۱ نفر
۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۴:۵۵

این روزها در فضای مجازی تصاویری از اعتراض ایرانیان مقیم خارج/امریکا به تصمیم اخیر ترامپ (در محدودکردن سفر ایرانیان به امریکا) منتشر شده که مضمونی جز فحاشی و اهانت ندارد.

با فرض این که این تصاویر (نمونه های زیر یادداشت) واقعی باشند (نه فتوشاپ)، جا دارد در مورد آن قدری تامل کرد.

ابتدا لازم است صورت ماجرا ترسیم شود:
1 - تعداد زیادی از ایرانیان مهاجر، همانند بسیاری از ملیت های دیگر، در امریکا اقامت دارند، برخی دارای اجازه اقامت موقت و محدود برای تحصیل یا .... هستند، و برخی دارای اقامت دائم (گرین کارت، پاسپورت امریکایی) برای کار و زندگی هستد.
2 - ایرانیان مقیم امریکا، همانند سایر مهاجران خارجی مقیم این کشور، ناگزیر از رعایت مقررات امریکا هستند، طبق قوانین این کشور از حقوقی برخوردارند و تکالیفی نیز بر عهدۀ آنان است. طبعتً اگر حقی از آنها سلب شود راه احقاق آن نیز از مسیر فرصتهای موجود در مقررات آن کشور در موردشان می گذرد.
3 - ترامپ رئیس جمهور جدید امریکاست و تصیماتش (بر اساس قوانین داخلی این کشور) مجری است، چه مورد پسند و به نفع ایرانیان مقیم این کشور باشد و چه نباشد.
4 - امکان اعتراض به تصمیمات رئیس جمهور طبق قوانین و مقررات داخلی امریکا وجود دارد که ظاهراً یکی از راههای آن برگزاری میتینگ و تظاهرات و اعلام نظر است. (البته قوانین و مقررات داخلی امریکا در این زمینه را باید به صورت دقیق بررسی کرد).

حال با این مقدمات می بینیم که گروهی از ایرانیان معترض به این تصمیمات، در چنین تجمعاتی (از سر شوخی یا به جدّ) اقدام به فحاشی به رئیس جمهور امریکا می کنند (شاید به این خیال باطل که این توهین های فارسی یا فینگلیش به گوش کسی نمی رسد!).

به نظر می رسد که این کار از چند جهت دارای اشکال است:

1 - آزادی بیان غیر از توهین و فحاشی است. فحاشی و توهین مصداقی از "بیان" نیست، بلکه نوعی "فعل" است ("فعل گفتاری" یا "کنش¬گفتار" Speech Act ) و نمی توان به بهانه آزادی بیان به کسی توهین و فحاشی روا داشت.
2 - توهین یک مهاجر مقیم به رئیس دولت کشوری که میزبان اوست، از قبح مضاعفی برخوردار است. روشن است که فرد مهاجر در هر حال باید تابع مقررات و قوانین کشور محل مهاجرت خود باشد (ضرب المثل عربی: و دارِهم ماكنتَ في دارهم و ارضهم ما دُمتَ في ارضهم: تا وقتي كه در خانۀ آنان هستي با ايشان مدارا كن و تا وقتي كه در سرزمين آنان هستي ايشان را خشنود كن)
3 - این افراد ایرانی شهروندان یا میهمانان کشوری هستند که اکنون ترامپ رئیس جمهورش است. فرض کنیم ترامپ بیمار روانی و دشمنِ مهاجران ایرانی باشد. خوب، در چنین وضعیتی کسی که باید تصمیم به ماندن یا خروج از این کشور بگیرد، مطمئناً رئیس جمهور امریکا نیست. بعلاوه که طبق آموزه های اسلامی توهین به دشمن هم روا نیست. (امیرالمومنین در جنگ صفین وقتی شنید که سپاهیانش اهالی شام را دشنام می دهند، خطاب به آنها فرمود: "من خوش ندارم که شما دشنام¬گو باشید، ... کار صواب آن است که کارهای آنها را بازگو کنید ..." - خطبه 206 نهج البلاغه، ترجمه مرحوم شهیدی، ص 240-).
4 - طبق قاعدۀ زرین اخلاق (که مورد پذیرش همه فرهنگها و ادیان است)، یعنی این اصل که "با دیگران چنان رفتار کن که خوش داری با تو چنان رفتار کنند / با دیگران چنان رفتار مکن که خوش نداری با تو چنان رفتار کنند"، می باید از چنین اهانتهایی احتراز شود، صرفاً به همین دلیل ساده که ما نیز خوش نداریم که مهاجران مقیم کشورمان (مثلاً افاغنه محترم) به مسئولانمان توهین کنند.
5 - چنین رفتاری نه تنها موجب بهبود موقعیت مهاجران ایرانی مقیم امریکا نخواهد شد، بلکه تصویر Image منفی و غیرقابل دفاعی از ایران و ایرانی بر جای می نهد و تلاشهای ارزنده جمعیت کثیر ایرانیان مقیم امریکا/خارج در زمینه علم و هنر و فناوری و ... را به شکلی مننفی متاثر می سازد.

روشن است که این ملاحظات در مقام دفاع از ترامپ و تصمیم او نیست و صرفاً معطوف به رفتار ناصحیح برخی از ایرانیان است البته اگر تصاویر منتشر شده واقعی باشند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 630702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شمس تبریزی 1 IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
    0 4
    یادداشتی سراسر مغالطه و پر نقص. فرموده اید « آزادی بیان غیر از توهین و فحاشی است. فحاشی و توهین مصداقی از "بیان" نیست، بلکه نوعی "فعل" است». واقعیت این است که بیان هم نوعی فعل است مانند خوردن و آشامیدن و غیره. «بیان کردن» فعل نیست؟ میتوانستید بفرمایید بیان دشنام را نمی پسندید. نه اینکه بفرمایید فحاشی چون فعل است، مصداق بیان کردن محسوب نمی شود فلذا در دایره ی آزادی بیان نیز به حساب نمی آید. ثانیا مگر نفرمودید «امکان اعتراض به تصمیمات رئیس جمهور طبق قوانین و مقررات داخلی امریکا وجود دارد». مطابق قوانین آمریکا دشنام دادن به رییس جمهور آمریکا جرم نیست. خود ترامپ در مبارزات انتخاباتی دشنام های زیادی به نامزدهای رقیب داد. برای مثال، عکس همسرش را در مقابل عکس همسر تدکروز قرار داد و گفت
  • شمس تبریزی 2 IR ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
    0 2
    خودتان قضاوت کنید کدوم خوشگل و کدوم زشت هستند. تدکروز هم پاسخ داد، ترامپ از جوانمردی به دور است که به زن توهین کنی. همین. موضوع پیگرد قانونی نداشت. فرموده اید « این افراد ایرانی شهروندان یا میهمانان کشوری هستند که اکنون ترامپ رئیس جمهورش است. فرض کنیم ترامپ بیمار روانی و دشمنِ مهاجران ایرانی باشد. خوب، در چنین وضعیتی کسی که باید تصمیم به ماندن یا خروج از این کشور بگیرد، مطمئناً رئیس جمهور امریکا نیست.» ببخشید کسی که شهروند یا سیتیزن آمریکا محسوب می شود، به پرچم آمریکا سوگند خورده. او همان اندازه شهروند است که ترامپ شهروند است. میخواهید بفرمایید اینها مهاجران ایرانی هستند که شهروند شده اند؟ عرض میکنم والدین آقای ترامپ هم مهاجران آلمانی هستند و شهروند شده اند. بین ترامپ و ایرانیان
  • شمس تبریزی 3 IR ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
    0 5
    شهروند تفاوتی وجود ندارد. تنها تفاوتشان این است که ترامپ در آنجا به دنیا آمده و می تواند رییس جمهور شود اما آن دسته از ایرانیانی که در آنجا متولد نشده اند نمی توانند رییس جمهور شوند. در بقیه موارد حقوق یکسانی دارند. نقل شما در مورد علی ع نیز صحیح نیست. ایشان زمانی که دید عده ای از اصحاب به اهل شام دشنام بسیار می دهند فرمود « انی اکره لکم ان تکونوا سبابین». دقت بفرمایید کلمه « سبابین» که صیغه مبالغه است و به معنی زیاد دشنام دهنده است را استفاده فرمودن و نگفتن «سابین» که به معنی دشنام دهنده است. منظور ایشان این بود که زیاد دشنام ندهید، نه اینکه اصل دشنام را زیر سوال ببرند. فردی به نام مغیرة ابن اخنس، به هنگام بگو مگوی علی ع و عثمان ، به عثمان رو کرد و گفت شما کاری به کار او نداشته باش.من حسابش
  • شمس تبریزی 4 IR ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
    1 1
    را می رسم. علی به مغیرة فرمود یاابن العین الابتر والشجرة التی لا اصل لها و لا فرع انت تکفینی؟» بهش گفت « ای ملعون اجاق کور و درختی که نه ریشه ای دارد و نه شاخ و برگی، تو حساب مرا میرسی؟» خب ملاحظه می فرمایید علی ع، مغیرة را دشنام داد. پس استدلال شما به فرمایش آن حضرت در این مورد صحیح نیست. به باقی مغالطه های یادداشت اشاره نمیکنم. خدانگهدارتان
  • شمس تبریزی 4 IR ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
    0 0
    را می رسم. علی به مغیرة فرمود یاابن العین الابتر والشجرة التی لا اصل لها و لا فرع انت تکفینی؟» بهش گفت « ای ملعون اجاق کور و درختی که نه ریشه ای دارد و نه شاخ و برگی، تو حساب مرا میرسی؟» خب ملاحظه می فرمایید علی ع، مغیرة را دشنام داد. پس استدلال شما به فرمایش آن حضرت در این مورد صحیح نیست. به باقی مغالطه های یادداشت اشاره نمیکنم. خدانگهدارتان
  • شمس تبریزی 4 IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
    0 0
    را می رسم. علی به مغیرة فرمود یاابن العین الابتر والشجرة التی لا اصل لها و لا فرع انت تکفینی؟» بهش گفت « ای ملعون اجاق کور و درختی که نه ریشه ای دارد و نه شاخ و برگی، تو حساب مرا میرسی؟» خب ملاحظه می فرمایید علی ع، مغیرة را دشنام داد. پس استدلال شما به فرمایش آن حضرت در این مورد صحیح نیست. به باقی مغالطه های یادداشت اشاره نمیکنم. خدانگهدارتان
  • بی نام IR ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
    1 0
    از نظر حقوقی، هیچ ایرادی به تصمیم ترامپ نمی شه گرفت، حتی اگه ماهیت نژادپرستانه داشته باشه. البته مناسبات نژادپرستانه در داخل یک کشور قطعاً از نظر حقوقی خلاف است، ولی این که یک کشور به چه گروه هایی اجازه ورود دهد قابل دعوای حقوقی نیست.
  • محمود اسماعیل نیا A1 ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۴
    0 0
    ولی فیلسوفان جدید زبان مثل آستین بر این نکته پای می فشارند که زبان کارکردهای دیگری هم غیر از اِخبار از جهان خارج دارد، .... چون ما با زبان کارهایی انجام می دهیم که در واقع نوعی "فعل" و "کنش" هستند و واقعیتی را در جهان خارج ایجاد می کنند: مثل قول دادن، توهین کردن، دستور دادن، .... بنابراین از این نظر باید بین بیانِ معمولی توصیف واقعیات و "فعل بیانی یا گفتاری" ایجاد واقعیات فرق نهاد.
  • محمود اسماعیل نیا A1 ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۴
    1 0
    دو – در مورد جرم بودن یا نبودن دشنام دادن به رئیس جمهور امریکا به لحاظ قوانین و مقررات داخلی این کشور نیز .... همانطور که در متن یادداشت اشاره کردم باید آگاهان نظر بدهند و من اطلاع کاملی ندارم. دغدغۀ من بیشتر ایجاد تصویری سخیف از ایرانیت و اسلامیت است .... بعلاوه که باید تامل کرد که چنین اعتراضات دشنام آلودی چه کمکی به بهبود وضعیت ایرانیان و مسلمانان مقیم این کشور می کند.
  • محمود اسماعیل نیا A1 ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۴
    1 0
    ترامپ به گواهی روانشناسان سیاسی شخصیتی ماجراجو و پیش بینی ناپذیر دارد برای مثال رجوع کنید به مقاله "روانشناسی دونالد ترامپ" نوشته دان مک آدامز، ترجمه مهدی ملک محمد، ماهنامه سپیده دانایی، شماره 97 و 98 ، مهر و آبان 1395 صفحات 13 تا 41 ... و هنوز در داخل کشورش از مقبولیت عام برخوردار نیست .... و دولتهای دیگر هم در حال بررسی نحوۀ تنظیم مواجهه خود با او هستند ... به نظر من در چنین فضایی، آن هم در ابتدای روی کار آمدن این فرد، تحریک و عصبی کردن او راهکار درستی نیست.
  • محمود اسماعیل نیا A1 ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۴
    1 0
    سه – در مورد دشنام دادن یا ندادن به لحاظ آموزه های اسلامی .... برداشت من این است که .... چون دشنام مایه افروخته تر شدن آتش عداوت می گردد ... "اصل" و "قاعده" عبارتست از خودداری از دشنام دادن به دیگران و پرهیز از اهانت به محبوبهای آنان آیه 108 سوره انعام.... امیرالمومنین نیز یکی از صفات اهل تقوی را دوری آنها از فحش می داند بعیداً فحشه لیّناً قوله خطبه متقین ... مگر برخی "موارد استثناء" که معفوّ شمرده شده اند ... مثل مظلومی که عنان اختیار از کف بدهد و بی اختیار درشت گویی کند آیه 148 سوره نساء ... که حساب این موارد استثناء را از" قاعده" باید جدا نگه داشت. پایدار باشید
  • شمس تبریزی 11 A1 ۰۲:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
    0 0
    با عرض سلام مجدد. آیه 148 سوره نساء را که مطرح فرمودین ، به نظر من مربوط استثناهای غیبت کردن را توضیح میده. فرموده « لا يحب اللّه الجهر بالسوء من القول الا من ظلم». در جاهای زیادی دیدم که اینطور ترجمه کردن«خدا فحش دادن را دوست ندارد، مگر از طرف کسی که مورد ظلم قرار گرفته». آنهایی که اینطور ترجمه کردن «سوء من القول» را به معنی فحش گرفتن. من با توجه به آیه بعد این آیه و همچنین شان نزولی که برای آن ذکر شده و همچنین با دلایل عقلی نمی توانم بپذیرم که من القول در اینجا به سوء اضافه شده. آیه بعد این ایه میفرماید «ان تبدوا خيرا او تخفوه او تعفوا عن سوء فان اللّه كان عفوا قديرا» با توجه به آیه قبل اینطور معنی میکنم. خیر کسی را چه فاش کنید و چه مخفی خداوند عفو کننده است.
  • شمس تبریزی 12 A1 ۰۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
    0 0
    یعنی خیرش را میخواهی بگو و نخواستی هم نگو. اما در مورد بدی او چه؟ آیه 148 میگوید اگر با بدی او مورد ظلم قرار گرفتی، میتوانی بدی اش را بگویی یا به تعبیر ما غیبتش را بکنی. البته در آیه 149 گفته اگر عفوش کنی بهتر است. جَهَرَ بِهِ به معنی اعلام کردن هست. حالا جهر باالسوء به معنی اعلام یا آشکارکردن بدی است. من القول چه؟ به نظر من «مِن» در این عبارت به معنی فی است. مثل اذا نودی للطلاة من یوم الجمعه که در این آیه مِن معنی فی میده. بنابراین معنی آیه با این توضیحات اینطور می شود « خداوند دوست ندارددر مقام گفتار کسی بدی دیگری را آشکار کند، مگر آنکه شخص افشا کننده بدی مورد ظلم قرار گرفته باشد. در هر صورت این آیه به نظر من مربوط به فحش دادن و موارد استثنای فحاشی کردن نیست.
  • شمس تبریزی 13 A1 ۰۲:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
    0 0
    در آیه 108 سوره انعام فرموده «و لا تسبوا الذين يدعون من دون الله فيسبوا الله عدوا بغير علم» می گوید به آنهایی که الله پرست نیستند دشنام ندهید. می پرسم چرا؟ توضیح میدهد برای اینکه آنها هم الله را از روی ظلم و نادانی سب می کنند. با توجه به معنی آیه معلوم میشود که مسلمانان وقتی مشرکان و یا احتمالا بتان آنها که مقدساتشان بوده را سب می کردند، آنها هم مقابله به مثل می کردند. حالا یک سوال در ایجا مطرح است. اگر کسی را که الله پرست بود دشنام دادیم و می دانستیم او الله را سب نمی کند چه؟ یا اگر اصلا سب ما نسبت به مقدسات آنها نیست تا آنها هم مقدسات ما را متقابلا سب کنند چه؟ خب آیه در اینجا سکوت کرده و چیزی نمی گوید. ما مقدسات ترامپ را سب نکردیم. همچنین میدانیم که اگر به ترامپ فحش دهیم
  • شمس تبریزی 14 A1 ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
    0 0
    او هم حداکثر به ما فحش می دهد و الله را فحش نخواهد داد. در اینجا آیه مزبور چه تکلیفی برای ما روشن کرده؟ هیچی. مطلب مربوط به این ایه نمی شود.جناب اسماعیل نیا، من بسیار روی همین دوآیه و روایات مرتبطه فکر کردم اما حرمت یا کراهت فحش دادن به ترامپ را نتوانستم از این آیات استخراج کنم. نکته ای هم در ذهن دارم که عرض میکنم. فحش در زبان عربی با فحش در زبان فارسی معنای متفاوتی دارد. آنچه را که ما در فارسی فحش می گوییم، عرب آن را سب می گوید. فحش در زبان عربی یعنی از حدتجاوزکردن در عمل بد. زشتی را هم فحش می گویند. لذا دوجمله ای که از خطبه متقین نقل فرمودین یعنی بعیدا فحشه.لینا قوله را به دو شکل می توان معنی کرد. یا جمله بعیدا فحشه را بدون نظر به جمله بعدش معنی کنیم و بگوییم. عمل زشت از متقی به دور است
  • شمس تبریزی 15 A1 ۰۲:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
    0 0
    یا با نظر به جمله بعد که لین را برای قول استفاده کرده بگوییم، فحش نقطه مقابل لین است. یعنی متقی درشت گویی که مقابل نرم زبانی است ندارد. مترجمان فارسی زبان ممکن است فحش را در این خطبه به همان معنی فارسی آن گرفته باشند اما به نظرمن یکی از دو معنی بالا که عرض کردم برای آن دو جمله مطرح است و در اینجا فحش به آن معنی که ما درفارسی به کار می بریم نیست. قبلا نقلی را از امیرالمومنین نوشتم که خطاب به مغیرة بن اخنس بود. در مذمت مردم بصره ایشان فرموده اند. کنتم جند المراة و اتباع البهیمة. یعنی مردم بصره را پیروان فلان چهارپا میخواند. در جای دیگر درباره مردم بصره می گویند خفت عقولکم. خب ایشان دارن سخیف العقل بودن مردم بصره را مطرح میکنند. در مورد طلحه در خطبه 31 فرمودند
  • شمس تبریزی 16 A1 ۰۲:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
    0 0
    لا تلقین طلحة فانک ان تلقه تجده کالثور عاقصا قرنه. بالاخره ایشان تعبیر ثور را برای طلحه استفاده کردن. البته میدانم که ایشان در تمام روایاتی که مطرح کردم، دارند اخبار واقعیت میکنند. نمی توانم بگویم دشنام داده اند. هر چند که در کامنت قبلی گفتم ایشان دشنام دادن، اما الان که فکر میکنم می پرسم تعریف دشنام چیست؟ به نظر من نسبت غیرواقعی دادن برای تحقیرکردن است. ایشان تحقیر کردن اما نسبت غیرواقعی ندادن. به عبارتی مطابق با آیه 148 سوره نسا عمل کردن. زشتی آنها را متذکر شدن و البته زشتی شان هم دلیل حقیربودنشان است. اما حالا یک سوال. اگر من تعبیر گاو را درباره کسی استفاده کنم و هدفم اخبار واقعیت باشد چه؟ چطور برای علی ع زشت نیست و برای من زشت است؟
  • شمس تبریزی 17 A1 ۰۲:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
    0 0
    نکته آخری درباره دشنام دادن صحابه به اهل شام است. جمله کاملی که علی ع به اصحاب فرمود این است انی اکره لکم ان تکونوا من السبابین ولیکنکم لو وصفتم اعمالهم و ذکرتم حالهم کان «اصوب» فی القول. کلمه داخل گیومه را ملاحظه بفرمایید. ایشان فرمودن که اگر اعمال و کردارشان را متذکر شوید اصوب از سب کردن است. پس مطلق سب کردن را انکار نکردن. بلکه فرمودن ذکر اعمال زشتشان بهتر از دشنام دادن است. با تمام اینهایی که عرض کردم می گویم اگر طرف مقابل مثل اهل شام یا آمریکا باشد، حضرت گفتن بهتر است اعمال زشتشان مثل تحریمها را یادآوری کنیم. اما اینکه دشنام ندهیم حرام اعلام نشده. حداکثر میتوان بگویم چون علی ع کراهت داشت پس مکروه است. البته اگر بیان واقعیت کنیم، سب هم محسوب نمی شود
  • شمس تبریزی 18 A1 ۰۲:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
    0 0
    وقتی زشتی شان را با زبان کنایه یا تشبیه بیان کردیم، همانطوری که علی ع خودش هم میکرد. ببخشید بسیار طولانی نوشتم. فقط خواستم مختصر چیزی که به ذهنم می رسید را با حضرتعالی در میان بگذارم. از حوصله شما سپاسگزارم و خدانگهدارتان