کنکور مقطع دکترا در رشته ارتباطات، امسال پر بود از سئوالاتی که تعجب داوطلبان را برانگیخت.

علیرضا کتابدار:

«در نوشتن تیتر یک خبر از کدام افعال باید استفاده کرد؟ الف:وجه التزامی و ماضی ساده؛ ب:ماضی ساده و مضارع اخباری؛ ج:مضارع اخباری و وجه التزامی و د:ماضی استمراری و مضارع اخباری»‎؛ این پرسش تنها یکی از چندین پرسش عجیب و غریب آزمون دکترای علوم ارتباطات امسال بود که روز جمعه 16 اسفند از سوی سازمان سنجش برگزار شد. احتمالا منظور طراح محترم پرسش این بوده که سعی شود از افعال مضارع اخباری بیشتر و از افعال گذشته کمتر استفاده شود، اما فعلِ تیتر را رویداد مشخص می‌کند و نمی‌توان در مورد آن قانون از پیش‌نوشته‌ای نگاشت.

"وجدان نگهبان» برای کدام یک از سبک‌های روزنامه‌نگاری به کار می‌رود؟ پاسخ به ظاهر «روزنامه‌نگاری تحقیقی» است، اما در گزینه‌ها روزنامه‌نگاری عادی هم آمده است؛ حالا این پرسش مطرح می‌شود که مگر روزنامه‌نگاران عادی وجدان جامعه نیستند و یا اصلا وجدان دارند یا خیر؟

"تعبیر اولین پیش‌نویس تثبیت قانون برای چه نوع روزنامه‌نگاری به کار رفته است؟ الف:عادی‎؛ ب:تحقیقی؛ ج:شهروندی؛ د:مدافعه‌گر» و «رعایت قانون و اخلاق حرفه‌ای، خط قرمز کدام یک از انواع روزنامه‌نگاری است؟ عادی، تحقیقی، شهروندی، مدافعه‌گر» از دیگر پرسش‌های این امتحان بود. اصولا روزنامه‌نگاری عادی چه معنایی دارد؟! پرسش‌های روزنامه‌نگاری آزمون دکترای ارتباطات حیرت‌انگیز بودند.

بعضی پرسش‌ها هم بودند که فارغ از محتوا، اصلا شکل بیان‌شان مشکل داشت. به عنوان نمونه ـ عینا ـ این پرسش آمده بود: «کدام عنصر در ساده‌نویسی و خلاصه‌نویسی رویدادهایی که در زمان کوتاهی اتفاق می‌افتند، به عنوان نقش تعیین‌کننده در نگارش مطبوعاتی به شمار می‌آیند؟ الف:زمان؛ ب:سردبیری؛ ج:پردازش ادبی؛ د:اظهارنظر شخصی»؛ همچنین ـ عینا ـ پرسیده شده بود: «کدام یک از راه‌های پیام فرستادن رابطه، این است که با چه زاویه‌ای در برابر دیگران قرار می‌گیریم؟ الف:جهت‌گیری؛ ب:میزان نزدیکی؛ ج:حالت چهره؛ د:وضع ظاهری»؛ اگر این دو پرسش را نفهمیدید زیاد تعجب نکنید، چون خیلی از افراد دیگر هم نفهمیدند!

برخی از داوطلبان معتقد بودند بیشتر افرادی که پرسش‌های روزنامه‌نگاری را طرح کرده‌اند، حتی یک روز در عمر خود روزنامه‌نگاری نکرده‌اند، زیرا بیشتر این پرسش‌ها شبیه پرسش‌های «جاخالی» بود که از یک کتاب ـ که قطعا منبع اصلی نیز نیست ـ طرح شده است. بعضی پرسش‌ها نیز این قدر آسان بود که به درد آزمون دکترا نمی‌خورد. شما سر جلسه امتحان دکترای ارتباطات نشسته‌اید و از شما پرسیده می‌شود که مسئول قسمت فنی روزنامه کیست؟ الف: دبیر سرویس؛ ب: سردبیر؛ ج: مدیر فنی و د:گرافیست.

طراحان چنین پرسش‌هایی استادان به‌ظاهر تاثیرگذار دانشکده‌هایی هستند که انتظار می‌رود ثمره فعالیت آنان روزنامه‌نگاران حرفه‌ای باشند! بیشتر پرسش‌های آزمون دکترا سطح معلومات فرد را نمی‌سنجید. قول می‌دهم اگر از اعضای محترم هیات علمی رشته‌های مختلف ارتباطات دانشگاه‌های سراسری و آزاد این پرسش‌ها پرسیده شود حتی یک‌چهارم آنان نیز نمی‌توانند نیمی از نمره را دریافت کنند.

ادامه روند فعلی ـ چنانچه در چند سال اخیر تا حدی مشاهده می‌شود ـ باعث می‌شود کلاس‌های آمادگی دکترا شلوغ‌تر از کلاس‌های کارشناسی ارشد شود و دانشجویان دنبال روش‌های تست‌زنی و افزایش محفوظات خود باشند تا اینکه به دنبال افزایش قدرت منطق و استدلال بروند.

آزمون سازمان سنجش حداقل در رشته ارتباطات سطح سواد افراد را برای حضور در مقطع دکترا نسنجید، بلکه بیشتر پرسش‌ها از سوی افرادی طرح شده بود که به دنبال طرح پرسش‏، کتابی را ورق زده بودند و جای خالی‌ا‌ی را برای پر کردن از سوی داوطلبان پیدا کرده بودند. هر چند امیدی به تغییر رویکرد آزمون دکترا و تشریحی شدن به جای تستی بودن ندارم، اما حداقل می‌توان و باید از سازمان سنجش انتظار داشت پرسش‌های استانداردی مطرح کند که کمی نیز نیاز به تجربه و کمک از عقل و منطق در کنار محفوظات داشته باشد.

47231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 342890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 26
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کاکا A1 ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
    40 4
    تا آخرش خوندم.مرسی خیلی خوب بود
  • اشکان IR ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
    85 3
    چیزی که در دانشگاهای این کشور سالهاست به 0 میل میکند ، تولید علم است و با این سوالات احمقانه سالهاست دور خودمان میچرخیم
  • بي نام A1 ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
    7 0
    رشته مهندسي شيمي سوالات محاسبات زيادي داشت و بر اين اساس بايد وقت آزمون زيادتر مي شد.وقت خيلي كم بود. وقت براي سوالات استعداد هم خيلي كم بود با توجه به اينكه بعد از آزمون تخصصي بود و فكرها همه خسته بود.
  • م IR ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
    14 0
    کاملا حرفتنان درست است آقای کتابدار عزیز. دیروز ما هم متعجب شدیم که مثلا "روزنامه نگار عادی" یعنی چه؟! اما متاسفانه سالهاست که هم در آزمون دکترا (در 4 سالی که به صورت متمرکز برگزار می شود) و هم آزمون ارشد، این گونه سوالات رواج داشته است. البته قطعا هم مثل ما میدانی که چه کسانی این سوالات را مطرح می کنند، آنهایی که کتابهای بی محتوای خود را وارد منابع آزمونها کردند، تا از این راه هم نانی برای خود جور کنند و نان دیگری را آجر. امیدوارم با تغییر مدیریت در دانشگاه، دانشکده و گروه شاهد تغییرات لازم باشیم، همان طور که سازمان سنجش نیاز به تغییر مدیریت دارد.
  • رجایی A1 ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
    25 5
    ما که حال کردیم.ای ول...
  • شهرام A1 ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
    31 0
    سوالات هوش و استعدا تحصیلی رشته فیزیک هم ، همین طوری بود ! در مطلب های تحلیلی که جواب بسته به نظر شخصی و یا دیدگاه سیاسی شما داشت . سوالات زبان هم سخت تر از متون شکسپیر!
    • بی نام IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
      1 3
      سوالات استعداد برای همه یکسانه فکر کنم منم موافقم که سوالات استعداد خیلی مسخره هست. اما سوالات زبان خیلی سخت نبود با اینکه من زبانم خوب نیست.
  • بی نام IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
    8 3
    امسال هم زبان و هم دروس تخصصی الکترونیک خیلی سخت تر بود. اگه تشریحی باشه بهتره. گزینه ها اینطوریه: 100 100- 50 50-. اصلا انگار میخان داوطلب رو گیر بندازن. بابا من اگه تو یه منفی اشتباه کنم حقم اینه که کلا سوال رو از دست بدم؟ تو دانشگاه نهایتا یه 0.25 کم میکردن.حتی کسی هم که اصلا نخونده و به سوال جواب نمیده فرقی با من نمیکنه. این شیوه آرمون اصلا به درد نمیخوره چون فرق کسی که خونده و نخونده مشخص نمیشه
    • بی نام A1 ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
      0 0
      عزیز این دیگه دقت شماست. چطور کنکور کارشناسی این سوالات مشکلی نداره...
  • دکتر IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
    29 1
    حالا از فردا مساله بیکاری دکترها پیش می آید
  • سینا A1 ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
    8 19
    امروزه نگر ش به رشته ها به صورت محض کاملاً منسوخ شده در ارتباط با این سؤالات هم کاملاً توجه و تمرکزش به دید باز میباشد. هیچ کدام از این سؤالات بر گرفته از متون کتاب هایی و به صورات جا خالی نیست بلکه فرد باید دید جامع نسبت قضیه داشته باشد. بهتر است گاهی به آدم های با تجربه و اساتید دانشگاه با توجه به تجربه بالایشان اعتماد کنیم یا حداقل سطح علمی خود را به سطح اساتید برسانیم و بعد اینچنین دست به تحلیل سؤالات کنکور بزنیم.
  • احمد A1 ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
    33 1
