۰ نفر
۲۸ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۷:۴۱

جلال طالبانی، رئیس جمهور عراق

عراق چگونه می تواند روابط صمیمانه ای هم با ایران و هم با ایالات متحده داشته باشد؟
خوب، ایالات متحده به دنبال دخالت در روابط ما با ایران نیست. عراق کشوری مستقل است و می تواند در مورد سیاست های خود تصمیم گیری کند.

حاکمیت عراق را چگونه می بینید؟ آیا حاکمیت عراق حاکمیتی کامل است؟
ما در راه رسیدن به حاکمیت کامل هستیم.

در چه بازه زمانی دقیقا این اتفاق رخ خواهد داد؟
ما در حال حاضر 95 درصد حاکمیت داریم. مسئله اصلی تنها زمان است. پیش از این، آسمان و زمین کشور ما تحت کنترل نیروهای امریکایی بود، اما اکنون همه چیز در دست دولت عراق است.

بنابراین چه دلیلی دارد که ایالات متحده یا رئیس جمهور این کشور، باراک اوباما، تاکید دارند که حداقل تا سال 2011 حضور نیروهای این کشور در عراق ضروری است؟ بر اساس گفته وی تا سال 2010 قسمت اعظم نیروهای امریکایی خاک عراق را ترک خواهند کرد اما 50 هزار نفر از این نیروها همچنان در عراق حضور خواهند داشت.
ما می دانیم که خارج کردن 150 نیرو و تجهیزات آن ها از عراق کار ساده ای نیست؛ به زمان احتیاج دارد. حداقل چند ماه طول می کشد تا عقب نشینی این نیروها کامل شود. اوباما در دوران مبارزات انتخاباتی خود اعلام کرده بود نیروهای ایالات متحده را ظرف مدت 16 ماه از عراق خارج خواهد کرد اما او اکنون دریافته است که انجام این عمل طی این مدت غیرممکن است. زمانی در حدود 20 ماه برای انجام آن نیاز است. به هر حال من از این اقدام اوباما استقبال می کنم.

بنابراین شما و مردم عراق در روز 15 مارس چه چیزی را جشن خواهید گرفت؟ سقوط صدام یا چیزی جز این وجود دارد که عراقی ها بخواهند آن را جشن بگیرند؟
البته، عراقی ها سقوط حکومت دیکتاتوری را جشن خواهند گرفت چرا که این دیکتاتوری بدترین نوع دیکتاتوری بود و مردم عراق رنج بسیاری از ناحیه آن متحمل شدند، از جنگ با ایران و کویت، از دیکتاتوری، از نابودی کردها و شیعیان و کشتار صدها هزار نفر از مردم بیگناه...

اخیرا دادگاه عالی جنایی عضو سابق شورای فرماندهی عراق، علی مجید معروف به علی شیمیایی، را به جنایت علیه بشیریت و کشتار مردم متهم کرده است. با وجود اینکه وی بار دیگر به اعدام محکوم شده اما هنوز زنده است. دلیل این مسئله چیست؟
علی مجید اتهامات بسیاری دارد. بنابراین باید بماند تا به اتهامات خود پاسخ دهد و جنایات جنگی تنها بخشی از اتهامات او است. او جرم های مختلفی مرتکب شده است.

خیلی ها در مورد صدام هم همین را می گفتند. آن ها می گفتند اعدام صدام در آن زمان اقدامی نسنجیده بود.
من جزء گروهی بودم که ترجیح می داد صدام به خاطر جرم های مختلفی که مرتکب شده بود در دادکاه محاکمه شود؛ نه تنها به خاطر جنایات جنگی. به طور مثال، او فقط در یک شب 20 نفر از سران حزب بعث را بدون محاکمه و حضور در دادگاه به قتل رساند. این خود جرم بزرگی است. من ترجیح می دادم او در دادگاه به این اتهام خود پاسخ دهد.  

عراق به زودی با فرارسیدن انتخابات سراسری، با دومین آزمون بزرگ دموکراسی خود مواجه خواهد شد. فکر می کنید این انتخابات با موفقیت اجرا شود؟ این انتخابات دموکراسی واقعی را به ملت شما خواهد داد؟
بله، فکر می کنم این انتخابات به راحتی برگزار شود چرا که مردم عراق دیوانه دموکراسی هستند، بنابراین آن ها به حقوق دموکراتیک احترام می گذارند. آن ها مطمئنا سعی می کنند انتخابات پارلمان آزادانه برگزار شود...

شما یکی از چهره هایی هستید که با وجود وابستگی های کردی‌، به دنبال اتحاد در عراق چند تکه بوده اید. قصد دارید تا چه زمانی در پست ریاست جمهوری باقی بمانید. آیا به دنبال ادامه حضور خود در این پست هستید؟
نه من قصد ندارم در این پست باقی بمانم. در پایان این سال، دوره ریاست جمهوری من هم تمام خواهد شد و دیگر به فکر بازنشستگی هستم، قصد دارم به خانه بروم و زمانی را هم صرف نوشتن خاطراتم بکنم.

در لبنان قانون نانوشته ای وجود دارد که رئیس جمهور باید از میان جامعه مسیحیان این کشور باشد. آیا در عراق هم اینچنین قانونی وجود دارد که مثلا رئیس جمهور حتما باید کرد باشد؟
نه، نه؛ در عراق بر اساس قانون اساسی تمام عراقی ها از حقوق برابر برخوردار هستند. بنابراین بین سران توافقی وجود ندارد، یا در قانون اساسی نیامده که مثلا نخست وزیر حتما باید شیعه باشد یا رئیس جمهور کرد یا رئیس مجلس عرب. به هیچ وجه اینچنین چیزی وجود ندارد و به طور مثال، ما می توانیم یک عرب را به عنوان رئیس جمهور انتخاب کنیم، یا یک کرد را به عنوان نخست وزیر یا حتی یک مسیحی به عنوان رئیس مجلس. طبق قانون اساسی همه عراقی ها با هم برابرند.

زمانی که تصمیم بگیرید خاطرات خودتان را بنویسید، به عنوان یک عراقی این کار را می کنید یا یک کرد؟
من تفاوتی بین عراقی بودن و کرد بودن نمی بینم. من یک کرد عراقی هستم.

پرس تی‌وی، 14 مارس 2009 / مترجم: محمد امین خرمی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 5345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =