سایت صدای اقتصاد نوشت:

محمدحسين کريم پور، رئيس پيشين کميسيون کشاورزي اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي ايران ، در در حال حاضر عضويت هيات نمايندگان اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي ايران است. آنچه مي خوانيد پاسخ کريم پور به پرسشي درباره عدم پرداخت يارانه هاي توليد به ميزان پيش بيني شده است.

دولت رقم 5 هزار و 272 میلیارد یارانه را برای بخش تولید تصویب کرده بود ولی در هشت ماه امسال از این میزان تنها 500 میلیارد به صنعت، 300 میلیارد کشاورزی و 175 میلیارد به حمل ونقل پرداخت شد. در حالی که قرار بود 1200 میلیارد به صنعت، 1200 میلیارد به حمل و نقل و 1000 میلیارد به کشاورزی پرداخت شود. به نظر شما فاصله میان رقم مصوب حمایت از تولید و رقم پرداختی واقعی تا چه اندازه به این بخش ها آسیب وارد کرده است؟

محمدحسين کريم پور: اقتصاد ايران به تزريق درآمد نفتي حاصل از ٢/٢ ميليون بشكه نفت با بهايي كه مدتها بيش از صد دلار ماند، عادت كرده بود. سفره بزرگي براي مصرف اين در آمد پهن شد كه يك شاخص آن وجود ٣/٧ ميليون كارمند حاكميت و ٢ ميليون بازنشسته مستمري بگيرست.مطالعات مي​گويد كار مفيد اين افراد، كمتر از يك ساعت در روزاست. حالا تحريم حجم نفت صادراتي را نصف كرده و تحولات اخير بازار بهاي هر بشكه را نيز بازهم كمتر از نصف كرده است. درآمد نفتي كشور در سال آتي عملا يك چهارم سال قبل  تحريم​هاي شديد موجود است. اما آن لشكر حقوق بگير نه تنها كاهش نيافته بلكه بر اساس تعهدات بوجود آمده در دولت قبلي امسال ١٨٠ هزار نفر هم افزايش مي يابد.

با استمرار كاهش قيمت نفت پيش بيني آن است كه سال بعد منابع صرف بودجه جاري شده و بودجه ٤٠ هزار ميليارد توماني عمراني عملا محقق نشود. البته در همين دوره اخذ ماليات افزايش مي​يابد. به زبان ساده  لشكر كم فايده و پرهزينه كارمندان حاكميتي حقوق، مزايا و رشد سنواتي خود را همچنان دريافت خواهند كرد، ولو كار عمراني تعطيل بوده و سنگ روي سنگ گذاشته نشود.  انتظار مي​رود توليد كنندگان، صنايع و تجارت كشور عليرغم ركودي كه قطع بودجه عمراني تشديدش ميكند،  كمبود اين هزينه را از زير سنگ هم شده  در آورده و در غالب ماليات بپردازند.

مشكل اول  اقتصاد كشور اين لشكر پر تعداد و كم فايده است كه تا به تغذيه از بدن كشور ادامه مي دهد، خوني براي به جريان افتادن نمي ماند. توجه داريد كه كارمند بيكار براي سرگرمي هم شده بخشنامه و مقررات و بگير و ببند توليد مي كند و مانع كار و توليد مي​شود. خداي نكرده اگر اخلاق نداشته باشد همين را محل درآمد و فساد هم  مي​كند.  خوب در اين وضعيت فكر مي​كنيد معلوم نيست چرا دولت نمي تواند تعهداتش را عمل كند؟ سهم يارانه توليد را نمي​دهد؟ طلب پيمانكاران را نمي​دهد؟ مميزان مالياتي اينچنين فشار مي آورند؟ تا تابوي مقدس تعهد ملي به تامين لشكر كارمندي حل نشود هيچ رفرم اقتصادي در ايران ممكن نيست.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 395464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =