معمعاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تمامی فرآیندهای پتروشیمی دارای حق انحصاری تولید محصول در شرایط خاص هستند و عملاً تولید بنزین از واحدهای پتروشیمی امکان پذیر نیست.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست، سعید متصدی در پاسخ به شبهات مطرح شده از سوی بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، با بیان اینکه در ترکیب بنزین استاندارد یورو 4 که همواره مورد نظر سازمان است، میزان بنزن 1 درصد و میزان ترکیبات آروماتیک 35 درصد است، گفت: بنزن و آروماتیک ها بخش اصلی ترکیب بنزین پتروشیمی ها هستند و به دلیل اینکه قطعاً میزان آن ها فراتر از حد استاندارد است، از نظر سازمان حفاظت محیط زیست برای جایگزینی سوخت مردود هستند.

متصدی گفت: بر اساس نمونه های مستقیم برداشت شده از واحدهای توزیع بنزین شهر تهران و آنالیزهای انجام شده در کشور آلمان میزان آروماتیک موجود در بنزین پتروشیمی ۴۸.۶ گزارش شده است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: مهم ترین ویژگی بنزین از دیدگاه زیست محیطی به ترتیب عبارت است از میزان بنزن، مقدار آروماتیک ها، عدد اکتان و فشار بخار و این در حالی است که ترکیب تولیدی پتروشیمی ها به دلیل آنکه هدف گذاری آن بر مبنای تولید ترکیبات BTX و دارای آروماتیک بالاست از دیدگاه سلامتی برای در معرض استفاده عموم جامعه قرار گرفتن، مناسب نیست و در هیچ جای دنیا از این ترکیبات علی رغم دارا بودن عدد اکتان بالا و خواص احتراق بهتر از بنزین استفاده نمی شود.

او گفت: اساس فلسفه احداث واحدهای پتروشیمی تولید حلال های صنعتی مانند بنزن، تولوئن و زایلن برای کاربرد در صنایع است، توجه به این نکته ضروری است که کلیه فرآیندهای پتروشیمی دارای حق انحصاری تولید محصول در شرایط خاص هستند عملاً تولید بنزین از واحدهای پتروشیمی امکان پذیر نیست. برخی به دلیل احتراق بالای حلال های صنعتی تولیدی واحدهای پتروشیمی، بدون در نظر گرفتن عوارض بسیار زیاد استفاده از این حلال ها در ایجاد آلودگی هوا، آن ها را جایگزین مناسبی برای بنزین می دانند.

متصدی گفت: اگرچه دولت وقت برای خنثی کردن تحریم ها و تامین بنزین مورد نیاز کشور، اقدام به تولید بنزین پتروشیمی کرد ولی به علت فاصله زیاد این نوع سوخت با استانداردهای جهانی و ملی، این نوع خاص از بنزین در شرایط طبیعی علی رغم وجود امکانات فنی، هیچگاه مورد توجه قرار نگرفته است و در واقع لفظ بنزین پتروشیمی عبارت غلط و ناصحیحی است که در جامعه رواج پیدا کرده و مورد استفاده قرار گرفته است.

او گفت: بر اساس طبقه بندی آژانس تحقیقات سرطان در سال 2010، بنزن در گروه یک مواد سرطان زا قرار دارد. این نتیجه توسط بسیاری دیگر از مجامع علمی نیز به اثبات رسیده است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به آمار اخذ شده از یکی از بیمارستان های تهران که بیانگر افزایش میزان سرطان در کودکان بین سال های 1389 تا 1392 از 467 مورد به 518 مورد است، اظهار داشت: این بازه زمانی همان دوره ای است که بنزین با درصد بالای ترکیبات حلقوی در کشور توزیع شد.

وی با تأکید بر نقش مهم بهبود کیفیت سوخت در بهبود شرایط کیفی هوا و در نتیجه سلامت مردم، گفت: از همین رو بحث تولید و توزیع بنزین استاندارد از اواخر سال 1392 در دستور کار هیات دولت قرار گرفت.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 364123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    42 1
    حالا بسیج دانشگاه چرا از افشاگری ناراحت است ؟؟ جالبه بجای حمایت از مردم و سرطان زا بودن آن فقط از آن دولت خدارا شکر رفته حمایت می کنند
  • فرهاد A1 ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    32 1
    الان اونایی که سرطان گرفتند و مردند یقه کی را بگیرند؟
  • بی نام A1 ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    31 1
    نباید زیاد به بلندگوی دلواپسان جواب داد . اینا کار ندارند . بیکارند
  • بی نام US ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    46 1
    من نمیدونم بسیج به کار تخصصی تولید بنزین چکار داره؟ چرا تو این مملکت همه میخوان تو همه چی نظر بدن؟؟؟
  • بی نام IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    19 2
    آقای احمدی نژاد ، نمایندگان مجلس و تمام مسیولینی که هشت سال از دولت های نهم و دهم حمایت کردند ، خدا خیرتان بدهد .
  • بی نام A1 ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    26 1
    دلیل افزایش چشم گیر سرطان در سالهای اخیر هم همین بنزین پتروشیمی و همچنین کودها و سم های چینی بوده است. واقعا متاسفم برای چندنفری که سود پتروشیمی را به جیب می زنند، فرزندان خود را به کشورهای خارجی می فرستند و اینگونه هوایی که مردم در ایران تنفس می کنند را سمی می کنند.. اینها هوای سالم را از ما گرفته اند و این چنین هیاهو راه انداخته اند...
  • متولد ماه مهر DE ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    16 1
    اولا که اگر بنزین خروجی از صنایع پتروشیمی ایده آل بود، اون ور مرزهای ایران خیلی جلوتر از ما برای خلاصی از وابستگی به تولیدکنندگان بنزین و ... تولیدش میکردند اینها همونهائی هستند که سیب زمینی و مواد کشاورزی درجه یک صادراتی ما رو به واسطه داشتن عناصر مضره نهایتاض سرطانزا عودت میدهند و غیرقابل مصرف تشخبص میدهند اما خب تو مملکت ما چیزی که اهمیتی نداره سلامتی هست این آمار افزایش 10 درصدی سرطان در کودکان هم چندسال دیگه عدد درستش درمیاد سزطان ریه و ... رو هم باید مدنظر داشت خدا به همه مردم سلامتی بده ...
  • بی نام A1 ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    2 32
    معاون سازمان محیط زیست مگه تخصصشون نفت و بنزین هست؟
    • بی نام A1 ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
      6 1
      نه استاد تخصصش بنزین نیست تخصصش پیگیری راجع به مسایلی است که باعث الودگی محیط زیست و اثرش بر سلامتی مردم می شود هست
    • مسعود IR ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
      6 1
      كاش يك كمي فكر ميكردي بعد سوال مطرح ميكردي . مگه سازمان حفاظت از محيط زيست توليدات صنعتي است ؟ پس چرا و چگونه در مورد آلاينده بودن برخي صنايع و تعطيلي آن واحدها مجوز ميدهد ؟ خوب معلومه كه ميتونه در مورد بنزين وگازوييل وهر موجود آلاينده اي اظهار نظر كنه .توجهةكنيد هر گفتم هر موجود آلاينده اي .
    • بی نام A1 ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
      7 1
      پ ن پ شما و بسیج دانشگاه امیر کبیر متخصص بنزین شناسی هستید اگه دوست داری یک اداره تشخصی و تولید بنزین راه بندازیم و شما هم بشی مدیر کل اون و همه دوستات رو از دانشگاه امیر کبیر بیاری و نظر بدین ؟
    • بی نام IR ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
      8 1
      نه تخصص بسیج دانشگاه بنزین است.
  • بی نام IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    15 0
    وقتی جواشونو میدید یعنی حرفشون خریدار داره.نشنیده گرفتن حرف برخی تندروها از صدتا..... براشون بدتره.لازم نیست دولت وزیر مجموعش جواب هر گروه.هرجای کشور رو بده.مگه اونا هشت سال به کسی جواب پس دادن؟؟؟؟
  • بی نام IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    23 0
    اساسا اين سوال مطرح است كه آيا در شان و وجاهت سازمان محيط زيست كه رييس آن معاون رييس جمهور است در اين حد است كه بخواهد پاسخ بسيج دانشجويي را بدهد ؟هر چند نفس قضيه پاسخگويي ممدوح است ليكن اگر دولتمردان بخواهند پاسخ هر سوالي از هر جايي را بدهند موجب وهن دولت خواهد شد .در بهترين شرايط براي پاسخگويي بسيج دانشجويي بايد روابط عمومي با انتشار بيانيه خطاب به عموم مردم و نه خطاب به بسيج دانشجويي وارد موضوع ميشد .اگر وضع پاسخگويي دولتمردان اين چنين باشد كه بايد بيايد به عباس آقا ماست بند سر كوچه ما هم جواب بدهد
    • بی نام A1 ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
      5 0
      احسنت, نه خیلی خودشون پاسخگو هستند
  • محمد رضا IR ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    11 0
    خدا بهمون رحم کنه...
  • علی IR ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
    4 0
    یعنی هیچ مشکلی روتومملکت این آقایونه بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر نمیبینند فقط بنزین باعث دلواپسی شده؟