    سلام سئوالات به قدری پرت و دور از انتظار داوطلبان بود که باعث اعتراض همه شد. به عنوان مثال سئوالات روش تحقیق که بایستی مربوط به (روش تحقیق در علوم اجتماعی می شد) هیچ سنخیتی با این رشته نداشت و پاسخ دهنده با سئوالاتی روبرو بود که ربطی به علوم ارتباطات و رسانه نداشت .
  • آرش A1 ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
    28 1
    ما مهندسی شرکت کرده بودیم، سال سومیه که شرکت می کنم و باید بگم که امسال غیر استانداردترین و سخت ترین و نا مرتبط ترین سوالایی که می شد رو طرح کرده بودن داوطلبا فقط همدیگرو نگاه می کردن بعید می دونم خود طراحان هم بتونن تو وقت تعیین شده جواب بدن... جدا نا امید کننده بود
  • بی نام A1 ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
    7 8
    من پژوهش هنر دادم. بقدری آسون بود و خوب... که خدا می دونه. خیلی عالی بود. بخصوص زبانش....
  • کنکوری دکتری ارتباطات 93 A1 ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
    20 1
    من هم ارتباطاتی بودم(فارغ التحصیل دانشگاه تهران) و در آزمون دکتری این رشته شرکت کردم . 90 سوال!! در 120 دقیقه. یعنی روی هر سوال را فقط یک بار هم نمیتوانستی بخوانی! سوالات درس روش تحقیق این درس بیشتر ازهمه جای تامل داشت. چرا که در دفترچه ثبت نام اعلام شده بود که روش های پژوهش ارتباطی(روش تحقیق در علوم ارتباطات و رسانه)، حال آنکه سوالی که مرتبط با این حوزه باشد، وجود نداشت و سوالات روش تحقیق شبیه روش تحقیق مدیریت بود و بیشتر دنبال مباحث آماری روش تحقیق بود. در کل می توان گفت که سوالات زیادی درآزمون علوم ارتباطات بود که برای سنجش علمی سواد ارتباطاتی یک دانشجو مناسب نبود.
  • بی نام A1 ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
    2 0
    کاملا درست است. سوالات نظریه ها هم در رشته ارتباطات واقعا تعجب برانگیز بود. انگار طراح سوالات متوجه عمق مفاهیم نبود و در بعضی سوالات، گزینه ها تفاوت مفهومی با هم نداشتند و تفاوت آنها فقط نتیجه بازی با کلمات بود. مثل سوال 56 که پرسیده بود: کدام گزینه بیشتر به نظریه هژمونی نزدیک است؟ و فکر میکنم خیلی ها با دیدن گزینه ها حیرت زده شده باشند.
  • بی نام IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
    8 0
    کنکور تاریخ اسلام که فاجعه ای بود برای خودش.بیشتر سوالات ربطی به تارخ اسلام نداشت مثلا جنگ های ایران و روسیه که سوال اولش بود چه ربطی به تاریخ اسلام داشت نمیدونم؟؟؟؟
  • منوچهر A1 ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
    1 6
    فقط سوالات استعداد تحصیلیش رو خوب نزدم باقیش اسون بود رشته زبان
  • بی نام A1 ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
    6 1
    دکترایی که کنکور داشته باشه همین هم از سرش زیاده. من اگر اینجا به کسی بگم ما برای دکترا میشینیم تست میزنیم طرف میره سی سی یو!
  • بی نام A1 ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
    1 0
    شیمی آلی استعداد تحصیلی افتضاح بود
  • بی نام EU ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
    9 2
    دکترا باید سخت و نفس گیر باشه تا هر کسی قبوا نشه
  • الهام IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
    13 0
    از این سوالات عجیب برای رشته حقوق هم بود. اخه کجای دنیا تست ریاضی از دانشجوی حقوق می گیرند که سطح سوادش رو بسنجند! واقعا آموزش و پروش ما از بیخ و بن باید دیدگاه خودش را عوض بکنه تا به مقطع دکتری برسه
  • بی نام IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
    7 0
    این سوالات استنباطی نبودند فقط پیچوندن داوطلب بودند و این سوالات معیاری برای انتخاب درست نیستند
  • معین IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
    7 0
    خلاصه کنم:نظام اموزشی ما از ریشه غلطه...
  • majid A1 ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
    5 0
    حاجی من دیروز کنکور دکتری مهندسی شیمی دادم حاضرم رو قران قسم بخورم این ها که سوال رو طرح میکنند با این نگاه که کسایی که قرار تو ایران مدرک دکتری بگیرن یه مشت بی سوادند سوالات رو هم بدجور توهین امیز طرح میکند ... میکن باسواد بود میرفت خارج قبول نداری بیا سوالات دیروز مهندسی شیمی رو بهت نشون بدم! خواهشا ثبت کن
  • جواد IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
    8 0
    کلا پدبده جالبیه این کنکور جوونارو برای اینکه تقاضای شغل نداشته باشن اول مشغول کنکور کارشناسی میکنن بعد ارشد بعد دکترا اگه لازم باشه سال های آینده کنکوره فوق دکترا و پرفسورا و ... هم برگزار میشه.