مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه از وقوع 4 آتش‌سوزی در مناطق حفاظت‌شده استان از ابتدای امسال خبر داد و گفت: بسته مقابله با ریزگردها که توسط استان کرمانشاه تهیه شده در انتظار تصویب است.

به گزارش خبرآنلاین، غلامحسین کاظمی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان به‌مناسبت هفته محیط زیست، اظهار کرد: برنامه‌های مختلفی در استان با هدف ایجاد حساسیت در مردم و مسئولان نسبت به مسائل زیست‌محیطی ایجاد شده است.

وی برگزاری کارگروه مخاطرات زیست‌محیطی با موضوع ریزگردها و حریق در جنگل، بازدید کارشناسان محیط زیست از واحدهای صنعتی و تولیدی و افتتاح سیستم پایش آنلاین دو واحد بزرگ پتروشیمی را از جمله برنامه‌های مذکور عنوان کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه گفت: افتتاح مرکز تیمار حیات وحش که یکی از نیازمندی‌های استان بود که در این هفته انجام شد.

کاظمی بازدید رایگان از باغ پرندگان طی یک روز از هفته محیط زیست، نشست با صنایع فعال در حوزه محیط زیست و دیدار با رئیس‌کل دادگستری و قضات را از دیگر برنامه‌ها برشمرد.

وی با اشاره به برگزاری همایش لمس حیوانات و آبیاری و احیای فضای سبز ورودی شهر کرمانشاه در این هفته، معاینه فنی رایگان خودروهای سنگین و افتتاح پاسگاه محیط‌بانی امروله را از دیگر اقدامات انجام شده طی هفته محیط زیست اعلام کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه از برگزاری یک دوره مسابقات تیراندازی در تاریخ 22 خرداد ماه جاری خبر داد و هدف از برگزاری این مسابقه را سوق دادن مردم از شکار به سمت ورزش تیراندازی عنوان کرد.

کاظمی رونمایی از کتاب زیست‌محیطی را یکی دیگر از برنامه‌ها دانست و گفت: این کتاب شنبه مورخ 23 خرداد ماه جاری رونمایی می‌شود که حاوی کاریکاتورهایی با موضوع محیط زیست است.

وی در پاسخ به سئوالی در مورد وضعیت پایش صنایع آلاینده استان کرمانشاه گفت: صنایع به‌صورت مستمر پایش می‌شوند و واحدهای مشخص شده باید سیستم پایش آنلاین را نصب کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه از وجود و احصاء 45 واحد آلاینده زیست‌محیطی در استان طی سال گذشته خبر داد و افزود: این آمار در سال‌های مختلف متفاوت است و با پیگیری‌های محیطی زیست برخی از آنها از چرخه آلایندگی خارج شده‌اند.

*بسته مقابله با ریزگردها در انتظار تصویب و تخصیص اعتبار

کاظمی در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس در مورد سرنوشت بسته مقابله با ریزگردها که در زمان مدیریت سابق اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه به‌عنوان نخستین استان کشور تدوین شد نیز بیان داشت: بسته ریزگردها یک بسته جامع و کامل بوده که در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: در این بسته موارد متعددی از جمله کمربند سبز اطراف شهر، مقابله با آلاینده‌ها و وظایف دستگاه‌های مختلف در این مورد احصاء شده و توسط استانداری به سازمان حفاظت محیط زیست برای تصویب ارسال شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه لازمه اجرای این طرح را تخصیص اعتبار لازم عنوان کرد و گفت: در استان‌های دارای منشاء و کانون‌های گرد و غبار همچون خوزستان و سیستان و بلوچستان اعتباراتی برای احیای تالاب‌ها و مهار کانون‌های داخلی در نظر گرفته شده است.

کاظمی با بیان اینکه حدود 70 درصد ریزگردها منشاء خارجی دارند، اضافه کرد: اعتباراتی که به استان کرمانشاه اختصاص یافته در زمینه نصب 9 ایستگاه سنجش ذرات معلق است که نصب شده‌اند.

*برنامه نجات جنگل‌های بلوط در حال مطالعه است

وی در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار فارس در مورد اقدامات انجام شده برای نجات جنگل‌های بلوط نیز اظهار کرد: متولی اصلی نجات جنگل‌های بلوط که با معضل خشکیدگی مواجه شده، سازمان‌ جنگل‌ها و مراتع است.

این مسئول با اشاره به تاثیر پدیده ریزگردها بر معضل خشکیدگی بلوط‌های زاگرس، از خشکسالی‌های پیاپی، کرم چوبخوار، بیماری لورانتس و... به‌عنوان دیگر عوامل تشدید این معضل یاد کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه بیان داشت: البته برنامه‌های خاصی برای این معضل در نظر گرفته شده است، اما دیدگاه‌های خاصی از جمله خروج درختان خشکیده از جنگل وجود دارد که موافق و مخالفانی دارد.

کاظمی با بیان اینکه این برنامه‌ها در مرحله مطالعات قرار دارند، افزود: دیدگاه سازمان حفاظت محیط زیست بر واگذاری مسئولیت احیای جنگل‌های بلوط در مناطق حفاظت شده به این سازمان است که باید برای آن یک سهم اعتباری در نظر گرفته شود.

*وقوع 4 آتش‌سوزی در مناطق حفاظت‌شده /دستگیری 70 شکارچی متخلف

وی مساحت مناطق حفاظت شده استان را 163 هزار هکتار اعلام کرد و گفت: این میزان 6.7 وسعت کل استان است، اما استاندارد جهانی 10 درصد است که با برنامه‌ریزی صورت گرفته درصدد هستیم تا مناطق دارای قابلیت ارتقا به حفاظت شده را احصاء کنیم که در این صورت به حدود 11 درصد هم خواهیم رسید.

این مسئول در مورد وقوع حریق در جنگل‌های استان نیز گفت: از ابتدای امسال تاکنون چهار مورد آتش‌سوزی در مناطق حفاظت شده استان کرمانشاه را شاهد بودیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه در مورد تخلفات شکار و صید نیز بیان داشت: سال گذشته 250 مورد و امسال 50 مورد تخلف گزارش شده است که تعداد شکارچیان متخلف در سال گذشته 350 نفر و امسال 70 نفر بوده‌اند.

منبع:فارس

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 424921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =