مدیرکل دفتر صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی معاونت آب و خاک و صنایع وزارت جهاد کشاورزی مدعی است ایران سومین تولید کننده محصولات کشاورزی جهان است.

گروه اقتصاد: مدیرکل دفتر صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی معاونت آب و خاک و صنایع وزارت جهاد کشاورزی با اعلام این که از نظر تنوع تولید سومین کشور جهان هستیم ، گفت : ایران دربین کشورهای خاورمیانه و آسیای مرکزی از نظر میزان تولید برنج، جو، سیب زمینی و چغندر قند دارای رتبه دوم، ذرت و حبوبات رتبه سوم و گندم رتبه چهارم می باشد.
به گزارش خبرآنلاین، علیرضا پور نصیر در نشستی خبری گفت : از نظر تولید محصولات باغی نیز جزء ده کشور اول جهان و مقام اول در خاورمیانه و از نظر تنوع تولید سومین کشور جهان است.
وی با بیان این که پس از انقلاب تولید محصولات خام کشاورزی چهار برابر شده است ، افزود : با برنامه ریزی هاو سیاست گذاری ها مناسب در بخش تولیدات و مواد خام کشاورزی وهمچنین ایجاد صنایع فرآوری و تبدیلی کشور قدم های بلندی برداشته شد به طوریکه میزان تولید محصولات خام کشاورزی از حدود 24 میلیون تن در سال 1357 به بیش از 100 میلیون تن در سال 86 افزایش یافته است.
پور بصیر افزود : تولیدات صنایع تبدیلی و تکمیلی و فرآوری محصولات کشاورزی نیز از حدود 10-8 میلیون تن در سال 57 به بیش از 100 میلیون تن در حال حاضر افزایش یافته که یعنی بیش از 10 برابر افزایش داشته ایم.
او با اعلام این که 22500 واحد تولیدی صنایع غذایی با اشتغال 603 هزارنفر در کشور وجود دارد ، گفت : در حال حاضر 3200 واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی دارای به بهره برداری رسیده اند که اشتغال آن ها در حدود 21 هزار نفر می باشند و در سال های 84 تا 86 نیز 1600 واحد تولیدی با اشتغال 20 هزار نفر به بهره برداری رسیده است.
مدیرکل دفتر صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی معاونت آب و خاک و صنایع وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که باید طبق برنامه درسال جاری 8/3 میلیون تن از طریق واحدهای صنایع کوچک تبدیلی و تکمیلی به ظرفیت فرآوری محصولات کشاورزی افزوده شود ،گفت : در 9 ماهه سال جاری 60 درصد اهداف برنامه که معادل فرآوری 3/2 میلیون تن مواد خام کشاورزی است محقق گردیده است.
پور نصیر افزود : پیش بینی می شود و تا پایان سال اهداف تعیین شده تحقق یابد که برای این میزان فرآوری جدید ایجاد شده حدود 1600 میلیارد ریال سرمایه گذاری گردیده که حدود 50 درصد آورده متقاضیان و 50 درصد (800 میلیارد ریال) نیز از طریق تسهیلات بانکی محقق گردیده است.
وی در خصوص تسهیلات بانکی در سال جاری گفت : اعتباراختصاص یافته صنایع تبدیلی 115 میلیارد ریال است که تاکنون 60 درصد تخصیص داده شده و در صورت توافق وزارت جهاد کشاورزی با بانک کشاورزی این میزان به 700 میلیارد ریال تسهیلات با یارانه سه درصد سود و کارمزد بانکی تبدیل می گردد.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 2856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =