رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فارسان گفت اکیپ نظارت بهداشتی شبکه دامپزشکی شهرستان فارسان از تمامی مزارع تکثیر و پرورش ماهی شهرستان نمونه برداری و از نظر میزان باقیمانده مالاشیت گرین پایش به عمل آورد.

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین به نقل از روابط عمومی دامپزشکی فارسان ،احمدی رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فارسان با اعلام این خبر اظهار داشت: لذا با توجه به عوارض جانبی اثبات شده در مصرف کنندگان ماهیان آلوده به این دارو، لزوم نظارت دقیق تر بر ممنوعیت استفاده از مالاشیت گرین ضروری می نماید.
به گفته وی :‌ اکیپ نظارت بهداشتی شبکه دامپزشکی شهرستان فارسان از تمامی مزارع تکثیر و پرورش ماهی شهرستان نمونه برداری و از نظر میزان باقیمانده مالاشیت گرین پایش به عمل آورده است. بر همین اساس طی آزمایشاتی که از مزرع های پرورش و تکثیر ماهیان سردآبی شهرستان به عمل آمد در مزارع پرورش ماهی دارای باقیمانده مالاشیت‌گرین مقدار بیش از 2 هزار کیلوگرم ماهی آلوده با حضور نماینده دادستان و نیروی انتظامی ضبط و معدوم شد.

گفتنی است که مالاشیت گرین یا مالاشیت سبز یکی از فرآورده های شیمیایی مضر است که جهت ضدعفونی در مزارع پرورش ماهی استفاده می شود.. استفاده از مالاشیت گرین باعث بروز خسارات مستقیم همچون سرطان زایی، جهش زا بودن و کاهش قدرت باروری این ماده و خسارات غیر مستقیم چون بروز مشکلات زیست محیطی و راه یابی به چرخه طبیعت می شود. در سال 2000 استفاده از مالاشیت گرین برای ماهیان خوراکی ممنوع شد زیرا مردمی که از این ماهیان استفاده می کردند در معرض آثار مالاشیت‌گرین چون سرطان زایی و جهش زایی قرار گرفته بودند.این ماده به عنوان یک ماده شیمیایی در چرخه طبیعت باقی مانده و علاوه بر آن که از طریق باقی ماندن در بافت ماهیان پرورشی می تواند انسان را مبتلا کند. می تواند از طریق پساب استخرهای پرورش ماهی به سایر منابع آبی چون رودخانه و دریا راه یافته و ماهیان وحشی را نیز آلوده کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 486278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =