آبروداری آزادکاران با 3 طلا و یک نقره روز آخر/ ورزش ملی پرچم ایران را برافراشت

کشتی آزاد، ورزش ملی ایران به کمک کاروان ورزشی کشورمان آمد و با کسب 3 طلا و یک نقره در یک روز ، مدال های طلای ایران را دو رقمی کرد و ایران همچنان امیدوار به تکرار عنوان چهارمی ماند.

 

مهدی شیروانی:مسابقات کشتی آزاد بازیهای آسیایی با معرفی برترینهای 4 وزن پایانی ( 61، 74، 86 و 125 کیلو) خاتمه یافت. آزادکاران کشورمان که روز نخست پیکارها را با ناکامی پشت سر گذاشته بودند، بعد از درخشش کاپیتان رضا یزدانی با کسب اولین طلای کشتی ایران در اینچه اون و سومین طلای خودش ازبازیهای آسیایی، ملی پوشان روز پایانی با روحیه ای مضاعف به مصاف مدعیان رفتند. مسعود اسماعیل پور، عزت الله اکبری، میثم مصطفی جوکار و پرویز هادی که فشار کسب مدال طلا نیز توسط کاپیتان یزدانی ازروی دوششان برداشته شده بود، با فراغ بال و بدون استرس و دغدغه به روی تشک رفتند تا ضمن پاک کردن خاطره ناخوشایند ناکامی روز نخست از ذهن علاقمندان ورزش بویژه کشتی دوستان، با پیروزیهای درخشان و مقتدرانه خود وصعود هر 4 نماینده به فینال و کسب 3 مدال طلا و یک نقره آبروداری داری کرده و یک بار دیگر تاکید کنند بی جهت نیست که کاروان اعزامی به بازیهای آسیایی یا بازیهای المپیک، همیشه روی کشتی و نتایج و عملکرد کشتی گیران، حساب ویژه و جداگانه ای باز می کند. در هرصورت آزادکاران که با نایب قهرمانی در مسابقات جهانی تاشکند، رقابت نانوشته و پنهانی را به فرنگی کاران ایرانی که بر سکوی قهرمانی دنیا ایستادند، واگذار کرده بودند، این بار با کسب 4 طلا و یک نقره، نقش غیرقابل انکاری در ارتقای جایگاه ورزش ایران در رنکینگ بازیها بر جای گذاشته و با درخشش خیره کننده خود، فعلا هم گوی سبقت را از فرنگی کاران ربوده اند و هم آنها را وادار می کنند تا برای پیروزی در این رقابت مخفی، به فکر کسب طلاهایی بیشتر از آزادکاران باشند. این رقابت پنهان میان آزاد و فرنگی می تواند نتایج ارزشمندی را نصیب کاروان ورزشی کشورمان کرده و با افزایش مدالهای طلای آزاد و فرنگی کاران اعزامی، انشاءالله ارتقاء و صعود کاروان ورزشی ایران در رنکینگ نهایی را به نظاره بنشینیم. کشتی ایران که در مسابقات جهانی به دلیل نداشتن نماینده ای در هیات رئیسه اتحادیه جهانی کشتی که از حق ملی پوشان مان دفاع کند، بارها مقهور ناداوری و تضییع حق کشتی گیران کشورمان شده بود، در بازیهای آسیایی هم از همان سوراخ حق کشی توسط ناداوران دوباره گزیده شد، بویژه در دیدار فینال عزت الله اکبری با رشید قربان اف ازبکستانی، حمایت مشمئز کننده از کشتی گیر ازبک کاملا مشهود، ملموس و آزاردهنده بود!

# 61 کیلو: مسعود اسماعیل پور برای صعود به فینال، جمشید كنجايف ( ازبكستان ) لي سئونگ چول ( كره جنوبی ) دولت نيازبيكوف ( قزاقستان ) را به ترتیب با نتایج 11- یک، 7 -2 و 8 -3 شکست داد تا برای کسب مدال طلا به مصاف باجرانگ باجرانگ ( هندوستان) نفر سوم جهان برود. اسماعیل پور با مدال نقره جهانی تاشکند راهی بازیهای آسیایی شد که پیش از اعزام مصدومیتش نیز موجب نگرانی شده بود. تا قبل از فینال، حریف قزاق که عنوان سومی جهان را در کارنامه داشت و دو مدعی ازبک و کره جنوبی ( میزبان) را مقتدرانه مغلوب کرد تا با روحیه ای مضاعف برای کسب طلا به روی تشک برود. در دیدار فینال هم اسماعیل پور بسیار فکورانه و جنگنده کشتی گرفت و در تایم اول با بیرون بردن حریف یک امتیاز گرفت. یک بار هم به دلیل کم کاری حریف و فرصت30 ثانیه ای که نتوانست اجرای فن کرده وامتیاز بگیرد، امتیاز دوم به ملی پوش ما رسید. در وقت دوم حریف هندی با خاک 2 امتیاز گرفت که اسماعیل پور خاک را جبران کرده و در حالی که برای کسب امتیاز مجدد حمله کرده و حریف را به خطر انداخته بود، در 45 ثانیه به پایان وقت دوم با زیرکی اوخاک شده و دو امتیاز دیگر به هندی چغر رسید. اما در ثانیه های پایانی اسماعیل پور با جسارت و جنگندگی خود و پیش اندازحریف را خاک کرد تا با حساب 6 - 4 اولین طلای روز پایانی مسابقات کشتی آزاد را بر گردن بیاویزد.

# 74 کیلو: عزت الله اکبری نایب قهرمان جهان دور اول استراحت کرد. محمد بوت ( پاکستان) و لی سئونگ چول ( كره جنوبی ) را به ترتیب 10 - صفر و 4 - 3 مغلوب کرد تا برای کسب مدال طلا به مصاف رشید قربان اف ( ازبکستان ) نفر سوم جهان وقهرمان آسیا رفت. در دیدار پایانی و در حالی که عزت الله اکبری حمله می کرد، ناداوران هم در وقت اول و هم در وقت دوم به او اخطار کم کاری با فرصت 30 ثانیه می دادند تا بدانیم که حتی در کنفدراسیون کشتی آسیا هم کسی را نداریم که از حق کشتی گیران ایرانی دفاع کرده و مانع تضییع حق آنها شود. مسابقه فینال در شرایطی 3 - 2 به سود ازبک خاتمه یافت که اکبری حریفش را خاک کرد ولی داوران 2 امتیاز پوئن اخطار به او هدیه کردند تا یک بار هم با بیرون رفتن پای اکبری ( که آن هم به واسطه اشتباه ملی پوش ما حادث شد نه به واسطه حمله یا هجوم حریف!) یک امتیاز کسب کند. با این نتیجه، عزت الله اکبری بعد از نقره جهان، دومین نقره خود را از بازیهای آسیایی برسینه آویخت. 

# 86 کیلو: میثم مصطفی جوکار برای حضور در فینال بازیهای آسیایی مقابل ژان فنگ ( چین ) پاوان كومار ( هندوستان) گواينگ كيم ( كره جنوبی) به ترتیب با نتایج 11 - یک، 10 - صفر و 4 - یک به پیروزی رسید تا یکی از مقتدر ترین آزادکاران روز پایانی کشورمان تا قبل از فینال لقب بگیرد. یسبولات نورژومبایف ( قزاقستان ) حریف فینالیست جوکار بود که مغلوب جسارت و توانمندیهای فنی، فیزیکی و روحی جوکار شد. جوکار که چشمش از ناداوریهای دیدار اکبری با ازبکستان ترسیده بود، با هجومهای پیاپی خود، فرصت ناداوری از کادر قضاوت کننده فینال 86 کیلو گرفت و پنج، شش بار حریفش را از تشک بیرون انداخته ، باخاک و باراندازهای مقتدرانه ای که به حریف تحمیل کرد 14 امتیاز گرفت تا 4 امتیاز خاک و خروج جوکار از تشک هیچ سودی برای قزاقستان نداشته و سومین مدال طلای کشتی آزاد و نهمین طلای کاروان ورزش ایران برسینه میثم مصطفی جوکار درخشید.

# 125 کیلو: پرویز هادی قهرمان سنگین وزن آسیا و نفر اول انتخابی تیم ملی برای کسب اولین مدال خود از بازیهای آسیایی در مصاف با ژائو دنگ ( چين ) جارگال سای خان ( مغولستان ) نام ( کره جنوبی ) به ترتیب با نتایج بسیار عالی و غرورانگیز 11 - صفر، 4 - صفر و 9 - یک برنده شد تا اقتدار و توانمندی خود را به رخ همه سنگین وزنهای آسیا بکشد. دولت شابانبای ( قزاقستان ) نفر پنجم المپیک و سوم آسیا حریف دیدار پایانی دلاور باسمنج تبریز بود که با فرارهای پیاپی و حتی لگد زدن و جفتک انداختن هم نتوانست از چنگ دلاور سنگین وزن کشورمان فرار کند. پرویز هادی با خاک وبیرون انداختن حریف و پیشانداز و هجومهای پیاپی خود چاره ای به جز قبول شکست 6- یک برای شابانبای قزاق باقی نگذاشت تا با تحمیل یک شکست دیگر به کاروان قزاقستان و کسب چهارمین طلای کشتی ایران، رقابت نهایی میان ایران و قزاقستان را به نفع کاروان کشورمان نماید.  

4141

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 378059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    142 1
    حاج محمود اسماعيل پور مرد بي ادعاي کشتي خدا قوت.منتظر شاگردان جديد شما هستيم. هر جا دنيا بود اين مرد سر تا پاشو طلا ميگرفتن
    • بی نام US ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
      8 2
      بینام دوم عزیزم. مسابقات بین استانی نیستا. برای کی کری میخونی؟ مسابقات ملی و بین مللیه. ایران شرکت کرده. ایران. قوم و قبیله گرایی مال 300 سال پیش بود برادر.
    • سالار EU ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
      1 6
      کشتی نزد جویباریها هست و بس
    • دانش IR ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
      1 4
      درسته تا اینجا که یک سوم طلای کاروان ایران رو مازندرانیهای دلاور بدست اوردن کشتی گیرابهدادسلیمی
  • پرسپولیس همیشه محبوب IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    66 2
    به امید موفقیت های روز افزون.هورررررررراااااااااااااااااااا
  • بی نام A1 ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    48 3
    دمتون گرم.یا علی
  • آرمین 68 A1 ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    34 8
    مطمئننا حسین خانی و رحیمی در آینده خیلی بهتر کشتی میگیرند چون بسیار کشتی بلد هستند به ویژه حسین خانی که دفاع کردن و امتیاز ندادن رو عالی بلده اینجا و ازبکستان استثنا بود. بقیه هم که دیگه گل کاشتند فقط این وسط اکبری بود که مثل اینکه کلا در کشتی گرفتنش هیچگونه پیشرفتی نداشته
  • hamed A1 ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    63 9
    اونایی که روز اول انتقاد می کردند حالا چی دارن بگن...
  • بی نام A1 ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    69 5
    آقای رسول خادم خدا قوت.دستت درد نکنه.دل ما رو شاد کردی
    • بی نام IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
      4 0
      دو سه روز پیش که دو نفر اول حذف شدن همه میگفتن این خادم ها هیچی بارشون نیست و فلان. حالا که تو یه روز چهارتا مدال گرفتیم همه میگن آفرین بر آقای خادم. عجب ملت باحالی داریم
  • سامان A1 ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    34 2
    دمشون گرم... به امید طلاهای فرنگی کاران...
  • آریا IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    23 1
    درود بر شما قهرمانان واقعی و مردان ایران زمین
  • رامبد IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    69 3
    آفرین و خسته نباشید به کشتی گیران که جور وزنه برداران را کشیدند
  • علی A1 ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    59 5
    زنـــــده بــــاد ورزش اول و ملی ایران کشتی
  • بی نام IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    58 6
    مرسی بچه ها، مرسی خادم.
  • بی نام A1 ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    27 5
    اگه مسابقات تو تهران هم بود بخدا این داورا به ضرر ما میگرفتن...
  • 007 A1 ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    24 2
    درود به غیرت کشتی گیران..با کمترین امکانات جور ورزش ایرانو میکشن..
  • بی نام A1 ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    7 1
    امان از دست ملت دو رو و حزب بعد. همین دیروز ۲ تا کشتی‌گیر حذف شدند همینجا خادم رو فحش بارون کرده بودند که نه مربیگری بلده نه ریاست، الان شده زحمتکش و غیور. ببین کیا به خاطر کیا تو زندانن.