رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس معتقد است که جمهوری اسلامی ایران برخلاف ده سال گذشته در موضع قدرت قرار دارد و تاکید می کند که اگر بتوانیم با حفظ دستاوردها از این گردنه عبور کنیم آن وقت می‌توانیم بر این سیاست نام موفقیت بگذاریم.

بروجردی در پاسخ به این پرسش که مقام معظم رهبری چقدر در جریان جزییات مذاکرات هسته‌یی هستند، تاکید کرد:طبق قانون اساسی مصوبات شورای عالی امنیت ملی زمانی قابل اجراست که به تایید مقام معظم رهبری برسد. لذا نباید تردید کرد که ایشان حتما از ریز تحولات مذاکرات اطلاع می‌یابند و بدون اطلاع ایشان تصمیمی گرفته نمی‌شود. ایشان چندین بار گفتند که به طرف مقابل اطمینان نداریم بنابراین اگر آمریکا خواست زیاده‌خواهی خود را تحمیل کنند ایشان حتما دستور می‌دهند و جلو کار گرفته می‌شود اما بارها گفته‌اند که به تیم مذاکره کننده اعتماد داریم و این نکته روشنی است و اگر دشمن بخواهد با سیاست‌های زیاده‌خواهانه و زورگویانه خود مطلبی را تحمیل کند در این صورت قطعا جلوی این کار گرفته می‌شود.

وی با بیان این‌که "نظام در ماجرای فتنه متحمل ضربه حیثیتی و ملی شده" می گوید: «کسانی که عامل این اتفاق بوده‌اند باید بپذیرند که اشتباه کرده‌اند و از پیشگاه ملت عذرخواهی کنند، اما وقتی این کار را انجام نمی‌دهند و بر کج راهه خود مصر هستند نباید توقع داشته باشند محدودیت‌هایی که حداقل‌ها در سیستم قضایی است تغییر کند.»

بروجردی همچنین موفقیت دولت در عمل به وعده‌ها، تحول اقتصادی کشور و حل مشکلات مردم را از جمله عوامل تاثیرگذار بر تغییر ترکیب مجلس آینده می داند.

بروجردی با اشاره به انتقال پرونده هسته ای از شورای عالی امنیت ملی به وزارت خارجه، گفت:وقتی موضوع  هسته ای از شورای عالی امنیت ملی و مشخصا تیم مذاکره کننده که دبیر وقت شورا بود به وزارت خارجه و وزیر خارجه منتقل شد؛این تصور در برخی ایجاد شد که این به معنای انتقال تصمیم‌گیری‌ها به وزارت خارجه است در حالی که واقعیت این است که جایگاه تصمیم‌گیری همچنان شورای عالی امنیت ملی است.

وی ادامه داد:آنها تصمیم‌گیری می‌کنند و عملا برای تیم مذاکره کننده دستورالعمل تدوین می‌کنند و تیم مذاکره کننده نیز باید مجری خوبی برای این تصمیمات در صحنه مبارزه دیپلماتیک در مذاکرات هسته‌یی باشد.

اهم اظهارات علاءالدین بروجردی در گفت وگو با ایسنا به شرح زیر است:

 

*در دولت گذشته بسیاری از کشورها و ملت‌ها به خصوص کشورهای اسلامی نگاه‌شان به جمهوری اسلامی و رییس جمهور نگاهی به یک نوع شجاعت در برخورد با همین زیاده‌خواهی‌ها و زورگویی‌ها بود. لذا باید حتما وجهه انقلابی خود را در تحولات جدید حفظ کنیم نباید این احساس به وجود بیاید که در کنار سیاست ارتباط بیشتر با کشورهای مختلف اعم از جهان غرب و دیگر کشورها از مواضع انقلابی‌مان در عرصه‌های مختلف مثل موضوع فلسطین، خاورمیانه، تروریسم و مسائل مختلف فاصله گرفته‌ایم.

*البته مواضعی که اخیرا رییس جمهور در ارتباط با جنایات رژیم صهیونیستی اتخاذ کرده‌اند مواضع انقلابی خوبی بود، اما به دلیل این که عمر تحولات غزه و جنایات جدید رژیم صهیونیستی طولانی شد در ابتدا انتظار بیشتری از دولت می‌رفت که موضع جدی‌تر و قاطعانه‌تری را اتخاذ کند. در هر صورت من فکر می‌کنم باز شدن فضا در عرصه بین‌المللی یکی از ویژگی‌های برجسته شرایط بین‌المللی است.

*موقعیت ما با گذشته کاملا متفاوت است ما به فضل الهی در موضع قدرت هستیم برخلاف ده سال قبل که از چنین موضعی برخوردار نبودیم. ما در مقطعی از طرف مقابل درخواست 20 دستگاه سانتریفیوژ برای فعالیت دانشمندان‌مان کردیم اما امروز هزاران دستگاه در سایت‌های ما نصب است و عملا این دانش را در ابعاد مختلف فنی در اختیار داریم که این به معنای موضع قدرت و بالا گرفتن قدرت چانه‌زنی ایران است.

*این بسیار مهم است که در ادامه راه این امتیازات را از دست ندهیم یا اگر در برخی بخش‌ها نرمش قهرمانانه‌ای انجام می‌دهیم متناسب با این نرمش بتوانیم امتیازات لازم را بگیریم. یعنی فرض بر این است که خروجی مذاکرات هسته‌یی برداشتن همه تحریم‌ها، آزادی فعالیت‌های هسته‌یی ایران، حفظ آب سنگین اراک، تلاش در عرصه تحقیق و توسعه و ساخت سانتریفیوژ‌های نسل‌های بالاتر و حفظ جایگاه فردو به عنوان یک روش معقول و منطقی در مقابل تهدیدهای دشمن است.این دستاوردها حتما باید محفوظ باقی بماند. اگر این اتفاق بیفتد و بتوانیم با حفظ دستاوردها از این گردنه عبور کنیم آن وقت می‌توانیم بر این سیاست نام موفقیت بگذاریم.

*فعلا پیش داوری در این باره زود است و باید ببینیم مسیر مذاکرات با توجه به زیاده‌خواهی‌های آمریکایی‌ها به کجا می‌رسد. اگر قرار باشد کار به نتیجه نرسد این موضوع صریحا از سوی وزیر خارجه به 1+5 منتقل شده که ما همه آنچه که در گذشته انجام می‌دادیم از غنی‌سازی 20 درصد تا سایر اقدامات را مجددا انجام خواهیم داد.این گزینه‌ای است که حتما روی میز قرار دارد و ما هم در عملی شدن آن جدی خواهیم بود

نگرانی دلواپسان از سر دلسوزی است؟

* کسانی که نگران هستند یا با اصطلاح جدید سیاسی در کشور دلواپسند واقعا از سوی دلسوزی نگران هستند بسیار از اینها همکاران ما در مجلس و کمیسیون امنیت ملی هستند. و با توجه به تجارب گذشته که در مقطعی عملا بسیار فعالیت‌ها را متوقف کردیم نگران تکرار این حوادث هستیم. لذا نگرانی از این دیدگاه‌ به جاست، اما باید توجه دقیق‌تری به این نکته داشت که وضعیت ما همچون گذشته نیست و موضع ما در عرصه هسته‌یی موضع قدرت است نه موضع ضعف که در گذشته بود و این توانمندی را داریم که اگر طرف مقابل نخواهد نسبت به نظرات ما تمکین کند و در نهایت به توافق برسد .

*همچنان کلیه فعالیت‌های گذشته را ادامه دهیم. در این صورت جنگ در این عرصه سر جای خود و با ساز و کار قبل از توافق ژنو استمرار خواهد یافت. آنها فشار‌شان را وارد می‌کنند و ما فعالیت‌های‌مان را ادامه می‌دهیم و با توجه به مجموع تبلیغاتی که آنها در جامعه خودشان کرده‌اند که ایران را کنترل کرده‌ایم و ایران که قبلا خطر بوده دیگر خطری محسوب نمی‌شود عدول از این سیاست برای آنها کار ساده‌ای نیست، اما در هر صورت حفظ دستاوردهای گذشته بدون تردید برای ما یک اصل است و اگر در این روند نسبت به تعبیر هوشمندانه رهبری در مورد نرمش قهرمانانه دقیق‌تر نگاه کنیم به این معناست که ما در توانمندی هسته‌یی در موضع قدرت هستیم بنابراین اگر در مقطع کوتاهی اقدامی را به صورت گذرا و موفق انجام ندهیم به معنای از دست دادن آن توانمندی نیست. زیرا ما این توانمندی را در اختیار داریم و به سرعت می‌توانیم فعالیت‌های گذشته را ادامه دهیم بنابراین من فکر نمی‌کنم نگرانی‌هایی که با آن عکس‌العمل‌ها مواجه شد نگرانی به جایی باشد.

* در فضای مجلس دو نظریه وجود دارد یکی نظریه دلواپسان و یکی کسانی که معتقدند حتما باید مذاکرات را رصد کنیم، آن را دنبال کنیم و به آن حساس باشیم. و در عین حال معتقدیم که شرایط گذشته به هیچ وجه تکرار نخواهد شد و این اطمینان وجود دارد که ما فعالیت‌های خودمان را همانند ده سال قبل متوقف نمی‌کنیم.

* آینده مذاکرات متاثر از تحولات سیاسی منطقه است من فکر می‌کنم که چه تحولات اوکراین و چه تحولات خاورمیانه در این زمینه اثرگذار است، بنابراین زود است که قضاوت نهایی را در این رابطه داشته باشیم.

تعیین تکلیف زندانیان سیاسی سال 88 و رفع حصر انجام شده

*ما در جمهوری اسلامی تفکیک قوا داریم و قوه قضاییه در تصمیم‌گیری‌های خود مستقل است اما به هر حال هر بازی یک قاعده‌ای دارد. اصل بر این است که ملت و نظام جمهوری اسلامی در فتنه ضربه حیثیتی و ملی متحمل شد و این اتفاق در شرایطی که موفقیت عظیمی حاصل شده بود کام ملت را تلخ کرد. در چنین شرایطی حداقل کسانی که عامل این اتفاق بوده‌اند باید بپذیرند که اشتباه کرده‌اند و از پیشگاه ملت عذرخواهی کنند.

*این انتظاری منطقی است اما وقتی آن‌ها این کار را انجام نمی‌دهند و بر کج راهه خود مصر هستند نباید به گونه دیگری توقع داشته باشند و بخواهند محدودیت‌هایی که حداقل‌ها در سیستم قضایی است تغییر کند، زیرا رعایت بسیاری از مصالح شد که نهایتا منجر به حصر شد لذا نمی‌شود اینها بدون عذرخواهی بیرون بیایند و بگویند که ما بر حق بودیم. ما از ابتدای بحران به عنوان کمیسیون امنیت ملی مجلس درگیر این موضوع بودیم و از نزدیک با همه افراد صحبت کردیم.

*همچنین به آن‌ها اعلام کردیم که انتظار این است که به گونه دیگری عمل شود زیرا این روش نه قانون‌مند است و نه به نفع امنیت و مصالح ملی ماست، اما آن موقع به این موضوع توجه نشد و وضعیت ادامه پیدا کرد تا منجر به این شرایط شد. امروز هم حداقل انتظار این است که آن‌ها از پیشگاه ملت به خاطر ضربه حیثیتی که به شئونات جمهوری اسلامی و ملت زده‌ شده عذرخواهی کنند ولی این اتفاق نیفتاد.مسئولین عالی قوه قضاییه هم بارها این را اعلام کرده‌اند اما این موضوع مورد توجه قرار نگرفت و این وضعیت استمرار یافت. طبیعی است وقتی خود آن افراد علاقه‌مند به استمرار این وضعیت هستند دولت هم نمی‌تواند کار زیادی انجام دهد.

*من فکر می‌کنم این انتظار بالایی نیست که از ضربه‌ای که به ملت زده شده عذرخواهی صورت گیرد و فکر می‌کنم اگر قرار است آن راه ادامه داشته باشد وضعیت تغییر زیادی نکند البته تا جایی که مطلع هستم آن‌ها در این دوران ارتباطاتی داشته‌اند و بعضا خارج از محدوده تعیین شده برای برخی ضرورت‌ها و نیازهایشان حضور پیدا کرده‌اند. در واقع این حداقل محدودیت‌هاست نه حداکثر و اینطور نبوده که آن‌ها به هیچ وجه نتوانند ترددی داشته باشند اما نهایتا این تصمیمی است که خود این افراد باید اتخاذ کنند.

ما با آقایان موسوی، کروبی، هاشمی، خاتمی، محسن رضایی و همچنین زندانیان دیدارها و گفت‌وگوهایی داشتیم و با آن‌ها اتمام حجت کردیم مخصوصا با آقای موسوی و به ایشان گفتیم تصمیمی که گرفتید خطاست و این تصور درست نیست که رای شما دستکاری شده است.

*آقای تاج‌زاده که مسئولیت بالایی در مجموعه ستاد آقای موسوی داشت صریحا گفته بود تا ساعت 12 شب که رای تهران را می‌شمردیم وضعیت به نفع ما بود اما از ساعت 12 شب تا 4 صبح کلا وضعیت تغییر کرد و هر چه صندوق از شهرستان‌ها می‌آمد ما پایین‌تر می‌رفتیم تا اینکه کلا ورق برگشت به گونه‌ای که چهار صبح به ستاد قیطریه رفتم و گفتم بازی را واگذار کردیم و ما برنده نیستیم. آن‌ها هم گفتند اگر اینطور باشد عکس‌العمل نشان می‌دهیم.

*این اظهارات مربوط به تاج‌زاده‌ای است که مواضعش تند است و در عین حال به دلیل اینکه سال‌ها معاون سیاسی وزیر کشور بوده انتخابات را می‌شناسد و نظرش می‌تواند نظر کارشناسی باشد. من این موضوع را در زندان از او سوال کردم و او همان چیزی که من از بیرون شنیده بودم را تایید کرد.

احزاب اصلاح طلب در حالت خودسانسوری هستند

* احزابی که مشکل قانونی ندارند و حزب قانونمند هستند و قواعد بازی در جمهوری اسلامی را رعایت می‌کنند به نظرم مشکلی ندارند و نیازی نیست در حالت انفعال باشند. آن‌ها به میزانی که بتوانند فعالیت کنند و رای مردم را جلب کنند و اگر مردم به آن‌ها رای ندادند نگویند تقلب شده می‌توانند در عرصه حضور داشته باشند و مشکلی در این زمینه نیست اما به نظرم خودشان بیشتر در حالت خودسانسوری هستند تا اینکه فضای کشور اجازه فعالیت را به آن‌ها ندهد.

*البته آن‌ها از طریق رسانه‌ها و روزنامه‌ها حرف‌هایشان را می‌زنند و حتی بعضا شاهدیم آنهایی که در زندان هستند بیانیه می‌دهند!

*نظام همیشه این ظرفیت را داشته و اگر نداشت مجلس ششم شکل نمی‌گرفت. اگر لیست افراد رد شده توسط شورای نگهبان را ببینیم می‌فهمید که چقدر جناح راستی در بین رد شده‌ها است. واقعا معیارهای شورای نگهبان این نیست که چون کسی چپ یا راست است رد شود بلکه معیارهای تعریف شده و قانونمندی وجود دارد که بر اساس آن ضوابط اقدام می‌شود.

* افراد شاخص دو آتیشه حزب‌اللهی جناح راستی زیادی بوده‌اند که توسط شورای نگهبان رد شده‌اند لذا نباید با عینک بدبینی به این موضوع نگاه کرد. مثلا آقای عارف فرد شاخصی در بین اصلاح‌طلبان است. ایشان در انتخابات ریاست‌جمهوری حضور یافت و از سوی شورای نگهبان هم تایید شد.از تیپ افراد معقول مثل ایشان هم زیاد هستند که اگر تصمیم بگیرند وارد عرصه انتخابات شوند تایید خواهند شد.

ترکیب مجلس آینده

*این امر بستگی به تحولات دارد. من فکر می‌کنم موفقیت دولت در اجرای قول‌ها و وعده‌ها، تحول اقتصادی کشور و حل مشکلات مردم عوامل تاثیرگذاری است و شاید پیش از روشن شدن این موارد قضاوت در مورد ترکیب مجلس آینده هم زود باشد.

داعش در عراق و سوریه ماندگار نیست

*امنیت ما امنیت مطلوبی است. داعش هم در عراق سرکوب خواهد شد حتی نیازی نیست که ما ورودی پیدا کنیم. فراخوانی که آیت‌الله سیستانی داده بودند و دو میلیون جوان عراقی ثبت‌نام کردند ظرفیت بسیار عظیمی است. درست است در مقطعی تغییر دولت و انتخابات مجلس بوده و دوران رکودی در استقلال و ثبات سیاسی عراق وجود داشته و هنوز هم در اواخر این دوره هستیم اما حتما داعش نمی‌تواند در عرصه سیاسی عراق ماندگار باشد همان‌طور که در سوریه ماندگار نیست.

* ما همان‌طور که مرزهای شرقی را رصد کرده و می‌کنیم مرزهای غربی را هم به دقت مراقبت می‌کنیم و حتما نسبت به تحولات سیاسی در کشور همسایه حساس هستیم و بر اساس منافع ملی خود عمل می‌کنیم اما وقتی این فرضیه را مطرح می‌کنیم که داعش در عراق پا نمی‌گیرد به طریق اولی نمی‌تواند برای ما هم مزاحمتی باشد.

/212 27

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 370087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =