مقایسه ورزشی دلواپسان ایران و آمریکا

آفتاب یزد نوشت:

1) بازیهای المپیک و جهانی کشتی طرفداران زیادی دارد که در اغلب موارد هم به کام ما ایرانی‌ها تمام می‌شود. در این میان اما وزن 74 کیلوگرم کشتی آزاد به کابوس همیشگی کشتی‌گیران کشورمان بدل شد. جایی که جردن باروس آمریکایی رقبای سرسخت ایرانی خود را که تا فینال پیش آمده بودند خاک کرد تا ثابت کند که در یک وزن هم که شده، حتی موقت یک مرد آمریکایی گوی سبقت را از شیرمردان ایرانی ربوده است!!

واکنش های در دسترس و رسانه‌ای تر را که مرور می‌کنیم _ برخلاف عادت البته _ نه با تصویر فتوشاپ شده باروکس با لباس نظامی آمریکا مواجه می‌شویم و نه با پوسترهایی که درس مقاومت و ایستادگی را به «کری» گوشزد می‌کنند برخورد می‌کنیم.
جالب‌تر اینکه دلواپسان هسته‌ای و نمایندگان سنای آمریکا آن را دستمایه سوء استفاده های «سیاسی» خود قرار نمی‌دهند!!

و بازهم ردپای تحریم!
2) حالا همین اتفاقات و واکنش‌ها را با برد پی در پی و غرور آفرین بلندقامتان ایران در لیگ جهانی والیبال در برابر تیم ملی آمریکا مقایسه کنیم؛ تشابه اسمی یکی از بازیکنان با وزیرامور خارجه کشورمان، تشبیه اسپک‌های «معروف» به موشک‌های حزب الله، حمله دسته جمعی بازیکنان ایرانی با لباس‌های نظامی، تحریم _ بحث مورد علاقه دلواپسان - و هشتک «تحریمیم، میفهی؟!»، تیترهای «توافق برد- برد حاصل شد - یک ست هم ندادیم» و. .. همه و همه از مسائل مطروحه در این برد کاملا «ورزشی» بود.

والیبال برد، صدا و سیما _ بازهم _ باخت!
3) اما از همه این مسائل جالب‌تر، حاشیه‌ای بود که صدا و سیما در این دوره از مسابقات لیگ جهانی رقم زد: پخش موسیقی پس زمینه از گیرنده‌های تلویزیون در هنگام پخش سرود ملی آمریکا در استادیوم آزادی و در یک کلام سانسور سرود ملی آمریکا از رسانه «ملی»! درحالی که طبق عرف بین المللی و ورزشی بنای تمام ملت‌های میزبان احترام به رسومات و علائم ملی کشور میهمان است، صدا و سیما با ارتکاب این خبط بزرگ، فرهنگ ایرانی را در دید بسیاری از جهانیان خدشه دار کرد.

این اتفاق نه یک بار بلکه به فاصله یک روز در دو بازی متوالی اتفاق افتاد تا فرصت هرگونه بهانه جویی محتمل از صدا وسیما گرفته شود؛ پاسخ صدا و سیما این‌بار نه از طریق مسئولان امر که توسط کارشناس حقوقی ورزش در مصاحبه اینترنتی مطرح شد و ماحصل آن یک جمله بود: « از نظر قانونی هیچ مشکلی نداشته و به کسی هم ربط ندارد!» بنابراین صدا وسیما ثابت کرد که نه تنها به فکر بهانه جویی نبوده، بلکه به شکل خاصی بر موضع دور از شان خود پافشاری می‌کند.

بحث را سیاسی نکنید اما روابط سیاسی‌مان یادتان باشد!
4) در اثنای این اقدام صدا وسیما، حرکت فوق‌العاده ورزشکاران آمریکایی مثال زدنی شد. هنگامی که گزارشگر بازی والیبال ایران و آمریکا اعلام کرد: والیبالیست‌های آمریکایی که پیش از آغاز بازی با خود آب معدنی آورده بودند، به احترام ماه رمضان تا زمان اعلام اذان حاضر به نوشیدن آب نشدند.»

حماسه آفرینی «دلواپسان» - که قطار آن‌ها اکنون به عرصه ورزش رسیده بود! - تمامی ندارد. این گروه حالا ضمن تقدیر و تشکر از والیبالیست‌های آمریکایی یادآور می‌شوند که این بحث ورزشی هیچ ربطی به سیاست ندارد و تذکر می‌دهند که چهره رحمانی این افراد در ورزش والیبال به هیچ وجه توجیه‌گر گرگ‌صفتی کشورهای غربی و به خصوص آمریکا نخواهد بود. نگاهی به واکنشهای این دسته از افراد تناقض‌گویی صریح آن‌ها را آشکار می‌سازد که ذکر دوباره آن‌ها قطعا خارج از حوصله خواهد بود. اما دوره روابط سیاسی ایران و آمریکا در چند صد ساله اخیر که بلافاصله پس از بحث جدایی ورزش و سیاست مطرح می‌شود خط‌ بطلان روشنی است بر ادعاهای آنان. والسلام!

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 429348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۳:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
    47 2
    من حواسم نبود ولی اگه صدا وسیما هنگام پخش سرود ملی کشور آمریکا موسیقی پخش کرده اصلا کاردرستی نکرده . حساب ورزش ازسیاست جداست بهتره مسئولینش اینو درک کنند. اابته بیشترازیکدهه است که درک نمی کنند .
  • ایرانی IR ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
    17 2
    هزار لایک
  • بی نام IR ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
    62 4
    اين دلواپسا کلا عاشقان روس ها هستن.روس هايي که بيش از آمريکايي ها به ملت ايران زخم زده اند.
  • بی نام A1 ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
    40 2
    عالی نوشتی. واقعا صدا و سیما و مسئولین کارشون قباحت داشت ولی متاسفانه از اون بدتر پافشاری کردن و احترام نذاشتن به نظرات یه ملت هست. متاسفم
  • حسین A1 ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
    24 2
    اینورو اون ور دیوار دردما هنوز همونه ای شقایق ما جماعت دردمون از خودمونه توهمه خاطره هامون حق دشمن مرده باده حتی راه دشمنیو هیچکی یادمون نداده
  • کریمی RU ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
    13 2
    آنچه که با مقایسه رفتار برگزیدگان ورزشی کشورهای دیگر به خصوص آمریکا و اروپا بدست میاید نشانگر این واقعیت است که آنها به راحتی میتوانند آزادانه و به دور از فشارهای مختلف موافقت و یا مخالفت خود را با سیاست های کشور متبوع خود اعلام نمایند ، بدون هیچ گونه نگرانی از عواقب آن ولی در کشور ما متأسفانه همه جیز ما با سیاست گره خورده است.
  • بی نام A1 ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
    18 2
    واقعا برای صدا سیما متاسفم . مثلا میخواد چیو ثابت کنه ، عدم احترام به مهمان و حرمت مردم کشور های دیگر نشانه چیه ؟ قدرت ، خشم یا نفرت . اگه این اتفاق توی آمریکا می افتاد الان زمین و زمان و مورد اهانت قرار میدادند و ساعت ها برنامه از رفتار پست اونا می ساختن .
  • بی نام A1 ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
    21 3
    صداوسیما اخر بی حرمتی رو به تیم ملی امریکا کرد اونم بازیکنانی که به عقاید ما احترام گذاشتندواین نشان دهنده ادب وبزرگواری ااین تیم است وامیدوارم مسئولين در رفتار خودتجدیدنظرکنندوبیشترازاین باعث خجالت نشونند.