ایرنا نوشت: جنبلاط گفت: « گفت وگوی سعودی – ایرانی مفید و گفت وگوی عربی – ایرانی ضروری است».

 ولید جنبلاط» رئیس حزب دروزی سوسیالیست ترقیخواه لبنان با تاکید به این که « توقف کمک های سعودی محاصره به دون فایده لبنان است مگر این که سیاستی برای فروپاشی ثبات و نظام لبنان وجود داشته باشد»، گفت که برای حل مشکلات « گفت وگوی سعودی – ایرانی مفید و گفت وگوی عربی – ایرانی ضروری است».

جنبلاط در گفت وگو با شبکه « اورینت نیوز» تاکید کرد: بیانیه وزارتی اخیر دولت لبنان درخصوص اجماع عربی اگر نوعی معذرت خواهی تلقی شود، کافی است و تمام سلام نخست وزیر هم هر چه را باید، انجام داده است و سعودی ، امارات ، کویت و قطر و بحرین باید این بیانیه را به خاطر منافع لبنان و روابط تاریخی فی ما بین بپذیرند.

وی که قبلا در پیامی توئیتری در واکنش به اقدامات ضد لبنانی سعودی ها، « مرگ روابط » لبنان و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را تسلیت گفته بود، این پیام را نوعی شوخی خواند و گفت که ما خواستار قطع کامل این روابط نیستیم و این روابط باقی خواهد ماند.
رئیس فراکسیون دیدار دموکراتیک در مجلس لبنان در واکنش به تصمیم برخی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس از جمله سعودی برای درخواست از اتباع خود برای ترک لبنان ویا سفر نکردن به لبنان گفت که تعداد اتباع این کشورها در لبنان زیاد نیست و از سوی دیگر آنها از دو سال قبل از سفر به لبنان منع شده اند و تکرار این تصمیم چیزی را تغییر نمی دهد.

جنبلاط با بیان این که « برعکس ، انتظار داشتیم به خاطر بهبود شرایط امنیتی این کشورها از اتباع خود بخواهند به لبنان سفر کنند»، در باره این سخن « نهاد المشنوق» وزیر کشور لبنان که گفته است ، باید منتظر اقدامات بزرگتر ضد لبنانی از سوی سعودی باشیم، گفت که نمی دانم المشنوق از چه سخن می گوید.

وی گفت: اگر موضع سعودی فقط مرتبط با مواضع جبران باسیل وزیر امور خارجه لبنان در اجلاس های اتحادیه عرب در قاهره و سازمان همکاری اسلامی در جده است و یا درگیری بین ریاض و تهران و یا اهانت برخی مسئولان لبنانی علیه پادشاهی سعودی است، معتقدم لبنان تحمل رنج های درگیری بزرگ ایرانی – سعودی را ندارد و اکثریت ساکت لبنان ارتباطی با این درگیری که شامل یمن، عراق و سوریه می شود، ندارند و حتی اهانت ها را محکوم می کنند.

رئیس حزب سوسیالیست ترقی خواه افزود: این جنگ در یمن تنها از طریق راه حلی سیاسی و گفت وگوی سعودی – ایرانی و گفت وگی یمنی – یمنی متوقف می شود حال شکست ها و پیروزی ها هرچه باشد.

جنبلاط با بیان این که« درگیری در منطقه سیاسی و برای نفوذ است نه درگیری شیعه و سنی»، اضافه کرد: گفت وگوی ایرانی – سعودی مفید و گفت وگوی عربی – ایرانی ضروری است تا بدانیم که ایران چه می خواهد و ما چه می خواهیم ؟، منافع ایران و منافع عرب ها کجاست؟

رئیس فراکسیون دیدار دموکراتیک با تمجید از سعدالحریری رئیس حزب جریان المستقبل ، خاطرنشان کرد که « اشرف ریفی» وزیر دادگستری لبنان با استعفای خود تلاش کرد تا الحریری را تحت فشار بگذارد و این اقدامش مفید نیست.
وی توقف کمک ها و هبه های سعودی برای ارتش لبنان را « محاصره اقتصادی لبنان» خواند و تاکید کرد که این محاصره هیچ فایده ندارد مگر این که سیاستی برای فروپاشی ثبات و نظام لبنان وجود داشته باشد.

جنبلاط تاکید کرد: قرار بود این کمک ها به ارتش لبنان برای مبارزه با تروریست ها ارائه شود تا موفقیت های بیشتری را کسب کند.
رئیس حزب سوسیالیست ترقی خواه این ادعاها را که « ارتش لبنان وارد جنگ سوریه شده و یا حزب الله آن ارتش را به این جنگ کشانده است» ، غیردقیق خواند و رد کرد.
وی با بیان این که « توقف کمک ها به ارتش لبنان در این مرحه اقدامی بد است و کمک های به ارتش لبنان باید از مسائل منطقه ای جدا باشد»، افزود: گروه هائی تروریستی به امنیت لبنان دست درازی کرده و نیروهای ارتش و امنیتی به موفقیت هائی در مقابل آنها دست یافته اند.
جنبلاط در پاسخ به سئوالی گفت که « حزب الله، لبنانی است» اما ادعا کرد که « حزب الله امتداد سیاست ایران در لبنان است».
رئیس فراکسیون دیدار موکراتیک افزود که نمی دانم حزب الله و ایران به تهاجم های علیه خود چگونه پاسخ می دهند، اما می دانم، توقف کمک ها و تجهیز ارتش لبنان به سلاح به تضعیف لبنان منجر می شود و آنها می توانند از این فرصت بهره ببرند.
وی با بیان این ادعاهائی مانند تشکیل کنگره تاسیسی و یا طائف جدید، واقعی نیستند، تاکید کرد: لبنانی ها امروز خواستار آرامش ، ثبات و گفت وگو هستند تا در شرایط بهتری زندگی کنند.

جنبلاط توقف کمک های تسلیحاتی به ارتش لبنان به بهانه امکان مداخله ارتش در سوریه را ادعائی بی معنا دانست و گفت که مسئله سوریه یک درگیری منطقه ای و بین المللی است و لبنان نه قصد دخالت دارد و نه توانش را دارد.

رئیس حزب سوسیالیست ترقی خواه خاطرنشان کرد: اگر برخی فکرمی کنند با توقف کمک ها به ارتش لبنان و برخی مواضع عربی ، حزب الله از سوریه خارج می شود، خیر هرگز به این دلایل عقب نشینی نخواهد کرد اما ما خواستار سیاست بی طرفی هستیم.
وی با رد برخی ادعاها در باره حضور روسیه در سوریه ، گفت که « روسیه برای نجات نظام سوریه حملات هوائی انجام می دهد و اگر نبود کمک های ایران، تاکنون نظام سوریه باقی نمانده بود».

جنبلاط در پاسخ به سئوالی افزود: آتش بس و توقف درگیری ها در سوریه بدون حل واقعی سیاسی بحران براساس مصوبات نشست ژنو 2 نتیجه بخش نیست و این آتش بس دوام نخواهد آورد.
رئیس فراکسیون دیدار دموکراتیک در پاسخ به این سئوال که از « هماهنگی روسی – ایرانی در سوریه سخن گفته می شود اما آیا فرقی بین اهداف روسیه و ایران می بینید؟»، گفت : پاسخ به این سئوال از توان من خارج است، نمی دانم تا کجا همراه خواهند بود و کجا ممکن است از هم جدا شوند.

وی در ادامه ادعاهای خود آورد: روسیه داعش را هدف نگرفته ، بلکه مخالفان نظام سوریه را بمباران می کند.
جنبلاط با بیان این که « تبدیل داعش به یک امپراتوری کاری تصادفی نبود»، گفت: غرب داعش را ایجاد کرد تا بهانه ای برای تقسیم منطقه داشته باشد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 514881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =