازار خواهد شد.
 

نیروگاه هسته‌ای: گویا تصورات کارگردانان هالیوودی از داخل یک نیروگاه هسته‌ای چندان هم دور از واقعیت نیست. این عکس کمیاب توسط روبن اسپریچ و حین بازرسی سالیانه نیروگاه هسته‌ای موهلبرگ سوئیس گرفته شده است. درخشش آبی رنگی که در عکس مشاهده می‌شود، ناشی از تابش چرنکوف است؛ تابشی الکترومغناطیسی که به دلیل تولید ذرات پرانرژی سریع‌تر از نور در محیط آبی اطراف راکتورها تولید می‌شود. (سرعت نور در آب حدود 225هزار کیلومتر بر ثانیه است و سرعت این ذرات از این مقدار بیشتر ولی از سرعت نور در خلأ یعنی 300هزار کیلومتر بر ثانیه کمتر است)

 

کلاه‌گیس آبکی: این عکس که توسط تیم تادر گرفته شده است و جزئی از مجموعه کلاه‌گیس‌های آبکی (Water Wigs) است، مردان کچلی را نشان می‌دهد که سرهای آنها از بالا هدف بادکنک‌های پر از آب قرار می‌گیرد. نتیجه کار نیز این عکس‌های احمقانه، روان‌پریشانه و البته زیبا است.
 

صندلی دریایی: هنرمندان انگلیسی استودیو سواین برای خلاص شدن از لکه بزرگ زباله اقیانوس آرام ایده نابی ارائه داده‌اند: جمع‌آوری ذرات پلاستیک و تبدیل آنها به لوازم خانگی همانند این صندلی. برای اطلاعات بیشتر در این خصوص اینجا کلیک کنید.
 

گدازه دست‌ساز: دانشگاه سیراکوس نیویورک یک دوره درسی عجیب ارائه کرده است: پروژه گدازه دانشگاه سیراکوس. باورنکردنی به نظر می‌رسد، خصوصا واحد درسی که در آن شما باید خودتان گدازه بسازید. برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.
 

تانکر آتش‌نشانی: زمانی‌که شعله‌های خشمگین آتش در حال زبانه کشیدن در جنگل‌های Cle Elum واشنگتن بودند، رابرت سوربو این عکس را از یک هواپیمای تانکر آتش‌نشان گرفت که در حال پاشیدن کندکننده آتش بر روی خانه‌ها بود. برای مشاهده عکس‌های بیشتر مانند این عکس می‌توانید اینجا کلیک کنید.
 

قطار هیدروژنی: دانشجویان و اساتید دانشگاه بیرمنگام انگلستان این دستگاه را ساخته‌اند: نخستین لوکوموتیو هیدروژنی انگلستان. بر خلاف ظاهر بامزه‌اش، این قطار واقعا کار می‌کند. اطلاعات بیشتر را در این خصوص اینجا بخوانید.
 

منبع: پاپ‌ساینس – ترجمه: محمود حاج‌زمان

53275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ندا IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۵
    6 0
    زیبا بود مرسی
  • بدون نام IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۷
    3 2
    تروریست سوری. لیبیایی انقلابی. راست میگویند سیاست پدر و مادر نمی شناسد.