ناصر ایمانی*

یک موضوع همیشگی در انتخابات، گروه و دسته ای از نیروهای جامعه هستند که میان دو طیف قرار می گیرند. طیف سفید که موافق نظام هستند و در انتخابات برای مشارکت سیاسی و مدنی شرکت می کنند؛ طیفی که سیاه هستند و کاملا مخالف مشارکت سیاسی هستند و اساسا مشارکت در انتخابات ندارند.

اما دسته مهمی که همیشه می تواند در انتخابات ها اثر گذار باشند طیفی هستند که میانه دو طیف دیگر قرار دارند و به رنگی خاکستری شناخته می شوند. این طیف نه مخالف است و نه موافق؛ این طیف برای مشارکتش در سیستم سیاسی و اجتماعی کشور به دلیل و ضرورت و یا جاذبه ای مهم نیاز دارد.

برای انتخابات سال 96 هم طی روند همیشگی نیاز به جذب این نیروها ضرورتی است غیر قابل انکار. اصوگرایان به عنوان یک جناح سیاسی که قرار است در این عرصه حضور به هم برسانند اکنون در مرحله ایجاد یک سازو کار وحدت کلی در میان طیف های مختلف خودشان هستند ، بعد از این مرحله می رسند به انتخاب احتمالی یک کاندیدا برای انتخابات 96.

طبعا بعد از این موضوعات دیگری مورد بحث خواهد بود که یکی از آنها جذب آرای خاکستری است. مسلما آن چیزی که در اتفاقات سال 94 مجلس شورای اسلامی اتفاق افتاد آن بود که برخی از کسانی که به طور معمول به اصولگرا ها رای می دادند علی الخصوص در تهران به پای صندوق نیامدند. یعنی تعدادی از قشر سفید جامعه به قشر خاکستری پیوستند.

در انتخابات 96 مساله معرفی یک کاندیدایی که مقبولیت عمومی آن در حد قابل قبولی باشد کفایت می کند برای اینکه آرای خاکستری هم جذب شوند، بخاطر اینکه انتخابات 96، انتخابات پیچیده ای نخواهد بود.

آرای رقیب که آقای دکتر روحانی باشند؛ آرای خیلی بالایی در سطح جامعه نیست که احتیاج به جذب جدی آرای خاکستری توسط اصولگرایان داشته باشد. یک موقع هست که موضوع آرای خاکستری جدی می شود که مثلا اصولگراها ببینند که کاندیدای رقیب دارای آرای مردمی بالایی است، در حالی که تصور می شود که انتخابات سال دیگری به این صورت نیست، یعنی آرای دکتر روحانی، آرای بالایی نخواهد بود. مساله جذب آرای خاکستری در اولویت بعدی قرار بگیرد.

طبیعی است که جلب آرای خاکستری خیلی مهم است، با اینکه انتخابات سال 96 آرای خاکستری هم به کمک آقای روحانی آمد اما باز هم ایشان با آرای قابل مرزی پیروز شدند.

حال باید دید جمع بندی اصولگرایان برای حضور انتخاباتی چه خواهد بود تا طبق آن برنامه ای برای جذب نیروهای خاکستری در جامعه تدبیر شود.

*فعال سیاسی اصولگرا

29211

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 612245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۸
    10 1
    ناصر جان اشتباه میکنی،این بار آرای خاکستری وجود ندارد نه به اصولگرا ونه به اصلاح طلب به هیچکدام آرای خاکستری تعلق نمی گیرد.