۰ نفر
۱۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۶:۴۷
مردم شوش از ثبت جهانی شوش نفع می برند؟

مدیر پروژه ثبت جهانی شوش گفت: هر برنامه‌ریزی که برای ثبت جهانی شوش انجام می‌دهیم باید مردم شوش از آن نفع ببرند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از ستاد خبری ثبت جهانی شوش، محمدحسین ارسطوزاده گفت: اگر مردم خير و بركت حضور آثار تاريخي در شهرشان را ديدند و مزيت‌هاي آن را در زندگي خود لمس كردند، ما در حفاظت اين آثار موفق بوده‌ايم.

او ادامه داد: اين كه ثبت جهاني به طور خودكار اين دستاوردها را داشته باشد، قطعي نيست. بسياري از اين فرصت‌ها در جاهاي ديگر كشور به وجود آمده اما چون درست استفاده نشده‌اند، آن ظرفیت‌ها از بين رفته است. به این ترتیب دستاوردهاي ثبت جهاني با هشياري و تلاش مشترك مردم و مسوولان شهرستان شوش و استان خوزستان به دست مي‌آيد.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی محوطه تاریخی شوش تاکید کرد: ثبت جهاني شوش، باعث رونق اقتصادي اين شهر مي‌شود.
ارسطوزاده با بیان این که حضور گردشگران باعث رونق اقتصادي شوش مي‌شود، گفت: بايد زمينه‌هايي كه ثبت جهاني براي رونق اقتصادي فراهم مي‌كند، شكوفا شود. فرصت‌هاي جديدي براي كسب درآمد مردم شوش و فرصت‌هاي جديدي براي معرفي فرهنگ، آداب و رسوم خودشان فراهم مي‌شود.

به گفته این مدیر میراث فرهنگی، امروز موضوع جهاني اين است كه مردمي كه در پيرامون يك محوطه تاريخي زندگي مي‌كنند، چقدر در حفاظت آن آثار تاريخي.مشاركت دارند. اين شاخص است که ميزان موفقيت سازمان ميراث فرهنگي و دستگاه‌هاي دولتي با آن سنجيده مي‌شود.

مدير پروژه ثبت جهانی شوش با تشبیه شهر شوش به خانه مردم، محوطه‌هاي تاريخي شهر شوش را حياط اين خانه دانست و تاکید کرد: اين حياط متعلق به مردمي است كه در شوش زندگي مي‌كنند. قطعا هر برنامه‌ريزي كه براي ثبت جهاني شوش انجام مي‌دهيم بايد مردم شوش از آن نفع ببرند.

او تاکید کرد: اگر چنين شد كه مردم خير و بركت حضور آثار تاريخي در شهرشان را ديدند و مزيت‌هاي آن را در زندگي خود لمس كردند، ما در حفاظت اين آثار موفق بوده‌ايم.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی محوطه تاریخی شوش ادامه داد: اين كه ثبت جهاني به طور خودكار اين دستاوردها را داشته باشد، قطعي نيست. بسياري از اين فرصت‌ها در جاهاي ديگر كشور به وجود آمده اما چون درست استفاده نشده‌اند، آن ظرفیت‌ها از بين رفته است. به این ترتیب دستاوردهاي ثبت جهاني با هشياري و تلاش مشترك مردم و مسوولان شهرستان شوش و استان خوزستان به دست مي‌آيد.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی با تشکر و رضایت از همراهی مردم شوش تا کنون تاکید کرد: خوشبختانه امروز ما شاهد هستيم كه انجمن‌هاي دوستدار ميراث فرهنگي به صورت هدفمند برنامه‌ريزي‌هايي كرده‌اند، كه نتيجه اين برنامه‌ريزي‌ها و نتيجه اين اقدامات عملي‌شان، معرفي و حفاظت از آثار تاريخي است.

ارسطوزاده تاکید کرد: تا الان اين انجمن‌ها وجود داشتند اما فعاليت‌هايشان امروز هدفمند شده و مشخص شده دنبال چه دستاوردي هستند.

به گفته او، نمونه‌هايي از كارهايي كه انجمن‌ها انجام داده‌اند، همایشی است كه اوایل خرداد ماه در هفته ميراث فرهنگي برگزار شد كه موضوع آن میراث تاریخی شهر شوش بود و متولي آن انجمن‌ها بودند. يا 9 خرداد پياده‌روي همگانی صبحگاهی برگزار شد که با استقبال خوب مردم همراه شد. همچنینا 15 خرداد روز درختكاري در حريم تاريخي شهرشوش بود كه اين هم به همت و فراخوان از سوي انجمن‌هاي حامي ميراث فرهنگي برگزار شد. در این مراسم درخت‌هایی به نام شهیدان، به نام علما، به نام خانواده‌ها به نام عزيزاني كه روزگاری در اين شهر بوده‌اند و حتا به نام 5 شهروندي كه در طوفان اخير تهران كشته شدند نهال‌كاري شد. با نهادینه شدن درختکاری در کمربند محوطه تاریخی شهر شوش، مردم احساس مي‌كنند براي حياط خانه خودشان درخت مي‌كارند و اين يك كار عام المنفعه است؛ اگرچه از سوی دیگر در جهت اهداف مديريت شهري و ميراث فرهنگي هم باشد.

مدير پروژه ثبت جهانی شوش تاکید کرد: اين روح زندگی شهروندی مهم‌ترين دستاورد اين سازمان ميراث فرهنگي در جریان ثبت جهانی شوش است. در همه این رویدادهای فرهنگی، ادارات از جمله ميراث فرهنگي فقط همكار انجمن‌های شهر بودند و مردم و انجمن‌ها به صورت خودجوش این برنامه‌ها را برگزار کردند.

ارسطو زاده تاکید کرد: مزاياي ثبت جهاني باعث مي‌شود كه شهر شوش رونق بگيرد. امروز مردم شوش با مشكلاتي كه دست و پنجه نرم مي‌كنند که به خاطر وجود اين محوطه‌هاي تاريخي است. رفع اين مشكلات نيازمند بودجه و توجه ملي است. با ثبت جهاني اين توجه فراتر از سطح منطقه‌اي و استاني خواهد بود.

این مدیر باسابقه میراث فرهنگی در امور ثبت جهانی ادامه داد: مثلا گرد و خاكي كه از محوطه تاريخي شهر شوش بلند مي‌شود و وارد زندگي مردم مي‌شود، كنترل شود. باید فضاي تاريكي كه نيمي از شهر را فراگرفته، روشنايي بدهيم. باید اين محوطه تاريخي را موجب حيات و موجب شادي‌بخشي به زندگي مردم اين منطقه كنيم تا بتوانيم اين مجموعه را براي نسل‌هاي آينده به عنوان جايي كه قرار است در آن پژوهش انجام شود، نگهداري كنيم. تا وقتي اينجا ساماندهي نشده باشد براي يك حيات و يك همزيستي دراز مدت، نمي‌توانيم مدعي باشيم كه شرايط براي پژوهش در اين منطقه فراهم شده است.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 359218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    4 0
    نه
  • بی نام IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    16 0
    نه این بنا و نه هیچ بنای تاریخی تا زمانی که پول درست و حسابی ازش درنیاد بکار مردم نمی یاد . در حالی که اگه این بناهای تاریخی کشور ما در ترکیه بود وضع بگونه ای دیگر بود یا حتی این سواحل و این محیط زیست نابود شده فعلی . درحالی که آمار از بیکاری 24 درصدی خبر میدهد چرا برای نابودی آثار باستانی قاچاق آن و نابودی محیط زیست ما کسی نگران نشده چرا برای بیکاری نگران نمی شوند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    3 0
    بحث ثبت جهاني و توريسم و جهانگردي و اينها براي ايران تا مادامي كه يكسري گير هاي اساسي حل و فصل نشه و يكسري تابوها برداشته نشه فايده اي نداره
  • کرمانشاهی A1 ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    11 2
    اگر هم سودی در بین باشد،نصیب همان تهرانی ها می شود و بس.
  • بی نام GB ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    7 0
    1000 تا بنا وشهر هم اگه ثبت جهانی بشن تو ایران هیچ نفعی به مردم نمیرسه چون برنامه ریزی درست نداریم.
    • بی نام IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
      6 0
      قسمت اول حرفتون درسته، اما قسمت دومش نه، دليلش نداشتن برنامه ريزي نيست هرچند موافقيم كه چيزي به اسم برنامه ريزي هم نداريم، اما دليلش وجود يك سري تابو و محدوديت هايي است كه صرفا مختص كشور ماست كه مثلا باعث ميشن توريست ها ايران رو با وجود اينهمه جاهاي ديدني انتخاب نكنن، خبر بچاپ