چند خبر از جهان اسلام/ از مخالفت با روزه در چین تا برگزاری دعا و نماز ادیان ابراهیمی در واتیکان

چند خبر درباره مسلمانان و جهان اسلام را به نقل از سایت شفقنا و خبرگزاری ایکنا در ادامه می خوانید.

ممانعت یک بیمارستان در چین از روزه ماه مبارک رمضان
یک بیمارستان در استان مسلمان نشین جمهوری خلق چین به کارکنان خود اعم از پزشکان و پرستاران اعلام کرده است که حق ندارند در طول ماه مبارک رمضان روزه داری کنند.

بسیاری از مسلمانان در استان سین کیانگ- که اقلیت مسلمان به طور گسترده ای در آن زندگی می کنند- از این تصمیم بیمارستان بسیار عصبانی هستند و آن را در راستای تضییع حقوق اقلیت مسلمان این کشور تفسیر نموده اند.
بهانه این بیمارستان برای ممانعت از روزه داری کارکنان کادر درمانی از دست دادن شرایط ایده آل روحی و جسمی در پی ناهار نخوردن است. به همین خاطر مسلمانان چینی در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی اعلام کرده اند که چطور میلیون ها مسلمان در سرتاسر جهان که در ایام ماه مبارک رمضان روزه می گیرند شرایط روحی و روانی خود را از دست نمی دهند؟

این درحالی است که کادر درمانی مسلمان این بیمارستان با امضای طوماری به دولت و وزارت بهداشت چین در پی مقابله با این تصمیم احمقانه برآمده اند. این البته اولین و آخرین تصمیم دولت چین در اذیت و آزار مسلمانان اویغور نیست. دولت چین در آستانه ماه مبارک رمضان محدودیت های زیادی برای مسلمانان به خصوص دانش آموزان وضع کرده است.

برگزاری دعای ادیان سه گانه در واتیکان
برای اولین بار در تاریخ واتیکان، فردا، 18 خرداد ماه صدای اذان، نماز و تلاوت آیاتی از قرآن کریم در واتیکان پخش خواهد شد و همزمان با آن دعای مسیحیت و همچنین خواندن بخش هایی از تورات و انجیل برگزار خواهد شد. هدف از برگزاری این مراسم ایجاد صلح و دوستی میان ادیان مختلف است.

پاپ فرانسیس اول در سفر خود به اردن، فلسطین، بیت لحم و قدس در روزهای پایانی ماه گذشته، «محمود عباس» رییس فلسطین و همتای اسراییلی وی « شیمون پرز» را با هدف گسترش صلح به دیدار از واتیکان دعوت کرده و از انان خواست تا بعد از برگزاری مراسم دینی بدون انجام هیچ نوع نشست سیاسی و غیره با پاپ، هر کدام به کشور خود بازگردد.

واتیکان در مورد مکان برگزاری دعای ادیان سه گانه هیچ نوع توضیحی نداد اما امکان آن می رود که این مراسم در یکی از پارک های واتیکان و یا در محل زندگی پاپ برگزار شود.

یک روحانی مسلمان و یک عالم دینی مسیحی از فلسطین با محمود عباس همراه خواهند شد. همچنین «راسون اروسی» خاخام یهودی، شیخ فرقه درزی ها در اسراییل «موفق طریف» و رییس صنف موذنان و ائمه دینی با شیمون همراه می شوند.

هر کدام از سه طرف نماز و دعای خود را طبق آموزه های دینی خود برپا می کند و مراسم آن به طور مستقیم از شبکه های تلویزیونی پخش خواهد شد.

اسلام دومین دین بزرگ در 20 ایالت آمریکا
رشد اسلام در ایالات متحده آمریکا به حدی رسیده است که در 20 ایالت به دومین دین بزرگ این کشور تبدیل شده است. آمارهای جدیدی که توسط نهادهای آماری آمریکا منتشر شده است نشان می دهد که مسیحیت همچنان اولین دین در این کشور به حساب می آید اما نکته مهم گسترش اسلام است که به دومین دین غالب در دست کم 20 ایالت آمریکا تبدیل شده است.

این آمار توسط شورای آمار نهادهای مذهبی ایالات متحده آمریکا منتشر شده است که آمار این نهادها را هر ده سال رسانه ای می کند. اسلام در نواحی غربی و جنوبی آمریکا رشد بیشتری داشته و به عنوان دومین دین غالب مطرح شده است.

با اینکه دو سوم مردم آمریکا مسیحی هستند اما یهودی ها در 15 ایالات و هندوها در دو ایالات مقام دوم دین غالب را کسب کرده اند. نیمی از مردم مسیحی آمریکا پیرو کلیسای پروتستان، 23 درصد پیرو کلیسای کاتولیک و دو درصد نیز عضو کلیسای مورمون هستند.

آمارهای جدید همچنین نشان می دهد که بین سالهای 2000 تا 2010 یک میلیون نفر به پیروان دین مبین اسلام در آمریکا اضافه شده است. بیشترین رشد جمعیت مسلمانان برای مهاجران عراق، سومالی، بوسنی و افغانستان بوده است.

راهبان بودایی خواهان تحریم شرکت های اسلامی شدند
راهبان بودایی افراطی در برمه خواهان تحریم شرکت ارتباطات «اوریدو» شدند که از سوی کشور قطر- به عنوان یک کشور اسلامی- اداره می شود. شرکت ارتباطات اوریدو به همراه یک شرکت نروژی دیگر اولین شرکت های تلفن همراه در برمه بودند که ارتباطات را برای این کشور آسان کردند.

برمه در معرض جنبش گروه های ملی بودایی قرار دارد که توسط راهبان هدایت می شوند؛ آن ها همچنین خواهان تحریم فروشگاه هایی شدند که از سوی مسلمانان اداره می شوند، علاوه بر آن تقاضای صدور قانونی را کردند که اختلاط میان مسلمانان و بوداییان را ممنوع کند.

راهب بودایی « بارموخا» که کمپین تحریم مواد و فروشگاه های اسلامی را به عهده گرفته و از امروز - شنبه- کار خود را آغاز می کند، تصریح کرد: از بوداییان می خواهیم تا تنها از فروشگاه هایی خرید کنند که صاحبان آن ها بودایی باشند. وی با اشاره به شرکت ارتباطات اوریدو افزود: سازمان بودایی تصمیم دولت در مورد فعالیت شرکت اسلامی مذکور را محکوم می کند.
در همین راستا پایگاه اسلام وطن نوشت: بحران مسلمانان برمه در دو سال قبل از زمانی آغاز شد که 300 تن از افراد مسلح بودایی به یکی از اتوبوس های حامل علمای دینی اسلامی برمه که کار آموزش قرآن کریم به کودکان را به عهده داشتند، هجوم بردند و بعد از کشتن آنان، جسدهایشان را تکه تکه کردند.

بعد از این حادثه دردناک ، عملیات خشونت آمیز علیه مسلمانان ادامه داشت و به بازداشت مسلمانان، تعرض به زنان مسلمانان، بازداشت علمای دینی و دانشجویان و همچنین آتش زدن مساجد و خانه های مسلمانان منجرگردید و در این راه هزارن نفر کشته و بازداشت شدند ، همچنین صدها هزار نفر فرار کردند که اغلب غرق شده و یا توسط قاچاقچیان ربوده شدند.

درگذشت رهبر مسلمانان نیجریه و منتقد گروه بوکوحرام
رهبر سنتی مسلمانان نیجریه که همزمان امیر منطقه کانو نیز بوده است، درگذشت. الحاج آدو بایرو که رهبر مذهبی مسلمانان شمال نیجریه بود در روز جمعه 6 ژوئن از دنیا رفته است. الحاج بایرو که در واقع دومین شخصیت بزرگ اسلامی در شمال نیجریه بوده است در خانه خود و در سن 83 سالگی دار فانی را وداع گفته است.

الحاج آدو عبدا... بایرو که از منتقدان سرسخت و اصلی گروهک تروریستی بوکوحرام بوده است این گروه را جمعیتی غیراسلامی و تروریستی خوانده بود.

بایرو امیر ایالت کانو از ایالات بزرگ مسلمان نشین شمال نیجریه بوده که درواقع نقطه اتصال این کشور از طریق صحرای بزرگ به سواحل مدیترانه به حسای می آید و همواره محل رفت و آمدهای تاریخی مسافران و کاروان های مختلف زیارتی و تجارتی بوده است.

راه ‌اندازی شبکه تلویزیونی «بریتیش مسلم تی‌ وی» در بریتانیا
بریتیش مسلم تی‌وی(British Muslim TV) نام تازه‌ترین شبکه تلویزیونی اسلامی است که از ابتدای ماه مبارک رمضان پخش برنامه‌های خود را با موضوعات مختلف دینی آغاز خواهد کرد. شبکه‌های اسلامی از سال 2004 در بریتانیا آغاز به کار کرده‌اند و تعداد آن‌ها در حال حاضر به شش شبکه رسیده است.

وسیم اختر، مدیر روابط عمومی این شبکه تلویزیونی، با بیان این‌که برنامه‌های «بریتیش مسلم تی‌وی» متفاوت از دیگر شبکه‌ها خواهد بود، گفت: در این شبکه، صاحبان دیدگاه‌های مختلف اجازه حضور و بیان نظراتشان را خواهند داشت و همه گروه‌های اسلامی خواهند توانست از خود و اعتقاداتشان سخن بگویند.

وی افزود: دغدغه اصلی ما بحث زندگی مسلمانان بریتانیا است و سعی داریم تا موضوع اصلی همه برنامه‌هایمان به نوعی مربوط به روش زندگی پیروان اسلام در این کشور و مشکلات و مسائل آنان باشد.

بر اساس آمارهای رسمی، جمعیت مسلمانان بریتانیا به عنوان فعال‌ترین گروه دینی حاضر در این کشور شناخته شده است و اغلب این جمعیت را جوانان زیر سی سال تشکیل می‌دهند؛ بنابراین شبکه «بریتیش مسلم تی‌وی» قصد دارد تا بیشتر برنامه‌های خود را خطاب به جوانان تهیه و تولید کند.

راه‌اندازی کمپین اینترنتی برای رسمیت یافتن اعیاد اسلامی در بریتانیا
گروهی از فعالان مسلمان بریتانیا با راه‌اندازی کمپین اینترنتی جمع‌آوری امضاء، سعی دارند تا طرح رسمیت یافتن اعیاد اسلامی را به پارلمان ببرند.

گروهی از فعالان مسلمان در بریتانیا با هدف رسمیت دادن به اعیاد اسلامی در این کشور، کمپینی اینترنتی راه‌اندازی کرده‌اند که تاکنون بیش از 119هزار نفر آن‌ را به امضاء رسانده‌اند.

با توجه به قانون مصوب سال 2011 میلادی در بریتانیا، اگر پیشنهادی توسط شهروندان مطرح و تعداد امضاهای جمع‌آوری‌شده برای آن بیش از صدهزار امضاء باشد، پارلمان بریتانیا موظف است تا این طرح را پس از طی مراحل قانونی مورد بررسی قرار دهد.
در حال حاضر، فقط اعیاد مسیحی در بریتانیا تعطیل هستند و تعطیلات و اعیاد دیگر ادیان در تقویم این کشور درج نشده است.

نمایشگاه زکات در مالزی

نمایشگاه «زکات؛ روح، ادراک و التزام» ۱۱ خرداد، در موزه هنر اسلامی مالزی آغاز به کار کرد. این نمایشگاه به معرفی تاریخ زکات از قرون صدر اسلام تا به امروز می‌پردازد. هدف از برگزاری این نمایشگاه، معرفی ماهیت بنیادین زکات در اسلام، نقش زکات در جامعه، نحوه مدیریت حضرت محمد(ص) در زمینه زکات و تبیین نظرات فقها در این زمینه است.

این نمایشگاه عرصه‌ای برای شناخت زکات، جمع‌آوری زکات و شیوه‌های توزیع آن در جامعه است. نمایشگاه زکات به مدت 2 ماه در موزه هنر اسلامی مالزی دایر خواهد بود.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 358876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
    23 3
    قابل توجه حضرات محترم که از امریکا شیطان می سازند و چین را دوست و برادر خطاب میکند
    • بی نام A1 ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
      1 2
      اولا چه ربطی داشت . بعدشم دوست عزیز این مسئله رفاقت ایران با چین و روسیه سیاسی هست و تنها بعلت حضور این دو تو شورای امنیت هستش.
    • بی نام A1 ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
      1 0
      بی نام دوم حرفت منطقی ولی چرا دوستان هر زمان میخوان یه کشور رو نفی کنن از دلایل دینی و مذهبی استفاده میکنن؟ مثلا اگه این اتفاق تو امریکا بود نمیگفتن نشانه دشمنی امریکا با اسلام است و ما هم به همین خاطر با امریکا دشمن هستیم؟
    • علی A1 ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
      1 0
      چطور تو فرانسه اگه حقی از مسلمانان شون ضایع بشه اعتراض میکنم و صدا سیما تا چند هفته در این مورد بحث میکنه ولی تو چین بشه میگیم این سیاست است؟ یا مسائل داخلی شونه؟
  • بی نام A1 ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
    3 0
    از این که مسلمانان جهان دارن فعالیت می کنندو اسلام داره جای خودش رو باز می کنه باعث خوشحالیه.