۰ نفر
۱۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۰

درسفری که سال گذشته به عنوان رئیس فدراسیون بین المللی کشتی با چوخه و برای بازیهای اروپایی کشتی با چوخه و زورخانه به بلاروس داشتم ، با هماورد او "الکساندر مدود" دیدار کردم و عمق احترام این اسطوره اروپایی کشتی به شادروان تختی را حس کردم . او نیز معتقد به دست داشتن رژیم شاه در مرگ تختی بود... و افسوس خوردم چرا او درمیان ما نیست.... احترامی که مدود درمیان شهروندان و مقامات سیاسی کشورش دارد در حد یک رئیس جمهور است و ما با قهرمانان خود چه می کنیم؟ شگفتا که هنوز هم بعد ار دهها سال تنها او الگوی جوانمردی و اخلاق و پهلوانی است و چون پوریاولی به اسطوره ها پیوسته است... چنین رادمردی خودکشی نکرده است و راز مرگ مشکوکش را هنوز رازگشایی نکرده اند.....

جهان پهلوان غلامرضا تختی (۵ شهریور ۱۳۰۹ در تهران - ۱۷ دی ۱۳۴۶ در تهران) کشتی‌گیر ایرانی، و در فرهنگ ورزشی ایران، نماد پهلوانی و فروتنی است. تختی در المپیک ۱۹۵۶ ملبورن به همراه امام‌علی حبیبی نخستین مدال‌های طلای تاریخ ورزش ایران در بازی‌های المپیک را کسب کرد. او با یک مدال طلا و دو مدال نقرهٔ المپیک، دو طلا و دو نقرهٔ قهرمانی جهان و یک طلای بازی‌های آسیایی در فهرست برترین‌های قرن فیلا در جایگاه سیزدهم قرار دارد.[۲] او یکی از سه کشتی‌گیر ایرانی (در کنار امام‌علی حبیبی و عبدالله موحد) است که تصویر آنها در تالار افتخارات فیلا نصب شده است.


تختی در ۱۷ دی ۱۳۴۶ در اتاقش در هتل آتلانتیک تهران درگذشت. دربارهٔ دلایل مرگ او اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد.

براساس اخبار منتشره در روزنامه‌های اطلاعات و کیهان ۱۸ دی ۱۳۴۶ غلامرضا تختی به خاطر وجود اختلافات خانوادگی با همسرش شهلا توکلی خودکشی کرده است. از انگیزه‌های ممکن برای خودکشی، مواردی چون ناکامی‌هایش در مسابقات در پایان عمر ورزشی تختی نام برده می‌شود. با این حال عده‌ای از دانشوران مرگ وی را مشکوک می‌دانند. این عقیده که ساواک او را به دلیل محبوبیت زیاد و عدم وفاداری به نظام وقت ایران به قتل رسانده است، در بین مردم شیوع داشته. 


جلال آل‌احمد دربارهٔ مرگ او چنین نوشت: «از آن همه جماعت هیچ کس، حتی برای یک لحظه، به احتمال خودکشی فکر نمی­ کرد.»

مزار تختی در ابن بابویه شهر ری است.یادش گرامی و روحش قرین رحمت باد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 331490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی A1 ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    27 1
    تحتی همیشه زنده است
  • بی نام IR ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    6 0
    تحتی زنده است تا تاریخ زنده است