قائم مقام سازمان پزشکی قانونی کشور از صدور ۲.۵ میلیون رای توسط سازمان پزشکی قانونی در سال و همچنین برگزاری همایش طب و قضا طی آبان امسال خبرداد.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالرزاق برزگر ظهر شنبه در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل سازمان پزشکی قانونی استان کرمانشاه که در محل سالن شهید بهشتی دادگستری کرمانشاه برگزار شد، با اشاره به اهمیت کار پزشکی قانونی گفت: وقتی نیاز به اجرای عدالت در جامعه داریم باید همه دستگاه های مرتبط به این موضوع کمک کنند.

وی تصریح کرد: درست است که قوه قضاییه سردمدار اجرای عدالت در جامعه است اما سایر دستگاه های مرتبط با این موضوع نیز بسیار تاثیرگذارند که از آن جمله می توان به سازمان پزشگی قانونی که سهم بالایی در تشخیص، صدور و اجرای حکم دارد اشاره کرد.

پزشکی قانونی سهم بسزایی در اجرای به موقع حکم دارد

قائم مقام سازمان پزشکی قانونی کشور، تاکید کرد: اگر پزشکی قانونی نظارت سریع، صریح و درستی داشته باشد، سهم بسزایی در اجرای به موقع حکم دارد و این موضوع بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به سخنان رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه گفت: وقتی آقای عدالتخواه از فعالیت های پزشکی قانونی ابراز رضایت می کند، به معنای انجام صحیح وظایف کارکنان آن و مایه مباهات سازمان است.

وی با اشاره به کمبودهای سازمان پزشکی قانونی در کشور گفت: علی رغم کمبودها این سازمان اعم از کمبود نیروی انسانی، بودجه و فضای فیزیکی، خدمات مناسبی را در بخش های مختلف ارائه داده است.

صدور دو نیم میلیون نظر در سال

برزگر از صدور سالانه حدود دو و نیم میلیون نظر کارشناسی توسط پزشکی قانونی در کشور خبرداد و گفت: در برخی تاخیرها که برای صدور نظر کارشناسان پزشکی قانونی اتفاق می افتد، خلاف نظرات مردم به علت سهل انگاری کارکنان این سازمان نیست بلکه مربوط به ذات کار و برخی از نمونه های آزمایشی است که بعضا بیش از یک ماه باید در آزمایشگاه برای تشخیص بماند.

وی افزود و تاکید کرد: این روند یک روند طبیعی و مرسوم در تمام دنیا است و رویکرد کارکنان پزشکی قانونی پاسخ دهی مناسب در حداقل زمان ممکن است.

قائم مقام سازمان پزشکی قانونی کشور، تحریم ها را یکی از عوامل محدود کننده برای دستیابی به تجهیزات روز در حوزه پزشکی قانونی دانست و گفت: علی رغم همه محدودیت هایی که در این زمینه اعمال می شد، ما توانستیم تجهیزات روز را برای آزمایشگاه های مختلف پزشکی قانونی در شرایط تحریم تهیه کنیم.

کرمانشاه جزو ۹ استان دارای آزمایشگاه های پیچیده پزشکی قانونی

وی از وجود آزمایشگاه های پیش رفته و پیچیده در مراکز پزشکی قانونی ۹ استان کشور خبرداد و استان کرمانشاه را یکی از آن استان ها دانست که از آزمایشگاه های مجهز و معتبری چون آزمایشگاه ژنتیک برخوردار است.

برزگر بار دیگر به مشکلات مالی این سازمان اشاره کرد و گفت: هزینه هایی در این سازمان وجود دارد که خود سازمان قادر به تامین آن از محل هایی چون حقوق پرسنل نیست و نیازمند حمایت مسئولان قضایی استان و تخصیص بخشی از اعتبارات ملی و استانی به این سازمان است.

وی گفت: کار پزشکی قانونی یک کار سخت است، شرایط مراجعان به آن نیز خاص بوده و یا آسیب دیده اند یا عزادار، و در چنین شرایطی نباید فضای فیزیکی کارکنان پزشکی قانونی یک فضای نامناسب باشد و استرسی بیش از استرس کار نیز به آنان وارد شود.

قائم مقام سازمان پزشکی قانونی کشور، خواستار توجه مسئولین استانی به این مسئله شد و گفت: خواهش ما از مسئولین استانی این است که با توجه به عنایات سفر رئیس قوه قضاییه و بودجه در نظر گرفته شده در این سر برای پروژه های قضایی استان، زمین مناسبی را نیز در اختیار این سازمام قرار دهند تا فضای فیزیکی مناسبی برای سازمان پزشکی قانونی در شهرستان های استان قرار دهند که کار سخت را حداقل در شرایط سخت انجام ندهند.

وضعیت پرداختی به پرسنل پزشکی قانونی مناسب نیست

وی بار دیگر به وضعیت پرداخت این سازمان به پرسنل آن اشاره کرد و آن را مناسب ندانست و گفت: البته تلاش هایی در مجلس برای تصویب پرداخت فوق العاده ای به کارکنان این سازمان صورت گرفته اما متاسفانه اعتبارات و بودجه این مسئله در زمان مناسب تخصیص داده نمی شود و از مسئولان استان کرمانشاه خواهشمندیم این بودجه به موقع تخصیص داده شود.

برزگر، یادآور شد: سازمان پزشکی قانونی، یک سازمان عریض و طویل با پرسنل زیاد نیست، بلکه حتی با کمبود نیروی لازم نیز روبرو بوده و حداقل باید اعتبارت آن به موقع تخصیص داده شود.

برگزاری همایش طب و قضا

وی برتری پزشکی قانونی استان کرمانشاه در بین ادارات استان را از نظر اجرای طرح تکریم ارباب رجوع مایه خرسندی و مباهات این سازمان و نشان از عملکرد مناسب کارکنان آن دانست.

قائم مقام سازمان پزشکی قانونی کشور، از برگزاری همایش «طب و قضا» نیز طی آبان ماه امسال و با حضور پزشکان و حقوقدانان خبرداد و از پزشکان و حقوقدانان خواستار شرکت در این همایش شد.

وی تصریح کرد: در این همایش مواد مشترک پزشکی و قانونی در حوزه قضایی مطرح و مورد بررسی قرار می گیرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 451585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =