اسرای فتح و حماس در اقدامی ابتکاری دست به امضای توافقنامه صلح و همکاری مشترک زدند

آشتی ملی همچنان در فلسطین رویایی غیرقابل دسترس است . از بیش از چهار سال پیش تا‌کنون فلسطین به دو بخش کرانه باختری و نوار غزه تقسیم شده است . کرانه باختری در اختیار تشکیلات خودگردان فلسطین یا همان فتح است و نوار غزه هم تحت سیطره جنبش مقاومت اسلامی منسوب به حماس است . تمامی میانجی‌گری‌های بین‌المللی از مصر تا عربستان هم برای برقراری آشتی ملی در فلسطین بی‌نتیجه مانده است . حماس و فتح تا‌کنون چندین بار دست دوستی و مودت داده‌اند اما باز در چشم بر هم زدنی وحدت را به حاشیه رانده‌اند . در این میان زمانی که بحث تبادل اسرای فلسطینی با گلعاد شلیط سرباز اسرائیلی در بند حماس مطرح شد ، رهبران حماس مروان برغوثی رهبر عالی‌رتبه و محبوب فتح را در راس لیست خود قرار دادند . همین حرکت از جانب نیروهای حماس کافی بود تا این گروه حسن نیت خود را به تصویر بکشد . به گزارش خبرگزاری آسوشییتدپرس ، اسیران فلسطینی در ابتکاری عجیب در زندان عوفر رژیم اسرائیل ، توافقنامه وحدت ملی امضا کردند.


مرکز پژوهشی اسیران در زندان عوفر در بیانیه‌ای در این خصوص نوشت : با میانجیگری جنبش جهاد اسلامی فلسطین توافق نامه‌ وحدت ملی میان اسیران جنبش فتح و حماس در زندان عوفر به امضا رسید. دیگر گروه‌های فلسطینی در زندان نیز این توافقنامه را به امضا رسانده و متعهد شدند تا به شکاف موجود بین آنها در داخل زندان پایان داده شود.
این در حالی است که در پی اختلافات به وجود آمده بین جنبش‌های فتح و حماس پس از انتخابات پارلمانی سال 2006 بین اسیران فتح و حماس نیز در اکثر زندان‌های این رژیم شکاف ایجاد شده است. قرار است این توافقنامه طی روزهای آینده در چهار بخش زندان عوفر اجرا شود و به شکل تدریجی به شش بخش اصلی زندان نیز تعمیم داده شود. ‌اسیران فلسطینی ابراز امیدواری کردند که این گام‌ با موفقیت همراه شود و بتوان آن را از داخل زندان به خارج نیز تعمیم داد .

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 48011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =