ایسنا نوشت: رئیس‌جمهوری ترکیه در حاشیه نشست گروه 20 در چین تاکید کرد که نباید تمایزی میان "تروریست‌های خوب" و "تروریست‌های بد" قائل شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در حاشیه نشست گروه 20 در شهر هانگژوی چین با باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا دیدار کرد. اردوغان گفت، تمام اشکال تروریسم بد است. آمریکا و ترکیه باید رویکرد مشترکی را در قبال تروریسم اتخاذ کنند.

رئیس‌جمهور ترکیه گفت که وزیران کشور و دادگستری ترکیه به راهی آمریکا خواهند شد تا درباره استرداد فتح‌الله گولن - روحانی در تبعید ترکیه‌ای که کتهم به طرح ریزی کودتا شده - با مقام‌های آمریکایی تبادل نظر کنند.
اردوغان تاکید کرد که ترکیه و آمریکا به عنوان کشورهای عضو ناتو باید موضع مشترکی را علیه سازمان‌های تروریستی اتخاذ کنند. ما قبل از کودتا اسنادی را درباره این تروریست به آمریکا ارسال کردیم . اسنادی که پس از کودتا جمع آوری شده به هیات نمایندگی ما سپرده می شود که به آمریکا تحویل داده شود. رئیسان وزارت دادگستری  و وزارت خارجه ما برای همکاری با آمریکایی‌ها در این رابطه به واشنگتن می‌روند.  
رئیس جمهور ترکیه با تاکید بر ادامه عملیات "سپر فرات" در شمال سوریه اعلام کرد که ترکیه به عزم خود برای جنگ علیه داعش و شبه نظامیان کرد ادامه می‌دهد و امیدوار است مرزهای جنوب این کشور به گذرگاه تروریست ها تبدیل نشود.
وی بر اهمیت همزمانی کودتای نافرجام ترکیه با عملیات های تروریستی در منطقه اشاره کردو خواهان ایجاد رویکرد مشترک میان آنکارا و واشنگتن د رقبال تروریسم شد.

در همین حال رئیس‌جمهوری آمریکا به اردوغان اطمینان خاطر داد که واشنگتن برای اطمینان از محاکمه عاملان کودتای ناکام 15 ژوئیه ترکیه همکاری خواهد کرد.

اوباما با اطممینان دادن به اردوغان در همکاری با دولتمردان ترکیه گفت: آمریکا به تحقیقات و محاکمه عاملان این اقدامات غیرقانونی (کودتا) در ترکیه متعهد است.

ترکیه و آمریکا بر سر نقش نیروهای کرد در مبارزه علیه داعش در سوریه اختلاف نظر دارند. کردهای سوری تحت حمایت آمریکا یکی از اثرگذارترین نیروها علیه داعش محسوب می‌شوند اما ترکیه نگران است که آنها به دنبال تشکیل یک منطقه خودمختار در امتداد مرزهای ترکیه باشند.

این اولین دیدار اوباما به رهبر ترکیه از زمان کودتای مذکور بود.

اوباما همچنین تلاش نافرجام برای سرنگونی دولت ترکیه را محکوم کرد.

 رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین گفت، اتمام کار امن کردن مرز ترکیه با سوریه "حیاتی" است. ترکیه نباید به تنهایی بار بحران آوارگان سوری را به دوش بکشد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 575479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =