۰ نفر
۳۱ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۰:۵۲

محمد سعیدی؛ احمد فیاض‌بخش و علی‌اصغر سلطانیه دیروز وارد پکن شدند.

مقامات یادشده برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی " انرژی هسته‌ای در قرن بیست و یکم" که قرار است هفته جاری در پکن برگزار شود، به چین سفر کرده‌اند. در این اجلاس سه روزه 30 وزیر انرژی و نمایندگانی از 65 کشور جهان حضور خواهند داشت. "محمد سعیدی" معاون سازمان انرژی اتمی و سرپرست هیأت اعزامی قرار است در این اجلاس در سخنانی برنامه‌های هسته‌ای بلندمدت کشورمان و همچنین توسعه صنعت هسته‌ای ایران را برای شرکت کنندگان در اجلاس تشریح کند. کنفرانس مذکور امروز با سخنان «لی‌یی‌جونگ» وزیر صنایع اطلاع‌رسانی چین آغاز بکار خواهد کرد.

«جانگ دی جیانگ» معاون نخست‌وزیر چین؛ محمد البرادعی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و «چیوفا چن» رئیس سازمان انرژی اتمی چین، «گوریا» دبیرکلOECD (او. ایی. سی. دی) و نمایندگانی از سازمان بین‌المللی انرژی از دیگر مقاماتی هستند که در این اجلاس حضور خواهند داشت. در حاشیه این کنفرانس، نشست‌های تخصصی با عناوین منابع انرژی و محیط زیست، فناوری هسته‌ای و چشم‌انداز بلندمدت و ایجاد زیرساخت‌های توسعه و چشم‌انداز آن برگزار می‌شود.

در این نشست کارشناسان و نمایندگانی از کشورهای جمهوری اسلامی ایران؛ آمریکا، هندوستان، آلمان، فرانسه، چین، نیجریه، شیلی، اردن، سوریه، روسیه، سوئد، سوئیس، ترکیه، آرژانتین و شماری دیگر از کشورها حضور دارند.

قرار است همزمان با برگزاری این کنفرانس؛ نمایشگاهی از صنعت برق هسته‌ای نیز برپا گردد.

 پایان تست سوخت مجازی در نیروگاه بوشهر
در همین حال یک مقام مسئول از پایان مرحله سوخت‌گذاری مجازی در نیروگاه اتمی بوشهر خبر داد. این مقام مسئول با اعلام این خبر به ایسنا گفت: در حال حاضر نیروگاه بوشهر وارد مرحله تست با سوخت مجازی شده است. مرحله بارگذاری سوخت مجازی نیروگاه بوشهر از اواخر بهمن‌ماه سال گذشته در قلب رآکتور آغاز شد و در 7 اسفند سال گذشته نیز رضا آقازاده معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی و سرگئی کرینکو مدیر عامل روس اتم به طور رسمی از روند بارگذاری سوخت در قلب رآکتور نیروگاه بازدید کردند. در فرآیند راه‌اندازی رآکتور نیروگاه اتمی بوشهر تمام پارامترها و مشخصات فنی که مبنای طراحی نیروگاه هستند در محدوده‌ مجاز خود عمل می‌کنند. با این تفاوت که در این حالت سوخت اصلی نیروگاه یعنی اورانیوم کم غنی شده در قلب رآکتور قرار نمی‌گیرد و به جای آن از سوخت مجازی استفاده می‌شود.

 این سوخت از نظر ابعاد، اندازه، وزن و شکل هندسی و هم‌چنین به لحاظ مقاومت ساختاری و استحکام دقیقاً مشابه سوخت اصلی نیروگاه است. دلیل عمده‌ استفاده از سوخت مجازی، شبیه‌سازی شرایط هیدرولیکی قلب رآکتور، تأیید نتایج محاسبات مبنای طراحی، آزمایش لرزه و استحکام تجهیزات مدار اول و اطمینان حاصل کردن از تحقق الزامات ایمنی هسته‌ای مطابق ضوابط و مقررات ملی و بین‌المللی است. سوخت مجازی طبق برنامه زمان‌بندی شده در دی و بهمن ماه سال گذشته از طریق سه پرواز و توسط کانتینرهای حامل مجتمع‌های سوخت مجازی وارد نیروگاه شد.

سوخت اولیه‌ نیروگاه اتمی بوشهر شامل ‌180 مجتمع (‌17 مجتمع به صورت رزرو) در دی ماه سال ‌86 به نیروگاه بوشهر حمل شد که پس از انجام آزمایش‌های اولیه توسط سوخت مجازی در رآکتور بارگذاری خواهند شد. مرحله سوخت‌گذاری مجازی در نیروگاه بوشهر در حالی انجام می‌شود که نصب و تجهیز ‌100 درصدی نیروگاه بوشهر هنوز پایان نپذیرفته است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 6810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =