نشست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل در خصوص توافق هسته ایران با پنج بعلاوه یک عصر روز گذشته به نفع برجام پایان یافت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشست دوره ای شورای امنیت بار دیگر با محوریت مساله هسته ای و توافق ایران با پنج کشور قدرتمند جهانی پایان یافت. در این نشست بار دیگر نیکی هیلی نماینده آمریکا ادعای واهی موشکی را علیه ایران مطرح کرد و خواستار لغو برجام شد. هیلی که بار دیگر به حملات موشکی یمن به عربستان و امارات اشاره می کرد مدعی شد که نباید گروگان برجام بمانیم.

گزارشی از نشست شورای امنیت که با حضور نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل برگزار شد را از نظر می گذرانید:

عصر روز سه شنبه پس از اتمام جلسه دوره ای شورای امنیت برای بررسی پایبندی ایران به برجام، نمایندگی جمهوری اسلامی ایران بیانیه ای در این باره صادر کرد، که در آن قید شده است:

نشست روز سه‌شنبه شورای امنیت سازمان ملل به وقت محلی بار دیگر حمایت قوی جامعه بین‌المللی از برجام را به نمایش گذاشت و اهمیت اجرای کامل این دستاورد مهم دیپلماسی را مورد تایید قرار داد.

این نشست همچنین ثابت کرد رویکرد غیر سازنده دولت آمریکا در قبال برجام در انزوا به سر می‌برد. در جلسه روز سه‌شنبه، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل اتهاماتی ساختگی به ایران وارد کرد بدون این که از فعالیت‌های نظامی بی‌ثبات‌کننده دولت متبوع خود در منطقه و صدور میلیاردها دلار تسلیحات پیشرفته که بخشی از آن در اختیار داعش قرار گرفت، سخنی به میان آورد. طرح اتهامات بی‌پایه و پیوند زدن برجام با موضوعات غیرمرتبط با هدف سرپوش گذاشتن بر تمایلات هژمونیک آن دولت در منطقه خاورمیانه و حاکی از زیاده خواهی است.

تمام طرف‌های برجام متعهد شده‌اند با حسن نیت برای اجرای برجام و جلوگیری از دخالت در تحقق منافع کامل ناشی از برجام برای ایران به بهترین نحو تلاش کنند. اظهارات نماینده آمریکا در سازمان ملل در ارتباط با برجام با این تعهد مغایر است. در عین حال، عملکرد کلی آمریکا، سیاست دولت جدید آن کشور در مخالفت علنی با برجام و وضع مجموعه‌ای از تحریم‌های جدید در نقض آشکار با تعهدات برجامی آن دولت است. جامعه بین‌المللی نباید به ایالات متحده اجازه دهد تا به تضعیف برجام ادامه دهد.

خاطرنشان می‌شود جمهوری اسلامی ایران کاملا به برجام پایبند بوده و این پایبندی در 9 گزارش پیاپی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و چهار گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد شورای امنیت تصریح شده است.

اما در این جلسه چه گذشت؟

پايگاه اينترنتي سازمان ملل متحد گزارش داد: معاون امور سياسي دبير کل سازمان ملل، در نشست شورای امنیت با موضوع برجام و بررسی پایبندی ایران به قطعنامه ۲۲۳۱ گفت با اينکه 9 بار پايبندي ايران به برجام تائيد شده است، اما رئيس‌جمهور آمريکا از تائيد پايبندي ايران به آن خودداري مي کند.

این مقام ارشد سازمان ملل متحد در جلسه روز گذشته درباره دستاوردها و چالش هاي اجراي برجام صحبت کرد. جفري فلتمن درباره برجام گفت: تقريبا دو سال از زمان اجراي برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) مي گذرد، ما در گذرگاه مهمي قرار داريم، جلسه امروز فرصتي مهم براي بررسي دقيق دستاوردها و چالش هاي پيش رو است.

جفري فلتمن معاون امور سياسي دبير کل سازمان ملل اعلام کرد: حمايت شوراي امنيت از توافق هسته اي ايران براي حفظ ثبات و امنيت منطقه و بين المللي بسيار مهم است.
وي در سخنان خود در نشست شوراي امنيت افزود: سعودي ها تاکيد کردند موشک هايي که اخيرا به اراضي عربستان اصابت کرده، ساخت ايران است.

نماينده فرانسه:

به گزارش صدا و سیما، نماينده فرانسه در شوراي امنيت تاکيد کرد که ايران تعهدات برجامي اش را نقض نکرده است.
نماينده فرانسه در جلسه شوراي امنيت درباره موضوع عدم اشاعه هسته اي و برجام گفت: ايران تعهدات هسته اي در برجام را نقض نکرد و آژانس بين المللي انرژي اتمي هم هيچ گزارشي درباره نقض هسته اي ايران منتشر نکرده است. فرانسه از کار نظارت و راستي آزمايي آژانس حمايت کامل مي کند.

نماينده فرانسه گفت برجام تضمين مي کند که برنامه هسته اي ايران به سمت اهداف نظامي منحرف نمي شود.
نماينده فرانسه در شوراي امنيت سازمان ملل متحد درباره برجام گفت: اين شورا سالها کار کرد تا يک سيستم امنيتي جمعي ايجاد کند، در قلب اين ساختار، عدم اشاعه وجود دارد.
وي افزود: پيمان عدم اشاعه هسته اي مرکز اين ساختار است. توافقنامه هسته اي ايران بخشي از اين چارچوب و براي تقويت اين ساختار است. برجام با تصويب شدن در شوراي امنيت، تضمين مي کند که برنامه هسته اي ايران به سمت اهداف نظامي منحرف نمي شود.

نماينده فرانسه درباره آزمايش هاي موشک بالستيک ايران اظهار نگراني کرد. وی گفت: ايران همچنان موشک بالستيک آزمايش مي کند و اين مايه نگراني براي کشور فرانسه و کشورهاي منطقه است. آزمايش هاي اخير موشکي ايران و نيز پرتاب هاي فضايي ايران منطبق با قطعنامه 2231 نيستند.

نماينده فرانسه در جلسه شوراي امنيت، درباره سفرهاي خارجي سردار سليماني اظهار نگراني کرد و گفت اين فرد در حالي سفر کرد که از سفر خارجي منع شده است.

نماينده فرانسه اعلام کرد: ايران تعهدات خود را درباره توافق هسته اي نقض نکرده است. وي افزود: بايد فعاليت هاي موشکي ايران متوقف شود.

مقام اتحادیه اروپا

نماینده اتحادیه اروپا گفت: برجام به فعالیت های منطقه ای و موشکی ایران ربطی ندارد. عدم تایید پایبندی ایران به برجام توسط آمریکا ریسک است.

مقام اتحاديه اروپا در سخنان خود در نشست شوراي امنيت افزود: بايد مشکل موشک هاي ايران حل شود.
وي افزود: از همه طرف ها در منطقه خاورميانه (غرب آسيا) مي خواهيم از تنش خودداري کنند.

نماينده اتحاديه اروپا از ابعاد تصميم دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا براي تائيد نکردن پايبندي ايران به برجام، سخن به ميان آورد.
نماينده اتحاديه اروپا در جلسه شوراي امنيت گفت: درحالي که به دومين سالگرد اجراي برجام نزديک مي شويم، ما در مقطع مهمي قرار داريم، در سيزدهم اکتبر رئيس جمهور آمريکا تصميم گرفت که تبعيت ايران از توافقنامه را تائيد نکند ما به اين تصميم در چارچوب قوانين داخلي آمريکا احترام مي گذاريم، اما اين اقدام پرسش هايي را درباره تعهد آمريکا به برجام ايجاد کرده است.

نيکي هيلي:

نيکي هيلي نماينده آمريکا در سازمان ملل اعلام کرد: امروز سعودي ها موشک جديدي را رهگيري کردند که شبه نظاميان به رياض شليک کرده بودند.
وي در سخنان خود در نشست شوراي امنيت افزود: در صورتي که اقدامي درباره موشک هايي که به سوي اراضي عربستان شليک شد نداشته باشيم، هرگز نمي توانيم خشونت ها را متوقف کنيم.


وي افزود: بايد با موشک هايي که انصارالله يمن به اراضي عربستان سعودي شليک مي کنند، مقابله کرد.
وي مدعی شد: موشک هايي که به اراضي عربستان سعودي شليک مي شوند، ساخت ايران است.

هیلی در ادامه بار دیگر مدعی شد: بايد با افزايش توان موشکي ايران مقابله کرد و در ادامه گفت: ايران باعث تشديد تنش ها در منطقه مي شود.

هیلی گفت: ما بايد در مقابله با تهديدات ايران، موضع يکپارچه اي داشته باشيم. ما اين فرصت را داريم که با رژيم ايران که قطعنامه هاي شوراي امنيت را نقض مي کند، مقابله کنيم.

نماينده آمريکا در سازمان ملل متحد ايران را به رفتارهاي بي ثبات کننده متهم کرد و گفت: بايد هزينه هاي اقدام ايران در ناديده گرفتن جامعه بين المللي را بالا برد.
نيکي هيلي گفت: رفتارهاي بي ثبات کننده ايران درحال افزايش است و اين رفتار همچنان بيشتر خواهد شد مگر اينکه ما هزينه ناديده گرفتن جامعه بين المللي را براي ايران بالا ببريم.

نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در مقابل گزارش دهندگان تایید پایبندی ایران به تعهدات برجامی، مدعی شد که سازمان ملل تعهد ایران را تایید نکرده و گفت: نباید گروگان برجام باشیم.

نیکی هیلی افزود امروز موشک دیگری از طرف حوثی ها به عربستان سعودی شلیک شده. ما هنوز اطلاعات کاملی از این حمله نداریم اما تمامی نشانه های حمله های ایرانی را در خود دارد.

سفیر آمریکا که پس از سه نماینده سازمان ملل که تعهد ایران را تایید می کردند، به قرائت بیانیه خود پرداخت، بار دیگر و در مقابل مسئولان گزارش دهنده، ادعای خود را تکرار کرد که سازمان ملل، تعهد ایران به برجام را تایید نکرده.

هیلی با اشاره به برخی گزارش ها از نشانه های همکاری های ایران با حوثی های یمن و دادن اسلحه به آنها گفت که آخرین شواهد در واشنگتن به نمایش گذاشته شد و تا کنون بیش از 12 کشور آن را مشاهده کرده اند و در حال حاضر اعضای کنگره در حال بررسی آنها هستند.

وی اظهار کرد ما چند گزینه داریم که با ایران برخورد کنیم. ما می توانیم علیه ایران قطعنامه های جدیدی صادر کنیم، ایران را تحریم کنیم و سپاه قدس را برای تخلف از قوانین بین المللی مسئول بدانیم.

نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، خطاب به اعضای شورای امنیت گفت ما باید تشخیص دهیم که قطعنامه 2231 به فعالیت های غیر هسته ای ایران می پردازد. ما نباید گروگان برجام شویم و اجازه دهیم از قطعنامه ها تخلف شود.

اشاره نماينده ايتاليا در شوراي امنيت به وجود دو ديدگاه درباره قطعنامه 2231

نماينده ايتاليا تصريح کرد ديدگاهها درباره موشک سيمرغ و نقض يا عدم نقض قطعنامه 2231 متفاوت است.
نماينده ايتاليا به قطعنامه 2231 اشاره کرد و گفت: درباره موشک سيمرغ ايران دو نظر وجود دارند.
عده اي آن را ناقض قطعنامه 2231 مي دانند و عده اي ديگر آن را ناقض نمي دانند و مي گويند در اين قطعنامه از ايران خواسته شده بود که از آزمايش موشک بالستيک خودداري کند ولي ايران از اين آزمايش منع نشده بود.

اوروگوئه


نماينده اوروگوئه در سازمان ملل متحد گفت: برجام نشان داد که با عزم و اراده سياسي و مذاکره مي توان به نتايج مثبت دست يافت. اوروگوئه از اجراي برجام خشنود است. ما از اجراي مسئوليت هاي آژانس بين المللي انرژي اتمي در زمينه راستي آزمايي خشنود هستيم.
وي همچنين به نه(9) گزارش آژانس در تائيد اجراي برجام در ايران اشاره کرد.

روسیه:

نماینده روسيه در سازمان ملل متحد از تلاش برخي کشورها براي تضعيف برجام انتقاد کرد.

وی در این باره گفت: متاسفانه با وجود جنبه هاي مثبت اجراي برجام، برخي کشورها تلاش کردند پيشرفت را در اين توافقنامه جمعي تضعيف کنند. وی از کشورهاي عضو سازمان ملل خواست تا موضوعات منطقه اي را با برجام و قطعنامه 2231 تلفيق نکنند.
نماينده روسيه در سازمان ملل متحد گفت: در قطعنامه 2231 فقط از ايران "خواسته شده است" که دست به فعاليتي نزند که به موشک هاي بالستيک مربوط مي شود، موشک هايي که مي توانند تسليحات هسته اي را پرتاب کنند.
وي افزود: مشکلات منطقه اي و وضعيت در خاورميانه چيزي نيست که در چارچوب برجام و قطعنامه 2231 بحث شود. بحث ها در اين زمينه بايد در چارچوب ديگري صورت گيرد.

نماينده روسیه در ادامه اضافه کرد: نبايد در شوراي امنيت موشک هاي بالستيک ايران بررسي شود.

 

سوئد:

 

نماينده سوئد در سازمان ملل متحد ضمن استقبال از پايبندي ايران به برجام و تاکيد بر بهره مندي مردم ايران از مزاياي اقتصادي برجام، درباره آزمايش هاي موشکي ايران اظهار نگراني کرد.

نماينده سوئد در شوراي امنيت گفت: ما از ادامه پايبندي ايران به تعهدات هسته اي اش استقبال مي کنيم، موضوعي که مورد راستي آزمايي آژانس بين المللي انرژي اتمي واقع شده است. بسيار اهميت دارد که ايران به صورت موقت همچنان پروتکل الحاقي را اجرا کند، ما منتظر تصويب سريع پروتکل الحاقي در ايران هستيم.

ما از پيشنهاد دبير کل براي افزايش تلاش ها به منظور بهرمندي اقتصادي مردم ايران از برجام، استقبال مي کنيم.با وجود اين روندهاي مثبت، ما درباره گزارش هاي مربوط به اقدام ايران در نقض تحريم تسليحاتي و نقض منع سفر، نگران هستيم و نگران آزمايش هاي موشک بالستيک ايران هستيم که به اعتقاد ما ناقض قطعنامه 2231 است.
درباره گزارش هاي مربوط به انتقال موشک يا فناوري موشکي ايران، بايد بگويم که دبيرخانه مشغول بررسي اين گزارش ها است. ما انتظار داريم که دبيرخانه شوراي امنيت در اين باره گزارش بدهد.وي افزود: برجام گامي مهمي بود و نشان دهنده ي پتانسيل هاي گفتگو بود.


ادعای نماينده اتيوپي:


نماينده اتيوپي در سازمان ملل مدعي شد: موشک هاي ايران، تنش را در منطقه تشديد مي کند.

چین:

نماينده چين در سازمان ملل تاکيد کرد برجام باعث تقويت ان پي تي و حفظ صلح و ثبات در خاورميانه شده است.
نماينده چين در جلسه شوراي امنيت درباره ايران گفت: از زمان اجراي برجام در دو سال پيش، اين اجرا بيشتر و بيشتر پيشرفت داشته و اثرات مثبتي داشته است.
آژانس بين المللي انرژي اتمي نه(9) بار پايبندي ايران به تعهدات هسته اي اش را تائيد کرد.
وي افزود: برجام باعث تحکيم پيمان ان پي تي و حفظ صلح وثبات در خاورميانه شده است.

سنگال:

نماينده سنگال در جلسه شوراي امنيت به پايبندي جمهوري اسلامي ايران به تعهدات برجامي اش اشاره کرد.
نماينده سنگال در جلسه شوراي امنيت درباره برجام و اجراي قطعنامه 2231 شوراي امنيت گفت: تصويب برجام از طريق قطعنامه 2231، به معني اقدام شوراي امنيت در تاييد توافقنامه هسته اي ايران بود.
گزارش دبير کل درباره اجراي اين قطعنامه که امروز آن را بررسي مي کنيم و چهارمين گزارش در اين باره است اقدام به توصيف عرصه هاي هسته اي، موشک بالستيک، تسليحات، ممنوعيت سفر، توقيف دارايي ها و تدابير مربوط به اجراي قطعنامه 2231 مي کند.
وي افزود: گزارش ها نشان مي دهد که ايران به تعهدات هسته اي اش در برجام عمل مي کند و آژانس بين المللي انرژي اتمي هم اين پايبندي را تائيد کرده است.

بولیوی:


نماينده بوليوي در جلسه شوراي امنيت درباره برجام گفت: بوليوي معتقد است که اجراي برجام بهترين راه براي تضمين ماهيت صرفا صلح آميز برنامه هسته اي جمهوري اسلامي ايران است.
وي افزود: ما از اينکه در چهارمين گزارش مربوط به اجراي قطعنامه 2231 ، از پيشرفت صحبت شده است، خشنوديم. ما دلگرم شديم که جمهوري اسلامي ايران به تعهدات هسته اي اش در برجام عمل مي کند.

ادعاي نماينده انگليس: اقدام ایران در انتقال قطعات و فناوري موشکي به انصارالله

نماينده انگليس در شوراي امنيت ضمن مدعي شدن درباره اقدام ايران به انتقال قطعات موشکي و فناوري موشکي براي انصارالله گفت ما در اين باره نگران هستيم.
نماينده انگليس در جلسه شوراي امنيت سازمان ملل متحد مدعي شد ايران موشک هاي بالستيک و فناوري هاي آن را براي انصارالله انتقال مي دهد.
وي گفت ما عميقا نگران گزارش هاي مربوط به انتقال قطعات موشک هاي بالستيک ايران و فناوري هاي مربوط به آن به انصاالله هستيم.

ژاپن:

نماينده ژاپن از انتشار چهارمين گزارش دبير کل سازمان ملل درباره اجراي قطعنامه 2231 استقبال کرد.
نماينده ژاپن در جلسه شوراي امنيت گفت: ژاپن از چهارمين گزارش دبير کل درباره اجراي قطعنامه 2231 استقبال مي کند.


به گزارش خبرآنلاین، در این نشست نمایندگان پنج عضو اصلی این شورا سخنانی را ایراد کردند که اول این جلسه جفری فلتمن معاون دبیرکل سازمان ملل با بیان اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا کنون 9 بار پایبندی ایران به توافق را تائید کرده، گفت: با این حال، رئیس‌جمهور ایالات متحده از صدور تائیدیه پایبندی ایران خودداری کرد.

در همین حال نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد نشست شورای امنیت درباره قطعنامه 2231 را نمایش حمایت قوی جامعه بین المللی از برجام دانست و گفت: این نشست ثابت کرد رویکرد غیرسازنده دولت آمریکا در قبال برجام، منزوی است. (اینجا)

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 738820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =