۰ نفر
۲۲ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۰

در ماه رمضان جمعیتی قریب به 1.6 میلیارد نفر که تقریبا یک چهارم جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند آداب متفاوتی را در روزه داری تجربه می‌کنند که بسته به موقعیت جغرافیایی آن‌ها در آمریکا، اروپا، کشورهای عربی و حتی قطب شمال ممکن است با آداب ویژه آن منطقه نیز پیوند خورده باشد.

عراقی‏های ساکن پایتخت قبل از فرا رسیدن ماه مبارک رمضان به بزرگ‏ترین بازار قدیمی بغداد می‏روند و لوازم مورد نیاز در این ماه را خریداری می کنند. از شب اول این ماه تا آخرین شب آن، نزدیک زمان سحر، افرادی در شهر می‏گردند و با کوبیدن بر طبل روزه‏گیران را برای خوردن سحری بیدار می‏کنند.
در کشور عراق هم مثل سایر کشورهای اسلامی، از سال‎ها پیش برنامه‏های تلویزیون در ماه رمضان با ماه‏های دیگر متفاوت و تا حدودی با آن سازگار است. برنامه‏های قرآنی، دعا و سریال‏های متفاوت، جزئی از برنامه‏های تلویزیون در ماه رمضان را در کشور عراق تشکیل می‌دهند .

با وجود تعدد قومیت‌ها و حضور پیروان ادیان مختلف در کشور مالزی، همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان چهره این کشور بسیار دگرگون می‌شود.
با آغاز ماه مبارک رمضان چهره اکثر شهرهای این کشور رنگ و بوی مذهبی به خود گرفته و فعال شدن بیشتر مساجد و پخش مداوم دعا، نیایش و قرآن، آذین بندی خیابان ها، افزایش فعالیت‌های فرهنگی مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات این کشور، برپایی بازارهای مخصوص رمضان و تعطیلی روزانه برخی از رستوران های مسلمانان از جمله ویژگی‌های این ماه در مالزی محسوب می‌شود.
با وجود اینکه کشور مالزی کشوری گردشگر پذیر است و بر اساس اعلام مسوولان گردشگری این کشور سالانه بیش از ‪ ۲۰‬میلیون گردشگر از کشورهای مختلف به این کشور سفر می‌کنند، با آغاز ماه مبارک رمضان روزه داری مسلمانان بر فضای عمومی این کشور تاثیرگذاشته و رستوران‌های شهر کوالالامپور که در روزهای عادی مملو از جمعیت است، در ماه مبارک رمضان تا زمان افطار تعطیل شده و یا اینکه مشتری کمی را به خود می‌بینند.
یکی از آداب اصلی مالزیایی‌ها در ماه مبارک رمضان، مراسم مخصوص روز عید سعید فطر است که به آن سفره باز می‌گویند. سراسر مالزی به مناسبت عید سعید فطر سه روز تعطیل است. در این روز افراد متمکن به ویژه مسوولان دولتی از جمله نخست وزیر این کشور سفره‌هایی را پهن می‌کنند که همه مردم می توانند در آنجا حضور یافته و غذا تناول کرده و خارج شوند.
عربستان سعودی همراه با فرا رسیدن ماه رمضان بزرگ‌ترین ساعت جهان را که با رقمی بیش از 800 میلیون دلار ساخته شده است افتتاح کرد. این ساعت در کنار مسجد بزرگ مکه ساخته شده که هر روز 5 نوبت مسلمانان جهان رو به سوی آن نماز می‌گزارند.
ماه رمضان در ترکیه و در میان مسلمانان این کشور از اهمیت خاصی برخوردار است. مسلمانان در ترکیه قبل از شروع ماه رمضان به تزئین خیابان‌ها و مساجد می‌پردازند و با چراغانی و الوان کردن مساجد و گذرها، آمدن ماه رمضان را به یکدیگر تبریک می‌گویند .
مسلمانان ترکیه معتقدند که ماه رمضان برکت و خیر را در سفره‌های آنان افزایش می‌دهد حتی اگر در بدترین شرایط اقتصادی باشند و خداوند به یمن و برکت این ماه عزیز درهای خیر و نعمت خود را به روی بندگانش می‌گشاید. بازار عطارین که یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین بازارهای قدیمی تجاری در کلان‌شهر استانبول است، در ایام ماه رمضان ازدحام شدیدی جهت خرید و فروش در آن به چشم می‌خورد و مسلمانان به خرید مایحتاج این ماه به‌ویژه انواع شیرینی‌ها و غذاهای مخصوص این ماه اقدام می‌کنند. شیرینی‌های ترکیه از تنوع بسیاری برخوردار است و بالغ بر سی‌ و شش نوع شیرینی و پیراشکی مخصوص این ماه را داراست سفره‌های افطاری مسلمانان این کشور شامل زیتون، پنیر، خرما، باقلوا و انواع سوپ و آش است که به آن «شوربا» گفته می‌شود که از تنوع خاصی نیز برخوردار هستند. طی ایام ماه مبارک رمضان در برخی از شهرهای ترکیه چادرها و خیمه‌هایی در میادین و اماکن عمومی به منظور افطاری دادن برپاست تا کسانی را که هنگام افطاری در منزل نیستند یا در حال رانندگی‌اند افطاری دهند. عید فطر را در ترکیه عید رمضان می‌گویند و به دلیل مصرف زیاد شیرینی و آب‌نبات در این روز به خصوص برای هدیه دادن به کودکان به شکر بایرامی (عید شکر) معروف است. در عید فطر زیارت اهل قبور، پوشیدن لباس‌های نو، دید و بازدید خویشان و دوستان و آشنایان مرسوم می‌باشد. نماز عید فطر نیز با شکوه تمام و با حضور برخی سران سیاسی و دولتی ترکیه در مساجد سراسر کشور برگزار می‌شود .
در مصر دولت ساعت‌ها را فقط در ماه رمضان یک ساعت به عقب می‌کشد تا مسلمانان این کشور یک ساعت زودتر به استقبال افطار بروند. اگرچه این کار در مجموع ساعاتی که مردم این کشور روزه دار خواهند بود تغییری به وجود نمی‌آورد، اما برخی مسلمانان نگران هستند که این کار بر خلاف قوانین اسلامی باشد. مصر تنها کشوری است که با فرا رسیدن ماه رمضان ساعت خود را تغییر می‌دهد. در این ماه جشن‌ها و مراسم شبانه برگزار می‌شود که در مجموع باعث افزایش سه برابری مصرف غذا در ماه رمضان در این کشور می‌شود. در این ماه در سراسر شهرها چادرهای رنگارنگ برپا می‌شود که بعد از افطار رایگان از مردم پذیرایی می‌کنند.
سوریه هم مانند دیگر کشور ها مراسم خاصی دارد و چهره شهرهایش با آمدن ماه رمضان تغییر می کند. بازارها رنگی می شوند .
در ماه مبارک رمضان جو خاصی در میان خانواده و همسایه ها ایجاد می شود که دور هم جمع می شوند بزرگان خانواده از حکایتهای محلی می گویند تا جایی که این دیدارها علاوه بر زنده کردن دوران گذشته، ویژگیهای دینی و اجتماعی را نیز تبیین می کنند. وجود سحرگو نیز از پدیده های اجتماعی زیبا در ماه مبارک رمضان است که به بیدار کردن مردم با طبلش می پردازد.
از دیگر ملزومات عید لباس است که خانواده ها سعی می کنند برای کودکان لباس نو بخرند و بهترین لباس را بر تن کند، از سوی دیگر حنا بستن بر دستان کودکان در روستاها از ویژگیهای قدیمی است که مادربزرگان بر دستهای کودکان می بندند و با آنها در استقبال از عید فطر که مؤمنان و روزه داران شاد هستند، مشارکت میکنند.
ماه رمضان در آلمان در شرایطی کاملا متفاوت با کشورهای مسلمان برگزار میشود. زندگی و آداب اجتماعی عموم هیچ تغییری نمیکند و زندگی به همان سرعت و شدت ادامه دارد.
حدود 3.5 میلیون مسلمان در آلمان زندگی میکنند و شرکت‌ها و اداراتی که کارکنان مسلمان زیادی دارند، در این ماه برایشان تسهیلاتی قائل می‌شوند که شامل تغییر شیفت کاری در کارهای دو نوبتی و اختصاص دادن زمان کوتاهی برای نماز و افطار است. از آنجایی که عده زیادی از مسلمانان آلمان را مهاجرین تشکیل میدهند، سعی می‌کنند در این ماه به دیدار یکدیگر رفته و یکدیگر را تنها نگذارند.

بر اساس آمار منتشر شده 94 % از روزه داران فرانسوی را جوانان زیر 30 سال این کشور تشکیل می‌دهند. بیش از 6 میلیون مسلمان فرانسوی همچون دیگر مسلمانان جهان در آستانه فرا رسیدن ماه مبارک رمضان با پختن شیرینی های خاص و چراغانی کردن مساجد به استقبال این ماه مبارک می‌روند. هر ساله مسلمان فرانسه ماه مبارک رمضان را بر اساس بیانیه شورای فرانسوی آیین اسلام در پاریس آغاز می کنند و این اطلاعیه را بر سر درب ورودی مسجد بزرگ پاریس نیز نصب می کنند.
از جمله برنامه های خاص ماه مبارک رمضان در فرانسه می توان به ختم قرآن در مساجد اشاره کرد. این درحالی است که هزینه انفاق و افطار در این ماه الهی به‌ صورت مشارکت جمعی تامین شده و سازمان‌های اسلامی که در واقع حامیان و برنامه‌ریزان مساجد هستند در تامین این هزینه‌ها کمک می کنند. در ماه‌ مبارک‌ رمضان‌ مسلمانان‌ فرانسه‌ علاوه‌ بر برپایی‌ نماز و روزه‌ و جلسات‌ ختم‌ قرآن‌، با ایجاد صندوق‌ کمک ‌های ‌خیریه‌ به ‌قشر مسلمانان ‌فرانسه‌ کمک‌ کرده و هدایایی نیز برای‌ کمک ‌به‌ خانواده‌ های‌ مسلمان‌ و گاه‌ حتی‌ خانواده‌های‌ نیازمند غیرمسلمان‌ تهیه می کنند.
در نیوجرسی آمریکا مسولان مدارس تصمیم گرفتند در روزهای ویژه این ماه کلا‌س‌های درس را تعطیل اعلام کنند.به جز این ده ایالت آمریکا هم تصمیم گرفتند تعطیلات مسلمانان را در تقویم مدارس خود وارد کنند که البته بحث‌هایی نیز در این کشور به راه انداخته است.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 83863

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =